Snart är det första advent …

Idag hade jag inte tänkt vara med på Blommig fredag då temat var ”Inför advent” och jag har inte börjat förbereda advent alls. Eller rättare sagt, jag hade inte förberett något men nu har jag faktiskt börjat så smått så ett litet (om än andefattigt) inlägg får det bli, i synnerhet som det är sista Blommig fredag innan juluppehållet.

Igår eftermiddag köpte jag mossa, både grön och den vita (som väl egentligen är en lav). Idag var jag ute en sväng i skogen och letade avverkade grenar och kvistar för det brukar alltid finnas en del att tillgå efter höstrensningarna som kommunen gör i skogen. Jag hittade både tall och grankvistar så nu är jag redo att pynta adventstakarna, det ska jag göra imorgon.

Och idag har jag bakat saffransbullar. Är det något jag är dålig på så är det att baka. Det har liksom aldrig legat för mig. Laga mat gillar jag men baka … nä, det har liksom inte gått ihop med mig. Förr köpte jag alltid saffransbullarna till advent, lucia och jul men då det mer börjar bli ”bullar med en liten antydan av saffran” än saffransbullar som verkligen smakar saffran så har jag de senaste två åren bakat själv.

Något av det värsta jag vet är det där när jag ska värma degspadet till 37 grader. Men förra året, när jag började kolla olika recept, så insåg jag att det måste man ju inte alls. Så nu kör jag med rumstempererat smör och mjölk. Visserligen ska degen jäsa dubbelt så länge men det gör ju ingenting, för jäser det gör den, enormt!

Då jag är usel på att baka så blir mina saffransbullar därefter utseendemässigt. Men vad gör det. Jag smakade av dom för en stund sedan med en kopp kaffe och dom var jättegoda … och framförallt smakade dom saffran!

20141128_Kaffe_Saffransbulle

Till slut så vill jag passa på att önska er alla en härlig adventshelg!

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

Det här inlägget postades i Advent, Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Snart är det första advent …

  1. Linda skriver:

    De ser jättegoda ut. Jag brukar känna efter med fingret när jag värmer vätskan. Den måste ju inte, som du poängterar, vara så varm 🙂

    Men oj så fina! Nu blir jag sugen på att göra ett till. Har googlat på dina hus och nu fick jag ju hur mycket inspiration som helst. Korsvirke. Tegel. Frågan är hur man hör halmtak, men med rätt färgpulver och tyll så fixar sig säkert det också. Tur att jag ska i väg med ett tjejgäng i helgen och adventsmysa – kanske besinnar mig till måndag. Fast så fint det skulle vara med lite blåregn ….

    Kram
    //Linda

  2. Kristinas oas skriver:

    Kan bara hålla med dig om saffransbullarna, de där gula man kan köpa håller jag mig långt borta från. Ska baka egna (och använder termometer för jag tycker det är så svårt att få temperaturen rätt), men det får bli en annan dag.
    Önskar dig en fin adventshelg!
    Kram Kristina

  3. Meta skriver:

    Bullar får se ut hur som helst ,det har min yngsta dotter bestämt när hon var liten. Bara de är goda punkt slut. Och dina var ju det.Det verkar som du har gjort en hel del till advent. man gör som man vill
    Ha det gott
    Kram Meta

  4. Villroses hage skriver:

    Ja, det ser farlig godt ut!
    Ha en trivelig adventsdhelg 🙂

  5. En Grön Sida skriver:

    Instämmer, de där köpebullarna är förvisso gula, men smaken av saffran är svag och visst blir man besviken då man tar den där första tuggan. Din bulle ser mycket god ut!
    En härlig första advent
    önskar
    Katarina

  6. Sanda Cottage skriver:

    Ha en skön adventshelg själv! Det är verkligen inte fel med hemgjorda lussebullar och det spelar väl ingen roll hur de ser ut? De ska ju ätas 😉
    Kram

  7. Britt skriver:

    Jag gör inte heller vackra lussekatter, men goda. Och jag tycker den du valt på bild ser både vacker och farligt god ut.
    I år har jag lärt mig ett knep som verkar fungera. Blanda jäst, mjölk o mjöl (inte så mycket som det står). Låt jäsa upp. Blanda i rumstemeperarat smör o kryddorna och rör. Jäs igen. Baka ut som vanligt. De blev faktiskt superbra. Trevlig adventshelg!

  8. Lena i Wales skriver:

    Jag tycker dina lussekatter ser jättefina ut! Jag ska också göra min adventsstake imorron. Ha en trevlig advent!

  9. Ulla skriver:

    De ser jättegoda ut dina saffransbullar! Nä, baka är inte min grej heller, det händer väl någon gång men då blir det bara en enkel kaka, som kardemummakaka eller liknande 🙂
    Jag önskar dig en riktigt fin adventshelg!
    Kram Ulla

  10. De ser veldig gode ut:)

  11. Carina skriver:

    Haha… jag ler mycket brett nu 🙂 Jag tycker det är plättlätt att handvispa en bearnaisesås men vansinnigt kladdigt och jobbigt att baka. Det bakas bullar här i huset kanske vart 4:e år. Kan ju påverka att vi inte äter särskilt mycket kaffebröd. Har bestämt för mig att det är smaken man är ute efter och inte utseendet 😉 Med saffransdoft i huset känns det som adventsstämningen brett ut sig hos dig. Bullarna såg väldigt goda ut!

    Ha en fin adventssöndag! Kram, Carina

  12. Marika skriver:

    Känner inte heller för att baka, men brukar få av dottern. Dina ser goda ut. Ha en trevlig första Advent. Marika

  13. Cathy skriver:

    Nu kan jag inte kommentera om jag loggar in på min svenska blogg, wordpress vägrar att ändra och hävdar envist att jag försöker kommentera från en blogg som jag inte är inloggad på:-( så jag får kommentera från engelska bloggen istället, tur jag kopierade texten:-)
    Vilken vacker och stämningsfull bild, och gott ser det ut också. Blir nästan kaffesugen igen fast klockan är nästan 4 på eftermiddagen. Utanför fönstret är det becksvart, det känns som mitt i natten. Jag var ute en kort promenad mitt på dagen idag och usch vad ruggigt och kallt det var. Fortfarande plusgrader, under 3, men en svag iskall vind. Om en vecka åker vi:-). Jag kommer nog inte att klaga så mycket på värmen den här gången i alla fall:-) och sol lär vi få. Hoppas du fick en fin advent och att det blir roligare väder framöver. Solen lyste faktiskt här i nästan 20 min på eftermiddagen. Det kändes så ovanligt att det tog ett tag för mig att fatta att det var sol, rummet blev plötsligt så ljust. Jag fick lust att städa och dammade i flera rum:-) Tänk så mycket lättare allt går när det är sol.
    Kram, Cathy

Kommentera

