Amaryllis 2014 – Statusrapport 1

Det är den 26 november och dimman ligger tät. Träden går knappt att urskilja …

20141126_Dimma

… då känns det extra bra att kura inomhus. Då känns det extra bra att börja skriva lite om 2014 års amaryllisar.

År 2012 och 2013 så skickade jag efter amaryllislökar från Odla.nu och det var väldigt spännande att driva upp dom från lök till blomma. Jag rapporterade utvecklingen hela tiden och om någon skulle vara intresserad så finns samtliga statusrapporter här:

Amaryllis 2012
Amaryllis 2013

Jag hade väldigt gärna velat driva upp lökar i år också men då vi var bortresta under den tiden då leveransen skulle kommit så vågade jag inte riskera att lökarna skulle bli liggande på ICA Maxi i närmare två veckor. Så i år avstod jag men … amaryllis kan jag aldrig avstå ifrån. Visst hade jag kunna sparat lökarna från tidigare år men jag vill gärna att dom ska blomma till jul och dessutom har jag inget bra ställe att förvara dom på.

Förra året fick jag Susanna Roséns bok ”Amaryllis – älskad vinterblomma” i julklapp. Den har blivit min amaryllisbibel. Gillar ni amaryllis och inte redan har den så kan jag starkt rekommendera att köpa den … eller kanske önska den i julklapp.

20141126_SusannaRosenAmmaryllis

Nåväl, vad har det då blivit för amaryllisar i år. Man kan betala hur mycket som helst (från 125 – 175) för en amaryllislök som är planterad i en vanlig plastkruka. Det kände jag inte att jag ville utan beslöt mig för att leta billigare. Ok, det här är nog väldigt vanliga sorter men det gör mig inget. Jag tror att dom kan bli vackra ändå.

Här står dom på rad (samtliga har två blomknoppar) och jag kommer att beskriva dom var och en nedan …

20141125_AmaryllisAlla

I söndags (23 november) besökte vi Taxinge Julmarknad. Där hittade jag en vit amaryllis som visserligen var ganska dyr, 95 kronor, men jag älskar rent vita så jag köpte den. Den heter ‘Intokazi’ och så här beskriver Susanna Rosén den i sin bok:

En alldeles snövit amaryllis som blommar med eleganta klockor. Bara svalget bryter av med sin limegröna färg.

20141125_AmaryllisIntokazi

Igår var det en fantastisk dag med härligt solsken. Jag beslutade mig för att ta en promenad till ICA Maxi och se om dom kanske sålde några amaryllisar. Det gjorde dom för 69 kronor styck. Det blev tre stycken (dom sålde även med en blomstängel för 39 kronor).

Den röda ‘Olaf’ skriver Susanna Rosén så här om:

Blomman är enfärgad med en mustigt röd färg på kalkbladen. En vackert röd sort om man vill ha en riktigt julröd amaryllis med många klockor.

20141125_AmaryllisOlaf

Och så blev det en randig, ‘Superstar’ som beskrivs så här av Susanna Rosén:

En röd och vitrandig amaryllis med stora maffiga blommor

20141125_AmaryllisSuperStar

Den tredje heter ‘Bolero’ och beskrivs så här:

Blomman har ett vackert färgspel på kalkbladen som skiftar i mörkt hallonrosa och orange. Framför allt det nedersta kalkbladet skiftar i en varm orange ton.

20141125_AmaryllisBolero

Jag kände mig rätt nöjd när jag kom hem. Nu hade jag fyra amaryllisar. Efter en god lunch bestående av bruna bönor och fläsk satt jag och tittade ut på solen som fortsatte att skina. Då kom jag på att Coop kanske hade amaryllisar så det blev en ny promenad. På Coop sålde dom röda amaryllisar av olika sort, 2 för 100. Wow, naturligtvis halade jag upp en hundring och gick iväg med två nya att tillföra till min samling.

Den ena kan man tänka sig är snabblommande för den heter ‘Ferrari’ (eller också är den så där typiskt Ferrariröd). Susanna Rosén beskriver den i varje fall så här:

En vacker amaryllis i en klassisk julfärg. Den blommar med stora mustigt röda blomklockor med en sofistikerad sammetsyta som ger kalkbladen en speciell lyster.

20141125_AmaryllisFerrari

Och slutligen, ‘Red Night’ som beskrivs på följande sätt:

En klassisk enfärgad amaryllis i julrött med stora och aningen uppåtriktade blommor på en hög stängel. Ståndarna lyser guldgula mot de röda kalkbladen.

20141125_AmaryllisRedKnight

Samtliga står nu i uterummet (ca 7-10 plusgrader) för att dom inte ska ”ränna iväg” och börja blomma för tidigt. Jag tänkte sprida gracerna under december så jag kommer att plocka in dom en och en i stugvärmen.

Det var alltså statusrapport 1. Jag återkommer med fler bilder när dom börjar blomma. Jag var just inne och tittade på Slottsträdgården Ulriksdal och där finns det många väldigt vackra amaryllisar att köpa. Det kanske blir ett besök där. Dom kanske inte är så billiga men ett par dyrgripar kanske jag kan unna mig. Vill ni se Ulriksdals sortiment så kan ni bara klicka här: Slottsträdgården Ulriksdal – Amaryllis

Det här inlägget postades i Amaryllis, Amaryllis 2014. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Amaryllis 2014 – Statusrapport 1

  1. Marit skriver:

    Så flott at du skriver om dette i år også! Jeg tenkte på deg i går når jeg var i Strömstad, for der så jeg mange amaryllis i knopp 🙂
    Får du ingen til å blomstre igjen av de du hadde i fjor? Jeg får de aldri til å blomstre igjen, så jeg har gitt de opp… Men det går jo an å kjøpe nye selvfølgelig som du har gjort! De er så vakre og spesielt de hvite… 🙂

    Ha en fortsatt fin dag!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Ja det är så bra att skriva om det varje år för då vet jag vilka sorter jag har prövat, vad jag tyckte om dom, om dom var svåra att få att blomma etc. Jag sparar aldrig mina amaryllisar. Jag har helt enkelt inte tillräckligt med plats och jag vet också att det kan vara svårt att få dom att blomma i december. Och det är just i december jag vill fylla hela huset med amaryllisar 🙂

      Önskar dig en fin onsdag kväll!

      Kram Anita

  2. Britt skriver:

    Oj, det blev några stycken. Det kommer nya sorter hela tiden. De rent vita och de med strimmor gillar jag bäst. Ett år hade jag vit med gröna strimmor, den var fin. Jag hoppas på att mina i garaget ska visa färg snart. Nej, inte färg utan knopp. De är sparade så jag har redan sett deras färg. Vet bara inte vilken som är vilken. Spännande det med.

    • Anita skriver:

      Spännande att du sparar dina. Jag har slutat med det. Tyckte det var lite för jobbigt. Har ingen bra plats för dom och jag fick dom aldrig att blomma i december … om dom blommade över huvud taget vilket var lite si och så. Men det är klart. När jag köper lite ovanligare sorter så kanske det vore värt att pröva. Hm, kanske prövar med en för att se hur det går.

  3. Carina skriver:

    Härligt med en rapport! Tänkte på dig när jag satte min första blommande på bänken i veckan. Har en blandning av gamla och nya. Ett par av de gamla har redan blommat. Ett par är på gång nu… Får se hur det blir med dem.

    Kram, Carina

  4. Linda skriver:

    Men oj, vad har hänt. Jag är inte med i leken. Jag har inte köpt någon knöl? Jag har inte ens tänkt på att köpa någon knöl. Kanske beror det på att båda fönstren i övervintringsboden och fönstret i groventrén är fyllda med amaryllisar från tidigare år som SKA blomma någon gång. I vår måste jag komma ihåg att plantera ut dem i rabatterna 😉

    Det ska i stället bli extra roligt att följa utvecklingen hos dig.

    Blev det några saffransbullar? Jag hade tänkt baka, men maken kom hem med flera kilo älgkött och täppte effektivt till de sista tomma utrymmena i frysen. Måste nog äta upp något annat innan jag kan baka gula bullar 😀

    Kram
    //Linda

  5. Carita Norden skriver:

    Det blev en riktig köprunda. Lycka till med alla dina amaryllisar och tack för all information om dom. Själv har jag inte köpt en enda för dom är så jobbiga att försöka övervintra till nästa år. Vi är ju två som håller på med trädgård och blommor och vi har lite olika uppfattning om en del växtval och övervintring så jag avstår från dom. Ha en fin helg. Carita

  6. Kristinas oas skriver:

    Lika spännande varje år att se vilka sorters amaryllis man hittar. 🙂 I år har jag också fastnat för två av dem du har valt, Red Knight och Intokazi. Ser fram emot när de börjar blomma.
    Kram Kristina

  7. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

