Hemma igen …

Hej alla ni därute som brukar titta in till mig då och då! Ursäkta att jag bara försvann utan ett ord men jag har varit på en fantastisk semesterresa och tiden innan dess var smått hysterisk. Vi har dessutom lite problem med vårt nät som vi på något sätt måste åtgärda. Just nu är det segt som sirap vilket gör att jag drar mig för att sätta mig vid datorn … om jag inte håller på med mina bilder förstås, vilket jag gör just nu för jag har kommit hem med ca 4000 på minneskortet.

Jag har alltså varit på en helt fantastisk resa och resmålet var Sydafrika. Det var en trädgårdsresa som vi bokade in oss på redan förra hösten. Arrangör var Rosebud’s Tours som jag rest mycket med förut. Eftersom jag vet att Maria Engblom (som har Rosebud’s Tours) lägger ner enormt mycket tid och energi för att göra så bra resor som möjligt så anade jag att detta skulle bli något alldeles speciellt. Och det blev det. Och nu kommer det mest fantastiska. Mannen i huset (som inte alls gillar trädgård) var med och även han tyckte resan var fantastisk. Jag har nog dessutom aldrig varit med om en trädgårdsresa där det var så många karlar med. Lockar man dom bara med tillräckligt intressanta resmål så … 😉

Så småningom kommer jag att skriva en riktig reseskildring men det kommer att ta sin tid. Just nu är vi bara uppfyllda av resan. Jag har laddat in bilderna och börjat titta igenom dom. Tog några stycken som jag kommer att lägga in som ett collage i detta inlägg.

Vi har besökt trädgårdar, både publika och privata. Vi har njutit av fantastiska naturscenerier. Vi har sett vackra fåglar och vilda djur och till och med klappat en geopard. Vi har varit på vinprovningar, ätit mängder med god mat och besökt en lagun med ljuvligt vatten där de som ville kunde bada. Vi har haft inspirerande färdledare och vi har träffat massor med trevliga och glada medresenärer. Vi har helt enkelt haft det oförskämt jättebra!

Nog pratat. Jag har som sagt valt ut några bilder. Dom måste ses i stort format. Klicka bara på en av dom (lämpligen den första 😉 ) så är det sedan bara att bläddra sig fram …

Jag ska nu försöka att bli lite mer aktiv med bloggen och besöken på era bloggar men i och med att vi har nätproblem så kan det fortfarande bli lite mer sparsamt. Men då vet ni åtminstone vad orsaken är om jag är lite ”frånvarande” 🙂

Ha det så gott! Här kommer bilderna …

Det här inlägget postades i Resor. Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till Hemma igen …

  1. Lena i Wales skriver:

    Välkommen hem, kära Anita! Började bli lite orolig, men nu kom förklaringen till din frånvaro. Vilka underbara bilder!! Ser fram emot mer när du fått aklimatiserat dej hemma! Ha det bra!

    • Anita skriver:

      Tack Lena! Det har verkligen varit fantastiskt. Reseskildringen kommer så småningom men det är många bilder att gå igenom. Nu ska jag bara ”landa” i den svenska hösten. Idag är det en vacker frostmorgon och jag passar på att njuta för imorgon hotar dom med regn.

      Önskar dig en fin helg!

  2. GladiGrönt skriver:

    Å vilka härliga bilder. Då måste jag se till att inte missa när reseskildringen kommer! Just Sydafrika är ett av mina önskeresmål. Och min man, som inte heller gillar blommor kommer säkert då också att bli nöjd. Det blir till att börja spara för en resa då;)

    • Anita skriver:

      Jag har varit ute och rest mycket och sett många länder men om jag skulle rekommendera ett resmål före andra så skulle det definitivt vara Sydafrika. Om du har möjlighet så försök åka dit. Naturen, färgerna, djurlivet, växtligheten (på framför allt Kaphalvön) är makalösa och går inte att beskriva med bilder och ord. Och jag lovar att din man inte kommer att bli besviken 🙂

  3. lunasblogg skriver:

    Wow! Vilka bilder! Och välkommen hem. Ska bli spännande att läsa mer om . Den som har varit på en resa har något att berätta ….
    J som rest mycket i tjänsten säger alltid att Kapstaden skulle vara något för mig. Vet inte varför det aldrig blir av. Snart är jag för bekväm att göra långresor mer.

    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna! Ja jag har massor att berätta, det har varit fantastiska dagar. Kapstaden med omgivningar är definitivt något för alla, en av de vackraste platserna på jorden. Och jag kan tala om att resan gick riktigt bra trots att den är lång. Men med stödstrumpor och nackkudde mådde kroppen bra. Och när man fräschat upp sig på flygplanstoaletten efter frukosten så var man ”fit for fight” 🙂 Så även om du börjar bli bekväm (känner lite lika själv) så är det definitivt en resa som fungerar. Det här var andra gången jag var i Sydafrika och jag skulle definitivt inte säga nej till att resa dit igen … och igen.

      Kram Anita

  4. Linda skriver:

    Jag misstänkte att du var ute och reste, men vågade inte skriva det i min kommentar. Så härligt! Har du möjlighetvis varit på samma resa som Eva Granlund? Har sett så fina bilder på FB och upptäckt att flera personer har varit på samma resa. Men det kanske är en helt annan.

    Dina bilder är jättefina! Vad är det för ett litet pälsdjur högst upp till höger? Jag ser fram emot fler bilder och massor av berättelser från Sydafrika 😀

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Förstod att du kanske gissade att jag var på semester. Jag brukar aldrig ”annonsera ut” att jag är bortrest. Och visst var söta och glada Eva Granlund med på samma resa. Hon satt dessutom bakom mig på planet både på dit och hem. Pälsdjuret uppe till höger heter Rock Hyrax på engelska och Klipphyrax på svenska. Man ser många av dom uppe på Taffelberget och det var också där jag fotograferade ”min”.

      Kram Anita

      • Linda skriver:

        Så mysigt! Det är hon som är fick mig att skaffa växthus. Jag intervjuade henne för kanske sex sju år sedan och fikade i hennes vackra växthus. Jag skaffade ett likadant när vi flyttade till huset – fast med gröna profiler i stället för röda.

        Kram
        //Linda

        • Anita skriver:

          Ja tänk ändå vad världen är liten … i varje fall bland oss ”trädgårderare”. Kul att det var Eva som fick dig att skaffa växthus och att du intervjuat henne.

          Kram Anita

  5. Britt skriver:

    Det är många som rekommenderar den resan. Det låter och ser fantastiskt ut. Det kanske blir en gång. Ser fram emot mer. Trevlig helg!

    • Anita skriver:

      Och jag sällar mig till kören som rekommenderar resan! Jag har varit på väldigt många trädgårdsresor och kanske är det svårt och inte helt rättvist att jämföra alla olika resmål med varandra men för min del kan jag i varje fall säga att det här var den bästa trädgårdsresa jag gjort.

      Trevlig helg till dig också 🙂

  6. Marit skriver:

    Så godt at du er tilbake igjen! Så vakre bilder, og det må ha vært en fantastisk tur du har vært på i Afrika!
    Håper du får fikset nettproblemene dine, for det er jo ikke til å holde ut å ha det sånn… Sier jeg som vet alt om det…

    Ha en skjønn helg, Anita!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit! Jag kommer som sagt att skriva mer om min resa längre fram. Jodå, vi kommer att ta itu med nätproblemen. Vi ska ta hit en tekniker från leverantören som får mäta och kolla. Dessutom har vi lite gammal utrustning så det kanske kan hjälpa bara att byta den.

      Ha en skön helg du också 🙂

      Kram Anita

  7. I mitt huvud skriver:

    Oj, ser fantastiskt ut!!!

  8. Carita Norden skriver:

    Det kallar jag för resa, då förstår jag varför du inte skrivit på länge. På en sån resa kan man ju åka även om man inte är växt- eller trädgårdintresserad. Även om där finns mycket växter så finns det ju en hel del annat också. Ser fram emot att få se flera fina bilder. Ha en skön helg. Carita

    • Anita skriver:

      En av mina bästa resor faktiskt. Och precis som du säger. Den ger så mycket tillbaka vare sig man är trädgårdsfantast eller bara vanlig fantast 😉

      Ha en skön helg ni också!
      /Anita

  9. Carina skriver:

    Låter som en riktigt häftig resa 🙂 Den svarta krabaten var en riktigt duktig posör och du har fångat fjädrarna perfekt. Välkommen hem – det ska bli kul att se ännu fler vackra bilder.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina 🙂
      Jodå, den svarta krabaten poserade villigt men han var nog mest ute efter lunchen som vi fick serverad under bar himmel på Taffelberget 🙂 Det kommer att bli en reseberättelse så småningom men … ca 4000 bilder tar en stund att gå igenom. Jag har nog i varje fall redan rensat bort en femtedel eller så. Då jag har stort minne (i kameran alltså 😉 ) så blir det lätt att det fastnar både 2, 3 och 4 bilder på samma motiv … för att vara säker på att något tar.

      Kram Anita

      • Carina skriver:

        Låter spännande men förstår att det är lite tradigt att gå igenom. Hellre 2 för mycket än ingen som blir bra när man är ute på så häftiga aktiviteter.

        Jaja… lunch på taffelberget, blå himmel… låter sagolikt 🙂

        Kram

  10. ÅsaV skriver:

    Halloj och välkommen tillbaka till regniga sverige! 🙂
    Vilken fantastisk resa i verkar ha varit på… bilderna är ju otroligt fina, så jag väntar med spänning på din reseskildring!

  11. Ulla skriver:

    Välkommen hem Anita!
    Vilka härliga bilder, det ser fantastiskt fint ut. Förstår att du trivdes på resan.
    Skulle gärna resa dit också, naturen och alla växter som finns där är verkligen lockande.
    Ser också fram mot din reseskildring.
    Ha det så gott i den milda hösten.
    Kram Ulla

  12. Cathy skriver:

    Oh så vackert! Speciellt pingvinen var för gullig:-). Vi har också varit på en liten resa nu sista veckan i oktober. En vecka i England med bland annat besök på fårhundsauktion i Yorkshire och en dag på Aintree för racing. Det var väldigt regnigt och ganska blåsigt när vi landade i Manchester, sista svansen på en orkan tydligen men sen var det mest sol och upp till +18 grader eller mer. Nu är det bara en månad drygt kvar till Australien.
    Kram, Cathy

  13. baragott skriver:

    Å åååhhh vilka underbara bilder 😊 det där med slött bredband kan göra en smått galen det tar 100 år å man blir bara frustrerad. Ha det gott

  14. Kristinas oas skriver:

    Välkommen hem! Vilken resa och vilka underbara bilder du bjuder på. Ser fram emot att höra mer när du sorterat klart bilderna, det tar ju sin lilla tid att göra det.
    Kram Kristina

  15. Madde skriver:

    Vilka vackra bilder. Vilken otrolig upplevelse

  16. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

