Underbara onsdag – Två flugor i en smäll

Idag var det ett klurigt tema som Linda gett oss som utmaning. Hur mycket jag än funderade kunde jag inte komma på något sätt att tolka det. Men så plötsligt …

Hösten är här och på nätterna sjunker temperaturen ner mot bara några plusgrader. Det börjar bli dags att ta in de blommor som stått ute under sommaren. Men för att dom ska få plats måste en del andra friseras ganska ordentligt. En som blivit riktigt stor och långhårig under sommaren är en uppstammad myrten. Den har haft väldigt kort stam och sedan har bladverket suttit som en jättestor boll. Snyggt i och för sig men den har sett ganska vildvuxen ut.

Jag älskar träd och jag är väldigt förtjust i uppstammade växter. Helst vill jag att dom ska ha ett lite synligt grenverk också. Det har definitivt inte myrtenträdet haft där knappt stammen ens synts. Men idag kom både sax och sekatör fram ordentligt. Tanken är att den mer ska få formen av ett träd där stammen och sedan grenarna syns. Jag skalade av flera grova grenar och tog bort massor av kvistar. När jag var klar var det en väldigt förändring. Nu ska jag försöka hålla den så ”trädlik” som möjligt. Och vad har nu detta med dagens tema att göra undrar ni. Jo … samtidigt som jag fick mer plats för andra växter så fick jag ett nytt litet miniträd, nästan som en liten bonsai. Det kan man väl kalla att slå ”Två flugor i en smäll” 🙂

Så här blev det …

20140917_UO_Myrten01

20140917_UO_Myrten02

Och fortfarande är kronan ganska tät så jag tror att det kan bli ett fint litet myrtenträd redan nästa sommar …

20140917_UO_Myrten03

Klicka gärna på loggan nedan och titta på hur Linda och andra tolkat dagens tema.

UnderbaraOnsdag

Det här inlägget postades i Underbara onsdag, Uppstamning av växter. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Underbara onsdag – Två flugor i en smäll

  1. Carina skriver:

    Ahh så snyggt! Tycker också om uppstammat och gärna trädformat. Har en nästan två meter hög hibiskus. Det smärtar dock att myrten och jag lyckas med nåt gemensamt utvecklande umgänge.. eller snarare – myrten vill inte umgås med mig. Den visar med all tydlighet att den är törstig. Törstigare än jag hanterar 😦

    Men jag kan ju njuta av dina bilder! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      En nästan två m hög hibiskus! Wow! Det måste vara fantastiskt. Jag har också hibiskusar men tyvärr inte uppstammade. Tittade på en av dom i somras om jag skulle kunna stamma upp den men tror inte det går. Fast man kan ju alltid försöka att ta ett skott och utgår från det.

      Myrten kräver som sagt mycket vatten, i varje fall första åren. Om man planterar den i en egentligen för stor kruka och vattnar igenom ordentligt så klarar den sig rätt länge. Så gjorde jag när den var ny för jag glömde också att vattna. Nu har den ”vuxit i” krukan och kräver av någon anledning inte längre så mycket vatten. Den har blivit mer lättskött. Förmodligen är det de första åren som är kritiska.

      Kram Anita

  2. Britt skriver:

    Hur jag än funderade kom jag inte på något. Men du gjorde.

  3. Lotta skriver:

    Så fint du klippt det! Tack för din hälsning, jag är ledsen att det inte går att kommentera anonymt längre men det beror på att jag får MASSOR!!!! av skräppost då! Ha det så gott!
    Kram Lotta

    • Anita skriver:

      Tack Lotta! Jag förstod nästan att det berodde på skräpkommentarer. I förra veckan verkar det varit ett massivt skräpkommentarsutskick till många bloggar. Jag brukar sällan få några men en natt kom det 85. 84 av dom fastnade i WP:s skräppostfilter och bara en gick igenom och den var ju lätt att ta bort. Men sedan dess har det varit lugnt.

      Ha det gott du också!

      Kram Anita

  4. Marit skriver:

    Så fint det ble Anita! Oppstammede trær er bare så fint. Jeg har hatt myrt flere ganger, men de dør etter kort tid. Hva gjør jeg feil med de? Er det for tørt inne? Jeg synes de er så vakre!

    Ha en fin kveld!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit! Myrten kräver väldigt mycket vatten. Jag gjorde så att jag planterade min i en alldeles för stor kruka så att vattnet höll sig kvar länge. Efter ett par år så blev den mer ”normal” i vattenkonsumtionen och nu klarar den sig bra även om den skulle bli snustorr ibland (vilket den blivit den här varma sommaren). Så om du prövar med myrten igen, plantera den i en ”för stor” kruka så att den håller vattnet längre. Men för den skull så ska man inte övervattna, det gillar ju nästan inga växter.

      Ha en fin kväll du också!

      Kram Anita

  5. GladiGrönt skriver:

    Jo men visst blev den bra. Uppstamning är alltid fint.

  6. lunasblogg skriver:

    Jättefin blev din Myrten. Det är kul att kunna förändra utseendet på risiga träd och buskar. Myrten är som gjort för frisering. Såg du i mitt förr-förra inlägg vad jag gjort med min Hemlockgran i trädgården?
    Kram Luna

  7. Ruben skriver:

    Mästerligt friserad!

    Ha det gott!
    /Ruben

  8. Linda skriver:

    Så fin den blev! Jag tycker också att det är väldigt snyggt när man ser lite av grenarna. Fiffig lösning av temat. Det kan som sagt bli lite klurigt – fast det tycker jag är kul 😀

    Kram
    //Linda

Kommentera

