Trädgårdsfunderingar med betoning på träd …

Nu är hösten på väg och jag har börjat summera sommaren. Jag kan konstatera att jag knappt varit ute i trädgården under större delen av juli och början av augusti.

Så här är det. Vår trädgård har egentligen en väldigt tråkig layout i grunden, bara en rektangel på ca 250 kvadratmeter. Då det är ett kedjehus så finns ingen trädgård på sidorna av huset utan ”rektangeln” är allt som finns.

På våren ligger snön kvar hur länge som helst. Då skymmer höga träd (som står på en allmänning) solen. Jorden är dessutom styv lera vilket gör att det blir vattensjukt. På sommaren är det tvärtom. Då står solen så högt att det inte finns någon skugga över huvud taget. Solen gassar överallt från lunch till tidig kväll. Idag är två gamla äppelträd (som för övrigt är i dåligt skick) det enda som skänker lite skugga. Men dom står i kanterna och gör egentligen inte så stor nytta. Dessutom gillar inte äppelträd när det blir för blött. Men, dom finns där och dom får bli kvar så länge det finns liv i dom.

Somrarna är ju inte alltid soliga som denna sommar och även den förra var. Är det regnigt, som det var 2012, så blir det snabbt vattensjukt. Det har fått mig att fundera på att plantera ett träd nästan ”mitt i gräsmattan”. Trädets syfte skulle främst vara att ge skugga men kanske även sköta lite dränering. Hur som helst, det måste vara ett träd som tål att stå blött och som växer fort på höjden. Det får gärna vara lite snyggt också. I helgen tänkte vi besöka lite plantskolor och höra vad dom föreslår. Om någon som läser detta har något förslag så skriv gärna det i en kommentar. Alla förslag är välkomna 🙂

Det jag kan konstatera är att trädgården är finast på försommaren. Och det finns områden som jag faktiskt är väldigt nöjd med. Den del jag tycker allra mest om är den del jag kallar Azaleasluttningen. I år var den en riktig färgexplosion …

En annan del är min vita rabatt som jag kallar Månskenslandet. Den brukar vara fin till slutet av augusti men i år var det egentligen bara försommaren jag var nöjd med. Den heta sommaren och kaninerna gick lite för hårt åt den. Men i juni och början av juli var jag nöjd med den …

20140705_White

Jag är också nöjd med honungsrosen ‘Lykkefund’ som jag satte i rosenbågen på altanen (vägen ut mot trädgården) för att få ett rejält insyningsskydd. Den har verkligen vuxit till sig och blommar enormt mycket varje år. I år var den helt makalös …

20140704_Lykkefund

Pionerna blommade men svavelpionen som varit min stora glädje under många år fick bladmögel och jag tror att dess saga är all. Övriga pioner tycker jag blommar mindre och mindre för varje år. I den rabatten har jag också blå flox, som jag kompletterade i år, men dom åt kaninerna upp.

Roslunden har varit en bedrövlig plats. Gräset har varit brunbränt (trots lerjord som håller vatten) och rabattrosorna har dött en efter en. Jag vet inte orsaken men kaninerna håller till där varje dag så det kan vara en bidragande orsak. Jag trodde dom bara åt blad men det kan vara så att dom även gnager på stammarna. Nu har jag bara ett par stycken kvar men dom tänker jag gräva upp och kasta för dom är i uruselt skick. Men det finns rosor som fortfarande trivs ganska bra, Aicha, Stanwell Perpetual, William Morris och Rhapsody in Blue är några …

De senaste dagarna har jag gått omkring och funderat. Fortfarande är gräsmattan rätt dominant och jag funderar på att utöka en av rabatterna. Jag lade ut lite snöre för att se hur det skulle bli. Gick in och hämtade kameran för att ta en bild och när jag kom ut hade redan kaninerna börjat pröva den ”nya matplatsen” …

20140904_RabattKaniner

Förhoppningsvis kommer dom i varje fall inte att gilla lökarna jag var och köpte igår. I varje fall inte om man ska tro symbolen som fanns på påsen …

20140904_Narcisser

Annars är just nu min favorit i trädgården den röda rabatten. Den lyser så vackert i septembers morgonsol …

20140904_Temynta_mm

Och något av det tacksammaste som finns är strålrudbeckian ‘Goldsturm’ när den lyser i solen. Gillar namnet … ”guldstorm”.

20140904_StralrudbeckiaKaniner

Kan nu konstatera att det här blev ett längre inlägg än jag tänkt mig. Men så blir det ibland, i synnerhet när tankarna vandrar fram och tillbaka. Ska jag göra si eller så. Och nu funderar jag alltså väldigt mycket på ett träd. Bra eller ej. Vet inte. Men som sagt. Har ni några förslag så tar jag tacksamt emot dom.

Önskar er alla en skön fredag och en härlig helg!

Det här inlägget postades i Träd, Trädgårdsdokumentation. Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Trädgårdsfunderingar med betoning på träd …

  1. Ulla skriver:

    Ha,ha, det är ju tur att du har humor i alla fall 🙂 Jag kunde inte låta bli att dra på munnen när jag läste att kaninerna provar sin nya matplats 🙂 Hoppas att du kan få bukt med dom.
    Det första träd jag tänker på som drar mycket vatten är ju björk. Hängbjörkar är ju fina, men det kanske inte lämpar sig i en trädgård. Du får nog fler förslag på fina träd.
    Härliga bilder också, rosorna är så vackra.
    Nu ska vi ut på en svamptur igen 🙂
    Ha det så gott!
    Kram Ulla

  2. Cathy skriver:

    Vad med en björk? De gillar ju vatten för de dricker mycket . Vi har två som faktiskt står i en upphöjd rabatt också, visserligen med plasthinkar runt stammen nertill men eftersom vi fyllt upp med mer jord emellanåt så vet jag inte om hinkarna gör nån nytta längre. Men björkarna växer och frodas ändå. Vet inte vad de är för sort men lite hängande är de nog. Ron toppar dem ganska mycket varje år så det är en hel del grenar åt alla håll. De ger en del skugga i bortre delen av trädgården, över hammocken, och det är skönt heta soliga dagar. Vår trädgård är också mest på baksidan av huset även om vi bor i änden av en radhuslänga. Vi kan gå runt huset och på sidan har vi en upphöjd rabatt som hittills mest varit förvaring för sånt som förökat sig mycket och behövt flyttas från andra rabatter. Nu funderar vi på att göra om det till grönsaksland. Det är soligt sent på eftermiddagen och en del på förmiddagen så det kanske kan gå. Det är först nu som gräset börjar se bra ut och dahliorna har börjat blomma. Det var nog alltför kallt och torrt på försommaren och sen alldeles för hett. Konstigt växtår har det varit. Dina bilder är så vackra och azalean är ju fantastisk. Mindre kul med kaninerna, även om de är söta på bild:-). Vi har som tur är inga problem med kaniner, inte mycket med rådjur heller. Troligen för att vi bor mitt i området.
    Ha en skön helg och lycka till i plantskolan:-)
    Kram, Cathy

  3. Eva, storasyster skriver:

    Underfundiga Chillasyster! Jag håller med ovanstående, varför inte en björk, men kaninerna kanske älskar barken på björken och då kan det bli litet körigt att hålla dem borta från ”smörgåsgordet”, som de ju redan verkar ha ”matat” in. Jag vet att syster, yster Kerstin och Christer hade en Ornäsbjörk på tomten till sitt första hus. Den är litet speciell och väldigt vacker!
    Det ska bli så himla roligt att åka med dig till Stockholm på söndag! Jag frågade om Åsa ville följa med, men hon måste vara stand by på grund av jobbet! 😦 Men vi ska åka och det ser jag fram mot! 🙂 🙂 🙂
    Vi hörs och ses! Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    Storasyster

  4. lunasblogg skriver:

    Björk eller Al, Pil går också men är ett elände på grund av rötterna. Man får betänka höjden på ett fullvuxet träd i ett villaområde som ert.
    Jag föreslår att du köper en Hängbjörk i lite större storlek. Den kan du toppa också om du vill och hålla efter hela tiden sedan nedtill. Min Hängalm tex. klipper jag som ett paraply. På så sätt blir det luftigare och ger både ljus och skugga.
    Det var mitt tips.
    Trevlig helg
    Luna

  5. Ruben skriver:

    Jättefin bild på Goldsturm och kaninen (den må vara hur dum som helst)!
    Hoppas du hittar ett bra träd! Men, skall du främst ha trädet för att suga upp vatten, kanske ett litet täckdike skulle göra samma nytta?

    Ha det gott!
    /Ruben

  6. Britt skriver:

    Jag förstår din stolthet över azaleasluttningen. Det andra skäms inte heller för sig. När vi bodde i Skåne hade vi precis en sådan trädgård med tropisk hetta då det var sol och i övrigt litet skuggigt och fuktigt (dock inte vattensjukt), men då hade jag inte fått något intresse för trädgård så då var jag bara glad att jag bodde i ett hus.
    En björk är ju bra, men det kan nog bli litet väl stort. Plantskolan har säkert bättre förslag. Trevlig helg!

  7. Marit skriver:

    Azalea bedet ditt er helt fantastisk! Det er skikkelig flotte og sterke farger på de.

    Jeg har to trær som kanskje kunne være aktuelt for deg. De er oppstammede begge to. Det ene er en hengepil. Den heter Salix purpurea pendula. Den har røde grener på års skuddene, så jeg klipper min helt inntil kronen hver vår. Likevel vokser det så mye at jeg må klippe det litt på sensommeren også, ellers klipper jeg det med gressklipperen når det ligger utover gresset…

    Det andre er en henge Alm, Ulmus glabra. Den er et flott tre som opp stammet og jeg tror den liker mye vann. Mitt tre kaster noen svarte blader nå, for det er tydelig at det har fått for lite vann i sommer.

    Håper kaninene ikke liker løkene dine! Narcisser er det ingen som liker, for de er giftige.

    Lykke til med nye bed tre valg!

    Klem, Marit

  8. Carita Norden skriver:

    Jag gillar verkligen din azaleasluttning och din vita rabatt är snygg. Ser man enbart dina bilder utan att veta att trädgården inte är så stor så tror man att det är en stor trädgård, du har fått in så mycket i den. Katsura är ett träd som jag gillar mycket, den finns som en- eller flerstammig och gillar fukt så den kanske kan passa. Den har snygga blad och i synnerhet fin vårfärg och sen skall den ha en doft av pepparkaka på hösten när bladen vissnar, fast det har jag inte lyckats känna ännu. Kaninerna smyger runt oss också och smiter in i trädgården ibland, tyvärr. Ha en fin och solig helg.Carita

  9. Anita skriver:

    Oj så många svar och förslag jag fått. Jättestort tack till er alla. Hinner just nu inte skriva ett svar till var och en av er så det får blir ett kollektivt svar och tack istället 🙂

    Ruben, du undrade om det främst var för att suga upp vatten jag skulle ha trädet. Men den främsta orsaken är att jag skulle behöva lite skugga under sommaren. Men då det är mycket vatten där så måste det tåla vatten och då tänkte jag att det skulle dessutom vara bra om det kunde ”jobba lite för sig” också och suga upp vatten.

    Björk verkar ju flera av er föreslå. Vid det lilla radhusområdet där jag växte upp som barn fanns en då liten Ornäsbjörk som var väldigt vacker. Vi åkte förbi där i somras och björken stod kvar, nu stor och ståtlig men egentligen inte för stor.

    Pil hade jag egentligen inte tänkt mig men ditt förslag Marit när det gäller hängpilen lät väldigt intressant. Likaså hängalmen. Fast när det gäller alm är jag lite rädd för almsjukan.

    Luna, du föreslog även al, det ska jag också undersöka om det kan vara ett alternativ.

    Katsura, som du föreslog Carita, är ju ett fantastiskt vackert träd. Visste inte att det klarade att stå blött. Det är definitivt ett alternativ.

    Som sagt, detta blev ett snabbt svar. Beroende på vad jag får för förslag på träd idag så ska jag skriva ett inlägg senare.

    Tack till er alla och … ha en fin lördag!
    /Anita

  10. Enerhagen skriver:

    Det er alltid like artig å lese tekstene dine. Du har en herlig humor. Disse kaninene er jo blitt en parodi på seg selv:) Masse vakker blomstring! Hengebjørk høres ut som et flott tre. Jeg er glad i mine bjørker i hagen.

    • Anita skriver:

      Ja björkar är verkligen vackra. Fick i helgen tips om himalaya-björk som har särskilt vita stammar. Ska skriva lite mer i ett senare inlägg 🙂

  11. Kristinas oas skriver:

    Dilemma med vattenstånd och torka om vartannat. Jag har ett helt annat förslag. En rejäl pergola och så upphöjda odlingsbäddar vid den. Gör du dem höga borde inte kaninerna nå upp och regnar det mycket är upphöjda bäddar självdränerande. Och skuggan från en pergola med klängväxter får du på 1-2 säsonger jämfört med ett träd som tar lång tid på sig att bli stort. Man kan lägga en bambumatta ovanpå första året för att få skuggan, innan växterna tar fart.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Om du visste hur gärna jag skulle vilja ha en pergola .. och om du visste hur jag ritat och pusslat för att leta plats för en. Men tyvärr kan jag inte få in någon, har för mycket rabatter redan och med en sådan liten tomt så skulle jag få göra om rejält och det blir lite för mycket jobb då det bara är jag som jobbar i trädgården. Men det är ett alldeles förträffligt förslag.

      Kram Anita

  12. Linda skriver:

    Jag kan förstå om det inte är önskvärt, men åh, kaniner i trädgården. Så mysigt! Jag skulle bli alldeles lycklig om jag såg dem!

    Grattis! Hoppas att du har en finfin namnsdag i dag!

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Hi, hi … jo jag vet att du älskar kaniner Linda och jag vet att du skulle bli jättelycklig om du fick se ”mina” kaniner. Dom är väldigt söta men dom är också väldigt hungriga 😉

      Och tack för namnsdagshälsningen 🙂

      Kram Anita

  13. lenadyche skriver:

    Vilket trevligt inlägg och vackra bilder! Hoppas kaninfrågan löser sej! Ha det bra!

    • Anita skriver:

      Tack Lena. Det enda att göra med kaninerna är att försöka locka ut dom ur trädgården, ut i skogen (kommunens mark) och sedan hägna in ordentligt … igen. Det jobbet kommer att göras när löven fallit.

      Ha det bra du också!

      • Linda skriver:

        Kaniner är väldigt bra på att gräva tunnlar. Just saying 😉 Hos grannen har de grävt en tio meter lång tunnel mellan två hägn. Hon var jättekonfunderad när hon hittade fel kaniner i fel hägn tills hon upptäckte den underminderade marken 🙂

  14. Carina skriver:

    Sent omsider och många kommentarer senare så ser jag mitt drömträd omnämnt – hängalmen. Men katsura har jag för mig gillar fukt – den gillar åtminstone inte sitt torra läge här. Hängvarianten av katsura är väldigt läcker men ger inte så mycket skugga. Zelkova serrata är ett vackert träd som inte blir jättestort. Rönnfamiljen och oxeln som nog heter ‘Mitchell’ med stora silverduniga blad… Hängbok röd- eller gulbladig. Väldigt va hängig jag är 😉 En Prunus serrula med sin vackra bark i en upphöjd bädd?

    Finns många fina träd som skulle fungera. Men sen när jag ser på bilden så ser jag en berså runt gräset också 🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Ja det var väldigt så hängig du blev 😉 Men vilken massa förslag. Vi har fått lite olika förslag från plantskolan också och jag kommer att skriva ett inlägg så småningom om vad dom föreslog. Vi har i varje fall bestämt oss för att vänta till våren. Planerna måste få ligga till sig lite, det gäller att inte ha för bråttom (vi har ju bara bott här i 17 år 😉 ) En berså vore härligt men bilden ljuger nog lite … den skulle inte få plats, i synnerhet som jag sedan jag skrev inlägget har skapat en ny rabatt 😉

      Kram Anita

      • Carina skriver:

        Aha… ja men det kallas utveckling och det ska vi ju sträva efter 😉

        Att låta tankarna mogna är en bra idé. Annars blir det lite som en sommarkatt, förstå mig rätt, man hinner tänka om några gånger p vägen.

        Kram, Carina

  15. Sanda Cottage skriver:

    Godmorgon Anita,

    Vad skönt att du i ett svar skrev att du ska inhägna tomten i höst för så kan du inte ha det 😦
    Med kaninerna alltså!
    Men din smaskiga blommiga paradis måste ju vara en dröm för dem, såklart..
    Och jag röstar på, som du säkert förstår, att du ska göra en rabatt istället för att ha ett snöre utlagt så där 😉

    Kram

    • Anita skriver:

      Snöret är borta och rabatten är på plats 😉 Kaninerna skrattar och klappar händerna (eller kanske tassarna) … mera mat! mera mat! Men, skrattar bäst som skrattar sist. Material för utestängning från restaurangen är nu inköpt för 100-tals kronor. Fast dom rackarna brukar ju planka in …

      Kram Anita

  16. Först lät det som det bara fanns en gräsmatta med stekande sol och på våren en blöt skuggig gräsmatta. Sen radar Du upp den ena bilden finare än den andra på alla härliga rabatter och slutbilden är ju alldeles underbar med sitt ljus och kaninen i hörnet. Även om man kan reta ihjäl sig på dem är det en tjusig bild.
    Många trevliga trädförslag har du ju redan fått, då jag har inget att tillägga. Det ska bli kul att se vad det blir.
    Kram
    Anette

    • Anita skriver:

      Tack så mycket Anette 🙂 Ja det är det som är det värsta, att dom är så söta. Idag satt en bara ett par meter ifrån mig när jag planterade växter i nya rabatten.

      Kram Anita

  17. Linda skriver:

    Usch, en kanin kommer sällan ensam. Det måste väl vara ett ordspråk, eller? 😉 I går flyttade vi den tomma kaninburen till ett bättre ställe i väntan på att en ny invånare ska födas (just de föräldrarna som jag vill ha en unge ifrån får inte till det – rätt otroligt 😉 Fast maken jublar förstås 😉 I natt drömde jag till och med om att jag fick en kanin. Fast det är rätt bökigt på vinter när vattnet ska hållas isfritt. Kanske borde skaffa en som kan bo inomhus om vintern. Jag står ju inte ut när den ser ensam ut. Det som var bra med vår förra var att den var större än katten och att de två gick så bra ihop. Men när vi målade om huset upptäckte maken att kaninen hade grävt en 150 cm lång gång rakt in under huset – under kattens hundkoja. Vi hade föreställt oss att den kanske skulle försöka gräva sig ut ur buren, men icke.

    Heaenly blue är underbar. Den storleken hade blommorna i den färgen på min bild när de växte vilt i Costa Rica. Det finns så många fina blomman för dagen, men den här är nog min nya favorit. Heavenly blue är tunnare i blombladen och mådde inte så jättebra i sommar, även om det klättrade både högt och vilt. Funderar på att så den under körsbärsträdet i vår. Det kunde bli riktigt fint!

    Hoppas att du får en riktigt fin dag!

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Kan det vara möjligt … en kanin … förlåt två kaniner som inte får till det 😉 Jag skulle också bli ledsen om kaninen såg ensam ut om vintern. Skulle nog ha en innekanin om jag skulle ha kanin, vilket jag nog inte ska ha, har nog med ”mina” utekaniner 😉 Men jag blev verkligen nervös när du skrev hur långa gångar dom kan gräva. 10 meter hos grannen. Vilken energi. Då kan man ju förstå att dom inte hinner göra några ungar 😉 Men det var sött med din kanin som kom så bra överens med katten.

      Heavenly blue under körsbärsträdet nästa år tror jag blir underbart!

      Kram Anita

  18. Madde skriver:

    Så vackra bilder. Du har en fin tomt

  19. ÅsaV skriver:

    Ja, trädfrågan kan jag inte hjälpa dig med, tyvärr… men jag applåderar gärna dina härliga bilder! Azaleasluttningen är ju helt fantastisk! Vilken otrolig färgprakt!

Kommentera

