Underbara onsdag – Lite omvårdnad

Det är första onsdagen i september och Linda med bloggen Växthusliv har dragit igång ”Underbara onsdag” igen. Veckans tema är ”Lite omvårdnad”.

Omvårdnad mår vi alla bra av, både att få och att ge. En som måste ha en rejäl dos av omvårdnad är nävan ‘Rozanne’. Hon uppförde sig hyfsat när det inte kom något regn och hon växte lite försiktigt, lite klent med blommor kanske men ändå, rätt hyfsad såg hon ut. Men när värmen avtog och det kom några rejäla regnskurar, då gick hon ned för räkning. Hon spred sina tentakler med bruna blad och vissna blommor över altanen. Och snabbt gick det för henne att anta den formen. Nästan som att vända på en hand. Sekatören åkte fram och hon blev rejält friserad. Från att sett ut som Rapunzel med det långa håret fick hon nu en frisyr a la Sinead O´Connor. Några bilder har jag inte från förvandlingen då jag knappt tagit några bilder i sommar. Men imorse så gick jag ut och kollade in henne. Och minsann. Hon hade faktiskt börjat återfå sin tjocka kalufs och börjat blomma igen. Och säga vad man vill … en daggprydd Rozanne är inte helt fel. För första gången på länge plockade jag fram macrot och tog en trädgårdsbild …

20140903_Morgondagg

Klicka gärna på loggan nedan och titta på hur Linda och andra tolkat dagens tema.

UnderbaraOnsdag

Det här inlägget postades i Underbara onsdag. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Underbara onsdag – Lite omvårdnad

  1. Britt skriver:

    Nävor är fina annars skulle jag inte köpt. Den sorten känner jag inte till. Men de jag har, tar för sig alldeles för mycket. Så därför är jag litet kluven till nävor just nu. Men en daggig näva är fin. Det går inte att komma ifrån.

    • Anita skriver:

      Nävor tar ofta för sig men det som är bra med dom är att man kan klippa ner dom rejält och dom kommer snabbt tillbaka.
      Under RHS Chelsea Flower Show 2013 (100-årsjubileet) fick folk rösta på århundradets perenn och då vann nävan ‘Rozanne’. Vet inte om jag håller med. Hon blir ju lätt lite rufsig. Tror att hon ska vara planterad högt så att hon får ”falla ut” lite som hon vill. Har sett flera sådan planteringar i sommar och då har hon varit riktigt vacker. Tror det passar hennes växtsätt bättre än att vara planterad i en rabatt i marknivå.

  2. Ruben skriver:

    1 – 0 till Rozanne den här gången! 😉

    Ha det gott!
    /Ruben

  3. lenadyche skriver:

    Vad roligt att Underbara Onsdag har kommit igång igen. Vilken härlig berättelse om omvårdnad och fin bild! Du är verkligen duktig med kameran! Ha en fin dag!

    • Anita skriver:

      Tack Lena 🙂

      Hoppas du får en fin dag också. Här har vi fått lite skön sensommarvärme men med friskare och klarare luft än i somras.

  4. Meta skriver:

    Det är tacksamt med nävor och andra blommor med för den delen när man ger en riktig tillklippning så kommer de snällt igen.
    Ha en fin dag
    kram Meta

  5. Sanda Cottage skriver:

    En mina Rozanne tog jag ju upp och gav till Ruben just för att de tagit över för mycket. SKlippte ner den andra och nu visar det sig att han fått en annan näva och min Rozanne är lika fin som din 😉
    Tihi!

    • Anita skriver:

      Ha ha … du är väl för härlig 🙂 Men det är ju himla roligt att din Rozanne är fin. Kanske blir Rubens näva också fin … vad det nu än är för sort 😉

  6. Marit skriver:

    Så vakkert bilde, Anita! Rozanne er den eneste geranium jeg har, og den kjøpte jeg i år. Den har blomstret uavbrutt siden da. En utrolig flott blomst!

    I går måtte jeg finne frem din flotte artikkel om chili, for jeg hadde høstet veldig mange i går, og tørket de i ovnen som du forklarte. Det gikk veldig fint!

    Ha en fin dag!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Så roligt att du har just Rozanne. Då vet du nu att hon tål hård nedklippning och kommer tillbaka väldigt fint. Hon blommar långt in i oktober så hon är väldigt tacksam.

      Så jätteroligt att du hade nytta av mitt chiliinlägg. Och så roligt att det gick så bra att torka dom i ugnen. Det är så bra med torkad chili. Smakerna kommer fram så fint och det är så lätt att smula ner den när man lagar mat.

      Ha en fin dag du också!

      Kram Anita

  7. Eva, storasyster skriver:

    Nothing compares to you kära Chillasyster med dina kluriga och underfundiga liknelser av hur blommor kan se ut och inte ska se ut! Skrattade gott!
    Många kramar
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Ha, ha … du är ganska klurig och underfundig själv i dina kommentarer min kära storasyster 🙂

      Hoppas du har en bra dag på jobbet! Vi hörs!

      Kram chillasyster

  8. Linda skriver:

    Så fin! Jag älskar nävor. Har inte så många själv, eftersom det inte är så länge sedan det gick upp för mig vad en näva är. Ett ljus klickade till i mitt huvud när jag insåg att midsommarblomster är en häva. Jag var hemma hos en kvinna som hade ringar med nävor i rundlarna omkring fruktträden – det var väldigt vackert och något som jag själv funderar på om jag inte någon gång ska härma.

    Jag reagerade på samma sätt som du när min faster sa att pelargonen kallas för kärlekspelargon. Men vad heter den på riktigt, då? frågade jag. Först var jag inte så förtjust i den, men nu tycker jag att den är alldeles underbar. Eller – de – det är ju tre plantor.

    Blyblomman är nog två plantor. Den ena är lite mindre och blommar inte lika flitigt, men den är aningen mörkare. Den ljusa förblir dock ljus och bor utomhus där den blommar som en tok. Jag försöker dock att klippa och klippa och klippa för att den sakta men säkert ska bli stor men så kraftig som möjligt – den är ju rätt späd. Lade ut bilden på Facebook också och blev förvånad när min kompis i Texas skrev att hon älskar blue plumbago. Jag tänker på blyblomman som en medelhavsväxt, men det är ju ungefär samma breddgrad, så det är ju inte så konstigt att blomman frodas i södern 🙂 Det som jag kan tycka är lite trist med den är att den skräpar så pass. Den får nog bo kvar utomhus tills frosten närmar sig. Ska flytta den till södersidan av huset så att den får riktigt mycket solsken – borde kanske ha ställt den där från början.

    Jag var ledig i går och tillbringade nästan hela dagen vid bryggan. Det var så skönt och det blev åtta bad. Blir lite full i skratt över att jag tycker att 18 känns så isigt när jag går i – det är det varma sommarvattnet som har gjort mig bortskämd. I våras jublade jag över 18 grader.

    Hoppas att du får en underbar helg!

    Kram
    //Linda

Kommentera

