Skördetider – Chili …

Det här blir ett långt inlägg men det måste det bli för det ska handla om det mesta när det gäller min chiliskörd 2014. Jag skriver det mycket för min egen skull men om någon annan har behållning av det, får lite tips och idéer, så blir jag naturligtvis bara glad. Om någon har något tips till mig så blir jag också glad. 🙂

Nu mognar chilin i en rasande fart. Just nu har jag bråda dagar bakom mig och framför mig. Jag har många chiliplantor i år … också. Trots att jag bestämde dyrt och heligt förra året att jag inte skulle ha så många. Jag trodde jag hade ca 25 men när jag räknade så visade det sig att jag hade 31 … ooops!

Jag använder färsk chili i matlagningen löpande under hela sommaren från det dom börjat mogna. Jag ostgratinerar, smaksätter omeletter (exempel med bild och beskrivning finns i slutet), grillar dom och använder dom i såser och soppor. Men i mitten av augusti börjar skördarna bli så stora så man måste börja ta hand om dom på allvar. Det är då jag bygger upp förråden för att ha chili ända fram till nästa sommar.

Jag försöker alltid skörda min chili när den är perfekt mogen, inte undermogen eller övermogen. Då tycker jag smaken är som bäst. Jag har alltid ett gäng färska i kylen. Man läser ofta att man kan lägga dom i en plastpåse med lufthål i kylen. Det gjorde jag förut men efter ett tag så blev det mögel, hur mycket jag än försökte lufta. Nu har jag inga sådana problem då jag hittat en jättebra hög och smal burk (tror den kallas doseringsburk). I och med att den är så hög så kan jag ha locket ”på vid gavel”. Det blir perfekt luftgenomströmning. Chilin är som nyskördad i väldigt många veckor sedan jag började förvara den där.

20140828_ForvaringKylskap

Något som är viktigt när man håller på med chili är att ha handskar på sig. Det bästa är nog sådana där vita kirurghandskar men jag har inte lyckats hitta några i min storlek då jag har små händer och korta fingrar. Jag använder sådana där klumpiga kökshandskar. Det är ett handikapp att behöva ha dom på sig men om man inte har det så får man en väldig sveda i händerna som sitter kvar i timmar, jag lovar. Jag har provat. Fick smörja på smärtstillande Xylocain-salva flera gånger.

20140828_Handskar

Jag har också alltid glasögon på mig för att skydda ögonen i synnerhet när jag håller på och mal pulver i min billiga kaffekvarn (som jag bara använder till chili). Egentligen borde man också ha näs och munskydd för dammet som yr upp när man öppnar kvarnen är jättestarkt. Men dit har jag inte kommit än. Tänk också på att använda en skärbräda som är dedikerad för chili och inget annat.

De största frukterna använder jag för att ostfylla och gratinera i ugn. Styrkan kan variera lite och i år har en del av frukterna hos den gula ‘Monkeyface’ varit grymt het. Dom som är för heta använder jag inte för ostgratinering utan hackar istället ner för att använda i grytor och annat. För att veta vilka som lämpar sig att använda för att gratinera, d.v.s. som inte är för starka, så smakar jag genom att skära bort en liten, liten bit av fruktköttet vid skaftfästet. Om jag inte storknar så är den lämplig till ostgratinering 🙂 Se nedanstående bilder:

20140828_Avsmakning01

20140828_Avsmakning02

De som jag ska ha för gratinering skär jag alltså i halvor, tar bort kärnor och det mesta av de vita fröfästena. Sedan lägger jag halvorna på en bricka eller ett galler och ställer in i frysen för styckfrysning.

20140828_HalvorMonkeyfaceHHW

När dom är ordentligt genomfrusna tar jag halvorna och lägger dom i en fryslåda av något slag, typ matlåda eller liknande. Den fyller jag sedan på undan för undan för skörden pågår ju under lång tid. För mig räcker det inte med en låda. Förra året hade jag fyra lådor men jag gjorde inte av med allt, har fortfarande en halvfull kvar. I år tänker jag begränsa mig till två rätt höga lådor där jag får ner ca 30 halvor i varje. Mer gör vi inte av med på ett år även om vi äter ostfylld chili ofta, som tilltugg, förrätt, lätt kvällsrätt etc.

En chili som jag alltid odlar är Jalapeño …

20140828_JalapenoHel

… Jag skördar den alltid som grön även om vissa frukter hinner bli röda. Jag tycker den är extra god i äggrätter, typ omelett. Den är väldigt lättodlad. Jag finhackar den …

20140828_JalapenoHackad

… och styckfryser den. Jag brukar använda matlådelock som jag kan placera ut på olika ”lediga platser” i frysen innan jag sedan lägger ”hacket” i en låda. Man kan antingen ha en riktig fryslåda men lådor där det varit glass, bredbar margarin etc fungerar också bra.

20140828_JalapenoLock

Jag brukar alltid ha en chilisort som enligt mina smaklökar är mild. Den på bilden nedan har jag inte namnet på men den ger stor skörd och är mild. Den fryser jag alltid i halvor. Då har jag valet att använda den just som halvor (exempelvis när jag gör min tomat och paprikasoppa som jag skrev om i förrförra inlägget). Jag kan också välja att hacka den grovt eller fint. Då den är mild och fruktig så brukar jag använda den på pizza.

20140828_InfrysningMild

I övrigt har jag ju många olika chilisorter i olika färg. Dom brukar jag hacka och styckfrysa och ha som kryddor i grytor, såser och annat. Det är så vackert med olika färger när man kryddar. Här är det blandat med milt och starkt och som alltid gäller ju att använda chili med försiktighet.

20140828_HackatBlandadeSorter

Det jag visat hittills är ju hur jag använder chili som färsk (den är verkligen som färsk när den varit frusen). Men jag torkar den också och använder som chiliflarn eller pulver.

När jag torkar chilin så har jag i år prövat att ha värmen på 75°. Tidigare har jag haft lägre temperatur, max 50° då jag läst att man inte får ha varmare för då blir den som tillagad. Men då det tar sådan tid så testade jag med 75° i år och det har fungerat hur bra som helst. Men, det är väldigt viktigt att man har ugnsluckan på glänt, det måste bli luftväxling. Jag skär chilin i mindre bitar för att det ska gå fortare och jag tar också bort fröna.

20140828_Ugnstorkning

Jag förvarar den i glasburkar med tätslutande lock.

20140828_ChiliTorkad

Jag börjar med att förvara den hel. En del smular jag som ”chili flakes” medan jag mal pulver av en del.

20140828_ChiliMald

Förut har jag alltid malt allt pulver på en gång men det ska jag inte göra i år. Pulver har en tendens att bli en klump om man förvarar det för länge. Istället kommer jag att mala när jag behöver fylla på min kryddburk där jag har min cayenne, för det är chili av typen cayenne som jag mal.

Det var väl ungefär allt. Nej förresten, jag lovade ju att skriva om den enkla och i mitt tycke mycket goda omeletten som jag brukar göra. När omeletten är ”halvklar” smular jag ner fetaost, lägger i lite hackad gräslök och hackad Jalapeño, skär lite tomatskivor och lägger på. Låter fyllningen ligga där och bli varm medan omeletten blir klar …

20140828_OmelettPanna

Sedan är det bara att stjälpa upp den på en tallrik så är lunchen klar 🙂

20140828_OmelettTallrik

Obs! Kolla först styrkan på Jalapeñon (eller chilin ni använder) innan ni strör över den, blir det för starkt blir det inte lika njutbart. Lagom är bäst, det vet ju vi svenskar 😉

Det här inlägget postades i Cayenne, Chilepeppar, Chili, Matrecept, Skördetider. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Skördetider – Chili …

  1. Ruben skriver:

    Oj, oj, nu blir jag imponerad! Vad du kan mycket om chili!! Här är vi noviser uti fingerspetsarna. Karin brukar få några plantor av arbetskamrater, men vi kan inte ens avgöra när de är mogna.
    Omeletten ser härlig ut!

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Det är inte alls helt lätt att veta när en chili är mogen. Dom kan ju ha olika färg som mogna. Jag har lärt mig de sorter jag har och med åren (har ju hållit på med chili i en hel del år nu) så har jag lärt mig när färgen är exakt som den ska vara som mogen. Men många sorter går även bra att äta som omogna och lätt övermogna. Och omeletten är enkel och god, jag lovar 🙂

      Ha det gott du också!
      /Anita

  2. Cathy skriver:

    Då ska vi se om det går att kommentera nu då, jag var inloggad i min svenska blogg för att skriva ett inlägg och sen när jag ville kommentera här hos dig så måste jag logga in på min engelska fotoblogg! Förstår inte varför och då blev det superkrångligt och jag måste byta lösenord. Så nu blir det från engelska bloggen i alla fall:-). Härliga chilibilder och vad duktig och energisk du är. Jag har inte haft en enda chiliplanta i år. Nästa år får det nog bli någon igen, kanske en paprika också:-)
    Hoppas du får en skön helg, vi har fått en riktig störtskur idag mitt i solskenet på eftermiddagen.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Hm, ibland är WordPress lite skumt när man ska kommentera. Men att du inte skulle få kommentera från din svenska blogg låter ju jättekonstigt. Tur att det gick från den engelska i varje fall 🙂

      Jo, när det gäller chili är jag väldigt energisk 🙂 Lite för energisk egentligen. Nästa år skaa jag ha färre plantor 😉

      Hoppas du också får en skön helg. Inget regn ännu hos oss!

      Kram Anita

  3. GladiGrönt skriver:

    Härligt att ha så mycklet att skörda, men måste ta mycket tid. Jag har tillräckligt fullt upp med alla bär. Bara krusbären är inte färdigplockade, ja och så lingon i skogen. Vi ekorrar har fullt upp med at samla i ladorna:) Trevlig helg!

    • Anita skriver:

      Jovisst tar det tid, men samtidigt är det härligt att ta hand om sin egen skörd. Jag gillar att vara ”ekorre” 😉 . Krusbär, så gott. Inser att det var alldeles för länge sedan jag åt det.

      Fortsatt trevlig helg till dig!

  4. barabrittiskt skriver:

    Åh, det här måste jag visa maken som är typiskt engelsk currynörd med allt vad det innebär av chilliberoende! Du mal alltså hemma själv? Det skulle han gilla.

    • Anita skriver:

      Här blir det också många mustiga grytor där chili ingår. Jag har köpt en billig kaffekvarn som jag mal min chili i. Det fungerar väldigt bra och blir väldigt gott. Eget chilipulver får en helt annan fruktighet tycker jag. Naturligtvis beror det väl på vilken sorts chili man använder men jag tror också att det spelar in att man styr över proceduren själv. Att kunna skörda chilin när den är perfekt mogen och torka den så fort som möjligt för att bevara fruktigheten och därefter förvara den i tätslutande syltburkar. Där håller den sig fräsch väldigt länge. Att sedan mala en ”ny omgång” vid behov är perfekt. Sedan kan det väl naturligtvis vara så att man tycker det smakar extra gott i och med att man själv tagit hand om hela proceduren, från frö till grodd, till omskolade plantor, till chiliblommor, till frukt och till skörd 🙂

  5. lenaericsson skriver:

    Så klart att man kan göra chilipulver…Det har jag inte tänkt på!

  6. Britt skriver:

    Det var ett starkt inlägg. Jag tycker det är litet otäckt när man tappar andan när man håller på med chili. Så numera torkar jag allt. Kanske missar jag något, men så gör jag.

    • Anita skriver:

      Jag håller med. Det är många gånger jag kippat efter luft när jag håller på med chili. Det är nog därför det rekommenderas att man ska använda skydd för näsa och mun när man jobbar som intensivast. Jag kommer nog dit så småningom Och torkad chili är jättegott! Jag är ju lite chilinörd så det är därför jag utsätter mig för de heta ångorna 🙂

  7. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Oj så energisk du är med din chili men efter vad jag läser så verkar den inte helt ofarligt att hantera så ett litet munskydd får du allt köpa på apoteket ..snarast 😉

    Kaninerna är ju så söta såååå..men fy katten vilken skada dom gör.
    Hoppas dom finner föda på annat ställe än i trädgården.

    Här ute på innergården dyker det upp jättestora harar ibland som jag tippar kommer mätta och belåtna från koloniområdet som ligger strax bredvid.
    Att leta föda gäller oss alla…
    Kram, Agneta

    • Anita skriver:

      Agneta … så roligt att höra ifrån dig. Jag har sett att du börjat skriva igen hos dig och det gör mig glad. Jodå, chili är en het rackare och munskydd är nog inte helt fel.

      Kaninerna är ständigt inne nu och för närvarande försöker jag inte ens jaga ut dom då jag vet att det inte är någon idé. Men så fort löven fallit ska jag starta med ”operation förstärkning av inhägnad”. För det finns hur mycket mat åt dom som helst ute i skogen, där kan dom hålla till. Harar har vi inga men dom kan nog också äta sig mätta på det man odlar.

      Ha det så bra 🙂

      Kram Anita

  8. Carina skriver:

    Inspirerande och informativt 🙂 Och jag tänker att de där två plantorna jag köpte i våras skulle haft det såååå mycket bättre hos dig. Men jag ska göra så här… Spara på tipsen och sen om typ 2-3 år då ska jag odla igen. Har helt enkelt för lite tid nu. Men jag älskar att göra egna saker och skörda. Kryddorna ute har inte samma smak…

    Bra läsning! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Tack Carina! Oj då, det låter som om det inte blev så mycket chili hos dig 😉 Om du har några frågor om 2-3 år när du ska pröva med chili är det bara att återkomma. Förutom detta inlägg så ställer jag gärna upp med tips i den mån jag kan 🙂

      Kram Anita

  9. ÅsaV skriver:

    Oj, oj vad du hunnit skriva många inlägg sen jag var här sist… just detta blev jag ruskigt imponerad och inspirerad av! Vilka kunskaper du har om Chilli! Med alla dessa olika sorter måste man ju nästan räkna dig till expert (eller möjligtvis fanatiker) 😉
    Jag hör av mig till våren vilka sorter man ska satsa på om man vill ha lite mildare hetta! Tack för ett jätteintressant inlägg!

  10. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  11. gunilla sundberg skriver:

    OJ vilka fina tips med chili. Har en fråga: har lagt in jalapenos, men det blev aldeles för starkt. Finns det något sätt att göra den ”ätlig”?

Kommentera

