Skördetider med recept på tomat och paprikasoppa

Det är skördetider! Igår började jag skörda chili men det kommer jag att skriva om i ett annat inlägg. Det här ska främst handla om tomater och jag tänkte också skriva ner receptet till en jättegod tomat och paprika-soppa som har blivit en favorit hos oss.

De tomatsorter jag har i år är ‘Chadwick’ ‘Incas’, ‘Sungold’, ‘Gardeners delight’, ‘Maskotka’, ‘Ildi’ och ‘Outdoor girl’. Jag odlar alla mina tomater utomhus och här följer en liten sammanfattning om dom.

På bilden nedan syns ‘Incas’ t.v. och ‘Outdoor girl’ …

Aug2014_IncasOutdoorGirl

‘Incas’ ger en stor skörd av stora, plommonlika frukter med ett lite torrare fruktkött, lämpliga till matlagning. Den ingår ofta i vår soppa. Men den är också praktisk att använda när man vill göra sig en Caprese (Tomat och Mozarella). Man behöver bara en enda tomat för att få massor med tomatskivor.

‘Outdoor girl’ ger väldigt lite skörd och jag hade redan förra året bestämt mig för att inte ha den något mer. Ändå så föll jag till föga och prövade den i år igen … men med samma resultat. Så den kommer jag inte att satsa på något mer.

En som jag däremot kommer att satsa på igen är ‘Gardeners delight’ (se bilden nedan). Jag har haft den förut och den ger rikligt med skörd och den är fantastiskt god …

Aug2014_GardenersDelight

Den som mognade snabbast och som jag plockat mängder av är ‘Maskotka’ (se bilden nedan). Den har fortfarande massor av frukter men dessvärre verkar den inte ha gillat de senaste dagarnas häftiga skyfall för efter dom så har många av frukterna börjat spricka. Jag skördar dom därför när dom är lite orange och så får dom mogna inomhus.

Aug2014_Maskotka

En tomat som är jättegod men som ofta spricker hos mig är ‘Sungold’. Hur god den än är så är det nog sista året jag har den.

En nyhet i år var ‘Chadwick’. Söt och god men gav inte så mycket skörd. Dessutom blir den väldigt hög. Troligtvis kommer jag inte att ha den nästa år.

Men en av mina största favoriter är den gula ‘Ildi’ (se nedan). Den brukar ge enorma skördar och har massor med frukt även i år. Men i år är den väldigt långsam att mogna. Det var precis som om den stannade upp då det blev så kallt efter midsommar och sedan tog det ett tag för den att komma igång igen. En del har vi dock skördat, ljusgula, söta och goda. Den är annars öronmärkt hos mig för att ”soltorkas” i ugn och sedan läggas in i olivolja med vitlök, chili och diverse kryddor. Mer om det i ett annat inlägg.

Aug2014_Ildi

Då tomaterna är lite senare med att mogna i år så klippte jag igår bort mycket av bladverket. Jag toppade dessutom alla (en del har jag toppat tidigare) och tog bort nya blomklasar och tomatklasar med små, små frukter, bara för att plantorna nu ska ägna all tid åt att försöka få de som finns att mogna. De senaste dagarna har det också varit betydligt kyligare än det var för en vecka sedan och man märker att ljuset börjar försvinna. Vi går ju mot höst.

Och i och med att vi går mot höst så passar det ju bra att lägga in receptet på en av våra favoritsoppor där just tomat är en av huvudingredienserna. Årets soppremiär ägde rum igår, den 18 augusti.

Receptet är hämtat från ICA-kuriren, nr 35 2013. Det är från början för 4 portioner men jag har gjort om det för 2. För att se måtten för 4 har jag med dom inom parentes.

100-150 g röd paprika, helst spetspaprika (200 g)
1 valfri chilifrukt, kolla så att den inte är för stark
300-350 g mogna tomater (500 g)
1 gul lök
2-3 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
1 tsk torkad timjan
1 krm svartpeppar
3 – 3,5 dl grönsaksbuljong, beroende på hur mycket vätska tomaterna släpper (5 dl)
1 dl vispgrädde (2 dl)
1-2 msk creme fraiche (ej med i grundreceptet)

Gör så här:

Mät upp tomater och paprika (här är måtten det råkade bli för mig den här gången, 315 g tomater och 162 g paprika)

Aug2014_TomaterPaprika

Sätt ugnen på 200 grader. Dela paprikan och chilin på längden och ta bort kärnhusen. Halvera tomaterna. Skala och klyfta löken grovt. Lämna skalet kvar på de hela vitlöksklyftorna. Lägg allt på en plåt, häll på olivolja, krydda med timjan, salt och peppar och blanda om ordentligt:

Aug2014_Langpanna

Rosta i ugnen ca 30 minuter och rör om någon gång under tiden. Allt ska mjukna och dofta gott!

Lägg de färdigrostade grönsakerna i en kastrull (kom ihåg att klämma ut vitlökarna ur skalet) och häll på buljong. Låt sjuda i 5 minuter. Mixa soppan slät och sila den. Häll på grädde och creme fraiche, koka upp och smaka eventuellt av med mer kryddor.

Häll upp den vackra orange soppan i soppskålar och servera med ett gott bröd. Vi har alltid påsar med skivad baguette i frysen som vi brukar ta fram och riva parmesan över. Sedan gratinerar vi dom i ugnen. Enkelt och gott!

Aug2014_SoppaBaguette

Jag rekommenderar den här soppan för att grönsakerna blir så goda när man ugnsbakar dom. Sedan doftar det så fantastiskt gott också när man gör i ordning den 🙂

Det här inlägget postades i Grönsaker, Matrecept, Skördetider, Tomater. Bokmärk permalänken.

39 kommentarer till Skördetider med recept på tomat och paprikasoppa

  1. Kristinas oas skriver:

    Mmm, det där lät som en riktigt god soppa, jag antecknar. Lär bli en del tomater ”över” här vad det verkar som nu. Har precis plockat in dagens skörd. Favoriten är körsbärstomaten ‘Tiny Tim’ som är supergod, men har även en del större tomater som passar bra till soppan.
    Kram Kristina

  2. GladiGrönt skriver:

    Lycklig dig som har så mycket fina tomater. Tur att jag hittar sådant på affärn iaf. Verkar bra recept, det ska provas.

    • Anita skriver:

      Det är inte fy skam att köpa tomaterna i affären heller. Dom svenska som finns att köpa brukar vara jättegoda. Och när vi blir sugna på soppa på vintern så gör vi den på köpetomater.

  3. Carina skriver:

    Den ska jag absolut testa! Tycker som du det blir mycket godare när man rostar tomater, ja egentligen grönsaker generellt. Soppa går så himla fort och blir så gott 🙂

    Kram, Carina

  4. Britt skriver:

    Låter jättegott. Incastomaterna ser exakt ut som mina, fast jag visste inte vad de hette.Litet torrare som du skriver. Gardeners Delight är favoriten, mycket sötare än de andra jag odlar.

    • Anita skriver:

      Då kan det kanske vara Incas du har, fast det finns andra avlånga sorter också. och Gardeners Delight måste jag bara ha varje år 🙂

  5. Carita Norden skriver:

    Det låter riktigt gott. Vi får massor med små tomater om dom mognar, det beror ju på hur vädret blir i fortsättningen. Annars får jag lägga in gröna tomater. Vi har våra tomater i växthuset och dom växer faktiskt som ‘ogräs’ så jag får toppa dom ofta. Ha det fint.Carita

    • Anita skriver:

      Jag har aldrig prövat att lägga in gröna tomater men om dom inte mognar så ska jag testa det i år. Fast förra året så lät jag mina sista mogna inomhus. Det var just den gula Ildi. När jag tog in dom var dom helt gröna men på några veckor så mognade dom så jag kunde torka dom i ugnen och lägga in dom. Jag minns att de sista som mognade var i början av november. Otrolig.

      Ha det fint du också 🙂
      Anita

  6. Marit skriver:

    Dette så veldig godt ut, og takk for flott oppskrift! Det er litt av en avling du har i år på tomater! Jeg har også for en gangs skyld hatt masse cherrytomater i sommer. Kjøpte frøene på det lokale gartneriet, men kastet posen, så jeg aner ikke hvilken sort det er dessverre. Men de har vært så gode og har vært en lav sort som er en stor fordel 😉 I går høste jeg min første chilli ‘Vampire’ og den var ikke på langt nær så sterk som jeg trodde. Av en chili så skrapte jeg ut 50 frø. Jeg har fem planter med ca 30 chili på hver, så da kan du jo tenke deg hvor mye frø jeg kan få i år…. Hjelp, jeg visste ikke at de var så enkle å få til 🙂

    Gleder meg til ditt innlegg om chili!

    Ha en fin dag, Anita!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Hoppas du kan hitta samma sort nästa år igen. Det är ju typiskt att man kastar påsen när det blir lyckat.

      Så roligt med ‘Vampire’, att den gav så stor skörd. Då har du chili att ta tillunder hela vintern 🙂 Den går ju både att torka och frysa. Jag ska skriva om min chiliskörd lite senare i veckan.

      Ha en fin dag du också!

      Kram Anita

  7. Linda skriver:

    Hej Anita!

    Så roligt att höra ifrån dig. Visst var det skönt att ta sommarlov från bloggandet!?! Här var det sommarlov från alla sociala medier och det var ljuvligt.

    Jag sitter här och äter en sen frukost medan målaren gör det allra sista på huset. Det är så fint. Så skönt med ett nymålat hus. Kan inte fatta hur snabbt det går. Om vi hade försökt att göra det själva så hade det inte blivit hälften så bra och jag misstänker att vi nog nästan hade blivit osams med tanke på att både maken och jag avskyr att måla. Han gillar inte att måla alls och jag vill endast måla små pilliga saker 😉

    Jag har mängder med paprika som bara hänger på plantorna i växthuset och som jag inte vet vad jag ska göra med. De behöver skördas för länge sedan, så tack snälla snälla för ditt recept. Vet precis vad vi ska äta i kväll. Ska nog inte odla så mycket paprika nästa år – vi använder ju knappt den grönsaken. Men jag trodde å andra sidan att det bara skulle bli en eller ett par futtiga frukter på varje planta att döma av tidigare års resultat.

    Du skulle ha gillat att följa med till chiliodlaren. Förra året skördade han 52 kilo och i år blir det mer. Fast jag skulle verkligen inte vilja skörda 52 kilo chili för hand. Vilket jobb!!!

    Hoppas att du får en jättefin dag!

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Grattis till det nymålade huset. Måste kännas skönt att ha det gjort … och att ha sluppit göra det själv 😉

      Jo det är faktiskt skönt att göra uppehåll med bloggandet under sommaren. Men jag märker nu att jag börjar tycka det är roligt att skriva igen, när det är dags för skördetider 🙂

      Chiliodlaren skulle verkligen varit kul att träffa. Men över 52 kilo, pust! Det är mycket även för mig.

      Hoppas soppan blev lyckad!

      Ha en fin dag du också!

      Kram Anita

  8. Linda skriver:

    PS! Hur gör du för att få finas incas-tomater? Sorten är en av mina favoriter, men jag får alltid så mycket pistillröta på mina att jag har slutat odla den.

    • Anita skriver:

      Första året jag hade Incas fick jag också jättemycket pistilröta och tänkte inte ha sorten något mer. Men så hade jag en påse med frö kvar från året innan så jag prövade igen.
      Samtidigt läste jag att pistillröta beror på obalans av kalcium i plantan. Har plantan väldigt frodigt bladverk så kan det vara så att det mesta av kalciumet tas upp av bladen, inte av blommorna. Jag gör därför så att så fort de första blomklasarna dyker upp så skalar jag av bladen nedanför blomklasen. Därefter så tar jag bort blad lite då och då. Det står på påsen att Incas inte behöver tjuvas men det gör jag ändå till rätt stor utsträckning. Men framförallt så försöker jag vara noga med att ge så jämt med vatten som möjligt. Det kan ju vara svårt när man har dom ute men de senaste somrarna har ju varit torra och då har jag kunnat reglera vattningen. Jag är noga med att vattna vid samma tidpunkt varje dag (om det behövs vattnas förstås). Jag är också sparsam med näringen till Incas för att inte gynna bladverket för mycket. Jag har nog odlat Incas i 6 år nu och har aldrig längre några problem med pistillröta.

      Jag gav 4 plantor till vår förra granne ett år och dom hade odlat mycket tomater i sina dar och det där med att ta bort bladverket gjorde dom konsekvent. Dom fick jätteskördar med Incas och inte en enda med pistillröta så jag tror att det är ett bra knep. Varför inte testa med en planta nästa år och se om det kan fungera. Visserligen har jag bara erfarenhet av utomhusodling men det borde ju vara ännu lättare att reglera bevattningen i ett växthus.

      Lycka till!
      Kram Anita

  9. Sanda Cottage skriver:

    Yummii 🙂
    Otroligt gott låter det! Vi och Ruben och Karin har börjat så smått planera en liten Roadtrip söderöver och din trädgård står förhoppningsvis på agendan…
    Jag tror vi tar det runt lunchtid 😉

    Kramar

    • Anita skriver:

      Oj då. Min trädgård är inte rolig just nu, här härjar f.n. 6 kaniner 😦 , dessutom ska jag börja gräva upp gräsmattan och utöka en av rabatterna snart så det kan nog bli lite ”arbetsplats”. Men hör av er i god tid om när ni planerar er roadtripp så kan vi väl se vad vi kan få ihop. Skulle onekligen vara roligt att träffas 🙂

      Kram Anita

  10. Då blir det till att testa den gula ‘Ildi’ nästa sommar! En annan tomatsort som jag kan rekommendera är vinbärstomaten, även kallad vildtomat. Den ger en enorm mängd små tomater stora som vinbär, goda och aromatiska. Den läckra tomatsoppan ska jag absolut testa, har skrivit ner receptet, tack för tipsen 🙂
    Ha det gott!/ Anna

  11. Cathy skriver:

    Oj vilken massa tomater du fått. Vi hade bara en sort i år och tre plantor i uterummet och två ute. Det har inte alls blivit så manga frukter som du har och inte så många som vi fått andra år heller. Det känns som om det varit ett konstigt växtår. Först kallt och torrt och sen hett och torrt, regnat har det ju knappt gjort här förrän de senaste två veckorna. Just nu är det verkligen höstlikt och kallt. Skönare att sova är det ju, men lite varmare om dagarna hade jag inte klagat på:-). Minns inte om jag berättat att Ozzie flyttat till Säffle, så jag är hundlös igen.
    Kram, Cathy

    • Anita skriver:

      Hej Cathy! Så roligt att höra ifrån dig. Vi har visserligen rätt mycket tomater i år men jag tror vi hade dubbelt så mycket förra året, dessutom mognade dom snabbare. Det där kalla vädret i slutet av juni och början av juli var inte speciellt bra. Och sedan kom värmen. Men, jag har ju alltid många plantor så även om skörden inte blir så stor så blir det rätt många ändå. Kruxet är att dom ska hinna mogna också.

      Men oj, nej du har inte berättat att Ozzie flyttat till Säffle. Hoppas det är bra med honom. Betyder det att du bestämt dig för att vara hundlös i fortsättningen? Vet ju hur mycket dina hundar betytt för dig.

      Kram Anita

      • Cathy skriver:

        jag ska skriva ett mail och berätta mer, och nej, jag tänker inte vara hundlös men eftersom vi nog åker till Australien igen i jul så kan jag inte skaffa ny hund förrän i början av nästa år. Har anmält mig till en som ska ta valpar senare i höst/vinter.
        Kram, Cathy

  12. Linda skriver:

    Soppan var jättegod! Skivade mozzarella på baguette och gräddade i ugnen tills osten var riktigt smält coh bubblig. Mmmm 🙂

    Kram och trevlig helg!
    //Linda

    • Anita skriver:

      Så roligt att soppan blev lyckad! Och tack för tipset om mozzarella på baguette. Det ska jag testa nästa gång.

      Trevlig helg till dig också 🙂

      Kram Anita

  13. Åsa S skriver:

    Kära storasyster! Nu är det otroligt länge sedan jag var inne och tittade på din blogg, ska snart ta mig igenom några av sommarens inlägg, men vill först kommentera dina härliga tomatplantor. För mig som är en riktig amatör, eller rättare, inte odlar alls, det är Peter som står för odlingen, så ser dina plantor helt otroliga ut! Så mycket härliga tomater, oj oj jag blir avundsjuk.
    Vi ses snart!
    Kram från lillasyster

    • Anita skriver:

      Fast ändå så hade jag mycket mer tomater förra året som var mogna vid den här tidpunkten. De kalla veckorna i slutet av juni och början av juli försenade allt. Men det räcker ändå rätt bra till oss båda 😉

      Kram storasyster

  14. Åsa S skriver:

    När jag läste igenom inlägget såg jag hur konstigt det blev ”ta mig igenom några av sommarens inlägg”. Så illa det låter, det var inte alls så jag menade. Jag ska passa på att njuta av dina härliga bilder och berättelser!!! Kram igen

    • Anita skriver:

      Kära lillasyster … inte tänkte jag på det inte. Och det kan ju vara rätt mycket att ta sig igenom när man inte varit inne på ett tag 😉

      Kram igen

  15. ÅsaV skriver:

    Oj, oj…vad mycket tomater du odlar! Hinner du med att äta något annat än tomater? 🙂
    Tusen tack för receptet! Det lät verkligen smarrigt och ska absolut testat. Jag är galen i ugnsrostade grönsaker, de blir ofta så otroligt söta och goda efter en vända i ugnen. Jag håller förresten redan på att samla fröer från köpta tomater som jag torkar. Så vi får väl se nästa vår om jag också lyckas med tomatodlingen! 🙂
    Trevlig helg!

    • Anita skriver:

      Jodå, jag äter mängder av chili också för det har jag ännu mer av 😉 Ugnsrostat är det bästa som finns. Skonsamt känns det för magen också när man får tillaga, framförallt löken, innan man äter den.

      Hoppas du får en bra vecka och att foten känns bättre!

  16. lenadyche skriver:

    Oh vilka härliga bilder! Längtar så efter min hemlagade mat efter veckor av hotellmat!!! Detta gav mej inspiration för nästa vecka då jag är tllbaka hemma!! Ha det bra!

    • Anita skriver:

      Javisst kan det väl vara gott ibland med hotellmat men ingenting går upp mot ens egen hemlagade. Och nu närmar sig ju tiden för mustiga grytor och soppor 🙂

      Ha det bra du också!

  17. Birgitta skriver:

    Vilka tomater du har och vilka härliga bilder. Av växterna i grönsakslandet har vi fått god utdelning men när det gäller tomaterna är det skralare.
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    • Anita skriver:

      Här är det tvärtom. Löklådan blev full med myror och sniglarna kalasade på salladen. Men tomaterna får vi ha ifred, även om vi hade många fler förra året trots samma antal plantor.

      Ha en fin söndagkväll och kommande vecka!

  18. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  19. Ping: Tomater, tomater, överallt tomater … | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

