En försiktig återkomst …

Ja måste börja med att be om ursäkt för att jag bara försvann i mitten av juli från bloggvärlden. Egentligen började det med att åskan mullrade omkring oss och jag stängde av datorn och drog ur kontakten. När jag sedan startade upp igen så tog det inte lång tid förrän det återigen mullrade och jag stängde av … igen. Då upptäckte jag att det var rätt skönt att ta datorsemester. Jag kollade bara av mailen då och då.

Ett tag tänkte jag att det här kanske var ett bra tillfälle att sluta blogga och bara läsa andras bloggar men så tänkte jag om. Varför skulle jag egentligen göra det. Jag använder ju bloggen som dagbok och går ofta tillbaka för att se hur jag gjorde med ditten och datten. Och under den mörka årstiden så är det riktigt trivsamt att blogga. Så därför … nu gör jag en försiktig återkomst. Så småningom kommer jag att skriva lite ”matigare” inlägg men det här blir bara ett litet med en enda bild. Bilden är tagen vid en helt underbar dagstur på Hjälmaren och får illustrera den heta sommaren 2014 …

20140722_Blue01

Jag önskar er alla en skön augustihelg. Så småningom ska jag besöka era härliga och inspirerande bloggar igen (har ju mycket att ta igen 😉 ). Och tro’t eller ej. Nu börjar det mullra igen …

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

28 kommentarer till En försiktig återkomst …

  1. lenaericsson skriver:

    ja det har varit en hel del åska och muller i sommar, men det kan det vara värt med tanke på den fantastiska sommaren som varit! 🙂

  2. Ruben skriver:

    Men, ojjj, vilken osannolik bild. Kan knappast tro, att det kan se ut så här! Men du fotade förstås i precis rätt ögonblick!? Välkommen tillbaks, det skall bli kul att följa dina trädgårdsförehavanden!

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Det är ett fotomontage 😉 Neej … det är det naturligtvis inte. Det var en helt magisk dag och jag blev alldeles salig när jag såg de olika ”blå lagren” och tog massor med bilder för att kunna fånga dom. De flesta blev skrutt men den här blev jag nöjd med. Och det räcker ju att en blir bra, dom andra kan man ju slänga 🙂

  3. Marit skriver:

    Hei Anita

    Så godt at du er tilbake i bloggverden igjen! Jeg har savnet bloggen din masse! Utrolig vakkert bilde! Nei, du må ikke slutte å blogge!

    Her har det også vært mye torden i sommer, og kontakten har vært dratt ut mer enn en gang, ja…

    Ønsker deg en fin helg, og velkommen tilbake!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit 🙂 Nej jag kommer inte att sluta blogga. Även om året går sin gilla gång i trädgården med ungefär samma växter som blommar så brukar man ändå komma på något att skriva om. Och även om jag själv tycker jag skrivit om ett ämne förut så är det ju andra som inte läst det. Och under årets mörka månader är det mysigt att blogga.

      Förstår att även ni haft åska i sommar. Här har det varit blixtrekord och på många ställen översvämningar. Det har dock vi klarat oss ifrån. Men efter de senaste dagarnas regn ser naturen mycket friskare ut och luften känns lättare att andas.

      Önskar också dig en fin helg!

      Kram Anita

  4. lunasblogg skriver:

    Välkommen tillbaks och tack för din fina kommentar hos mig! Du har inte varit ensam om att tänka i de banorna hur det skulle vara att sluta blogga. Att både blogga, läsa och kommentera andras tar tid från att göra annat, men samtidigt är det roligt och bra inte minst för sig själv att dokumentera tiden och att upptäcka fotografiska vinklar som man kanske förbiser annars. Får man dessutom gensvar är det extra roligt. Som t ex det fantastiska fotot på Hjälmaren du visar. Förändringen i ljuset och i vår sinnesstämning. Stunder vi vill minnas.
    kramar
    Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna 🙂 Ja ibland tycker man att man tillbringar för mycket tid vid datorn men samtidigt är det ju som sagt så kul att dokumentera det som händer och hämta inspiration hos andra bloggare. Och tänk så tråkigt det vore om alla slutade blogga. Och om man känner att det blir för mycket ”datortid” kan man ju alltid ta lite ”semester” 😉

      Önskar dig en fortsatt fin helg!

      Kram Anita

  5. Ulla skriver:

    Välkommen tillbaka! Fast egentligen så kan man väl blogga lite som man vill. Jag gör inlägg bara när jag känner för det, ibland går det långa perioder emellan varje inlägg. Det är skönt ibland att vara helt urkopplad 🙂
    Denna varma och åskrika sommar har ju inte direkt lockat till datorsittande.
    Din vackra bild ”ångar” det nästan om, värmen syns 🙂 Det blir ett alldeles speciellt ljus när det är varmt och fuktigt.
    Vi fick ett hemskt åskväder nu när vi var på Österlen, det var riktigt kusligt med ett konstant blixtrande i ett par timmar.
    Och så måste jag bara berätta också att nu blommar Codonopsisen såå fint!
    Jag gillar verkligen den växten 🙂
    Ha en skön lördagkväll!
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Tack Ulla 🙂 Javisst får man blogga lite som man vill och totalt urkopplad känner man sig ju då och då … även när man inte har blogguppehåll 😉

      Dagen på Hjälmaren var helt fantastisk med trevligt sällskap, god mat och fantastiska vyer. En dag jag kommer att minnas länge. Det var en av sommarens varmaste dagar. Jag hade en kofta med mig för jag trodde det skulle blåsa kallt på sjön. Den behövde jag aldrig ta fram kan jag säga 🙂

      Och så blir jag ju så glad att du tycker om Codonopsisen. Tänk vad några små frön kan åstadkomma.

      Ha en fortsatt skön lördagkväll du också!

      Kram Anita

  6. GladiGrönt skriver:

    Välkommen åter! Vilken stämningsfull bild! Jo värsta åskvädren någonsin har det varit. Oj vad det small ibland även här. Aldrig hört dylikt. Men det är klart- tropisk värme- tropiskt oväder.

    • Anita skriver:

      Tack så mycket 🙂 Och visst är det så. Vi har ju haft i det närmaste en tropisk sommar och då får man räkna med tropiska oväder. Det underliga var att när de första urladdningarna kom och man trodde det skulle bli lite friskare luft så blev det helt tvärtom, det blev ännu varmare. Men nu, i mitten av augusti, så har i varje fall luften blivit friskare och lättare att andas. Och växterna jublar 🙂

      Ha en fortsatt fin helg!
      /Anita

  7. Kristinas oas skriver:

    Hej igen! Kul att du är tillbaka, har saknat dina inlägg. Vilken fullkomligt magisk blå bild du visar, wow, den borde du låta förstora som tavla (tycker jag ). Jag har egentligen haft hur mycket som helst att skriva om i somamr, men har dragit ner på antalet inlägg. Lite frustrerande ibland när tiden inte räcker till för allt man vill göra. Men min priolista är familjen, trädgården, bloggen, så när de två första behöver mycket tid så får bloggen stå tillbaka.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Tack Kristina 🙂 Jag tycker själv väldigt mycket om bilden. Din priolista låter väldigt bra tycker jag. Och egentligen så är det mysigast att blogga under den mörka årstiden. Det är då man kan drömma sig tillbaka och framåt … till nästa sommar, då man förmodligen inte heller kommer att ha tid att blogga 😉

      Kram Anita

  8. ÅsaV skriver:

    Hej Anita! Inte behöver du väl be om ursäkt för att du pausat lite från bloggen? Att blogga ska inte kännas som något krav. Helt rätt att njuta av sommaren istället! Och förutom att bloggandet är en dagbok, så är det ju också ett litet miniarkiv över alla de bilder man tar.

    Ja, herregud vad det åskat denna sommar. Blixten slog faktiskt ner i ett grannhus som började brinna i somras. Då känner man sig rätt liten inför vädrets makter…

    Vilken underbar bild, förresten! Så fridfullt och vackert! Och så härligt blå! Om jag inte minns fel från Fotosidan-tiden, så var du galen i just blått! 🙂

    • Anita skriver:

      Hu så otäckt, att blixten slog ner i ett grannhus .. och att det blev så illa att det började brinna. Jag har jätterespekt för åskan. Har varit med om förut hur den slagit ut elektronik så jag vill inte vara med om det igen. Det är ju så enkelt att dra ur kontakten. Och dessutom fick jag höra att man ska lägga den minst 50 cm från eluttaget. Om den ligger närmare kan blixten ändå leta sig dit. Helt otroligt och visst är vi små inför vädrets makter.

      Du minns alldeles rätt … blått var min färg på FS. Jag gillar fortfarande blått men inte så hysteriskt som jag gjorde då 😉

  9. Carina skriver:

    Kul att höra från dig! 🙂 Bloggen ska gå in under kategorin ‘roligheter’ så klart jag skriver när lusten infaller… Bilden var ljuvlig!! Du har nog massa ord kvar där i fingrarna som kommer pocka på uppmärksamhet och utrymme – till vår glädje 🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Låter sunt! Kategori ‘roligheter’ skriver jag under på. Och nu känner jag att det ska bli roligt att ta upp bloggsäsongen igen. Och visst finns här lite ord som vill ut tillsammans med lite bilder … 😉

      Kram Anita

  10. Storasyster skriver:

    Åh Chillasyster du fick dina vackra blå nyanser när du fotade längs vår ljuvliga tur över Hjälmaren! 🙂 🙂 Bilden är underbart vacker som alla dina bilder är!
    Jag skördar tomater för glatta livet på min balkong och de är så ljuvligt goda. Inga sega skal där inte! 🙂
    Nu ska jag ta hand om min rena tvätt, tvätta av utsidorna på fönstren i sovrummet och köket och sedan gå på stan en sväng.
    VI hörs käraste chillasyster!
    Kramar
    storasyster

    • Anita skriver:

      Kära storasyster! Vilken fantastiskt dag vi hade där på den blå Hjälmaren. Jag går tillbaka i minnet och tänker på den då och då och jag vet att jag kommer att plocka fram den under mörka höst och vinterkvällar. Och jag är så glad att tomatplantorna blev så lyckade och framför allt att tomaterna är goda utan sega skal 🙂 Det bästa är att det är ju så nyttigt med tomater också så det är bara att äta och äta …

      Ha nu en skön söndagskväll och en bra kommande vecka. Vi hörs och syns 🙂

      Kramar Chillasyster

  11. Birgitta skriver:

    Här har jag precis som du haft sommarledigt men ibland när jag varit hemma har jag lagt in några bilder på bloggen. Har också funderat på att sluta blogga men bloggen ger och har gett så många roliga möten att det är lite svårt att låta bli.
    Fortsatt skön sommar!
    Birgitta

    • Anita skriver:

      Hej Birgitta så roligt att höra ifrån dig. Ja, tankarna om att sluta blogga dyker upp lite då och då men egentligen så vill jag nog inte sluta utan bara vila mig från bloggandet ibland. Och som du säger, roliga möten, tips och inspiration har bloggandet gett genom åren. Så jag hoppas du fortsätter 🙂

      Ha en fortsatt skön sommer du också!
      /Anita

  12. Britt skriver:

    Så har jag tänkt flera gånger. Men än så länge ger det mig något själv, så då fortsätter jag.

    • Anita skriver:

      Ja så är det. Man har ju faktiskt mycket glädje av bloggen själv. Och förhoppningsvis kan andra hitta lite matnyttigt i den också 🙂

  13. Åsa S skriver:

    Som alltid en underbar bild från dig kära syster! Vilken tur att du beslutat dig att fortsätta med bloggen så att vi kan få njuta av dina vackra bilder även framöver.
    Kram från lillsyrran

  14. Linda skriver:

    Men oj, jag har inte sett det här inlägget tidigare – men det är ju på pricken hur det var för mig. Åskan och så mer åska och ett bredband som fick vara ur för att det var så vansinnigt skönt. Jag är glad att vi båda fortsatte – jag uppskattar dig så oerhört mycket och blir så glad av dina inlägg, de vackra bilderna och kommentarerna. Synd att vi inte bor närmare varandra!

    Bamsekram
    //Linda

Kommentera

