Sommar … och det mesta är bra …

Vilken otrolig sommar vi fått! Bloggandet får vila just nu men en liten statusrapport är väl ändå på sin plats. Man måste ju kunna kolla in nästa år vid samma tid hur det var det här året.

Som rubriken säger så är ”det mesta bra” men inte allt. Det mindre bra inleder jag med så är det avklarat.

Det allra tristaste är att min svavelpion som jag haft i många år drabbats av ett massivt anfall av piongråmögel. Denna hemska åkomma som lyckligtvis inte är så vanlig. Jag har fått klippt bort så gott som allt och tagit bort jorden runt omkring. Tror inte det kommer att hjälpa utan det är nog bara att ställa in sig på att antingen köpa en ny eller vara glad över de åren som svavelpionen skänkte glädje med sina blekgula blommor. Som tur är så står den för sig själv och långt ifrån alla andra pioner. Nu håller jag tummarna att det bara är den som drabbats. Så här yngklig ser den ut idag …

20140706_PionGramogel

Och så var det det där med all ohyra. Alla chiliplantor har drabbats av bladlöss och spinn. Dessbättre så kan man få bukt med eländet men det kräver en hel del vattenduschande och såpsprayande och det tar sin tid i synnerhet när man har 35 chiliplantor (varför man nu i hela världen har så många) 😉

20140706_OhyraChili

Ok, det var det negativa. Nu lite positiva rapporter. ‘Aïcha’ blommar fortfarande …

20140704_Aicha02

Medan ‘Rhapsody in blue’ precis har börjat …

20140704_RhapsodyInBlue

… liksom min enda Austinros, ‘William Morris’ …

20140705_WilliamMorris

Och de ännu så länge friska pionerna blommar nu för fullt, här ‘Bowl of beauty’ och en vit okänd (har namnet någonstans men var?) …

20140704_BowlOfBeaty

20140704_VitPion

För flera år sedan gjorde jag ett av mina spontaninköp när jag var på Hornbach. Där fanns en pion som skulle vara röd. Den var så kraftig och fin så jag spontanköpte den. Naturligtvis har den inte blommat … förrän i år … jätteglad blev jag över blommorna som faktiskt verkligen var röda …

20140705_RodPion02

Och årets spontaninköp, min Azalea viscosum blommar nu för fullt … och doftar …

20140704_AzaleaViscosum

Honungsrosen ‘Lykkefund’ blommar något ofantligt i år. Man ser knappt något annat än blommor. Och när man passerar under den är det som om den lever, det är surret av alla humlor …

20140704_Lykkefund

Glansmalvan har haft det trögt i år p.g.a. det kalla vädret (framförallt nätterna) vi hade för ett tag sedan. Men nu har den äntligen kommit igång …

20140704_Glansmalva

Stjärnflockan gillar jag. Och så är den så tacksam att fotografera, gör sig bra på bild …

20140705_Astrantia

Jättedaggkåpan gillar jag också men nu börjar den sjunga på sista versen för i år. Snart dags för nedklippning …

20140705_AlchemillaMollis

Men det allra vackraste stället just nu i trädgården är mitt vita Månskensland. Där sitter jag på min vita bänk mellan blommande rosor och doftande schersmin …

20140705_White

Avslutningsvis måste jag ju berätta vad som hände igår. Vi har en pytteliten damm, rymmer väl kanske 150 liter. Igår såg jag att vattnet var alldeles grönt och insåg att jag måste byta det.
Jag öste ur vattnet (med ett litermått) i en hink som jag tömde så fort den var full. Så höll jag på. Plötsligt såg jag hur det rörde sig kraftigt i hinken. Jag kikade försiktigt ner och fick se den här krabaten som blängde surt på mig …

20140707_Groda

Jag hade alltså öst upp honom utan att jag märkte det (snacka om smutsigt vatten). Visste inte riktigt vad jag skulle göra men eftersom han bott i dammen så fick han komma tillbaka dit när vattnet var bytt. Men nu är jag orolig för hur det ska gå för honom. Tänk om han bor där och vill övervintra där. Det går ju inte för den blir ju bottenfrusen. Jag brukar visserligen tömma den på hösten men med regn och snö som kommer blir det ju ändå vatten som samlas. Tips för hur jag ska göra med min dammgäst mottages med tacksamhet.

Nu ska jag gå och ta mig en dusch innan det är dags för fotbolls-VM och semifinal mellan Brasilien och Tyskland.

Ha det bra i sommaren 🙂

”Groduppdatering” 2014-07-09: Nu när jag tittar närmare på bilden så börjar jag misstänka att det som jag bara trodde var skräp till viss del kan ha varit grodyngel. Det gick absolut inte att se något sådant i dammen för i så fall var dom väldigt små men lite av ”skräpet” tycker jag nästan ser ut som yngel i synnerhet när jag förstorar upp bilden. I så fall har jag öst bort en del (snyft) men dom som var i hinken åkte i varje fall ner i dammen igen.

Det här inlägget postades i Sommar, Sommartid, Svavelpion, William Morris. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Sommar … och det mesta är bra …

  1. Luna Ek skriver:

    Underbara bilder du visar! Tänk igår kom det in en groda i värmeförrådet hos oss. Den var så lugn och sävlig. Gick snällt upp på sopskyffeln och lät sig släppas ut igen. Vart den bor vet jag inte. Vi har ingen damm, bara grönsaksland utanför förrådet.
    Ha en bra sommar trots ohyra och gråmögel.
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna 🙂 Ja man undrar ju var grodorna egentligen kommer ifrån. Här finns inget vatten i närheten, förutom vår lilla damm då förstås. Vilken lydig liten groda som visste att den skulle gå upp på sopskyffeln 😉

      Ha en bra sommar du också 🙂

      Kram Anita

  2. Marit skriver:

    Så flotte bilder, Anita! Din ‘Lykkefund’ ser nydelig ut. Jeg har kjøpt den i år, men den har ennå ikke kommet i bakken. Har du noe navn på den røde peonen? Den så lekker ut!

    Ja, det var litt av en fotballkamp. Jeg er ikke så fotballintressert, men VM sluttspill er jo spennende, og den kampen var bare utrolig 🙂

    Ha en fin dag!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Jag tror du kommer att älska din Lykkefund. Den kommer säkert att blomma nästa år för den är väldigt blomvillig. Tyvärr har jag inget namn på den röda pionen. Det var som sagt ett spontaninköp och jag vet inte ens om den var märkt med något annat än ”röd pion”.

      Javisst var det en helt tokig fotbollsmatch igår. Jag trodde det skulle bli en jämn kamp som kanske skulle avgöras med straffar men det blev det ju inte alls. Jag lider med Brasilien och hoppas dom kan komma igen och spela en jämn match om bronsmedaljen på lördag.

      Ha en fin dag du också 🙂

      Kram Anita

  3. Ruben skriver:

    Fantastiska bilder, och vad mycket fint du har i trädgården. Hornbach-pionen är fantastiskt vacker. Att den var riktigt SÅ fin hade du kanske inte räknat med?
    Ja, idag känns det verkligen för varmt för att blogga, och för ALLT egentligen. Jag håller mig nu inomhus så länge det är relativt svalt inne!

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Hade definitivt inte räknat med att pionen skulle vara så fin som den var. En glad överraskning. Ja idag så håller man sig gärna lite lugn. Det blåser i varje fall lite fläktande vindar så korsdraget i huset gör bra verkan

      Ha det gott du också!
      /Anita

  4. Annika skriver:

    Tråkigt med din svavelpion! Hoppas du lyckas rädda den! De är så otroligt vackra, första gången jag såg en så blev jag alldeles tagen!
    Beundrar din Lykkefund! Köpte en förra året som redan mer än fördubblat sin storlek och blommar med en underbar honungsdoft. Kan tro att det måste dofta hur mycket som helst vid din Lykkefund!
    Ha det gott i sommarvärmen!
    Annika

    • Anita skriver:

      Jag har nog inte så stort hopp om svavelpionen. Har man en gång råkat ut för piongråmögel så finns det nog kvar även om man försöker klippa bort allt och ta bort jorden omkring. Men, det går ju alltid att köpa en ny. Men man kan aldrig till 100% veta att den verkligen får samma vackra färg. En del blir ju till och med rosa.

      Kul att du också har en Lykkefund. Och visst doftar den. Det kommer puffar hela tiden när man sitter på altanen.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  5. Carina skriver:

    Så somriga och vackra bilder!! Din bild på ‘Lykkefund’ inspirerar mig att leta efter den där tomten, det nya stället 🙂 En aktivitet som inte känns så himla kul. Men drömmen om en stooooor doftande klängros är en bra morot.

    Möglet var inte kul! Men du skulle kunna pröva med ett ‘svampmedel’, vet inte riktigt vad man kallar goda svampar som äter onda svampar. Men temat är som många amerikanska filmer… Det heter Binab – kostar en slant men värt att pröva. En del av mina pioner var drabbade förra sommaren och jag blandade Binab i jord som jag la runt. Sprutade också med SB6 som ska stärka allmännt. Inte helt bra i år men bättre. Tanken var att jag skulle upprepat hela proceduren i våras men det blev inte av. Hade jag gjort det så är jag övertygad om att angreppen varit ännu färre 🙂

    Vi får leva på hoppet! Hoppas du får en skön dag i ‘lagom’ värme 🙂 Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Stort tack för tipset 🙂 Har googlat på Binab och ska definitivt pröva det. Dessutom är det ju verksamt mot (eller kanske i första hand mot) svartfläckssjuka och rosrost. Ett problem jag har som gör att mina rosor tynar bort mer och mer för varje år som går. Jag har hittills endast manuellt bekämpat genom att plocka bort angripna blad och se till att inga hamnar på jorden men det hjälper ju inte fullt ut. Kan man få hjälp med miljövänlig biologisk bekämpning så är det ju toppen för gifter vill jag inte ha in i trädgården.

      Sommaren fortsätter och trädgården väntar 🙂

      Ha en fin dag du också!
      Kram Anita

  6. ÅsaV skriver:

    Halloj Anita! Tråkigt med din svavelpion… men det lät ju som det fanns hopp för den ändå! 🙂
    Vilken fantastisk trädgård du verkar ha! Jag blir alltid lika imponerad och inspirerad när jag läser om alla växter du har… och att du dessutom kommer ihåg namnen på dem alla är ännu mer imponerande. Ditt månskensland ser helt underbart ut – ett sådant vill jag också ha! Den bänken ser verkligen inbjudande ut att sitta på en varm sommardag.

    Innan jag såg grodan längst ned i sista bilden funderade jag just om det var grodyngel du hade där… så vem vet… du kanske snart har en hel grodkoloni i trädgården! 🙂

    • Anita skriver:

      Nåja, alla namn kommer jag ju inte ihåg 😉 En grodkoloni har jag nog till min stora glädje redan för jag har sett flera stycken i trädgården nu. Och jag håller tummarna för att några av ynglen växer upp till grodor för grodor gillar jag och värnar om.

      Ha en fortsatt skön semester 🙂

  7. Linda skriver:

    Hej!

    Tack för grattishälsningen. Här ska det firas i morgon 🙂

    Så härligt med invånare i dammen. Min näckros mår inte så bra i år, men när vi tvättade den och tunnan här om dagen så upptäckte jag att den har blivit en till. Nu har den fått näringskulor så jag gissar att den kommer att gaska upp sig 🙂
    Hoppas att du får bukt med sjukor och ohyra. Vårt körsbärsträd ger frukt för första gången i år, men tyvärr är det honungsdagg från bladlöss över allt. Men bären går ju att ta in och tvätta, även om det hade varit roligare att kunna gå där och småäta utan att passera diskbänken.

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Håller tummarna för näckrosen som ju faktiskt är Södermanlands landskapsblomma 🙂 I min damm finns bara grodor, inte så bara faktiskt. Jag gillar dom. Har sett flera i trädgården till min stora glädje.

      Annars är det mycket löss i år, det är ju dessvärre så vissa år. Kul att körsbärsträdet ger frukt, mindre kul med honungsdaggen. Vi får hoppas på mer bär och mindre löss nästa år.

      Hoppas du får en riktigt fin födelsedagsfest imorgon!

      Kram Anita

Kommentera

