Sol, vind och vatten … och kalla nätter

Nu är det minst sagt omväxlande väder. Ena stunden skiner solen, den andra skvalar regnet ner och vinden friskar i. Och nätterna är ljusa men isande kalla. Så pass kalla att vi täckt tomater och potatis med fiberväv … för säkerhets skull. Temperaturen har ändå hållit sig över nollstrecket, natten mot midsommardagen var det 2,5 plusgrader som lägst och natten som gick 3,8. Kommande natt spås bli den kallaste hittills så fiberväven ligger i en stor hög och väntar …

20140622_Fibervav

I trädgården har det stannat upp. Ungefär som när tittar på en film och sätter paus för man ska gå på toa, koka kaffe eller så. Pionknopparna har inte rört sig på en vecka. Bara en, den tidigaste som brukar blomma i mitten av juni har slagit ut …

20140622_RosaPion

Innan jag åkte till England, den 11 juni, så fanns massor med sprickfärdiga knoppar på min gula ros, Aïcha. Trodde jag skulle missa blomningen och flera hann också slå ut och blomma över när jag var borta men sedan har det stannat upp vilket jag är glad för. Nu finns alla stadier representerade …

20140622_Aicha

En trogen ros är ‘Stanwell Perpetual’. Den har ovanligt många blommor i år och doften är bara så ljuvlig. Den bryr sig inte om regn och kalla nordanvindar, den blommar och sprider sina väldofter oavsett väder …

20140622_StanwellPerpetual

De första blommorna på honungsrosen ‘Lykkefund’ har tittat fram. Mängden knoppar i år är enorm, 1000-tals. Hoppas det blir några soliga vindstilla dagar när dom slår ut …

20140622_Lykkefund

I år har aklejorna blommat ovanligt mycket. En av mina favoriter är den dubbla vita ‘Clementine White’. Det jag gillar med den är att den inte är så hög, blommar länge och har upprättstående blommor. Passar perfekt i mitt Månskensland …

20140622_AklejaClementineWhite

‘En oväntad vänskap’ är namnet på en jättebra film som jag kan rekommendera. Jag kom att tänka på den filmtiteln när jag såg vallmon som hade frösått sig vid min hosta ‘Night before Christmas’. Oplanerat men dom verkar trivas väldigt bra tillsammans …

20140622_VallmoHosta

En annan planerad ”hosta-kombination” är den här, de gulbladiga ‘Guacamole’ och ‘August Moon’ tillsammans med den kraftiga mörkblå kaukasiska nävan. Nävorna blommar rikligt och intensivt till i mitten av juli. Då klipper jag ner dom helt så att de nya bladen får växa upp till små kuddar. Samtidigt byter hostan partner från den blå nävan till den ceriserosa floxen (bladen kan anas i bakgrunden) …

20140622_KaukasiskNavaHosta

Så även om sommaren stannade upp i steget så hann den ändå producera lite blomsterprakt. Nu hoppas jag bara att de nordliga, kalla vindarna drar bort och ersätts av ljumma sommarvindar från något annat väderstreck. Men först ska jag återigen täcka tomater och potatis för inatt kan temperaturen närma sig nollstrecken än mer.

Det här inlägget postades i Midsommar. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Sol, vind och vatten … och kalla nätter

  1. Agneta skriver:

    Hejsan, Anita!
    Vädret ställer till det för växterna, läser jag. Ett digert jobb att täcka över och inte vet man hur kalla nätterna blir heller. Men är det inte ovanligt kallt för årstiden?
    Många vackra blommor har du i alla fall och fler lär det säkert bli när solen får vara ifred för molnen 😉
    Läser att du varit ute och rest igen och i just Cotswold var jag i förra veckan i sällskap med ”En plats på landet” på TV8 🙂 Vackert böljande landskap!
    Är det inte snart dags att skaffa ett litet krypin i England…. 🙂
    Vore väl en dröm antar jag men allt kan ju bli sant!
    Ha det så gott!
    Kram, Agneta

    • Anita skriver:

      Som tur var blev det inte så kallt inatt, 5,5 grader stannade det på. Rena värmeböljan 🙂 Programmet om Cotswolds hade varit roligt att sett, kanske hade jag känt igen mig. Ett krypin i England vore inte fel alls, men det får nog förbli en dröm.

      Ha det så gott du också!

      Kram Anita

  2. Britt skriver:

    Idag är det riktigt ruggigt och dessutom blåst och regn. Men det har ju varit otroligt fina dagar också. Ska det bli så kallt inatt? Fiberduken ligger på och det får den göra tills den går sönder.
    Men tänk vad fint det blommar ändå. Blått och litet limegrönt gillar jag, både bland växter o i inredning.

    • Anita skriver:

      Det är nog bra att ha fiberduken på … fast det blev inte alls så kallt inatt. Det blåste lite så jag tror det beror på det. Hoppas att de värsta kalla nätterna är över nu. Det ska bli mulet ett par dagar och då brukar det inte bli kallt.

  3. Marit skriver:

    Så nydelig den clematisen er! Den navnesorten har jeg ikke sett før. Den valmuen var da kjempefin! Moro med sånne overraskelser i hagen. Det hostabedet ditt sammen med geranium var utrolig flott!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Det är ingen clematis utan en akleja (fast när du säger det så liknar den lite en clematis). Jag tror det var namnet ‘Clementine White’ som kanske förvillade dig. Hur som helst så är den väldigt fin. Och vallmon som hittade en plats vid hostan gillar jag mycket.

      Kram Anita

  4. GladiGrönt skriver:

    Lika kallt här också, men blomningen finns ju kvar då. Du har då ändå massor av fina blommor redan

    • Anita skriver:

      Ja när man börjar titta så är det rätt mycket som blommar ändå. Och som du säger, det gör ju inget att det stannar upp lite, då kan man ju istället njuta längre 🙂

  5. Carina skriver:

    Så vackra bilder!! Du gör fantastisk reklam för rosor och aklejan gillade jag. Antagligen är det kallare hemma också. Å andra sidan har jag aldrig plockat mogna tomater veckan före midsommar. Vill helst inte att min trendspaning ska besannas… ..den om att en fin vår ger en kall sommar. På västkusten har vi haft inte bara en fin vår utan sommarväder i en dryg månad.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Så du har gjort samma trendspaning som jag. Jag har flera sådana vårar/somrar som jag minns så det är vad jag befarar med denna sommar. Kollade väderprognosen idag och någon sommarvärme är inte i sikte utan mest kalla, nordliga vindar. Fast klär man bara på sig ordentligt är det rätt skönt ute ändå. Men det låter härligt att ni haft sommarväder i en dryg månad. Hoppas det fortsätter.

      Kram Anita

  6. Kristinas oas skriver:

    Burr, det lät kallt för att vara i slutet på juni. Här är det också svalt, men inte så kallt att jag behöver tänka på fiberduk.
    Snygg kombo med näva, hosta och flox! Det var något att lägga på minnet. Har flera meter kungsnäva som är underbar när den blommar, men efter nerklippning så är den rabatten inte så kul. Kanske skulle ha lite hosta i den rabatten också. ”Din” codonopsis blommar förresten hos mig nu! 🙂
    Nu håller vi tummarna att det snart blir lite varmare igen!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Det blev inte så kallt som jag befarade inatt, det stannade vid 5,5 plusgrader. Men man sover alltid lite bättre när man vet att fiberväven ligger där och skyddar tomater och potatis. Du kan ju alltid testa att sätta några hostor tillsammans med nävorna. Jag är faktiskt väldigt nöjd med mina ”hosta-partners”. Hostor är ju tacksamma då det finns så många olika sorter med blad som matchar det mesta. Kul med codonopsisen 🙂 Hos mig är det ännu bara blad. Jag får vänta till längre fram i juli innan de första blommorna dyker upp.

      Kram Anita

  7. Så galet att behöva täcka vid midsommar, men att det stannar upp i trädgården när det är som vackrast kan jag bara kalla drömläge. Även här är det ganska kallt.
    De vita dubbla aklejorna är ju bara så söta och skönt när de inte blir så höga och blåser omkull. Kombon hostor och näva jättefin.
    Allt gott
    Anette

    • Anita skriver:

      Ja visst är det galet! Men nu tror jag att de kalla nätterna är över, i varje fall de som ligger under 5 plusgrader, för varmt är det ju inte direkt även om det idag har varit riktigt behagligt. Temperaturen letade sig upp till 18 grader! Lycka 🙂 Och pionerna har fortfarande inte slagit ut. Men den som väntar på något gott 🙂

      Allt gott till dig också!
      /Anita

  8. Annika skriver:

    Väldigt roligt att du visar så fina bilder och talar gott om Stanwell Perpetual och Lykkefund, mina nyplanterade rosor! Så kul att du gillar dem!
    Visst är det konstigt med sådan kyla att det är risk för frost efter midsommar!
    Ha det gott!
    Annika

    • Anita skriver:

      Jätteroligt att du just planterat Stanwell Perpetual och Lykkefund. Var just inne och tittade hos dig och skrev några rader. Jag tror inte du kommer att ångra dig. Dom är pålitliga, friska, blommar rikligt och doftar gott 🙂

      Ha det gott du också!
      /Anita

  9. Linda skriver:

    Dina rabatter är fantastiska! Synd att du inte bor närmare – vore trevligt både med testunder och lite inspiration. Jag måste försöka tänka hur jag ska göra med mina och hålla mig till det jag tänker. Fniss 😉

    Ja, visst vore det roligt att hamna på samma resa! Jag är så vansinnigt imponerad av trädgårdarna jag såg och tänker definitivt göra det här igen 😀

    Nu ska jag gå ut i trädgården och greja lite. Har ägnat hela dagen åt fläderchampagne så det är verkligen dags. Här har nätterna också varit väldigt kalla, men nu ska jag vika ihop filtarna och hoppas på snällare temperaturer.

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Fast så långt ifrån varandra bor vi ju inte 😉 Säg till om du vill ha tips på bra trädgårdsresor, jag har ju varit på ganska många 🙂

      Såg ditt inslag om fläderchampangnen. Verkar hur gott som helst.

      Kram Anita

  10. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

