Tillbaka på svensk mark …

När man inte vill bana sin egen väg framåt mot okänt mål kan man välja att vandra i någon annans fotspår. Det har jag ägnat mig åt den senaste veckan. Jag har nämligen vandrat i William Morris fotspår. För er som inte känner till William Morris så kan jag säga att det gjorde inte jag heller för 10-12 år sedan. Men åker man på trädgårdsresor till England så kan man inte undvika att komma i kontakt med Arts and Crafts -rörelsen och William Morris fantastiska mönster som jag är oerhört förtjust i.

Jag kommer att återkomma till denna resa, som även innefattade ett antal trädgårdsbesök, i kommande inlägg. För er som är nyfikna på William Morris kan ni läsa ur svenska Wikipedia här och ur engelska Wikipedia här. Jag kan rekommendera den engelska för där finns lite bilder på hans mönster.

Vi bodde i det ljuvliga Cotswolds på The Bear of Rodborough hotel …

20140612_BearOfRodborough

… där boskapen vandrade fritt på vägen (den här bilden är tagen från mitt fönster). På den gula varningsskylten står det ”Slow down, 12 cows killed in 2013”. Som tur var blev ingen kossa påkörd när vi var där …

20140612_Cattle

Men även trottoarerna var ockuperade …

20140614_Cattle

Ett par steg från hotellet låg landskapet och väntade. Husen var byggda i den gula kalkstenen som är typisk för just Cotswolds …

20140613_Morgonpromenad01

… landskapet var bedövande vackert …

20140613_Morgonpromenad02

20140613_Morgonpromenad03

20140613_Morgonpromenad04

20140613_Morgonpromenad05

Överallt växte orkidéer …

20140613_Morgonpromenad06

Cotswolds sträcker sig över sex grevskap, främst Oxfordshire, Gloucestershire men även delar av Wiltshire, Somerset, Warwickshire och Worcestershire innefattas. Vi höll mest till i Gloucestershire.

På väg mot olika sevärdheter passerade vi fält där vallmon stod i blom …

20140612_Vallmo01

20140612_Vallmo02

Vi besökte bland annat Kelmscott Manor där William Morris bodde …

20140614_KelmscottManor01

… I Kelmscott Village fanns Memorial Cottages med en relief föreställande William Morris drömmande vid ett träd …

20140614_KelmscottVillageMemorialCottages

Som jag skrev tidigare så besökte vi också ett antal trädgårdar som jag kommer att skriva om senare. En av dom var Bourton House Garden …

20140612_BourtonHouseGarden01

20140612_BourtonHouseGarden02

Och där träffade jag min lilla favorit (som jag alltid träffar i England) Red Robin …

20140612_BourtonHouseGarden03

Och visst köpte jag med mig en del hem. Bland annat hittade jag en tjock bok med William Morris mönster. Jag blev väldigt glad för jag hade letat efter en sådan. Den syns på bilden nedan. Den ligger på två bordstabletter som också är designade av William Morris. Mönstret heter ”Strawberry thief” och är ett av hans mest kända. Men dom har jag inte köpt i England utan i butiken Önska i Södertälje. Så till min stora glädje finns Morris även representerad på hemmaplan.

20140618_MorrisBoken

Det här blev ett mycket längre inlägg än jag tänkt mig. Jag skulle egentligen bara tala om varför jag varit osynlig på sista tiden. Nu ska jag i varje fall äta lunch. Efter den senaste veckans ”matorgier” får det bli en enkel sallad i uterummet tillsammans med min nya bok.

Det här inlägget postades i Arts and Crafts, Trädgårdsresor, William Morris. Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Tillbaka på svensk mark …

  1. lenadyche skriver:

    Vad intressant! Det är ju inte alls långt från mej, ca en timma! Har inte varit där ännu, men bara måste dit, inte så långt för mej ju!

    • Anita skriver:

      Ja jag kan verkligen rekommendera ett besök. Jag såg hela tiden skyltarna mot Wales och tänkte på dig. Och härligt väder hade vi dessutom hela tiden till skillnad mot det som var härhemma med åska och storm.

  2. Marit skriver:

    Takk for alle de vakre bildene! Jeg kjente ikke til William Morris fra før, bortsett fra at jeg en gang hadde en Austinrose som het det( den døde). Jeg leste hele artikkelen fra Wikipedia, og det var jo veldig intressant lesning! Det må ha vært en flott tur 🙂

    Ønsker deg en fortsatt fin sommerdag!

    Klem, Marit

    • Anita skriver:

      Vet du, jag har också en ros som heter William Morris men hos mig har den överlevt i många år. Kul att du tyckte om artikeln i Wikipedia. Har man en gång kommit i kontakt med William Morris designs är det lätt att man blir fast 🙂

      Önskar också dig en fortsatt fin sommardag!

      Kram Anita

  3. Britt skriver:

    Som sagt – bedövande vackert. Mycket av vyerna är det de visar i ”Ett hus på landet” och liknande program. Igår såg jag ett om Arts and Crafts-utsmyckningar på hus. Fast de nämnde inte William Morris. Då ser man fram emot trådgårdarna.

    • Anita skriver:

      Det stämmer, det är som att befinna sig i ett avsnitt av ”en plats på landet”. William Morris utsmyckningar kan man not mest hitta interiört, textilier, tapeter, möbler. Men han skrev även poesi och annan litteratur. Mer om det senare … och om trädgårdarna förstås 🙂

  4. Ruben skriver:

    Vilken fantastiskt intressant resa du varit med om! Ser fram emot mer!

    Ha det gott!
    /Ruben

  5. Carita Norden skriver:

    Jag känner igen landskapet från `Escape to the country`som jag brukar se på tv. Det verkar vara det närmaste jag kommer England men någon gång skall det väl bli av.England verkar ha underbara landskap och man lär sig mycket om landet av programmen. Glad Midsommar/Carita

    • Anita skriver:

      Jag hoppas att du någon gång får möjlighet att besöka England. Det är verkligen inspirerande och naturen är så vacker. Jag tittar också ofta på ‘Escape to the Country’, gillar det just för att man lär sig en hel del om de olika grevskapen i England.

      Glad midsommar!
      /Anita

  6. Carina skriver:

    Herregud så vackert!! Jag har varit i Cotswolds en solig men svinkall februarihelg. Men jag ska definitivt återvända känner jag när jag ser dina bilder. Det var vackert då också men på ett mera vinterkargt sätt. Den där Morris vill jag läsa mer om… ..och titta på mönster. Jag har ju hållit på med tyg, garn och annat hela livet 🙂 Libertys i London är en enda stor gryta av eldorado, eureka och jag vet inte vad…

    Glad midsommar! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Jag tror Cotswolds är vackert alla tider på året. Jag kan se framför mig en frisk klar höstdag med glödande färger och milsvid utsikt över de Cotswoldska kullarna. Jag tror att du skulle tycka om Morris och hans designer. Har man en gång kommit i kontakt med dom så är man liksom fast. Jag tyckte jag köpte en hel del med mig hem men ångrar redan att jag inte köpte vissa saker som jag stod och höll i. Men, det hindrar ju inte att man besöker ”Morris-land” en gång till 🙂

      Glad midsommar till dig också!

      Kram Anita

  7. Gud vilken härlig blogg du har 🙂

    kika gärna in min blogg om du har lust, jag skriver om mitt liv som blivande frisör och även väldigt mycket kläder eftersom jag älskar mode. Jag har även en stor kärlek till min kamera Nikon D3100 så fina bilder blir det också en del av 😀

    Kram på dig!

  8. Kristinas oas skriver:

    Vilken härlig resa du har varit på, ser fram att läsa mer om trädgårdarna sedan. Jag kände igen några av mönstren, men hade inte koll på vem som gjort dem, så nu har jag lärt mig det. Alltid kul med ny kunskap!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja så småningom kommer det lite inlägg om trädgårdarna och även William Morris tänkte jag. Kul att du kände igen en del av mönstren. Har man kommit i kontakt med hans mönster vill man gärna se mer.

      Kram och glad midsommar!
      Anita

  9. langberg skriver:

    Det är vackra landskap i England, med böljande kullar. Påminner faktiskt lite om Bjärehalvöns landskap 🙂 William Morris kände jag inte till heller.
    Vackert med vallmofält och härliga bilder från din resa!
    Önskar dig en skön midsommarhelg!
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Vet du vad, det var flera som sa i bussen, att landskapet påminde om Bjärehalvön 🙂 Vi har fantastisk natur i Sverige också.

      Ha en fortsatt skön midsommar! Hoppas ni har det varmare än vi, inatt var det bara 2,5 plusgrader … burrr.

      Kram Anita

  10. Linda skriver:

    Så härligt! Jag är superinspirerad och längtar tillbaka efter fler Engelska trädgårdar. Hoppas att du får en finfin midsommar!!!

    Kram
    //Linda

  11. ÅsaV skriver:

    Vilket underbart och härligt pensionärsliv du skaffat dig! Man kan ju inte annat än sucka lite avundsjukt och hänfört… Det verkar ha varit en väldigt intressant och inspirerande resa:)
    Själv har jag bara 2 veckor kvar tills dess att jag släpps ut på grönbete under några veckor. Det ska bli sååå skönt! Första veckan tillbringar vi vid havet på Österlen… därefter är almanackan helt tom! Vore kul att ses… Vi kanske kan sammanstråla med Ulrica någon dag i sommar?

    • Anita skriver:

      Ja pensionärslivet är härligt, ångrar mig inte en sekund. Två veckor går fort och kanske hinner det kyliga vädret att vända så det blir lite skön sommarvärme lagom till din semester. Österlen låter härligt. Och visst vore det kul att ses. Ulrica skrev hos mig också för ett tag sedan. Mailade henne men har inte fått något svar. Hon kanske är på ”grönbete” 🙂 Vi får höras vidare.

      Ha en fortsatt skön helg!

  12. mariaulrika skriver:

    Åh vilka fina bilder! Härligt att resa.

    Fortsätt dela med dig. 🙂

    Hemma i Sverige igen sitter jag och drömmer mig bort. Snart är det dags att åka ner till mitt hus i Katalonien igen. Bilder som de du publicerat går inte lika lätt att hitta där. Men det är ändå gudagott att finnas i värmen.

    Ha en fortsatt trevlig sommar

    //Ulrika

    http://casaourika.wordpress.com/

  13. lunasblogg skriver:

    Man lär så länge man lever. Och ändå har vi varit runt flera gånger i dessa trakter när vi besökt våra vänner i Warwick. Känner bara till Arts and Crafts rörelsen så där, men det är en fantastisk trakt det vet jag. Nu längtar jag dit igen.
    Ska bli spännande att läsa mer om denna resa.
    Kram Luna

  14. Madde skriver:

    Härliga bilder och vilken vacker natur:)

  15. barabrittiskt skriver:

    Åh så härliga foton. Cotswolds är lite eftersatt hos mig för att det känns lite tillrättalagt men pithoreskt som sjutton är det.

  16. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

