Explosion i trädgården …

Inte så farligt som det kan låta i rubriken, det är mer en färgexplosion jag pratar om. I år är det ett azalea/rhododendronår och jag måste lägga ut några bilder bara för att komma ihåg hur mycket vår ”Azaleasluttning” blommade i juni 2014.

Längst bak i trädgården lyser den som en färgpalett …

20140609_Azalea01

Ingen färgharmoni men jag vill inte ha det heller. Jag vill ha en glad, galen blandning. Det är bara när det gäller rhododendron och azaleor som jag blandar färger hej vilt på det här sättet.

20140609_Azalea04

Den gula, Azalea luteum, som doftar fantastiskt, börjar snart vara utblommad men då tar de andra vid …

20140608_Azalea03

Dom är svårfotograferade. Färgerna flyter lätt ihop till en gröt. Jag gillar normalt inte gröt men när den är i form av azaleor går det bra …

20140606_Azalea03

20140610_Azalea01

Så även om det inte på något sätt går att få fram verkligheten på bild så kommer detta inlägg ändå att bli en påminnelse om färgexplosionen i vår trädgård i juni 2014.

Det här inlägget postades i Azaleasluttningen. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Explosion i trädgården …

  1. lenaericsson skriver:

    där kan man snacka om färg! Läckert!

  2. Kristinas oas skriver:

    Vilken härlig rabatt! Skönt att läsa att det är fler som gärna blandar färg när det gäller rhododendron/azaleor. Det är ju effekten man vill åt (i alla fall jag).
    Kram Kristina

  3. Linda skriver:

    Så vackert det är! Jag älskar färgprakten och att det är just blandat. Det är så vansinnigt fint – och då är jag inte någon större fantast av rhododendron. Fast jag ändrar mig ju alltid till slut – i går såg jag till och med en hosta som jag gärna hade plockat med mig hem. Kommer säkert att ha både petunior, tagetes och hostor vad det lider 😉

    Kram
    //Linda

  4. Marit skriver:

    Nydelige azalea du har! De har fantastiske farger. De ser ut som en eksplosjon, ja 🙂

    Jeg liker de veldig godt, men har ingen selv. Men jeg har mange rhododendron 🙂

    Ønsker deg en ny fin uke!

    Klem, Marit

  5. Carita Norden skriver:

    Väldigt färgglatt, jag gillar sån hörnor, på något sätt så blir det vackert oavsett vilka färger som blandas. Ha en fin dag/CArita

  6. Linda skriver:

    Kan du inte visa en bild på miniväxthusen ovanpå pallkragarna som jag ser längst fram i översta bilden? Vill gärna ha sådana och vill visa maken hur det skulle kunna se ut 😀

    Kram
    //Linda

  7. Britt skriver:

    Vilket fyrverkeri. Men visst blommar allt enormt i år.
    Ja gärna att jag också ser växthusen på pallkragarna i ett annat inlägg.

  8. Cathy skriver:

    Wow! din trädgård ser så himla fin ut. Igår tittade vi på ett avsnitt av Gardeners World på BBC och det var ett inlägg om just Rhododendron och azaleor, minns inte just nu vad stället hette men de var exporter på just de växterna och att det fanns så många otroliga azaleor visste jag inte. Jag har inte satsat fullt så mycket på trädgården i år men nu är Ozzie så duktig att nästa år går det nog bra igen. Våra klematisar börjar slå ut och blågullen är väldigt fina i år.
    Ha en härlig vecka.
    Kram, Cathy

  9. lunasblogg skriver:

    Rhododendron blir bäst i mixade färger, särskilt om man ser dem lite så här från håll. Och vilken blomprakt du har fått i år på alla samtidigt. Sådant måste dokumenteras.
    Kram Luna

  10. Sanda Cottage skriver:

    Vi funderade just på om det var extra mycket blomning i år och tydligen så är det det 🙂
    Jag, precis som du, gillar inte mischmasch med färger förutom just bland roddisarna! Det är helt galet snyggt i din rabatt där borta!

    Kramar

  11. ÅsaV skriver:

    Vilken underbar rabatt, så otroligt färgsprakande vilt och vackert! Så vill jag också ha det…

  12. Carina skriver:

    Vi tänker lika där…. ..gillar inte heller gröt! Men det som gäller i vissa sammanhang, gäller inte i andra precis som du konstaterat. Men vadå??!?! Verkligheten inte går fram. Tycker att första bilden har ett fantastiskt djup med många gröna toner och så den härliga färgkrocken som leder ögat in. Du har fått till en härlig färgklick.

    Kram, Carina

  13. Eva, storasyster skriver:

    Åh Chillasyster, så himla vackert!! Jag blir helt betagen av färgprakten i azalealunden! Så roligt att du är hemma igen! 🙂 🙂 🙂
    Kramar
    Storasyster

Kommentera

