Lake District, Cumbria, England, maj 2014 – del 2

Så var det då dags för andra och sista delen av min resa till Lake District i England i maj 2014. Del 1 går att läsa om här.

Den 7 maj 2014

Startade dagen med en promenad i arla morgonstund. Svanarna sov fortfarande …

20140507_B_on_Windermere_01

De röda båtarna låg och väntade …

20140507_B_on_Windermere_02

Vägarna var öde …

20140507_B_on_Windermere_03

Regnet hängde i luften och efter ett tag släppte det taget och föll över oss. Men regnet var inte så farligt, det var mest duggregn. Det var värre med de kalla vindarna så idag gällde det att klä sig klokt. Det fick bli två långärmade tröjor innanför regnjackan och på nedre delen strumpbyxor, jeans och regnbyxor. Det satt inte i vägen och denna mundering gjorde att jag kunde njuta fullt ut av dagens trädgårdar.

Den första trädgården var Tricia och Robin Aclands vackra Chapelside som låg härligt belägen bland bergstoppar i närheten av den lilla bergsbyn Mungrisdale. Så trevligt det var att bli välkomnad …

20140507_Chapelside_01

En typisk engelsk cottage garden. Läckert med tulpanerna som växte upp som röda utropstecken ur gruset …

20140507_Chapelside_02

Vi tog oss en tur i trädgården och precis då började det regna (som synes i dammens vatten) …

20140507_Chapelside_03

Men det fanns träd att ta skydd under …

20140507_Chapelside_04

Och platser med tak över huvudet …

20140507_Chapelside_05

Dessutom blev vi bjudna på kaffe med hembakat bröd. Gissa om det smakade gott. Det var som att komma in i ett avsnitt av ”En plats på landet”. För er som sett det programmet kommer ni precis att veta vad jag menar när jag säger att här fanns mängder av ”exposed beams”. Vi satt i ett av två ”reception rooms” där dom dagen till ära tänt en härlig brasa.

20140507_Chapelside_06

20140507_Chapelside_06a

Efter kaffet blev det trädgården igen. Titta så romantiskt …

20140507_Chapelside_07

Nu tittade solen fram även om molnen låg hotfulla över bergen. Titta på det högra berget. Där ser man hur den gula ärttörnen sprider sig längs hela bergssidan. Överallt lyste bergssidorna gula och man förstår att busken är klassad som invasiv …

20140507_Chapelside_08

Ser ni den lilla björkdungen …

20140507_Chapelside_09

Här ser man de mjuka böljande formerna som är så typiska för en Cottage Garden …

20140507_Chapelside_10

Mycket var utblommat i narcissängen men de vita blommade fortfarande …

20140507_Chapelside_11

Den här irisen föll jag för och den fanns i många trädgårdar …

20140507_Chapelside_12

Robin Acland hade smugit in många installationer och utsmyckningar i trädgården. Här syns en i den vackra stenmuren …

20140507_Chapelside_13

Så småningom var det dags att åka vidare. Jag tog en sista bild över det vackra landskapet som omgärdade trädgården innan jag satte mig i bussen …

20140507_Chapelside_14

På väg mot nästa trädgård njöt jag av scenerierna utanför fönstret …

20140507_Chapelside_15

20140507_Chapelside_16

Så småningom kom vi till nästa trädgård, Dalemain. Nu hade det börjat regna lite mer och det var skönt att börja med lunch som vi intog vid en stor sprakande brasa. Efter lunchen trotsade vi vädret och gick ut i trädgården som 2013 fick utmärkelsen ”Garden of the Year” av HHA/Christies.

Den brittiska flaggan vajade …

20140507_Dalemain_01

… vackra rosor klängde längs väggarna trots att det bara var tidiga maj …

20140507_Dalemain_02

En and hade valt att ha sitt bo i en av blomsterurnorna …

20140507_Dalemain_03

Kameran fick mest ligga nerpackad p.g.a. regnet men här följer några bilder från trädgårdsvandringen …

20140507_Dalemain_04

20140507_Dalemain_05

20140507_Dalemain_06

20140507_Dalemain_07

20140507_Dalemain_08

20140507_Dalemain_12

En sittplats mitt i den vilda grönskan …

20140507_Dalemain_09

Ett litet hus …

20140507_Dalemain_10

Bluebells och en rostig häst …

20140507_Dalemain_11

Avslutningsbilden från Dalemain får bli på en magnifik trädstam …

20140507_Dalemain_13

Vi avslutade dagen med ett besök på Larch Cottage Nurseries. En stor plantskola med stort utbud. Jag handlade inget utan ögonshoppade mest. A nice cup of tea fick det bli innan det var dags att åka tillbaka till hotellet och förbereda sig inför kvällens middag som startade med champinjoner i vitlök med pocherat ägg. Till varmrätt blev det en biff som var så mör att den nästan var i konsistensen som pulled pork. Till dessert blev det chokladkaka. Allt smakade jättegott och mätt och belåten drog jag mig tillbaka till rummet.

Den 8 maj 2014

Den här dagen var det dags att besöka en fantastisk trädgård, Levens Hall. Den är mest känd för sina idegranstopiarer klippta i olika former. Här syns några …

20140508_LevensHall_01

20140508_LevensHall_02

Och vem kan stå emot en vacker dörr i en vacker mur med ett vackert blåregn? Inte jag i varje fall …

20140508_LevensHall_03

Lite Törnrosakänsla …

20140508_LevensHall_04

Det är alltid trevligt att se en levande trädgård, där arbete pågår. Här en spade i tillfällig vila innan fortsatt grävande …

20140508_LevensHall_05

En skottkärra lite snyggt placerad …

20140508_LevensHall_06

Och naturligtvis fanns där en krocketbana, fattas bara annat när man är i England …

20140508_LevensHall_07

Uppstamning på hög nivå …

20140508_LevensHall_08

Ser ni korna långt bort i bilden? Det ser ut som om dom befinner sig i trädgården men det gör dom inte för mellan dom och trädgården finns ett jättelikt dike …

20140508_LevensHall_09

Diket kallas Ha-ha och orsaken till namnet är att diket stoppade korna från att ta sig in i trädgården och orsaka skada. Man stod alltså i trädgården och tittade på korna och skrattade … ha-ha … här tar ni er inte in. Här går att läsa lite mer …

20140508_LevensHall_10

Och det förstår man ju, inte vill man ha kor klampande omkring här …

20140508_LevensHall_11

Den sista bilden från Levens Hall och även från denna fantastiska resa i Lake District i England får bli på ett hav av vita tulpaner …

20140508_LevensHall_12

Lake District hade länge varit ett drömresemål och jag är väldigt glad att jag till slut fick förmånen att komma dit. Tack Maria på Rosebud’s Tours och alla härliga medresenärer för en fantastisk resa i Englands vackra sjödistrikt.

Det här inlägget postades i Resor, Trädgårdsresor. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Lake District, Cumbria, England, maj 2014 – del 2

  1. Ping: Lake District, Cumbria, England, maj 2014 – del 1 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  2. Agneta skriver:

    Hej, Anita!
    Många vackra foton och många fina motiv till akvareller 😉 Dammen och det lilla ”romantiska” stenhuset bl.a. Alla de vita tulpanerna på sista fotot är ljuvligt vackert.
    Förstår att du njöt i fulla drag av din resa och roligt att du delar med dig till oss alla 🙂
    Tack o kram fr. Agneta i ett regnigt och mörkt Göteborg.

    • Anita skriver:

      Agneta … jag delar så gärna med mig 🙂 Hoppas att regnet och mörkret gett vika nu och att solen skiner på er i Göteborg igen. Här har vi riktig högsommar och det är fantastiskt härligt.

      Ha en fin dag!
      Kram Anita

  3. Carina skriver:

    Mitt huvud är fyllt av linjer så bilden med de uppdragna röda båtarna gör mig väldigt avundsjuk 😉 Bilderna är härliga allihop!! Jag har beundrat ‘topiary’ men vi går inte ihop tror jag.. Jag insåg att min trädgårdsförkärlek är; Cottage garden. Vackra trädgårdar allihop men sjutton vet om inte landskapet i sig slår dem? Måste ha varit en fantastisk resa. Tack för den fina virtuella resan jag fick hänga med på.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Förstår att ditt huvud är fullt av linjer. Jag har sett att du gjort ett inlägg om dina fotoäventyr och jag ska gå in och läsa det ordentligt. Hann bara skumma igenom det här om dagen … det är mycket nu … som vanligt 😉

      Håller annars med om att landskapet i sig själv ofta är det vackraste vi har och landskapet i Lake District är makalöst vackert. Och det är nog ändå så att det är naturen omkring oss som vi försöker till mångt och mycket återskapa i våra trädgårdar.

      Kram Anita

  4. lunasblogg skriver:

    Tänker som Carina. Landskapet i sig är fantastiskt. Jag har varit i de trakterna en helg för mycket länge sedan ( utan att se några trädgårdar tyvärr då) men jag minns att det var storslaget, nästan lite kusligt.
    Tack för underbara bilder!
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Så roligt att du besökt Lake District. Man kan mycket väl vara där utan att besöka några trädgårdar och jag kan tänka mig att åka dit igen och bara titta på landskapet, kanske vandra och åka ut med båt på lake Windermere.

      Kram Anita

  5. Kristinas oas skriver:

    Vilken resa du har varit på, tack för att du delar med dig av den. Har varit i de trakterna för länge sedan, tyvärr utan trädgårdsbesök, men den storslagna naturen är också vacker. Gillade haha:t och vad kul att få reda på varför de gjorde så, nu lärde jag mig något nytt.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ha-ha tyckte jag också var väldigt fyndigt och smart. Synd att man inte kan göra något liknande för att stoppa våra rådjur. Det vore inte fel att kunna stå i trädgården med rådjuren på ”andra sidan om gränsen” och säga ha-ha … här kommer ni inte in. Nu är det mest rådjuren som säger ha-ha till mig 🙂

      Kram Anita

  6. lenadyche skriver:

    Vilka härliga foton! Både exteriört och interiört. Mycket påminner om ”hemma” för mej, hemma i Wales! Mycket foligt att se bilder från din resa!

    • Anita skriver:

      Förstår att du känner dig lite som hemma när du ser mina bilder 🙂 Jag tycker att Lake District påminner en hel del om Wales. Längtar så smått till Wales och Snowdonia, satt och tittade på lite bilder därifrån för ett tag sedan och mindes hur storslaget det var.

  7. Ulla skriver:

    Vilka härliga trädgårdsbilder och så vackert landskap med de böljande kullarna.
    Gillar stenmuren med den fina installationen, så häftigt 🙂
    Önskar dig en skön pingsthelg!
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Tänk Ulla, jag blev alldeles förvirrad när du önskade mig en skön pingsthelg, hade ingen aaaaning om att det var pingst 🙂 Den helgen har liksom bara försvunnit i och med att dom tog bort annandag pingst och gav oss ledigt den 6:e juni istället.

      Visst är stenmuren fin. Det fanns många installationer i trädgården som flöt in fint bland allt som växte i trädgården. Det är skickligt att skapa sådant utan att det sticker ut för mycket utan går hand i hand med växtligheten.

      Kram Anita

  8. Ulrica Hållén skriver:

    Hej Anita,
    Vilka härliga bilder från din resa!!

    Jag låg och läste Fotosidan-tidningen igår kväll och läste om Åsa och hennes framgång, och kände att jag saknar er båda jättemycket, våra fotopromenader, prat och skratt. Jag är så himla ledsen att jag tappade kontakten med er båda!!

    Livet tar väl såklart olika vägar, men det vore jättetrevligt om vi råkade på varandra någonstans och tog en fika, det vore så fint att höra hur du har det nuförtiden.

    Nu ska jag bokmärka din blogg så jag inte tappar bort den framöver!

    Varmaste hälsningar
    Ulrica

    • Anita skriver:

      Ulrica … så jätteroligt att höra ifrån dig, det var många år sedan nu. Det är som du säger, livet leder till vägkorsningar där vi väljer oilka vägar. Jag fotograferar fortfarande mycket men bara som dokumentation, mest då från mina resor och trädgården. Trädgård och växter är mitt största intresse nu för tiden. Men jag saknar också våra samtal och träffar och det vore roligt att träffas över en fika. Om du har möjlighet får du väldigt gärna komma hit någon dag i sommar så kan vi ta en lunch i uterummet eller trädgården (beroende på vädret).

      Varmaste hälsningarna till dig också!
      Anita

  9. ÅsaV skriver:

    Hej Anita!
    Vilka fantastiska bilder och vilken underbar resa det måste ha varit! Hoppas att kameran var hysat regnskyddad i alla fall… vädrets makter gjorde illa fall dina bilder rättvisa. Härligt och frodigt ser det ut! Det kulliga landskapet fick mig att tänka på Azorerna faktiskt… deras rastplatser ser ut som mindre botaniska trädgårdar!
    Ha en härlig helg!

    • Anita skriver:

      Resan var härlig, jag tröttnar aldrig på att besöka de brittiska öarna. Lustigt att kullarna fick dig att tänka på Azorerna. Det är en plats jag skulle vilja besöka. Bara namnet låter vackert. Och rastplatser som ser ut som botaniska trädgårdar är inte fel 🙂

  10. Britt skriver:

    Vilka fina trädgårdar. Synd på regnet, men bilderna blev bra. Där det regnar i dammen ser det japanskt ut.

    • Anita skriver:

      Det gjorde inte så mycket att det regnade, det får man räkna med och naturen är vacker ändå … kanske extra vacker då den blir extra frodig och grön. När du säger det så finns det nog en liten japansk touch i området runt dammen.

  11. Linda skriver:

    Åååååh så fint! Jag måste tipsa min arbetskamrat Birgitta om din blogg. Hon ska snart åka till Lake District och skulle tycka att det var så roligt att få se dina bilder. Själv sitter jag här och drömmer om en cottage garden. Jag känner mer och mer att jag nog måste börja göra om min precis nyanlagda rabatt till en sådan – fast det ska få ta tid och jag ska för en gångs skull försöka planera även om den sådan rabatt inte ska se så planerad ut 😉

    Kram
    //Linda

  12. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

