Agapanthus Amourette

På trädgårdsmässan Nordiska Trädgårdar i år köpte jag en Agapanthus med namnet ‘Amourette’. Det är inte den där ”riktiga” blå agapanthusen som man ( i varje fall jag) tänker på när man hör Afrikas blå lilja. Men om man som jag längtat efter en Agapanthus och inte har orken att köpa rotknölar som tar år på sig att blomma så kan den här vara ett bra surrogat.

Den har fem stänglar och alla blommar nu …

20140601_AgapanthusAmourette01

När de första blomknopparna visade sig såg dom vita ut och jag trodde inte den skulle bli blå. Men efter ett tag skiftade dom färg och blev blå. Fotograferad med den rosa hortensian i bakgrunden blev det en riktig pastellchock som säkert får många att rysa 😉

20140507_AgapanthusAmourette

En dryg vecka senare började de första blommorna öppna sig. Det är väldigt svårt att fånga rätt färgnyans. Den är mer rent blå i verkligheten och framförallt blåare än på följande bilder …

20140522_AgapanthusAmourette

20140601_AgapanthusAmourette02

20140601_AgapanthusAmourette03

Lite grann tycker jag att färgen påminner om en annan afrikansk blå blomma, blyblomman. Min blyblomma är dock blåare än agapanthusen men den har samma rena blå nyans. Nedan syns en bild från augusti 2013 på min blyblomma där den rena blå färgen syns. Om man jämför den med den översta bilden på min agapanthus (där färgen stämmer rätt bra) så kan man se att dom har lite samma färgnyans.

Augusti2013_Blyblomma01

Nu gäller det bara att lyckas övervintra min Agapanthus Amourette. Och hålla tummarna för att det kommer blomstänglar nästa år också.

Det här inlägget postades i Växtporträtt. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Agapanthus Amourette

  1. Marit skriver:

    Åhhh, så fin den er! Jeg synes lyseblått er så vakkert, og den fargen på agapanthus har jeg ikke sett før. Navnet er notert! Blyrot som vi kaller den, og som du viser har også en nydelig farge. Skulle gjerne hatt begge to 🙂

    Ønsker deg er fin kveld.

    Klem
    Marit

    • Anita skriver:

      Javisst är det härligt med rent ljusblå blommorna. Annars är det ofta en dragning åt lila i många blå blommor men inte i någon av dom här två. Hoppas du hittar en Amourette, kanske säljer dom den hos er på Plantagen?

      Ha en fin kväll du också 🙂

      Kram Anita

  2. Kristinas oas skriver:

    Åh, jag tycker den var jättefin jag. Blir lite porslinshyacint nästan över den? Här kämpar jag på med små rotknölar. Inga blommor i år inte, men den som väntar…
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Du har rätt, på mina bilder liknar den lite porslinshyacint men i verkligheten är den blåare. Men jag tycker om den. Så du kämpar med rotknölar. Ska bli spännande att se när du får blommor. Hm, blev lite sugen på att skaffa några. Som du säger, den som väntar på något gott … 🙂

      Ha en fin planteringsdag. Ska själv ut och plantera glansmalva och vitt svartöga.

      Kram Anita

  3. Ulla skriver:

    Den är jättefin din Amourette, (höll på att skriva Amaretto, men det är ju en italiensk likör) 🙂
    Jag hade den vanliga blåa för länge sen, varför jag inte behöll den minns jag inte nu.
    Vi fick aldrig se dom i blom på Madeira, vi var där för tidigt, men de kantade hela Levadan som vi gick. Det måste vara väldigt vackert när de blommar.
    Du kan säkert övervintra den i uterummet, de lär ju blomma mer när de får det riktigt trångt i krukan. Man ska inte plantera om dom för ofta har jag hört.
    Och din blyblomma är ju såå fin!
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Amaretto är inte dumt det heller 😉 Jag har också hört att dom ska stå trångt, fast jag vet ju inte om det gäller alla sorter. I vilket fall som helst så tror jag att uterummet kan bli en idealisk plats att förvara den på. Längtar nästan till nästa sommar för att få se om den blommar … fast kanske inte … längtar nog mer till årets sommar 🙂

      Kram Anita

  4. Sanda Cottage skriver:

    Godmorgon Anita,
    Den är jättefin med sina blommor högt över krukan. Jag har haft 2 av den ”vanliga” som blommade vackert 1 år. Sen blev det aldrig mera några blommor trots att jag följde varenda klokt råd om förvaring och trånga krukor om näring alternativt ingen näring etc etc. Förra hösten åkte de på komposten efter 4 år med bara lite blad 🙂

    Får njuta av dina bilder istället!

    //Veronica

    • Anita skriver:

      Hm, har hört om svårigheten att få dom ”vanliga” att blomma. Hoppas den här är lite enklare. Uterummet borde vara en bra övervintringsplats. Hörde om en clivia som aldrig blommade. Till slut, efter många år, åkte den ut och hamnade i en ravin. Plötsligt lyste något orange i ravinen, guess what!, clivian så klart. Så kan det vara med växter. Kolla komposten, det kanske lyser blått där 🙂

      Kram Anita

  5. Britt skriver:

    Porslinshyacint tänkte jag också på. Den är verkligen vacker. Jag har den mer vanliga blå. Den har fått stå i garaget i mörker flera vintrar, vilket har gått bra. Hoppas Amourette gillar det också.

    • Anita skriver:

      Jaha, så du förvarar din i garaget i mörker. Bra att veta. Den kommer att stå i mitt uterum, där är det ju inte direkt mörkt men den svenska vintern ger ju inte så mycket ljus så mörkt blir det ju ändå .. och svalt. Jag håller tummarna att den kommer att gilla den behandlingen.

  6. Carita Norden skriver:

    Vilken jättefin ljusblå färg, den har jag inte sett tidigare. Vi har en agapanthus Lilleputt som blommade med massor av blommor förra året men i år har den bara en blomma, den tar väl igen sig antar jag. Ha en fin dag/Carita

    • Anita skriver:

      Agapanthus ‘Lilleput’ var en nyhet för mig. Den låter ju behändig och bra på namnet. Det var ju ändå bra att den fick en blomstängel i år. Kanske är som du säger, att den tar igen sig och kommer med fler nästa år. Vi hoppas på det.

      Ha en fin dag du också!
      /Anita

  7. Liane skriver:

    det e en svår liten rackare att fota 🙂 men så underbar förra året inköpte jag 2 st blåa de blommade hela somamren och jag har nog lyckats med övervintringen den har fortfarande gröna blad men inte en stängel så långt ögat kan nå jag hoppas de kommer. Skulle vilja ha en vit skönhet också 🙂

    • Anita skriver:

      Ja dom vita är också jättevackra. Hoppas verkligen att din blå kommer med lite blomstänglar som du får njuta av. Dom verkar ju lite nyckfulla.

  8. lenadyche skriver:

    Oh, så många vackra blå blommor! Du har verkligen fångat dem fantastiskt. Det är svårt att få den blå färgen rätt! Ha det bra!

    • Anita skriver:

      Tack Lena! Ja den är verkligen vacker och har blommat länge nu. Nu börjar en del av klockorna vissna men än finns några kvar att njuta av.

  9. Carina skriver:

    Pastellchock eller krock spelar ingen roll – tonerna hör våren till. Känns som de flesta vår och försommarblommare har ett rejält inslag av vita pigment i kulören. Jag gillar det!!! Stog och valde mellan en sån här ljusblå, som jag tyckte var mycket snyggare, och en vanlig blå häromdan. Gick därifrån med 4 jordsäckar. Blyblomman dyker upp lite här och var. Din var ett fantastisk exemplar. Visst behöver jag en sån också?? 😉

    • Anita skriver:

      Jag kan definitivt säga att du behöver en blyblomma 😉 … det gör vi alla för är inte himlen blå så är i varje fall blyblomman det. Fyra jordsäckar är inte heller fel. Man har ju inte plats för allt och jordsäckarna tar ju bara plats tills dom är tömda på väl valda ställen.

      Kram Anita

  10. Carina skriver:

    … Kram, Carina – som inte riktigt hinner med just nu…

  11. Britt skriver:

    Angående blå vallmo. Jag hade läst att man skulle klippa av knopparna första året. Det gjorde jag fast det gjorde ont. Och så kom första blommorna förra året och har nu börjat igen. Min är köpt som färdig planta efter att ha sått flera ggr utan resultat.

  12. Linda skriver:

    Oj, din blyblomma är ju gigantisk! Jag kanske borde släppa i väg min – klipper och klipper och klipper för att den inte ska dra i väg för mycket. Fast den blir nog stor så småningom 🙂 Min ser jättemärklig ut just nu – jag trodde att den hade valt den mörkare färgen för gott, men nix – nu är den full av blekt ljusblå blommor och av de betydligt mörkare blommorna så som jag minns att de såg ut på Kanarieöarna. Märkligt!

    Kram
    //Linda

  13. Ping: Triumph Amourette Spotlight WHP Balcony Women’s Bra Smooth Skin 32F | SverigeDeals.se

Kommentera

