Dagar i gult …

Nu är det de gula dagarnas tid. Och nu är det de gula blommornas tid. Min gula favoritblomma så här års är utan tvekan min clivia, det vet säkert ni som följt min blogg tidigare. Och med risk att bli tjatig så tänker jag visa några bilder på clivian i år igen 🙂

Förra året blommade den med två stänglar och till min stora glädje gör den det i år också. Klockorna har precis börjat slå ut och jag vet att den kommer att glädja mig i flera veckor framåt i och med att klockorna slår ut ”i olika takt”. Här är några bilder som jag tog den 14 april …

20140416_Clivia_01

20140416_Clivia_02

20140416_Clivia_03

20140416_Clivia_04

Kamelian jag köpte på Nordiska Trädgårdar har verkligen varit tålig. Jag har flyttat den vid ett flertal tillfällen men inte en knopp har fallit av. Och nu har den börjat skjuta massor av nya skott. När den blommat över ska jag plantera om den i nya fin jord och en större kruka. Sedan ska den få tillbringa sommaren på altanen och inte få flytta in förrän det blir höst. Men än så länge njuter jag av när solens strålar letar sig in i uterummet och ner i kameliablommornas inre och får dom att lysa i varmaste gult …

20140416_Camellia_01

Och ute i trädgården blommar forsythian för fullt så det får bli en bild på den också …

20140416_Forsythia_01

Påskens färg är för mig gul så det här får även representera min tolkning av temat ‘Påsk’ som Linda med bloggen ‘Växthusliv’ har gett oss denna vecka.

UnderbaraOnsdag

Det här inlägget postades i Camellia japonica, Clivia, Kamelia, Underbara onsdag. Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Dagar i gult …

  1. Marit skriver:

    Så vakre dine gule blomster er! Lysegult liker jeg veldig godt, og både din clivia og camellia er så flotte 🙂 Det er jo fint at den ikke har mistet noen knopper, for det kan de noen ganger gjøre når de blir flyttet. Flotte bilder!

    Ønsker deg en god påske!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Ja det är fantastiskt att inte en enda knopp fallit av på kamelian. Men å andra sidan så brukar jag flytta mina andra kamelior också så knopparna verkar inte vara speciellt ”flyttkänsliga” trots att dom får ”byta riktning” för att dra sig mot ljuset.

      En glad påsk till dig också 🙂

      Kram Anita

  2. Ruben skriver:

    Mums, vilka fantastiska foton! Och vilken fin gul färg på clivian!

    Ha det gott!
    /Ruben

  3. Linda skriver:

    Men oj, finns clivia i gult? Jag har endast sett orangefärgade och jag är inte så förtjust i dem – och då gillar jag orange. Den gula ser ju underbar ut. Jag borde gå ut och ta itu med min trädgård, men jag tror att det blir en tupplur i ett soligt hörn i stället 🙂

    Min blyblomma växer som en tok och slänger i väg det ena långa skottet efter det andra – känns som om jag inte gör mer än försöker hålla den tillbaka och jämn och fin …

    Kram och solsken
    //Linda

    • Anita skriver:

      En tupplur i ett soligt hörn låter inte fel 😉 Kul med blyblomman. Det känns bekant. Jag vet att den svingar sig högt uppår väggarna. Jag är ju tuff och klipper min ordentligt varje år. I år blev det en extra hård klippning och det verkar den ha gillat för oj så många nya skott det kommer. Det var rätt märkligt att se hur dom använde den som formklippt häck i Sydafrika. Undrar hur ofta dom får klippa den 🙂

      Kram och solsken till dig också 🙂
      Anita

      • Linda skriver:

        Oj, som formklippt häck! Har du någon bild?

        Jag klipper lite varje vecka, känns det som. Men den är fantastisk som blommar så flitigt och så ofta.

        Här blåser det nästan storm i dag, så även om solen skiner så blir det inomhusaktivitet – eller möjligtvis aktivitet i blomsterboden och växthuset – börjar bli sugen på att få sätta ut saker i växthuset, men jag får nog vänta ytterligare någon vecka … eller två 😀

        Kram
        //Linda

  4. Ulla skriver:

    Så vacker den är din gula clivia. Härliga bilder på den. Forsythiabilden är verkligen fin också, läckert.
    Du undrade om min bakgrund, den har jag hämtat här: (hoppas det fungerar här med länken)
    http://psp-pals.com/tubes/scrap-kits/page6/index.html
    Där finns en hel del att välja på.

    Ha det gott!
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Ja nu är det de gula blommornas tid 🙂 Tack för länken. Den fungerade alldeles utmärkt. Jättesnygga bakgrunder. Visste inte att det gick att lägga in ”externa” bakgrunder i wordpress-mallarna. Har sparat länken, nu är det uteliv som gäller ett tag framåt 🙂

      Ha en skön påskhelg!
      Kram Anita

  5. Lotta skriver:

    Åh, så vackert. Det är underbart med den gula perioden nu i april, livsandarna väcks!
    Ha en fin påsk!
    Kram Lotta

    • Anita skriver:

      Javisst är det härligt när våren kommer med sol och vackra blommor och väcker våra sovande livsandar 🙂

      Ha en riktigt fin påsk du också!
      Kram Anita

  6. Carita Norden skriver:

    Riktigt fina gula färger, i synnerhet clivian är jättefin.Den gula färgen gör att jag tänker på påsk och jag fattar inte att vi redan är där, hur gick det till egentligen. Ha en fin kväll/Carita

    • Anita skriver:

      Ja tiden har en tendens att rinna på snabbare och snabbare. Det gäller att stanna upp och njuta 🙂

      Ha en fin påskhelg!
      /Anita

  7. Kristinas oas skriver:

    Underbar clivia, så fin den gula färgen var. Har haft en orange en gång för länge sedan, den gillade inte vår inomhustemperatur tyvärr, så jag får titta på din fina i stället. Glad för att din kamelia har hållit sig fin efter inköpet, den är en snygging.
    Önskar dig en glad påsk!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Jag har förstått att det inte är så lätt att hitta gul clivia. I år ska jag göra ett försök att ta frö. Får se om jag lyckas. Det är visst inte helt lätt.

      Ha en skön påsk du också!
      Kram Anita

  8. Carina skriver:

    Påsken är gul här också! Verkligen läckra växter och foton. Gul clivia skulle jag vilja ha. Tyvärr fick jag slänga ut min orange i vintras. Den hade fått ullöss – tråkigt, för det var den ‘gamla’ riktiga varianten med smala blad. Kamelian var en riktig skönhet – precis färg och enkelhet som jag tycker om.

    Sen såg jag tips om bakgrunder här också 🙂

    Ha en riktigt Glad och härlig Påsk!!

    Kram, Carina

  9. Britt skriver:

    Åhh, en gul clivia. Det har jag aldrig sett och den färgen gillar jag bättre än den orange. Hoppas det blir gula från frön också. Glad påsk bland det gula!

  10. lenadyche skriver:

    Gul är ful, stämmer verkligen inte. Så vackra bilder!

  11. Meta skriver:

    Vad vackert med en gul clivia den mamma hade var orange. Tycker den gula är vackrare.
    Du har alltid så fina bilder.
    Önskar dig en fin och skön Påsk från Jönköping
    Kram Meta

  12. Tammy skriver:

    Man ska inte kunna känna dofter från blommor genom en skärm, ändå är det precis vad jag gör när jag öppnar din blogg!! Såååå himla vackert, så bedårande skönt att se! Och ja, jag känner dofterna 🙂

    Kram o tack!

    Önskar dig en härlig helg!

  13. Cathy skriver:

    Oj vilka vackra bilder. Din Clivia är fantastisk och Camelian också. Jag försökte med Camelia förra året men den ville inte riktigt och sen när vi åkte bort över jul och nyår vågade jag inte ha den I uterummet ifall det skulle bli för kallt. Men den gillade inte att flytta in och stå I svalt rum inne:-(
    Vi har haft soligt idag men ganska svalt fortfarande.
    Hoppas du får en härlig påskhelg.
    Kram,Cathy

  14. lunasblogg skriver:

    Så fin Clivia och i passande färg just nu.
    Glad påsk
    Kram Luna

  15. Agneta skriver:


    Hej, Anita!
    Kamelian är superläcker! Har nog bara sett den i rött här tidigare så detta var en nyhet.
    Jag önskar dig en fortsatt fin påskhelg!
    Kram, Agneta

  16. Linda skriver:

    Hej!

    Hoppas att du har haft en skön dag och att du får en härlig påskafton och fortsatt påsk!

    Kram och glad påsk!
    //Linda

  17. Sanda Cottage skriver:

    Ska du till mässan i Kista? Om du ska det så kan vi väl träffas?

  18. ÅsaV skriver:

    Åh vad härligt… vilken njutning med all blomsterprakt! Har aldrig sett en gul clivia förut… väldigt härlig färg. Själv har jag inte ens en gräsmatta än… vi väntar tålmodigt på att den ska anlända och rullas ut. Det borde ju bli endera dagen nu. Man kan ju alltid hoppas, för vi längtar att få fart på vår kommande trädgård nu! 🙂

  19. Eva, storasyster skriver:

    Hej käraste chillasyster! Jag har också en bild på din vackra, gula Clivia och på den vackra rosa blomman som står på golvet, som jag i skrivande stund inte kommer ihåg namnet på. Kamelia? I alla fall är båda underbart vackra. 🙂 🙂 🙂 🙂
    Hoppas det gick bra att så sallad i de nya fina drivbänkarna!
    Hoppas du och Thomas får en härlig helg!
    Krama och hälsa
    Storasyster

  20. Så vacker din gula Clivia är! Gult är ju så härligt och trots att den är så mild i sin färg är den absolut gul! Fint! 🙂

  21. Louise skriver:

    Å vad vacker din civila är, får den frön och säljer du isf frön?

    • Anita skriver:

      Louise, jag har aldrig prövat att ta frö från min clivia. Kanske kommer jag att testa i år (blir väl inte förrän i vinter i så fall) men jag tror att det tar väldigt lång tid innan det blir några blommande exemplar och kanske blir dom inte alls gula, fast jag har ju bara min gula clivia så det borde dom bli. Skulle jag lyckas med att ta frö så kan du få. Håll utkik på min blogg, jag skriver det där i så fall.

Kommentera

