Tålamod …

Det är märkligt men ju äldre jag blir ju mer tålamod får jag. Kanske är det det stigande trädgårdsintresset som gör det. För håller man på med trädgård måste man ha tålamod. Och har man tålamod blir man så småningom belönad.

Om man är fågelskådare så måste man ha tålamod. Den 25 mars 2014 siktades, för första gången i Sverige, en Kaspisk pipare (!?) på Mörkö i Södertälje kommun och fågelskådare från när och fjärran vallfärdade dit för att få en skymt av den. Själv har jag tålmodigt gått hela vintern och väntat på att få besök av domherrar men dom har inte alls velat besöka mina matstationer, trots att det till och med funnits en bild på en domherre på maten jag köpte. Men så en dag, ungefär samtidigt som alla fågelskådare (and)äktigt spanade efter den kaspiska piparen, fick jag se ett domherrepar. Har man bara tålamod så …

20140411_BF_Domherrar

För att uppnå detta bonsairesultat krävs nog rejält med tålamod …

20140411_BF_Bonsai

Själv har jag inte haft tålamodet att starta med bonsaier och nu är man väl för gammal. Nu börjar man ju bli som en bonsai själv. Det var länge sedan man växte på höjden. Nu utökas bara omfånget samtidigt som barken börjar bli skrovligare. Jag får hålla tillgodo med med mina uppstammade växter. Mitt rosmarinträd t.ex. …

20140411_BF_Rosmarin

Och för ett tag sedan klippte jag in min favoritdoftpelargon ‘Orange fizz’ så att den förhoppningsvis ska blomma lika fint som den gjorde förra sommaren …

20130603_OrangeFizz

Det var väl ungefär allt. Om någon haft tålamod och läsa detta inlägg så vill jag avsluta med att önska en trevlig helg!

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

BlommigFredagLogo

Det här inlägget postades i Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till Tålamod …

  1. Ruben skriver:

    Jag har faktiskt sett några domherrar i gullregnet här. Då saknar man teleobjektiv. Men jag njuter av dina fina bilder istället.

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Ruben … det hjälper inte med teleobjektiv, jag hinner aldrig få fram det innan dom gett sig av 🙂 Som tur är hänger matstationen inte så långt från fönstret, då kan man ha turen att få en bild med ”normalobjektivet”.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  2. lunasblogg skriver:

    Inte ett dugg tålamodsprövande att läsa detta. Tvärtom, både trevligt och tänkvärt och fina bilder förstås. En ensam domherre var hos oss häromdagen. (Bättre än förra vintern då var det ingen.)

    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Vem vet, det kanske är den här tiden på året man upptäcker domherrarna. Det där med julkortsfåglar får man kanske glömma 🙂

      Kram Anita

  3. Ulla skriver:

    Tålamod är en dygd, heter det ju. Mitt tålamod är det väl lite si och så med 🙂
    En bonsai skulle jag nog inte ha tålamod att vänta på.
    Ha,ha, det var en kul liknelse, att man börjar bli som en bonsai själv. Istället för pensionär (detta tråkiga ord) kanske man skulle kalla sig för en bonsai 🙂 Uppnådd bonsaiålder, hi,hi….
    Jag har också stammat upp en Orange Fizz, började förra våren. Den artar sig bra. Blommar den på sommaren om man klipper den nu? Min har alltid blommat direkt efter vintervilan och sen inte alls på sommaren.
    Ha en skön helg!
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Jamen så klart är det så man ska säga, att uppnå bonsaiålder 🙂

      Jag klipper alltid in min Orange Fizz på våren när jag planterar om den och då brukar den blomma på sommaren, i juni. Men i år har jag klippt den mycket kraftigare än vanligt och kanske till och med lite senare så jag får hoppas att den hinner blomma i sommar. Annars får jag ha tålamod och vänta ett år till innan den blommar 🙂

      Ha en skön helg du också!
      Kram Anita

  4. Carina skriver:

    Lätt som en plätt att läsa till slutet 🙂 Rosmarinen och pelargonen blir finfina svenska bonsaier anpassade just för oss. Jag är väldigt förtjust i jaoanernas bonsaienr och symboliken som finns i trädvalet och formgivningen. Även deras blomsterarrangemang är läckra. Men mina bonsaiprojekt skulle stupa på vattningen. Log när jag läste om din väntan på domherrrar… ..för om jag matade fåglar så skulle jag vilja ha just domherrar. Såg ett par här i vintras men annars känns de sällsynta.

    Jag ska gå och pula med mina tålamodsbilder och precis då kom solen, den som saknades när jag fotade apropå tålamod.

    Ha en härlig helg! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Så du har haft besök av solen. Här har han gömt sig bakom moln och regn hela dagen. Jag såg förresten inte bara domherrar den dagen, såg även en stenknäck. Visste inte att det var det, hade faktiskt aldrig hört talas om stenknäck förut men med hjälp av kameran och internet lyckades jag till slut identifiera den hos mig ovanlige besökaren. Apropå kamera. Såg att du fått tillbaka dit nyfixade macro. Härligt!

      Kram Anita

  5. Carita Norden skriver:

    Du har alltid så fina bilder av fåglar och det krävs tålamod att få till det antar jag.Vi var ju på liten bonsaikurs tidigare men jag har nog inte tålamod till det. Trafiken vid vårt fågelbord har ökat markant och vi har fått in flera arter som vi inte sett , men det är väl vårfåglarna som kommit och också vill ha lite att äta. Ha en fin helg/Carita

    • Anita skriver:

      Ja fåglarna äter mat som aldrig förr. Det kanske är för att dom ska till att boa nu. Och många nya sorter är här varje dag om man jämför med i vintras. Bland annat bofink, rödhake och grönsiska.

      Ha en fin helg ni också!
      /Anita

  6. Mandelhjärta skriver:

    Tålamod hör liksom trädgården till… 😉 Belöningen är oftast värt det.
    Du bjuder på jättefina bilder! Gillar din frodiga pelargon på stam!!
    Njut våren! Och trevlig helg! 🙂

  7. Linda skriver:

    Du är ingen bonsai på det sättet – du är jättefin! Fast det är å andra sidan bonsaier också! Jag blev förresten ledsen när jag åkte hem från Stockholm i måndags – fick veta att Anders som drev Rockdala ihop med sin fru Monika har gått bort. Han blev bara 59 år. Han lärde mig att stamma upp fuchsior så sent som i februari. Han var ju hur pigg och frisk som helst!

    Nu ska jag knatta över till kollegorna på andra sidan korridoren – ser att de har startat fredagsmysiet med popcorn, körsbärstomater, smågodis, choklad och salta pinnar. Har väl aldrig setet på maken och det är ju knappt lunch än 😉

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Ja tänk så mycket bonsaier fått vara med om … trots att de är små 🙂 Jag hörde också om Anders på Rockdala. Hemskt. Det gäller att ta vara på varje dag.

      Hoppas att du fick smaka lite av kollegornas fredagsgodis. Körsbärstomaterna lät godast tycker jag 🙂 Nu är det väl snart dags för dig att åka hem och ha lite eget fredagsmys kan jag tänka. Önskar dig en fin fredag kväll!

      Kram Anita

      • Linda skriver:

        Nej, det blir fredagsmys här på jobbet. Vi är fem tjejer som ska dricka bubbel, äta snittar och mysa – sedan blir det tapasrestaurang (hur vi nu ska orka det 😉 Har just varit på salong och sminkat mig, så nu är det snart mys och prat.

        Trevlig kväll!
        //Linda

        • Anita skriver:

          Jamen det låter ju som en härlig kväll. Fast jag kan tänka mig att det blir svårt att hitta plats för tapas efter alla snittar 😉

          Ha nu en riktigt härlig fredag 🙂
          Kram Anita

  8. Ellinor skriver:

    Uppnå bonsai-ålder. Låter exklusivt på något sätt. 🙂 Tack för dagens fniss. Och tack för vackra bilder!
    Hoppas du får en skön helg!

  9. Britt skriver:

    Visst verkar det väl så att tålamodet ökar med åldern. Vilka väldigt fina träd du har. Ett sådant pelargonträd skulle jag absolut få plats med. Har du köpt det som träd? Fin helg på dig! Det var rätt kul med att du är som en bonsai själv. Det tror jag dock inte stämmer. Bonsai är litet, mossigt och krokigt, så illa är det nog inte.

    • Anita skriver:

      Jag har inte köpt pelargonträdet som träd utan det var en vanlig stickling som rände iväg och som jag bestämde mig för att stamma upp. Just doftpelargonerna är väldigt lätta att stamma upp (har en uppstammad Dr Westerlund också).

      Hm, undrar ändå om jag inte är en bonsai. Liten är jag och ibland känner jag mig lite mossig. Och efter en dags grävande i trädgården känner man sig ganska krokig 🙂

  10. Eva, storasyster skriver:

    Hahahahahahaha min chillasyster, som ett bonsaiträd! 🙂 🙂 🙂 Du är bara helt underbar och inte är du lik ett bonsaiträd min söta, mjuka, fina, unga chillasyster med persikohud och nätt som en ung flicka! Men ett gott skratt fick jag av beskrivningen! Eftersom jag har fantasi försökte jag se dig framför mig som ett bonsaiträd. Men så mycken fantasi hade jag inte att jag kunde frammana bilden. Det var din beskrivning som fick mig att skratta! 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂
    På söndag ses vi och det ser jag fram emot!
    Många kramar
    storasyster

    • Anita skriver:

      Nej men kära storasyster … nu har du väl ändå hamnat alldeles fel i tiden. Det var länge sedan jag var ung och hade persikohud (om jag nu någon gång haft det) 😉 Men glad är jag att bonsaibeskrivningen fick dig att skratta. Och glad är jag att vi ska träffas på söndag. Väderprognosen är lite fram och tillbaka men lite sol ser det allt ut att kunna bli. Och i djungeln i uterummet mår man alltid bra, oavsett väder utomhus 🙂

      Kramar från chillasyster

  11. Underbara bilder som vanligt här! Jag har väntat på min Domherrebild i år men i tidigare i år fick jag den så absolut,…tålamod är bra att ha (även i fall man i vissa lägen inte har något val och då vet jag inte om det räknas som tålamod men det är den enda typen av tålamod som jag besitter så jag räknar det! 😉 Apropå tålamod, har din gula Clivia med flera stänglar börjat blomma än? Lyckans du! Min har så klart blommat över så nu får jag väl vänta en sådär 14 år till nästa blomning!

    Ja, fjärilar var det inte gott om förra året men precis som du har jag redan sett flera stycken så jag hoppas det blir fjärilarnas år i år! Det vore superhärligt då jag älskar fjärilar! Fjärilar gör en verkligen glad, det har du rätt i! 🙂

    Jag önskar dig en skön helg!

    Kram!

    • Anita skriver:

      Kommer ihåg din fina domherrebild, hur han lyste röd mot den vita snön. Det är ju så man ska se domherrarna 🙂

      Min gula clivia har två stänglar i år också och den första klockan var imorse precis på väg att öppna sig. Ska kolla hur den ser ut nu …. Nu är jag tillbaka. Kan meddela att den första klockan har öppnat sig. Underbart! Måste nog ta fram kameran för att föreviga ögonblicket. Men inte behöver du vänta sisådär 14 år på nästa blomning inte. Har dom väl börjat blomma så brukar dom blomma troget varje år. Jag håller tummarna.

      En skön helg till dig också!

      Kram Anita

  12. Marit skriver:

    Ja, det er helt sikkert at en må mye tålmodighet når en har hage. Det meste tar lang tid, og det er feil hobby en har hvis en tror at ting går fort 😉

    Rosmarintreet ditt var skikkelig flott!

    Ønsker deg en fin kveld/ helg!

    Klem Marit

  13. Meta skriver:

    Att läsa var ingen svår prövning men att få iväg inläggen idag det är tålamodsprövande, vet inte vad som är fel.Intressant skrivit som vanligt. Försökte mig på att fota fåglar vid ett fågelbord idag ojojoj vad det var tålamodsprövande.
    Ha en fin helg
    Kram Meta

  14. Kristinas oas skriver:

    Dagens fniss, bonsai-ålder, tycker de låter ganska fint faktiskt. Vad kul att domherrarna äntligen kom på besök till dig och att du hade kameran framme! Här har de inte varit (som jag har sett) sedan i höstas när rönnbären var mogna.
    Hoppas du får en fin trädgårdshelg!
    Kram Kristina

  15. Annika skriver:

    Ha, ha ja bonsai börjar vi väl bli lite till mans om det gäller att sluta växa på höjden utan mer på bredden! 🙂
    Det är nog så att trädgård och ålder gör en mer tålmodig. Tålamod är en dygd sägs det, men jag tror att en viss otålighet är bra – det driver oss framåt!
    Ha en fin helg!
    Annika

  16. Malin skriver:

    Så väldigt fina domherrar! Kul att även fru domherre gjorde besök.

  17. lenadyche skriver:

    Du verkar verkligen ha tålamod! Jag har tålamod med att sy ihop små lappar för hand, annars är det bra om det går lite fort!

  18. Villrose skriver:

    Så sant som det er sagt!
    Fint at dompapen endelig kom 🙂 Men den Kaspiske piperen har jeg virkelig hverken sett eller hørt…

  19. Linda skriver:

    Hej Anita!

    Visst var det väl du som så snällt skickade frö till rosenskära till mig? Kan jag så dem nu och direkt i jorden? Något jag bör tänka på?

    Kram
    //Linda

  20. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

