Klorofyll …

Idag har Linda gett oss i uppdrag att tolka temat klorofyll i underbara onsdag. För mig är klorofyll saftig, intensiv, fuktig grönska. För mig är klorofyll när jag öppnar dörren till uterummet i mitten av maj och möts av en doftande djungel …

20140409_UO_Klorofyll_21maj2013

Bilden ovan visar uterummet den 21 maj 2013. Dagen efter åkte jag till England på trädgårdsresa med bl.a. klorofyllfyllda Chelsea Flower Show och överlämnade djungeln till mannen i huset. Trots totalt ointresse för odlingar och trädgård så sköter han alltid vattningen exemplariskt.

Mannen må vara ointresserad av odling och trädgård men intresserad av klorofyll är han ändå, han är nämligen inbiten golfare och förutom gröna greener och saftiga fairways blir det säkert ett och annat besök i den klorofyllstinna ruffen. Letade bland mina bilder men upptäckte att jag inte har speciellt många på golfbanor. Men år 2006 besökte vi i varje fall S:t Andrews i Skottland. Den här vyn är välkänd för inbitna golfare som brukar spana in golf på TV …

20140409_UO_Klorofyll_StAndrews01

… fast … om man smyger in lite blommor i förgrunden så blir det ”nästan” en trädgårdsbild och då blir alla nöjda 😉

20140409_UO_Klorofyll_StAndrews02

Det här fick bli min tolkning på temat klorofyll. Klicka gärna på loggan nedan för att se andras sköna gröna klorofylltolkningar.

UnderbaraOnsdag

Det här inlägget postades i Underbara onsdag. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Klorofyll …

  1. Carina skriver:

    Så sugen jag blir när jag ser ditt uterum!! Saknar verkligen den där mellanplatsen när inne är för varmt och mörkt och ute är för kallt och farligt. Mycket klorofyll var det ju och jag ser ju en hel del saker som doftar gott där.

    Snyggt montage?? Jag håller på och återupplivar mina maskeringskunskaper…. ..en liten videokurs – mästerjusteraren. Har inte jobbat med maskering sen i somras och några månader senare så var minnet blankt 🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Att vi vinterbonade vårt uterum är det bästa vi gjort. Det är verkligen den idealiska mellanplatsen och även den idealiska övervintringsplatsen.

      Det är faktiskt inget montage även om man kan tro det. Blommorna fanns vid sidan om golfbanan och tillhörde den för golfare så besvärliga ruffen. Jag behövde bara förflytta mig några meter och sänka mig ner för att komma i ”ruffnivå”.

      Lycka till med videokursen, gillar namnet, mästerjusteraren 🙂

      Kram Anita

  2. Eva, storasyster skriver:

    Åh chillasyster du har gjort det igen!!! Fått mig att skratta gott av ditt inlägg och dina bilder! 🙂 🙂 Vet inte hur du bär dig åt. Du är en trollkonstnär med bilder och ord!
    Förstår inte hur du kan lämna oss och ”Där björkarna susa” för att resa till ENGLAND! 🙂 🙂 🙂
    Många kramar till världens bästa chillasyster!!
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Jag blir glad när jag får dig att skratta kära storasyster. Och vad gör man inte för att slippa undan ”Där björkarna susa” … man till och med bokar en resa till England 😉 Fast jag kommer att sakna er och dom andra sångerna. Och du ska se att björkarna kommer att låta bra till slut, dom också 🙂

      Många kramar till dig också … och i helgen ses vi 🙂

  3. GladiGrönt skriver:

    Golfbanor är fina, min son spelar mycket så jag har sett ett antal, men jag måste säga att din bild med blommorna vinner. Det var liksom något som saknades!

    • Anita skriver:

      Jag förstår att du brukar följa din son på golfbanorna. Och visst är det väl roligt när man kan få in lite blommor i golfmotiven också.

  4. Linda skriver:

    Jisses vilken djungel! Så underbart!!! Den bilden ska jag spara och visa maken om han får för sig att säga något om vinterträdgården – fast jag förhörde mig noggrant häromdagen och frågade om han tycker att det är okej som det är nu med alla växter och det bedyrade han att han gör – det är massor men ingenting står i vägen – han var nog mest orolig för att jag skulle blockera alla utgångar så att det inte går att ta sig in och ut annat än genom vardagsrumsdörren.

    Så roligt att jag hittade ditt ord 🙂 När du säger att det doftar klorofyll så blir jag vansinnigt avis. Menar du att klorofyll doftar eller är det en doft som du tänker dig doftar klorofyll? Vill så hemskt gärna känna den där doften. Nästa gång jag kommer hem och öppnar dörren så ska jag känna och se om jag kan känna klorofylldoften – jag får alltid höra att jag har extremt välutvecklat doftsinne, så jag borde ju kunna finna den 😀 En doft av klorofyll. Mmmm … Kan du beskriva den så att jag vet vad jag ska ”leta” efter?

    Här regnar det och det känns mysigt. Har riktigt längtat efter en regnig dag – de soliga dagarna är så varma och så ljusa att jag nästan behöver solglasögon här ute och dessutom så ville jag ha en innegrejar dag och det har jag så svårt att unna mig om vädret är för vackert – så katten och jag njuter av smatter mot taket, mulen himmel, brasa och fågelkvitter. Har haft en vän här på mysfrukost och hela den här dagen känns som en fin gåva 😀

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Så härligt att känna att en dag kan vara som en fin gåva. Vårt uterum ser bara så där belamrat ut precis innan det är dags att plantera ut allt, innan järnnätterna passerat. Men trångt blir det.

      Klorofyll doftar kanske inte egentligen men det finns en speciell doft som jag förknippar med klorofyll. Det är just den där tiden när uterummet ser ut som på bilden i det här inlägget, alltså helt fyllt med växter och i synnerhet då växter som har en frisk bladdoft typ tomat och chili. Solen skiner och även om fönstret är öppet blir det väldigt varmt, närmare eller strax över 30 grader. När jag då öppnar dörren till uterummet slår en ”varm doft” emot mig. När jag kliver ut i ”doften” känner jag mig omringad av friskhet. Då brukar jag säga ”mmm, det doftar klorofyll”. Sedan öppnar jag dörrarna mot trädgården och då blir det korsdrag och efter ett tag försvinner den speciella doften. Inbillar mig att man borde känna just den doften i ett växthus …

      Kram Anita

  5. Marit skriver:

    Hvilket uterom du har! Der var det mye klorofyll, ja! Jeg synes ditt bilde fra St. Andrews er så vakkert! Jeg har aldri spilt golf, men kan forstå hvorfor noen blir hektet på det. Mye frisk luft og mosjon, omtrent som i hagen 😉

    Heldige deg som har vært på Chelsea, og så snill og flink mann du har 🙂

    Ønsker deg en fin dag!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Jodå, jag kan också förstå att man blir biten av golf för det är en naturupplevelse det också. Jag har faktiskt spelat golf en gång i tiden men tyckte det tog alldeles för lång tid. Jag ägnar hellre den tiden till att vara i trädgården 🙂

      Ha en fin dag du också!

      Kram Anita

  6. Vilket härligt djungelrum och så bra att ha nånstans att mellanförvara växterna. Här är det smått kaos och krånglande med extrabelysningar i garage och källare.

    Ha det fint
    /Anette

    • Anita skriver:

      Jo jag vet hur det kan vara. Förut höll jag på med extrabelysning i vårt gamla pannrum. ”Djungelrummet” är en välsignelse 🙂

      Ha det fint du också!
      /Anita

  7. Annika skriver:

    Vilket uterum! Kan riktigt känna hur gott det måste lukta och hur FULLT det är av klorofyll! Ser verkligen jättehärligt ut! Skottland och England är ett drömresemål för mig. Och även om jag är helt ointresserad av golf så kan jag tycka att de enorma golfbandeytorna av ogräsfritt gräs är fascinerande och väldigt mysigt att promenera på (under icke-golfsäsong)!
    Ha det gott!
    Annika

  8. Kristinas oas skriver:

    Underbar bild, man riktigt känner den där varma jorddoften och friskheten av alla nya gröna blad. Önskar i vissa lägen att jag hade ett sådant uterum, just nu är alla fönsterkarmar belamrade med frösådder. Ojoj vad det kommer att bli joxigt de där sista veckorna i maj innan de känsligaste kan planteras ut. Fast det förtränger jag snabbt så snart jag har fått ut dem i trädgården. 😉
    Kram Kristina

  9. ÅsaV skriver:

    Oj, oj, vilken perfekt tolkning av temat! Mer klorofyll än så kan det väl knappast bli i en och samma bild? Vilken imponerande frodig klorofyll-djungel… du måste verkligen ha gröna fingrar!

  10. Liane skriver:

    Så härligt med klorofyll och vilket uterum sen ,som en grön djungel 🙂

  11. Britt skriver:

    Åh, så vill jag också ha det! Kan man sitta där också?
    Doften av klorofyll, då tänker jag på ett buskage med nässlor som jag cyklar förbi på sommaren. Det doftar – ja det är nog klorofyll.

  12. Ulla skriver:

    Så härligt klorofyllfyllt ditt uterum är! Fantastisk djungel du har 🙂
    Så kan jag berätta att Codonopsisfröna redan börjat att gro, såå roligt!
    Jag har massor av fröer av alla sorter som väntar på att sås. Det är härligt nu.
    Ha det gott!
    Kram Ulla

  13. lenadyche skriver:

    Har varit i St Andrew´s många gånger för jobb. Spelar inte golf, tyvärr! Idag skiner solen här och ska ut i trädgården istället!

Kommentera

