Ett misstänkt fall av dopning bland frösådderna …

Den 3 april på eftermiddagen sådde jag mina glansmalvor – Anoda cristata ‘Alba’. Samtidigt sådde jag svartöga och olika sorter av sommarrudbeckia. Knappt 48 timmar senare skulle jag kolla att inte jorden torkat under växthusbelysningen och fick en total överraskning då glansmalvorna redan grott, ordentligt också, hjärtbladen hade redan visat sig …

20140406_Glansmalva02

Nu började man ju fundera. Hade glansmalvan dopat sig? Dom andra sorterna hade ju inte ens hunnit snöra på sig skorna, än mindre lämnat startblocken. Fast trots att jag förvarat dom bredvid påsen med vallmöfröna så tror jag inte det är så. Dom är nog helt enkelt en naturbegåvning när det gäller att gro snabbt. Fast så här snabbt har dom aldrig grott förut. Det brukar nog ta upp mot 72 timmar innan dom gror. Nu hoppas jag att dom fortsätter och blir lika kraftiga och fina och blommar från maj till oktober med sina kritvita blommor … som dom alltid brukar …

20140406_GlansmalvaAug2013_01

20140406_GlansmalvaAug2013_02

20140406_GlansmalvaAug2013_03

Och vill någon läsa mer om glansmalvan – Anoda cristata ‘Alba’ så finns ett inlägg här.

Nu ska jag gå och kolla dom igen, skulle inte förvåna mig om de första karaktärsbladen visat sig … 😉 Nä fullt så snabba är dom nog inte.

Det här inlägget postades i Anoda cristata, Fröer, Frösådder, Glansmalva. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Ett misstänkt fall av dopning bland frösådderna …

  1. Ruben skriver:

    Ja, det är fantastiskt hur snabbt fröna gror i år. Här är det cosmos som överraskar, och zinnior förstås! Sår du också i kokosfiber? Perfekt, tycker jag.

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Nej, kokosfiber har jag inte testat men hört mycket talas om. Kul att höra att du sår i det och är nöjd, måste absolut satsa på det nästa år.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  2. Marit skriver:

    Så nydelige dine hvite malva er! De har jeg aldri hatt i hagen. De har nok fått litt doping, ja 😉

    Ha en fin kveld!

    Klem Marit

  3. Annika skriver:

    Ja om inte vallmon har ett finger med i spelet så kanske glansmalvan stoppat i sig lite anabola i ett obevakat ögonblick? Skämt åsido, fantastiskt vad snabbt dina fröer gror! Och glansmalvan är otroligt vacker, rent magisk på dina bilder i länkade inlägget.
    Ha det gott!
    Annika

  4. Carina skriver:

    Ja man kan ju undra vad de har i sig egentligen… Känner igen fenomenet och i januari är det så kul att få se groddar så snabbt. Perenna Salvior har också grott mycket fortare än jag varit beredd på. Glansmalvan är så vacker i dina bilder. Du lyfter henne verkligen är hon lika vacker i verkligheten eller ‘bara’ en skicklig fotograf 😉

    Kram, Carina

  5. Eva, storasyster skriver:

    Epodoping kanske chillasyster! 🙂 🙂 Blommorna är väldigt vackra! Hoppas jag får se dem i sommar!
    Kram
    storasyster

  6. GladiGrönt skriver:

    Glansmalvan hade jag för några år sedan, gillade den men hade nu glömt den. Synd att de slutat sälja den för den var ju odlingsvärd!

  7. Britt skriver:

    Ja frågan är om du inte snart kan plocka en bukett. Skämt åsido, är det ju jätteroligt att det går så fort. Jag går o tittar på mina sådder ett par ggr per dag. Något har kommit upp, men inte allt.
    Malvan är verkligen söt och bilderna på den är fina.

  8. Kom att tänka på sagan om bönstjälken som växte upp till himlen. Det är är monstermalvor du sått!
    Ha det fint
    /Anette

  9. Linda skriver:

    Härligt när det gror oväntat snabbt. Själv sitter jag på fingrarna för att inte gräva upp mandarinlimekärnorna bara för att kolla om de visar tecken på att vilja gro 😉
    Kram
    //Linda

    • Linda skriver:

      Tror du att det är för sent om jag väntar till mitten av april med sådden av glansmalvorna?

      Kram
      //Linda

      • Linda skriver:

        Tack för svaret. Jag ska testa vid mitten av april. Jag klarar inte av att ha så mycket mer i vinterträdgården. Växthuset ska putsas 21 april och därefter kan allt ställas ut där 😀

        Kram
        //Linda

  10. lenadyche skriver:

    Vilka vackra bilder igen! Glasmalvan var fantastisk!

  11. baragott skriver:

    Oj så fort de gror =) malvan är så vacker.

Kommentera

