När kaffet är urdrucket …

Man ska inte titta för djupt i glaset sägs det. Men att titta djupt i kaffekoppen när kaffet är urdrucket kan ge en ahaupplevelse. Jag avslutade just en kaffestund i uterummet och när jag tittade ner i kaffekoppen fick jag se ett mönster som liknade en brosch som jag minns att mina mamma hade när jag var barn …

20140405_Kafferester

När jag lyfte blicken så såg jag hur solen lyste genom fuchsian ‘Celia Smedleys’ blad …

20140405_CeliaSmedley

… och insåg då att många smycken och dekorationer är formade som blad eller dekorerade med blad. Vår väggljusstake till exempel …

20140405_Ljusstake

Och en välkänd ”smyckesblomma” är ju kamelian. Jag förstår varför …

20140405_Camellia

Visst är det härligt att man bara genom att sänka eller höja blicken kan hitta juveler.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till När kaffet är urdrucket …

  1. Ruben skriver:

    Nästa gång jag druckit ur mitt kaffe skall jag ägna kvarvarande kaffe i min kopp en extra uppmärksamhet, kanske finns det mer än broscher att finna? Har ibland sett vackra skuggmönster på väggarna men aldrig något så intressant i en kaffekopp.

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Det tycker jag du ska göra Ruben. Jag ska snart dricka förmiddagskaffe, kanske hittar jag då några nya juveler. Skuggmönster på väggarna kan vara väldigt vackra men svårfångade. Har försökt några gånger men resultatet har inte blivit som förlagan.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  2. Carina skriver:

    En medveten närvaro känns det som. Att titta ner i kaffekoppen och se! att det finns nåt där… Blir glad när jag kommer på mig själv med sånt. Det känns som ett konkret bevis på att jag är här och nu.

    Apropå löv… min mamma har en grön keramikvas som hon hittade hos en keramiker vid Läckö slott eller nåt. Keramikern har ritat en bladslinga runt den övre delen med något vasst. Älskar den vasen.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Så roligt med din mammas keramikvas och att den just har en bladslinga inristad. Man kan nog konstatera att detaljer i naturen är så utsökt vackra att designers inte har några problem att hitta inspiration där till sina alster.

      Kram Anita

  3. Marit skriver:

    Så vakre bilder du har tatt, Anita! Utrolig hva en kan se bare en legger merke til det 🙂
    Jeg drikker bare te, og da får jeg ikke sett sånt fint mønster! Men te (planten) er jo søskenbarnet til Camellia, og den har du jo et nydelig bilde av i dag. Den er så vakker!

    Ha en fin kveld!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Ja just det Marit, det har jag ju inte tänkt på, att tebusken är nära släkt med den vackra camellian. Jag kan säga att jag dricker väldigt mycket te också. Fast min favorit är just nu Rooibos som inte är en vanlig teplanta utan en röd buske från västra Kapprovinsen i Sydafrika.

      Ha en fin söndag!

      Kram Anita

  4. Kristinas oas skriver:

    Mmm, ibland behöver man höja (eller sänka) blicken för att se.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja, och visst är det väl härligt att det ibland är det enda man behöver göra för att hitta något vackert att vila ögonen på 🙂

      Kram Anita

  5. hassewester skriver:

    Spännande med kaffet…och du tar fantastiska bilder Anita!

  6. Annika skriver:

    Förr spådde man ju i kaffesump! Finns mycket att upptäcka när man stannar upp och verkligen ser! Härlig reflektion och jättefina bilder!

    • Anita skriver:

      Tack Annika 🙂 Ja just det, det har jag inte tänkt på. Men på kokkaffets tid blev det ju naturligtvis helt andra mönster i den kvarlämnade sumpen som triggade tankarna och gav upphov till spådomar.

  7. Storasyster skriver:

    Underbara chillasyster vilka härliga reflektioner och vackra bilder. Hela din blogg är som ett vackert smycke med underbara bilder och härliga underfundiga texter! 🙂 🙂
    Hoppas ni hade trevlig igår och att Jonas var bra!
    Jag har tvättat fönster och funderar på att gå och köpa nya köksgardiner! 🙂
    Kramar
    storasyster

    • Anita skriver:

      Tack kära storasyster, du är väl för go du 🙂 Jodå, vi hade det väldigt trevligt igår och Jonas var mycket bra. En timme och femtio minuter försvann i ett nafs.

      Hoppas du hittade några fina köksgardiner.

      Kramar från chillasyster

  8. Britt skriver:

    Hädanefter ska jag inte ha så bråttom från kaffebordet. Det finns mycket att upptäcka. Jag vet precis vilken sorts brosch du menar.

    • Anita skriver:

      Nej man ska njuta länge av kaffet och kolla i koppen innan man ställer den i disken. Och det var kul att höra att du känner igen broschen.

  9. lenadyche skriver:

    Jag dricker ju inte kaffe, så har inte så myckt erfarenhet, men vad fint det var. Jag har faktiskt också en liknande brosch. Kanske jag ska ta fram den och börja dricka kaffe!

    • Anita skriver:

      Men så roligt att du också känner igen ”kaffemönstret” som brosch. Och vem vet, du kanske kan hitta juveler i tekoppen.

  10. Linda skriver:

    Wow! Snacka om att byta perspektiv och få en upplevelse! Jag är impad och måste nog också se mig lite omkring. Ska bara piggna till först – har tillbringat eftermiddagen på ett spa där det var väldigt varmt och fuktigt och många bassänger att välja på samt med afternoon tea med två vänner. Somnade som en stock i soffan när jag kom hem och nu är jag lite groggy och försöker rycka upp mig 😀

    Vad har du sått för gurksorter? Jag försökte på friland här hos mig i somras, men det kommer ju åt att blåsa så förskräckligt eftersom trädgården är helt öppen och sydvästvinden kommer farande över åker och sjö. Det gick med andra ord så där …

    Jag ska på möte på DN i morgon – vinkar ut genom fönstret när jag passerar Södertälje och tänker på dig 😀

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Spa och afternoon tea låter helt ok för mig 😉 Jag brukar ha mina gurkor i uterummet, prövade i en spalje i en av pallkragarna ett år men det gick inte alls. Den sorten jag har (och haft) har jag skickat efter från Impecta och det är en slanggurka som heter F1 ‘Sherpa’. Den har fungerat väldigt bra att ha i kruka. I år ska jag faktiskt också pröva en växthusgurka som heter F1 ‘Max’. Är inte övertygad om att den kanske fungerar så bra i kruka men man måste ju pröva 🙂

      Vinkar tillbaka imorgon när du passerar 🙂

      Kram Anita

      • Linda skriver:

        Närminne underkänt – du skrev ju att du odlar i uterummet – suck 😉 Är Sherpa god? Jag är förtjust i Xin tai och suyo long – finns bland annat hos Runåbergs. fröer. Har testat en gurka som heter Mertus också och den var jättegod. Fast det här med druvgurka känns som en bra idé – de är ju inte så stora och verkar ge väldigt stor skörd. Första gången jag hade gurkor i växthuset så fick jag nästan skära mig igenom djungeln till slut. Hugaligen så de växte. Ibland önskar jag att jag kunde ha ett växthus till enbart gurkor – fast jag har förstås inte lust att tvätta två växthus och plats finns det nog inte heller 😉 Det är inte mycket som slår solvarm gurka direkt från plantan 😀

        Kram
        //Linda

        • Anita skriver:

          Jag tycker att ‘Sherpa’ är god men å andra sidan är det ju den enda gurkan jag odlat hittills 😉 Och hemodlat smakar ju alltid så mycket mer än det man köper … vad det än är. Ska nog ta och pröva några av dina sorter nästa år.

          Kram Anita

  11. ÅsaV skriver:

    Snyggaste kaffebild JAG någonsin sett! Helt i min smak! 🙂
    Härligt att fota det som ögat bara råkar fastna på… om det sen blir en riktigt läcker bild också är ju lyckan gjord.

Kommentera

