Säg cheese …

Idag känns våren lite mer närvarande igen. Solen skiner och det är varmt och skönt i uterummet. Då var det extra skönt att äta en fräsch lunchtallrik där huvudingrediensen var ost, laktosfri sådan.

Ost nummer 1 – Brittisk Cheddar

Varje gång jag åker på besök till de brittiska öarna så köper jag med mig cheddarost hem. Jag älskar den. Förutom att jag äter en hel del färsk så fryser jag den i tärningar och använder till att fylla chilihalvor och sedan gratinera i ugnen. Då det är hårdost så innehåller den ingen eller ytterst lite laktos så för mig är den laktosfri.

Ost nummer 2 – Halloumi

Jag är så glad att det äntligen kommit laktosfri halloumi. Jag tycker den är jättegod att steka i lite olivolja med lite grovmalen svartpeppar. Och så gnisslar den så skönt mot tänderna när man äter den.

Ost nummer 3 – Feta

Och nu finns det också äntligen laktosfri fetaost. Också en favorit.

Tillsammans så fick dom här ostarna vila på en bädd av sallad och få sällskap av lite oliver, spetspaprika och tomater. Fast inte så länge för det tog inte lång tid innan hela härligheten försvunnit ner i min mage. Men, jag hann i varje fall ta en bild innan … 🙂

20140327_OstTallrik

Det här inlägget postades i Allmänt, Laktosfritt, Matrecept. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Säg cheese …

  1. Marit skriver:

    Det så jo herlig ut! Friske farger i maten din 🙂
    Her er det ikke mye varme, kun 3 grader og hvitt i luften innimellom 😦
    Chiliene mine i drivhuset ser flotte ut til tross for kjølige netter. Det skal bli spennende å smake på de.

    Ønsker deg en herlig dag i solen!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Roligt att dina chili trivs trots kalla nätter. Dom fick nog en chock först men hämtade sig. Hoppas att vädret blir bättre snart hos dig också, vitt i luften vill vi inte ha nu.

      Ha en skön kväll!

      Kram Anita

  2. Carina skriver:

    Vilken aptitlig bild på en härlig lunch. Får min fil och müsli att se väldigt bleka ut. Engelsk cheddar – kommer aldrig att tycka den svenska är lika god – never ever 🙂 Gärna också med en klick Ploughman’s Pickles.. Hade en diskussion i julas med en person i Arlas styrelse som inte riktigt ville höra när jag framhöll den engelska cheddarn för smakens skull. Tack för tipset om de laktosfria… ..brukar klara de hyfsat men den italienska som jag inte kommer ihåg namnet på nu funkar inte alls.

    Tar du het chili eller nån annan variant? Hittade fröer till nåt de kallade ‘sweet chili’ i år. Sweet pepper vet jag vad det är men den där andra söta blir spännande 🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Så roligt att höra att du håller med mig om att brittisk cheddar är den bästa cheddarn. Den svenska borde heta något annat för det är ju helt enkelt en annan ost. Jag vet att i välsorterade ostbutiker kan dom ta hem riktig engelsk cheddar. Jag har pratat med en butik om det men ännu inte kommit till skott. Jag har inte behövt ännu, jag brukar ju åka till Storbritannien en gång per år och då tar jag med mig så mycket jag orkar bära 🙂

      Aha, du är också laktosintollerant. En sak till vi har gemensamt då förutom trädgårdsintresse, fotografering och att vi är vänsterhänta 🙂 När det gäller chili för ostfyllning så brukar jag ha två sorter som jag odlar varje år, ‘Hungarian Hot Wax’ och ‘Monkeyface’ (det är den senare som är på bilden). Dom är stora och bra men kan vara ganska heta, fast det gillar jag. Och när man gratinerar dom i ugn minskar hettan lite. Sweet chili har jag aldrig odlat. Du får berätta vad du tycker om den.

      Kram Anita

  3. Det vattnas verkligen i munnen när jag ser din fräscha lunchtallrik! Den skulle jag kunna sitta länge med och hänga över en tärdgårdstidning samtidigt.

    Ha det fint
    /Anette

  4. Linda skriver:

    Så gott! I Costa Rica hade de något som påminner om halloumni, fast osten är mjukare och mera böjlig. Så god att steka! Jag får alltid nystekt halloumni i varma pitabröd på sängen när jag fyller år 🙂 Underbart!

    Snön är borta!!! Nästan i alla fall – det ligger en och annan driva här och där. Tack för tipset att så några av fröerna i taget – det satsar jag på!

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Mmmm … halluomi i varma pitabröd. Det låter som en variant att pröva. Tack för tipset.

      Kram Anita

      • Linda skriver:

        Roligt att du gillade min tranbild. Jag var inte lika förtjust vid sex tiden i söndags morse när de stod tio meter från tomten och lät som en hel flock med elefanter. Men de är fina 😀

        KRAM
        //Linda

  5. lenadyche skriver:

    Jag är ”ostoman”!!! Älskar ost allt för mycket. Brittisk cheddar har jag ju nära, så det händer att en och annan bit hamnar i munnen!!!

    • Anita skriver:

      Så du är också ”ostoman”. Avundas dig som kan köpa den goda brittiska cheddarn när du vill. Jag längtar redan efter mitt nästa englandsbesök (inte Wales denna gång) då jag kan bunkra upp med mer cheddar.

  6. Carita Norden skriver:

    Så snyggt och färgglatt, riktig vårmat. det vill man gärna äta. Ägnar du dig åt matfotografering?
    Ha det fint/Carita

    • Anita skriver:

      Tack Carita! Matfotografering ägnar jag mig inte åt mer än att jag dokumenterar det jag ibland äter för att ha som stöd för minnet. Det värsta är ju att man blir så hungrig när man tittar på matbilder 🙂

  7. Agneta skriver:

    God kväll, Anita!
    Ost är gott men ett problem är att bitarna är enorma och alla vi som är ensamma vill ha små bitar för dom möglar fort annars. Men nu fick jag ju ett hett tips av dig att hårdosten går att frysa in vilket jag funderat över många ggr.
    Men i tärningar vill jag inte ha den utan i en bit som osthyveln klarar av.
    Om jag fryser in en bit på c:a 3hg vet du om det är ok? Vet du om den håller sig ett tag sedan i kylskåpet? Äter inte ost varje dag, bara när jag känner för det.
    Tycker de flesta smakar plast men inget alt. finns när man tvingas köpa i storbutik som kommunen bestämt för hemtjänstkunder.
    Kvibille cheddar har jag köpt ett antal ggr. men numer tycker jag inte alls den har samma smak som förr. Annars är lagrad Grevé inte helt fel 🙂
    Kram, Agneta

  8. Britt skriver:

    Ser verkligen gott ut. Visste inte att det var skillnad på brittisk och svensk. Trist med intoleranser. Som tur är har jag sluppit hittills. Så jag mumsar på.

  9. ÅsaV skriver:

    Mmmmmm… jag är älskar ost och är en riktig ostoman, tyvärr! Så himla gott, men det är många kalorier som sätter sig precis där man inte vill ha dem… Aptitretande bild!

Kommentera

