Nordiska trädgårdar 2014

Jag har besökt trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar under två dagar, torsdag och fredag och det är dags för en liten summering av intryck och gjorda inköp.

Vi hänger alltid på låset för att kunna gå omkring i lugn och ro innan det blir för trångt. I år hade dom bytt hall och det kändes trängre än vanligt. Trädgårdsintresset ökar i Sverige men jag upplever det som om mässutbudet när det gäller växter blir mindre för varje år. I år var det väldigt mycket mat, charkuteridofterna låg tunga när vi vandrade fram längs gångarna. Det kändes lite som att vara på julmarknad. Men trots allt så blir jag ändå alltid inspirerad när det är trädgårdsmässa och jag har inga som helst problem att tillbringa två dagar där.

För första gången besökte jag mässan på torsdagen. Då hade jag dessutom turen att få träffa och hälsa på några andra bloggare. Supertrevliga och härliga människor som jag hoppas att få träffa fler gånger. Det är också en av behållningarna på mässan, att få ett ansikte och en röst på dom man annars ”bara” pratar med via bloggar och mail 🙂

Jag hade bara min lilla kamera med mig så det blev inte speciellt många bilder. Men jag tog en del på balkonger och trädgårdar och här kommer ett litet bildsvep.

Solrosor och en annorlunda skohylla …

20140320_NordiskaTradgardar01

Lite japansk touch. Jag gillade målningen med utsikten …

20140320_NordiskaTradgardar02

Ljust och fräscht …

20140320_NordiskaTradgardar03

Hemtrevligt …

20140320_NordiskaTradgardar04

Värmande när kvällarna är lite kyliga …

20140320_NordiskaTradgardar05

Förr skämtade man om att det fanns dom som bröt upp parketten för att odla grönsaker i lägenheten. Här var det inte längre något skämt …

20140320_NordiskaTradgardar06

Tulpanfrossa …

20140320_NordiskaTradgardar07

Då jag inte ville använda blixt blev en del bilder suddiga. Ibland blev det ändå lyckat …

20140320_NordiskaTradgardar08

Ok, det var lite mässbilder. Nu till årets inköp …

Årets pelargon heter ‘Katy 13’ och är en tvåfärgad rosa. Nu tror väl alla att jag naturligtvis köpte den men jag föll för en annan rosa vid namn ‘Aquarello’ …

20140322_PelargonAkvarell

Ni som följer min blogg vet att jag är mycket förtjust i kamelia. Jag har två, en rödrosavit och en ljusrosa. Jag har länge letat efter en gulvit och i år hittade jag äntligen en som var i lagom storlek för att kunna forslas hem på pendeltåget, Camellia ‘Brushfield yellow’.

20140322_CamelliaBrushfieldYellow

Två sticklingar blev det. Hos Wibrant/Rockdala köpte jag en vit halvhängande fuchsia, ‘Comperen Lineola’. Den har jag tänkt mig att ha på väggen på redskapsboden vid mitt vita Månskensland.

Den andra sticklingen fick jag för att jag är medlem i Svensk Trädgård. Dom hade färdiga påsar med en pelargonstickling i varje. Det satt en lista på väggen vilka sticklingar som kunde finnas i påsarna. En var en rosenknopp vid namn ‘Anita’. Jag frågade om jag kunde få en sådan men då påsarna var färdiga och dom inte kunde hålla på och leta igenom dom så fick jag ta den det blev och det blev en ‘Mårbacka’. Inte fel det heller även om jag redan har flera. Får väl försöka hitta ‘Anita’ någon annanstans vilket inte verkar helt lätt. Den finns inte hos Wibrant/Rockdala, har kollat hela deras sortiment.

20140322_Sticklingar

Hos Lilla Fiskaregatan köpte jag schalottenlök …

20140322_Schalotten

… och där fyndade jag också fyra par trädgårdshandskar av bra kvalitet för 100 kronor!

20140322_FyraParHandskar

På ett annat ställe (som jag dessvärre glömt namnet på) köpte jag två par andra handskar och dessutom 200 etiketter. Det som är bra med just dom här etiketterna är att dom är så stora att man kan klippa dom på längden i tre delar så istället för 200 så har man hux flux 600.

20140322_HandskarEtiketter

Min kära vän råbocken var inne i trädgården och ryckte upp all min gräslök som jag haft i hur många år som helst. En del hade han lämnat på gräsmattan så den försökte jag gräva ner igen och täcka med säckväv. Men för att inte bli helt utan gräslök så köpte jag en tuva på mässan.

20140322_Graslok

Och då jag älskar blommor, fåglar och insekter så föll jag naturligtvis för detta vackra grytunderlägg designat av Nadja Wedin.

20140322_GrytunderlaggNadjaWedin

Jaha, det var väl ungefär allt. Nu ser jag fram mot mitt nästa mässbesök som är Rum och Trädgård den 24-27 april 🙂

Det här inlägget postades i Nordiska trädgårdar 2014, Trädgårdsmässor. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Nordiska trädgårdar 2014

  1. Marit skriver:

    Så mange flotte bilder du har tatt, Anita! Jeg likte spesielt godt det hvor det var hjemmekoselig 🙂
    Vi har en lignende messe her i Norge, men den er ikke før 4-6 april. Det er stor hageinteresse her også, og utvalget på messen her har bare blitt bedre med mer hagerelatert. Til å begynne med var det mye griller og plenklippere, men nå er det ikke så mye av det heldigvis 😉

    Din camellia var veldig vakker! Jeg har den selv og den er enkel å få i blomst igjen. Jeg har fått fullstendig dilla på de 🙂

    Ønsker deg en fin helg!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Marit … så roligt att höra att ‘Brushfield yellow’ verkar vara lätt att få att blomma igen. Dom sålde många kamelior på mässan men de flesta såg ut som dom jag redan har. Jag blev verkligen glad när jag hittade denna gulvita.

      Det är roligt och inspirerande att gå på mässa. Kul att ni har i Norge också. Känner igen det där med grillar. I början var mässorna mest för den manliga delen av befolkningen 😉

      Önskar dig en fortsatt fin helg!

      Kram Anita

  2. lenaericsson skriver:

    Vad härligt att få går runt och bli inspirerad! Nadja brickan är så fin. Jag har sett hennes textilier och jag ÄLSKAR dom!

    • Anita skriver:

      Lena, så roligt att du också tycker om Nadja Wedins mönster. Man blir verkligen glad av hennes design som känns som en skön sommardag.

  3. Carina skriver:

    Så mycket läckert du fick med dig hem! Att du inte hade med blixten tyckte jag blev extra lyckat. Tulpanbilden gillade jag skarpt. En kompis var här och lagade mat igår och vi pratade bla om Rockdala. Att de skulle vara där trots att den ena ägaren gick bort i veckan. Hur olika man hanterar saker osv… I fortsättningen kommer man bara hitta deras produkter på mässor och liknande. Tråkigt för postordern var så bra. Kamelian var riktigt vacker! Påminner om en sak jag ångrar. Höll i en gräddvit på botaniska förra våren men ställde tillbaka den…

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Det är jättetråkigt med Rockdala, att dom slutar med postorderförsäljningen. Att en av ägarna gått bort nyligen visste jag inte. Dom hade väldigt mycket med sig till mässan och dom hade väldigt många kunder. Då kan man nog räkna med att dom är med på alla mässor i framtiden.

      Så synd att du inte köpte den gräddvita på botaniska. Men det borde ju komma fler tillfällen. Jag har blivit så förtjust i kamelia, mycket för att dom trivs så bra hos mig och alltid blommar överdådigt. Dom kallas ju för vinterns ros och det stämmer verkligen.

      Ha det gott!

      Kram Anita

  4. Kristinas oas skriver:

    Vilken snygging till kamelia du fick med dig hem! Så läcker! Tack för att du skrev om Nadja Wedin, henne hade jag missat, måste se var jag kan få tag på hennes saker här.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja, jag är så glad över kamelian. Det är inte lätt att hitta nya sorter. Jag blev också väldigt förtjust i Nadja Wedin och ska själv titta vidare på hennes designer. Jag gillar den typen av mönster, har alltid varit förtjust i både Josef Frank och William Morris.

      Kram Anita

  5. Cathy skriver:

    Härligt att se så mycket från mässan utan att behöva åka dit:-) Jag fick tyvärr slänga min kamelia jag hittade på plantagen förra året. Den hade inte klarat att vara ensam hemma över jul och nyår. För torrt inomhus och hade varit för kallt i uterummet. Den var nog inte så pigg heller från början och växte väldigt spinkigt. Jag får leta igen för jag skulle verkligen vilja ha en kamelia.
    Kram
    Cathy

  6. Carita Norden skriver:

    Kul att vi sågs på mässan, hoppas vi ses på något evenemang i sommar. Nytt programblad kommer ut i slutet av april. Jag hade nog också behövt göra ett nytt besök på mässan, jag tyckte det var lite rörigt men vi var ju på Vinterträffen i helgen så det fick räcka med det.Ha det fint/Carita

  7. Linda skriver:

    Jag är storförbrukare av handskarna på bilden med etiketterna. De är så vansinnigt bra – som ett andra skinn och går att använda även när man ska göra finliret. Hoppas att du blir lika nöjd som jag.

    Här snöar det i dag. Tycker lite synd om bofinkarna under fågelbordet. Hoppas att de inte fryser!

    Angående pelargoner så blommar det för fullt i boden. Vet inte riktigt vad jag ska göra med blommorna än så länge. Det är redan överfullt i vinterträdgården och med tanke på vädret (-3,3 i går morse) så känns det på tok för tidigt att dra igång värmen i växthuset. Får väl sätta mig i boden och njuta 😉

    Hoppas att du får en härlig dag!
    Kram
    //Linda

  8. lenadyche skriver:

    Vilka härliga bilder och mycket inspiration!

  9. Sanda Cottage skriver:

    Ja det var Nordiska Trädgårdar det och jag hann inte med något alls där. Det är inte bra att gå på mässa och ha en halv dag och hinna gå runt, träffa bloggvänner och handla och äta lunch 😀 Så jag ser fram emot Rum & Trädgård där jag kommer att hänga hur mycket som helst! Jag hoppas vi hinner träffas en lite längre stund där!!

    Kram

  10. ÅsaV skriver:

    Göran och jag var där en sväng på söndagen. Men jag ska ärligt säga att vi blev rätt besvikna på mässan… Vi hade väntat oss inspiration inför att fixa vår nya trädgård, men det var så väldigt mycket som inte ens hade med trädgårdar att göra där. Det var örhängesförsäljare, damtidningsförsäljning, godisförsäljare… och marknadsvibbarna blev ännu starkare av alla matstånd med ostar och rökt älgkorv som dök upp här och var. Inspirationsbalkongerna var väl läckra som konstinstallationer sett, men inte som fungerande balkonger för människor. Nja… säger jag om mässan. Men SNYGGT, säger jag om dina bilder! Gillar din oskarpa tulpanbild, som blev väldigt härlig!

    • Anita skriver:

      Jag håller med som du kanske såg i mitt inlägg. Jag tycker också det börjar bli mindre och mindre trädgård och mer annat, bland annat rökta korvar som luktar lång väg. Lite julmarknad över det hela. Fast jag har ju mina stamställen som jag besöker där jag köper lite växter och annat trädgårdsrelaterat. Och så brukar jag stämma träff med lite trädgårdsfolk vilket alltid är kul. Hoppas du hittar inspiration till er nya trädgård på annat håll. Tidningar, böcker och bloggar om trädgård brukar vara bra inspirationskällor. Och så börjar ”Trädgårdsmångdag” på TV den 7 april. Vet inte hur mycket inspiration det blir där men det är ju i varje fall ett trädgårdsprogram 😉 Så spännande att ha en ny trädgård att ta tag i. Hör gärna av dig om du vill fråga något. Vet ju inte om jag kan svara men jag kan i varje fall göra ett försök 😉

  11. Ulla skriver:

    Fina inspirationsbilder, men jag blev förälskad i bilden på de suddiga tulpanerna. Jag var och kikade på din blogg från min mans mobil när vi var i Torekov och såg då tulpanbilden. Den är verkligen härlig. Oskärpa är vackert ibland.
    Kram Ulla

  12. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

