Blommig fredag – Ödmjukhet

Min amaryllis ‘Picotee’ blommar igen. Trots att löken var helt mjuk och liksom tom kom det upp ytterligare en blomstängel. Jag känner mig oerhört ödmjuk inför den växtkraft som fanns lagrad djupt därinne …

20140307_BF_OdmjukPicotee

Det gröna bladet som syntes på föregående bild är från min hortensia som jag övervintrar i mitt uterum. Jag känner mig oerhört ödmjuk och tacksam att den vill komma tillbaka varje år, trots att den nu är så stor att jag inte längre orkar plantera om den, bara lägga lite ny jord överst och ge den gödning. Jag älskar när de späda gröna bladen lyser i vårljuset …

20140307_BF_OdmjukHortensia

Någonstans har jag läst att någon sagt att ödmjukhet är förtäckt stolthet. Kanske är det lite så. För när jag säger att jag känner ödmjukhet för amaryllisen och hortensian så kan jag faktiskt inte neka till att jag också känner mig väldigt stolt att dom vill växa på det viset som dom gör … just hos mig.

Titta gärna in till Hélena med Blommig fredag genom att klicka på logan nedan för att se hur andra tolkat dagens tema.

BlommigFredagLogo

Det här inlägget postades i Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Blommig fredag – Ödmjukhet

  1. Carina skriver:

    Aahhh det var välformulerat! För visst känner jag mig ödmjuk, förundrad och STOLT över att lyckas. Kanske är det som så att när man tar det för givet och är stolt som det inte är ödmjukt?? Visst blir man ödmjuk över att det kan bo sån skönhet inuti den där bruna lilla saken?? Och stolthet över hortensian i sin kruka. Den är ju helt otroligt välväxt och om jag kommer ihåg rätt blommar den alldeles förunderligt skönt 😉

    Kram, Carina

  2. Ruben skriver:

    Stolthet, eller inte – det är i varje fall klädsamt att vara lite ödmjuk! 😉

    Ha det gott!
    /Ruben

  3. lenadyche skriver:

    Underbart, igen! Så vackra bilder och fångande text!!

  4. Visst är det härligt med det där spirande vårgröna! Kul med amaryllisen också. Ha en fin helg.
    Anette

  5. Carita Norden skriver:

    Ja, ödmjukhet och stolthet kanske hänger ihop, jag har inte tänkt så med det är nog så. Ha en fin helg/Carita

  6. Samma här med min ‘Picotee’, visst blir man glad..och stolt 🙂
    Din hortensia verka trivas alldeles utmärkt trots att den inte blir omplanterad längre, vilken växtkraft.
    Ha det gott!/Anna

  7. Marit skriver:

    Så vakre bilder av din amaryllis! Jeg synes du beskriver ydmykhet så godt 🙂
    Det er klart at det er lov å være stolt over det en får til i hagen, men det er alltid også blandet med ydmykhet. Vi bestemmer egentlig veldig lite, så naturens undere er alltid til å bli ydmyke av.

    Jeg ønsker deg en fin helg!

    Klem Marit

  8. Lotta skriver:

    Jag tycker det låter väldigt fint med förtäckt stolthet och det kanske är därför som vi kan känna ödmjukhet…?
    Trevlig vårhelg!

  9. Jag känner stor ödmjukhet inför det som väljer att gro och komma tillbaka år från år. Och visst är det väl som du skriver en form av stolthet när det valt att trivas just hos mig. En förundran ofta, när det gäller mig! 😉
    Ha en underbar helg i vårens tecken!
    Kram Annika

  10. Meta skriver:

    Fint skrivit om dagens tema. Så spännande det var innan dagen för hur alla skulle tolka det. Jag känner en ödmjuk känsla inför det ni skriver. så mycket det finns att vara lycklig över tillsammans med andra.
    Ha en fin fredag
    kram Meta

  11. My rented garden skriver:

    Man känner en stor ödmjukhet inför växternas överlevandsförmåga
    Ha en underbar helg!!

  12. Hasse Wester skriver:

    Den där amaryllisen var väldigt vacker! Den kan du gott vara ödmjuk inför!

  13. Du har all grunn til å være stolt!

  14. Fint du skriver. Man är ödmjuk inför växters växtkraft.
    trevlig helg
    Kram Maria

  15. Villroses hage skriver:

    ‘Picotee’ er så vakker! Jo, man kan føle seg ydmyk overfor en slik utrolig vekstkraft! Hver gang 🙂

  16. bjorgnin skriver:

    Heisann!
    Alltid stor begeistring når amaryllisen blomstrer igjen, jeg venter på mine 5!
    Nydelige bilde ;:OD)

  17. Naturens under är fantastiska och så hjälper det ju med gröna fingrar!
    Önskar dig en trevlig helg
    /Anette

  18. Britt skriver:

    Ödmjukhet för naturen. Bättre än så kan man väl inte tolka det. Trevlig helg!

  19. lenaericsson skriver:

    Den övre bilden var ju helt sagolik! Ja det är väldigt fantastiskt det vi har omkring oss. Man måste bara se det vackra. 🙂

  20. lunasblogg skriver:

    Kan bara hålla med, växtkraft och ödmjuka gröna fingrar ger glädje. Åt dig och åt oss. Var stolt.
    Kram luna

  21. Linda skriver:

    Vilken oerhört fin och ovanlig bild på en amaryllis. Där ser man att den egentligen inte är en julblomma utan är precis lika fin andra årstider!

    Såg amaryllis i en sluttning i Costa Rica. De var säkert planterade, men de gjorde sig väldigt fint i alla grönska 🙂

    Kram
    //Linda

  22. Scaniatjejen skriver:

    Jo naturen kan verkligen få en att känna sig ödmjuk. Så vacker bild på din fina amaryllis!

Kommentera

