Blommig fredag – Solen

Veckorna går fort och det är fredag igen. Veckans tema i Blommig fredag är ”Solen”.

Idétorka är bara förnamnet. Solen gömmer sig ju hela tiden bakom moln. Idag vräker dessutom blötsnö ner och lägger sig tungt på alla växter.

Jag har massor av bilder där solen lyser vackert på blommor och blader i trädgården. Men dom bilderna har jag visat många gånger så det kändes som jag måste hitta på något nytt för att tolka dagens tema. Som vanligt blev det en djupdykning i arkivet vilket alltid är lite kul.

Jag hamnade först i januari 2001. Då hade jag gett mannen en digitalkamera i julklapp så att jag skulle kunna använda den själv. 😉 Med dagens mått så var det inte mycket till bildkvalité i den tidens kameror. Tror att största storleken var 1024 x 800 eller något liknande. Men icke för ty, en dag i januari var vi ute och gick i solen. Isen låg på sjön Måsnaren och där fick jag se en man med sin son gå i solen. En fantastisk bild tyckte jag då och nog blir man rätt glad av att se solljuset i bilden även idag …

20140221_BF_Solen01

Så hamnar vi i mitten av augusti 2006. Vid den här tiden älskade jag att experimentera med kameran. Mannen hade rakat sig och lagt locket till rakapparaten i solen. Den gav en skugga och plötsligt såg jag att den såg ut som en rymdvarelse. Nu fick jag en idé att jag skulle ta en bild som förde tankarna till E.T, ni vet ”phone home”. Kommer ihåg att det var vansinnigt svårt att ta bilden för jag höll kameran med min ena hand medan jag skapade skuggan med den andra.

20140221_BF_Solen04b

En dryg vecka efter ”E.T.-bilden” gick jag ut på en tidig morgonpromenad. Solen låg dold bakom ett soldis. När jag passerade några kraftledningar började plötsligt solen bryta fram. Det såg ut som om den vilade mellan två av ledningarna. En rätt kul bild blev det …

20140221_BF_Solen02

Den sista bilden i detta inlägg är från den 22 juli 2009. Vi hade några dagars semester och en dag besökte vi Karlshamn och utvandrarmonumentet. Den här bilden har jag haft i ett gammalt inlägg så den kanske känns igen. Men jag tycker att den passar så bra med dagens tema så jag tar med den här också. Det var en dag med moln men plötsligt såg jag hur ett hjärta öppnade sig i molnen över Karl-Oskar och Kristina. Det kändes magiskt på något sätt …

20140221_BF_Solen03

Det fick bli den sista bilden i detta inlägg som inte blev så mycket trädgård. Men det var roligt att få göra en nostalgisk tillbakablick med hjälp av arkivet.

Till sist vill jag önska er alla en riktigt skön helg!

Vill ni se hur andra tolkat dagens tema är det bara att klicka på bilden nedan 🙂

BlommigFredagLogo

Det här inlägget postades i Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Blommig fredag – Solen

  1. Leena skriver:

    Vilka fina bilder! Det var ju helt perfekt tema för dig med dessa fantastiska foton som du kan visa. Sista bilden kommer jag faktiskt ihåg, den är så speciell att den fastnade trots att man ser sådan mängd med bilder på bloggar varje vecka.
    Ha en skön helg!

  2. Villroses hage skriver:

    Det første bildet er helt magisk!

  3. Marit skriver:

    Så flotte bilder! Spesielt det første var utrolig vakkert 🙂 Det er gøy å prøve seg frem med kamera, og du har tatt fine bilder.

    Ønsker deg en god fredag, og god helg!

    Klem Marit

  4. Carina skriver:

    Den första bilden är skön… Sen såg jag ET och tänkte wow. Sen såg det jag först uppfattade som en brädvägg… ..funderar på hur sjutton du gjort… Sist – hjärtat! När jag läste visuell kommunikation pratade man/vi mycket om att en tekniskt perfekt bild ofta inte är den bästa bilden. Utan att de där bilderna som kräver ett seende, närvaro… Den runda solen mot linjerna i ledningen; att passa in och ihop det som du gjort. Det är riktigt läckert. Så himla bra att du inte valde trädgårdsbilder!! Märks att du har stor portion kreativitet och som du berättar så tar du verkligen ut det bästa ur varje motiv! Verkligen vackra bilder…

    Ha en härlig helg! Kram, Carina

  5. lunasblogg skriver:

    Du är en mycket duktig fotograf. Bilderna har ett budskap och triggar fantasin.
    Ha en underbar helg trots blötsnön.
    Luna

  6. Annika skriver:

    Underbara bilder! Det märks att du har foto som hobby och att du verkligen ”ser” motiven! Gillar första bilden enormt, men även statybilden sätter igång fantasin!
    Ha det gott!
    Kram Annika

  7. Britt skriver:

    Så fina bilder – speciellt den första. Och en del bilder med en hel del humor.

  8. Anette skriver:

    Skönt skapade bilder. Intressant ta del av dina tankar.
    Trevlig helg!
    /Anette

  9. lenadyche skriver:

    Härliga bilder! Speciellt Karl-Oscar och Kristina!!!

  10. Meta skriver:

    Nog hittade du vackra bilder allt den sista är ju bara så häftig
    Ha en fin fredag
    kram Meta

  11. Spännande bilde du hittade! Kul att se en lite annorlunda tolkning.
    Trevlig helg
    Kram Maria

  12. Sanda Cottage skriver:

    Ibland är det svårt att få den där riktiga inspirationen att skriva på fredagarna men förr eller senare kommer det! Och det behöver ju inte handla om trädgård…väl?
    Jag behöver lära mig att ”leka” mer med kameran märker jag 🙂

    Jag kommer oxå ihåg bilden av karl-Oskar och Kristina för den är verkligen mycket, mycket speciell. Mycket vacker ❤

    Ha det gott i helgen och hoppas solen får lysa en gnutta

    Kram

  13. Linda skriver:

    Hej!

    Vilka häftiga bilder! Du är så påhittig! Fast jag tycker fortfarande bäst om skatan och önskar att den fanns på film 🙂

    Jag är så glad för min blyblomma har börjat blomma igen – den är verkligen flitig. Och den växer så att det knakar och är dessutom lätt att sticklingsföröka. Kul när något som man trodde skulle vara krångligt visar sig vara enkelt 😀

    Kram och trevlig helg!
    //Linda

  14. annamariaelle skriver:

    Vilken rolig tolkning! Bra fotat!

  15. Dette må da være fotografering for viderekommende!

  16. Gunilla skriver:

    Otroligt fina bilder.
    Så kreativt att göra en så läcker bild med skugga

    trevlig Helg

  17. My rented garden skriver:

    ÅÅ vilka bilder!!! Helt underbara, helst den sista som var rent magisk.
    Ha en underbar helg!!

  18. Kristinas oas skriver:

    Så härligt inspirerande bilder du visar, kul att höra berättelsen om dem också. Jag som inte har läst din blogg så länge hade inte sett någon av dem innan, så glad att jag också fick se den vackra hjärtat i molnet-bilden.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Kristina

  19. Myrhammar skriver:

    Härliga bilder! 🙂

  20. Mandelhjärta skriver:

    Fantastiska foton! Det gäller att ha blicken för motiv. 😉
    Gillar skarpt den första siluettbilden!
    Trevlig helg! 🙂

  21. Linda skriver:

    15 minus i april – hua, det vill vi inte. Det är så jag också tänker – fint nu, kallt sen. Men vi kan ju ha tur 🙂 Här var det två minus i morse och soluppgången så mjuk och vacker att jag började tänka på savanner 😀

    Kram
    //Linda

Kommentera

