Regn ute, omskolning av chili inne …

Den lilla snö vi fått denna vinter håller nu på att smälta all världens väg. Det är 4 grader varmt och det har regnat till och från hela dagen. Tittar man ut får man chansen att se minst 40 nyanser av grått. På gatan är en mindre insjö …

20140202_Slask

Och idag såg jag en ringduva. Dom brukar flytta och inte komma tillbaka förrän i mars. Kanske dom stannade i år eller också känner dom på sig att vi kommer att få en ovanligt tidig vår i år … man kan ju i varje fall hoppas … 🙂

20140202_Ringduva

Inne kan jag i varje fall konstatera att min tulpanbukett matchar servetterna jag hittade här om dagen …

20140202_Tulpaner

Fast egentligen skulle det här handla om något helt annat. Jag började i torsdags (den 30 januari) att skola om mina chilisådder från den 13 januari. Då jag beskrev i ett inlägg (går att läsa här) hur jag gör när jag sår så tänkte jag att jag kanske skulle tala om hur jag gör vid första omskolningen också.

1) Som jag tidigare beskrivit sår jag 9 frön per kruka (8 x 8 cm). Bilden nedan visar Hungarian Hot Wax som den såg ut innan omskolningen, 17 dagar efter sådd. Alla 9 hade grott och de första karaktärsbladen har kommit på samtliga.

20140130_HungarianHotWax

2) Det första jag gör är att ta fram krukor som jag fyller helt med planteringsjord. Krukorna på bilden är krukor som jag sparat när jag köpt färska kryddor i livsmedelsaffären. Dom är djupa och bra och precis lagom för första omskolningen. När dom är slut brukar jag använda fyrkantiga 8 x 8 cm.

20140130_Krukor

3) Med hjälp av pekfingret gör jag ett hål i mitten av varje kruka.

20140130_Planteringshal

4) Sedan tömmer jag ut krukan med frösådden i handen och delar försiktigt upp de små plantorna. Man får lirka lite för att inte skada rötterna men det brukar inte vara något problem.

20140130_PlantorDelade

5) Jag planterar en planta per kruka, genomvattnar med hjälp av en ”stänkflaska”. ”Stänkaren” som man kan skruva på sprayflaskor och petflaskor har jag köpt för några år sedan på Nordiska Trädgårdar. Den fungerar jättebra då man kan reglera vattenflödet på ett bra sätt. Om man trycker på flaskan så kommer ”lagom” mängd med vatten ut genom hålen. Jag vattnar igenom ordentligt utan att dränka plantan. Jag lägger sedan ut ett lager Vermiculite, dels för att hålla fukten, dels för att försvåra för sorgmyggorna.

20140130_Planterade

6) Jag nämnde sorgmyggor i förra steget. Ett tag efter omskolningen såg jag att det flög några sorgmyggor omkring krukorna. Jag vattnade därför ut nematoder. Också dom skrev jag om i inlägget som är länkat till ovan. När jag ändå var i farten så vattnade jag även alla övriga krukväxter med nematoder.

Jag har nu skolat om 59 små plantor som står 16 timmar i sitt artificiella solljus i min växtpyramid …

20140202_Pyramid

Jag har några sorter som grott lite långsammare. Dom kommer jag att skola om i mitten av veckan. Ibland händer det att dom gror lite ojämt. Har man då sått 9 st per kruka så kan en del hunnit få sina första karaktärsblad medan andra bara har hjärtbladen. Jag kan säga att jag i sådana fall brukar plantera om dom som även bara har hjärtblad och det har fungerat. Men man måste vara väldigt försiktig så man inte skadar de få rötter de har.

Det var väl ungefär allt! Önskar er alla en skön söndag kväll och en skön kommande vecka.

Det här inlägget postades i Chili, Fröer, Frösådder. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Regn ute, omskolning av chili inne …

  1. Marit skriver:

    Det blir spennende å følge dine chilliplanter! Jeg sådde 6 frø her om dagen, så jeg gleder meg til de vil spire. Dine har jo kommet godt i gang med veksten allerede. Flotte tulipaner og servietter som matchet perfekt! Det har regnet her også i dag, og plutselig var det plussgrader og snøen har begynt å smelte. Herlig!

    Ha en fin kveld og ny uke!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Jag håller tummarna för att dina 6 frön kommer att gro snart. Jag räknar med att ha ca 75 plantor när jag är klar med min omskolning. Jag behåller inte alla själv utan ger varje år bort ett antal. Men jag brukar behålla alltför många … fast i år ska jag ”bara” försöka ha ca 25 kvar 😉 Som du förstår är chili min stora passion.

      Jag såg faktiskt på väderkartan igår kväll att ni också hade mildväder. Då tänkte jag på dig och all snö ni fått. Det bästa med mildväder är att snön på taket i uterummet smälter och gör att ljuset kommer in. Det som är tråkigt är att det blir så blött i rabatterna och den skyddade snön försvinner. Men … vädret kan man inte göra något åt. Och det är ”bara” 25 dagar kvar till mars 🙂

      Kram Anita

  2. Carina skriver:

    Mmm… ..det var verkligen väl matchat servetter – tulpaner. Blir så inspirerad att så chili när jag ser dina bilder. Det sista har jag, inspirerad av dig, använt en del av min torkade som säkert är 5 år gamla… ..heta var de fortfarande. Tack för en bra beskrivning. Får ta och beställa lite frön idag 🙂

    Växtpyramiden – har du/ni byggt den själva? Smart var den i vart fall.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Kul att du blir inspirerad. Ska bli spännande att höra vilka fröer du beställer.

      Växtpyramiden har vi köpt på Willab Garden men man kan säkert snickra ihop något själv (vilket säkert blir betydligt billigare, dom är rätt dyra) om man är händig … det är inte vi 😉

      Kram Anita

  3. Veronica skriver:

    Jaha! Så här blir det när man har fullt upp under helgen! Det har blivit på ett och två inlägg till efter fredagsbloggen hos var och varannan!
    Jösses vad alla är duktiga på att skriva!?
    Ditt fantastiska kärleksinlägg är UNDERBART! Så positivt 🙂 (till skillnad mot vissa andra ;), läs:mig)

    Vi ska försöka följa dina chiliråd. Mannen min har laddat halva garaget med förberedelser inför chilisådd men det kom av sig för någon som skulle skicka chilifrön till honom glömde nog bort det så nu blir det ett butiksbesök istället för fröanskaffning 😀
    Hoppas det inte är försent att så chili nu? Det är premiär för oss !

    Kramar och må bäst!

    • Anita skriver:

      Såg din chilifråga hos mig. Det är absolut inte för sent att så chili nu. Jag är ute tidigt för jag vill kunna skörda så tidigt som möjligt. Är ju chilitokig som du förstått 🙂 Lycka till! Kom ihåg att hålla jorden fuktig men inte blöt. Och försök att ha så varmt som möjligt, så dom lättare gror. Håller tummarna att det går bra. Det är spännande att odla egen chili 🙂

      Kram Anita

  4. Åsa S skriver:

    Kära Anita,
    det var alldeles för länge sedan jag besökte din blogg och jag inser att jag har missat en massa fina inlägg. Härligt att se hur du skolar om dina chiliplantor, jag ser fram emot att få se dem när vi har vår Sing-a-long. Gissar att de då har vuxit till sig betydligt!
    Vi ses imorgon.
    Kram från lillsyrran

    • Anita skriver:

      Oj vilket kärt besök. Du ska få se mina chiliplantor när vi har vår Sing-a-long. Det ska bli så himla kul att ”sing-a-longa”. Och i morgon har vi 15-årsfest. Det ska också bli kul. Vi ses då 🙂

      Kram storasyster

  5. Emil skriver:

    Vad mysigt med med dina chiliplanter. Det här receptet kommer jag sprida vidare, lovar att länka tillbaka. Jag är väldigt inne på ”junkfood” och speciellt chili-grytor, det här kommer göra recepten, och rätten än mer unikt. Blir det bra styrka i frukterna? Ska se till att hitta en sån där stänkare.

    Vid sidan av allt min ”junkfoodande” har jag precis gjort en regnkappa, kika ifall du vill på http://www.bomarke.com – Känns som det skulle passa dig.

  6. Ping: F som i fröer och fågelräkning | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  7. Ping: Årskrönika 2014 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

