Imorgon börjar årets fågelräkning …

Imorgon, den 24 januari i gryningen startar 2014 års fågelräkning ”Vinterfåglar inpå knuten”. Den pågår till och med skymningen på måndag, den 27 januari.

Jag kommer för tredje året att vara med och räkna fåglar. Det är fler och fler som deltar för varje år. Vill ni vara med kan ni läsa här hur det går till.

Den här gulsparven tog jag en bild på för en stund sedan. Hoppas han håller sig framme i helgen så jag kan räkna med honom i min rapport 🙂

För övrigt så önskar jag alla en trevlig torsdag kväll!

20140123Gulsparv

Det här inlägget postades i Fåglar, Vinterfåglar inpå knuten. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Imorgon börjar årets fågelräkning …

  1. Carina skriver:

    Låter spännande och kul. Hur vet man vilka man räknat och inte? Kanske en dum fråga men den som frågar tappar alltid räkningen pga koncentrationsproblem och därför lägger jag saker i högar så jag vet… Fåglar känns inte som nåt jag kan lägga i högar om 10 – räknade 🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Ha, ha … du är för härlig 🙂 Men faktum är att jag ställde mig samma fråga när jag skulle räkna första gången. Och det gjorde nog många andra också. Så här står det på Sveriges Ornitologiska Förenings hemsida:
      —————————————————
      Räkna exempelvis under en timme och skriv upp och rapportera det högsta sammanlagda antalet individer av en art. Ser du 5 talgoxar, sedan 8 och sedan 6 så är det 8 som ska rapporteras. Du kan också göra stickprov med jämna mellanrum under en av räkningsdagarna. Det som är viktigt är att du försöker använda samma metod varje år du deltar. Observera att när du är färdig ska du endast skicka en rapport från en räkningsdag under helgen.
      —————————————————
      Det trixiga är att hinna räkna alla för dom flyger ju och far fram och tillbaka. I år ska jag pröva en ny metod. Jag ska ta bilder när det är många fåglar och äter. Sedan räknar jag antalet fåglar av en sort på bilden. Då vet jag i varje fall att jag inte räknar samma fågel två gånger. Idag var det 12 gulsparvar samtidigt och åt. Dom hann jag faktiskt räkna för dom satt där länge. Koltrastarna är också lätta för dom sitter kvar länge och äter. Och både gulsparvar och koltrastar äter på marken så dom är lätta. Men talgoxarna och blåmesarna är knepiga för dom äter på talgbollarna, vid fröautomaten och jordnötspåsarna och dom far som vettvillingar fram och tillbaka. Man får ha tålamod men det är kul att vara med 🙂

      Kram Anita

  2. Marit skriver:

    Ja, vi har det samme her i Norge, men jeg har aldri deltatt av en eller annen grunn. Kanskje jeg skulle prøve det i år. Flott bilde!

    Ha en fin kveld!

    Klem Marit

  3. Fagertun skriver:

    Jeg er klar med penn og papir til helgen. Har deltatt de siste tre årene og fortsetter med det:)
    Så får jeg håpe at flest mulig av stamgjestene mine dukker opp når jeg står i vinduet klar til å telle 😀

  4. Linda skriver:

    Ah, hade jag scrollat ner en aning så hade jag inte behövt ställa min fråga. Det där kanske vore något för mig 🙂

    Kram
    //Linda

  5. Linda skriver:

    Nu sitter jag på en värmefilt i växthuset. Solen skiner och kaminen susar. Alla fågelmatarna är fyllda till bredden och jag är beredd – har en timma på mig tills jag måste börja göra mig i ordning för att åka på svägerskans 40-årskalas. Men var är fåglarna!?! Misstänker att jag borde ha varit uppe tidigare i morse …

    Kram
    //Linda

  6. Linda skriver:

    Det måste ha hänt något rovfågelaktigt här hos mig när jag inte sett – så här dags brukar det vimla av fåglar och allt jag har sett är tre koltrastar :/ Trist och märkligt. Ska sitta här och hoppas en stund till, sedan åker jag till Rockdala och njuter av alla fuchsior och pelargoner 🙂

    Kram
    //Linda

Kommentera

