Blommig fredag – Mina bästa frötips

Tiden rinner på vilket är jätteskönt för då kommer våren närmare. Det är alltså redan dags för 2014 års andra ”Blommig fredag” hos Hélena med bloggen ”Bland rosor och bladlöss”. Veckans tema är ”Mina bästa frötips”. Och om man inte håller på med fröer så kan man tipsa om sin bästa sommarblomma.

Jag säger det direkt. Det här är inget ämne för mig då jag har väldigt lite erfarenhet från frösådder och sommarblommor. Jag har mest satsat på perenner (som jag inte sått själv). Men, från och med i år kommer jag att satsa mer på båda. Det hjälper ju inte idag då man ska dela med sig av sina bästa tips men det kommer nog att hjälpa mig mycket för jag tror att jag kommer att hitta många bra tips hos er andra. Men ok, jag får väl skriva om en av mina vita favoriter då … 🙂

Anoda cristata – Glansmalva
Glansmalvan har blivit en stor favorit. Jag skickade efter den 2010 från Impecta. Dom hade den kvar i sitt sortiment i ett par år men nu är den borta. Troligen blev den inte populär men hos mig är den en favorit. Kanske jag har hittat den ultimata platsen för den i mitt Månskensland (där den står i vandrande skugga) eller också så beror det på att jag har så lite erfarenhet av fröodling att jag nöjer mig med det lilla 😉

Det jag gillar med den är att den är så tålig. Den kan bli 1,5 m hög och det kan regna och blåsa. Det bekommer den inte. Den bara står där på sin kraftiga stjälk och blommar. Den blommar från det jag planterar ut den i maj till oktober. Och den blommar rikligt hela tiden. Blommorna är inte stora men dom är rent vita och många. Man kan klippa den och då grenar den ut sig och blir buskig. Om man har många plantor kan man klippa dom på olika höjd.

De här bilderna är från i somras. Där ser man hur hög den kan bli. Den är ända uppe i höjd med äpplena i prydnadsapeln …

20130825_AnodaCristata01
20130825_AnodaCristata02

Den är också rolig att fånga med macrot …
20130825_AnodaCristataClose01
20130825_AnodaCristataClose02

Den här bilden tog jag efter årets första frost den 26 september. Många andra blommor i trädgården såg lite hängiga ut och fula i bladen men inte glansmalvan inte. Den fortsatte att blomma och blomma länge än …
20130926_AnodaCristataClose

Så här ser den ut när den är utblommad …
20130825_AnodaCristataUtblommad

Så nu vet ni det. Vit glansmalva kommer alltid att finnas hos mig. Jag skrev ett långt inlägg om den hösten 2010 och i det inlägget skrev jag även om en annan vit favorit, Thunbergia alata – Svartöga. Den har jag också i mitt Månskensland, för att få lite höjd. Men det lustiga är att glansmalvan blir ännu högre. Svartögat syns i varje fall på bilden nedan, i växttornet till vänster om den vita bänken …
20130726_ThunbergiaAlata

Om någon vill läsa inlägget från 2010 så finns det här! Där finns lite mer information.

Detta blev alltså mitt klena bidrag till veckans Blommig fredag. Läs gärna här om alla andras bästa tips om fröer och sommarblommor. Det ska jag göra 🙂

Och till sist … ha en riktigt trevlig helg! Det är så kul att vara igång med Blommig fredag igen 🙂

Det här inlägget postades i Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Blommig fredag – Mina bästa frötips

  1. Britt skriver:

    Ett bra tips. hade igen aning om att den var så tålig. Man ser att den gör sig bra i skuggan mot gröna växter. Fina bilder.

  2. lunasblogg skriver:

    Har jag aldrig haft. Jag gillar de tåliga och som blommar länge, samt är både skira och har stark lyskraft , som din Glansmalvia. Den ser mer isblå än vit ut, lite som blyblomman, en av mina favoriter.
    Tack för tipset!
    Trevlig helg Luna

    • Anita skriver:

      Nja … den är nog vit men det är svårt att fånga vitt ibland med kameran. Blyblomman är en av mina favoriter också .. som du kanske sett på min blogg 🙂

      Kram Anita

  3. Meta skriver:

    Vad vacker den år. Vita blommor lyser så fint i skuggan och ger så vackert intryck mot det gröna.Malvor är vackra blommor.
    Ha en fin fredag
    kram Meta

  4. Leena skriver:

    Malvan var underbart vacker! Så fin och graciös, vackert mot grönskan. Jag har sått rödmalva (som är mest lila) och den är också hög men inte lika skir.
    Ha det gott!

  5. Så vacker den är malvan, synd att den inte finns i sortimentet längre. Jättefin månskensrabatt du har.
    Trevlig helg
    Kram Maria

  6. Carina skriver:

    Ler lite för mig själv… ..du vet att jag sår ganska mycket perenner. Du sår inte så mycket men har hittat något som jag inte ens hört talas om 🙂 Den var riktigt fin – gillade fröhuset. Vacker med svartögat. Många fina bilder får ta och leta efter Anuba.

    Har beställt en ny dator idag… ..så snart kanske det kan bli kul att bildbehandla igen 🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Om du påminner mig kan du få frö i höst av glansmalvan. Jag har dessvärre inte så många kvar att jag kan dela med mig just nu, jag plockade inte så många och har gett bort en hel del. Och det är inte en perenn utan en ettåring … kanske inte framgick så tydligt.

      Låter spännande med ny dator. Ser fram mot dina bilder 🙂

      Kram Anita

  7. Ninni skriver:

    Tack för tipset….väldigt vacker Malva….=)

    Trevlig helg !!!

    Kram Ninni

  8. Marit skriver:

    Så vakker den er! Den kjenner jeg ikke til, så takk for tipset! Hvite blomster er noe jeg er veldig glad i, men jeg har ikke noe måneskinnsbed som deg. Det er nok veldig vakkert hos deg når det blomstrer, for hvite blomster er jo så pene 🙂

    Klem Marit

  9. My rented garden skriver:

    ÅÅ den var superfin!!!
    Ha en underbar helg!!

  10. Linda skriver:

    Hej!

    Så märkligt att dina luktärter inte blommar! Kan det vara någon särskild sort du har?

    Jag hade ingen aning om att de ska stå djupt. Jag sår mina i krukor som jag gör med krukmakare och i pluggboxar. Sedan sticker jag bara ner dem här och där – både på friland och i krukor. Mitt problem är att de ofta torkar underifrån – blir pappriga. Fast det är främst när jag odlar i kruka.

    Glansmalva är en jättefin blomma, men så där fina blev de inte hos mig när jag försökte – beställde också hos Impecta. Vad sådde du i och hur många gånger planterade du om? Fick den mycket gödsel?

    Kram och trevlig helg!
    //Linda

  11. Kristinas oas skriver:

    Den är jättefin och jag ser fram emot att prova den i år, tror den kommer att bli jättefin vid Stora trädäcket i skymningen.
    Kram Kristina

  12. Ulrika skriver:

    Den ser jättefin ut och den är du nog ganska ensam om dessutom! Tack för tipset!
    Trevlig helg!

  13. Blomster/IreneL skriver:

    Glansmalva var en nyhet för mig! Tack för tipset!
    Ha en fin helg!

  14. Veronica skriver:

    Det är ju inte helt okey att sukta mig med vita blommor som inte går att få tag i?? Du vet ju att jag har en vit trädgård och där vill jag ha höga, vita!! Jag googlade och de finns verkligen inte!? Slut i lager på raraväxter.se och ingen annan fröfirma har dem! Efter detta inlägg så kan du starta exklusiv fröförsäljning av denna vackra. Ta hand om varenda frö du får i höst och sälj , Dyrt 😀

    Det var verkligen inget fel på svartögat heller! Snyggt, vitt!

    Kram

  15. Ping: Ett misstänkt fall av dopning bland frösådderna … | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

