Underbara onsdag – Iskallt

Så var det onsdag igen och dags att hänga på Linda med bloggen Växthusliv i hennes onsdagsutmaning som den här veckan har temat ”Iskallt”.

Jämfört med de milda temperaturer vi haft hela hösten och vintern så kan man väl nästan säga att det nu är iskallt ute, även om vi idag bara har 5 minusgrader.

Den gröna julen och det lika gröna nyåret passerade och det kändes nästan som vår i luften. På många trädgårdsbloggar läste vi om ogräsrensning och lökplantering. Ett tag började man nästan tänka tanken att … ”hm … tänk om det fortsätter att vara så här milt, hela vintern”. Naturligtvis blev det inte så. SMHI började varna om att det skulla dra ner iskalla vindar och vi skulle få vinter. Och den 11 januari snöade det rejält …

20140111_Snowstorm

En koltrast satt i äppelträdet och undrade vad det var som hände …

20140111_BlackBird

Och på tal om koltrastar och kyla. Man ser på koltrastarna när det är kallt för då blir dom så där härligt runda, som mjuka, svarta bollar …

20140113_BlackBird

Och rhododendronen ser alltid så frusen ut, som om den står där och drar ihop sig och huttrar. Men titta på alla knoppar! Vilken härlig blommande vår det kommer att bli …

20140115_Rhododendron

Så även om det inte är iskallt så är det ändå mycket kallare än vad vi vant oss vid den här vintern. Och jag är glad att det kommit ett skyddande lager med snö och lagt sig i rabatterna.

Det var min tolkning av dagens tema. Vill du se hur andra tolkat det kan du bara klicka på loggan här nedan så kommer du direkt dit.

Ha en underbar onsdag!

UnderbaraOnsdag

Det här inlägget postades i Underbara onsdag. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Underbara onsdag – Iskallt

  1. Carina skriver:

    Den första bilden med all snön gillade jag 🙂 Snöfall tycker jag är svårt att fånga och bli så där som jag känner när jag tittar på det. Det blir lätt lite tamt och förutsägbart och inte alls som jag minns. Den här bilden var känslan!

    Här är vitt och kallt… ..men inne i stan var snön borta igår eftermiddag. Tycker om ljuset snön ger så då får det gärna vara lite kallare. Rhododendron är fascinerande, och mycket annat också, i hur de håller värmen och skyddar sig. Såg bilder från Botaniska; Rhododendronblom med snöhätta inte ofta man får se det 🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Jag tycker också det är jättesvårt att fotografera snöfall. Precis som du säger, det snöar enormt mycket men det kommer inte fram på bilden. Jag vet egentligen inte varför jag lyckades här. Jag knäppte rätt många bilder och dom flesta blev sådär men ett par blev verkligen ”snöiga”.

      Ofta försvinner ju snön inne i städerna, mellan husen. Hos oss har dom dessutom lagt ut värmeslingor (för att det inte ska bli halt) så där har man aldrig någon känsla av vinter. Men jag är glad för snön i rabatterna. Den har lagt sig så fint över mina rosor 🙂

      Kram Anita

      • Linda skriver:

        Oj, värmeslingor! Låter underbart, men vad drivs de med? Nyfiken 🙂

        Kram
        //Linda

      • Linda skriver:

        Jag älskar snön! Det är så mysigt. Hur kunde jag glömma det? Fast i morgon ska jag köra rätt långt, så jag hoppas på lite mindre snöfall då. Fick just hem maken som har varit i Sala – han var trött efter de 25 milen i snöfall. Själv har jag blivit v med alla fåglar. Tomt och tyst sedan duvhöken slog sig ner som en svart atombomb på fågelbordet i morse. Fast den var rätt ståtlig att titta på.

        Kram
        //Linda

        • Anita skriver:

          Det var en mycket bra beskrivning på duvhöken … en svart atombomb. Förstår att de små försvann illa kvickt. Hoppas dom kommer tillbaka och att duvhöken försvinner någon annanstans.

          Så ni har snö hos er. Här har det varit mulet idag men inte en enda snöflinga. Håller tummarna att väglaget blir bra i morgon när du ska ut på vägarna. Var rädd om dig.

          Kram Anita

  2. Annika skriver:

    Rhododendron ser verkligen ut att skydda sig mot kylan med sina indragna blad. Jag undrade så mycket första vintern vi bodde här och vår såg ut så där. Mår den verkligen bra? tänkte jag, men det tycks vara vintern och kylan som får den att se ut så där i vila.
    Jag tycker också det känns bra med ett snölager på växterna. Allt blir vackrare ute också! Men det behöver inte bli så himla mycket mer snö nu, alldeles lagom som det är!
    Kram Annika

    • Anita skriver:

      Ja det är ju rhoddarnas sätt att spara på vätskan men så fort det blir plusgrader igen brukar dom ”räta ut sig”. Fast inte förra vintern. Då fick dom vattenbrist av den underliga väderleken vi hade i mars/april och flera dog. Jag såg jättelika rhododendronsnår, säkert 50 år gamla, som var döda. Mina klarade sig dock hyfsat. Och jag håller med, nu är det alldeles lagom med snö 🙂

      Kram Anita

  3. Britt skriver:

    Som det ser ut hos dig, gör det även hos mig. Även jag förundras över att du lyckats fånga snöfallet. Jag har också försökt utan att lyckas.

    • Anita skriver:

      Det var nog mer en slump att jag lyckades fånga snöfallet. Vet inte riktigt hur det gick till. Förmodligen var det väl så att det snöade så vansinnigt att det inte ens kameran missade det 🙂

  4. Marit skriver:

    Ja, vinteren måtte jo komme til slutt! Det har snødd litt hver dag her, så nå har jeg fått 10 cm med snø og mer er på vei…
    Jeg gleder meg til å se din rhododendron til sommeren, for den må bli fantastisk med så mange knopper!
    Herlige fuglebilder!

    Ha en fin kveld.

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Jag längtar också till att mina rhododendron ska blomma tillsammans med azaleorna (som också har massor av knoppar). Men än så länge är det vinter 🙂

      Ha en fin dag!

      Kram Anita

  5. Kristinas oas skriver:

    Fina bilder, håller med de övriga att det verkligen inte är lätt att fånga snöfall på bild. Ni har mer snö än vi, det är ett som är säkert. Här har det kommit uppskattningsvis 3 mm. Lagom för att jag inte ska kunna se var isfläckarna sedan förra lilla snöfallet är… Fullkomligt livsfarligt!
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Hu ja, det är det värsta snötillståndet, när det precis täcker de förrädiska isfläckarna. Här har det kommet enstaka snöbyar idag med sådana där jättestora flingor som singlar långsamt ned samtidigt som himlen här och där lyser blå. Väldigt vackert!

      Kram Anita

  6. Fagertun skriver:

    Så fine bilder, og så fint du skriver:) Tenk at du har svarttrost nå. Den må jeg nok vente til utpå vårparten før jeg får besøk av. Her snør det så det laver om dagen. Det ble visst full vinter allikevel. Det er i grunnen greit for både plantene og meg. Alt er bedre enn det islaget vi hadde. Rhododendronen ser litt frossen ut, men for et syn den blir til våren:)
    Ha en fin kveld.

    • Anita skriver:

      Vi har faktiskt aldrig haft så många koltrastar som vi har i år. Ibland är det upp mot 10 samtidigt och dom är ju rätt lustiga att titta på då dom månar om sina revir. När dom är många här samtidigt så springer dom omkring i en röra och jagar bort varandra, trots att det finns mat tillräckligt till dom alla.

      Ha en fin dag du också!

      Kram Anita

  7. Malin skriver:

    Ljuvlig koltrast!

  8. Tänk att jag också satt och iakttog hur koltrasten blev till en boll och kröp ner i snön. Tog kort där den låg i bivack. Blir lika förvånad varje gång, att de små klarar kylan så pass som de gör. Måste även jag berömma din fina bild på snöfallet. Fast nu tycker jag att det räcker för ett bra tag, sådär till nästa advent, låter bra i mina öron 😉

    Kram / Therése

    • Anita skriver:

      Ju kallare det är, ju mer uppburrade blir dom, koltrastarna. Dom är verkligen fina. Och jag håller med, nu är det precis lagom med snö så det behöver definitivt inte komma mer (även om det snöat till och från idag). Vi har några minusgrader och det känns också lagom. Tror att det just nu är idealiskt väder för växterna. Dom behöver ju förstå att det är vinter också så dom inte börjar spricka ut för tidigt.

      Kram Anita

  9. Anki skriver:

    Härliga bilder… även om jag inte gillar varken snö eller vinter 🙂 Den första är verkligen kanonbra… håller med tidigare kommentarer… det är inte lätt att få till det. Bra gjort!

    • Anita skriver:

      Tack Anki 🙂 Ja även om man inte gillar vinter och snö så måste man nog säga att det är rätt mysigt att sitta inne och titta på snöfall ibland. Idag har vi haft jätteflingor som stilla singlat ned och det har varit riktigt vackert. Men nu tycker jag det räcker med snö för den här säsongen.

  10. GladiGrönt skriver:

    Oj vad fin din rhoddis ska bli när den blommar! så mycket knoppar har då inte jag!

    • Anita skriver:

      Ja jag hoppas den kommer att blomma fint. Förra året torkade knopparna i april pga det underliga vädret med iskalla nätter och soliga dagar.

Kommentera

