Batteridrivet stämningsljus …

Jag har blivit mer och mer förtjust i batteridrivna ljus. Jag har faktiskt använt det hela hösten och det är nu bara i mina adventsljusstakar jag fortfarande har levande ljus. Men jag tänkte slå ett slag för de batteridrivna.

Jag har blivit väldigt förtjust i en sorts ljus som inte lyser med så gult sken som många batteridrivna gör. Dom är också relativt små och passar ofta i lite större glas eller ljusstakar där man normalt har värmeljus. Vi har råkat ut för flera incidenter med värmeljus. Dom har flammat upp i stora lågor när dom varit på ”sluttampen”. Flera ljusstakar med frostat glas har blivit sotiga och en sprack när lågan flammade upp. Ställer man dom för tätt ihop (vilket man inte får göra) kan hela gruppen med ljus börja brinna. Dessutom tycker jag det börjar bli svårare och svårare att hitta värmeljus med bra kvalitet.

Nu blir det lite reklam också för jag måste ju tala om var jag köper dessa batteriljus. Det är på Clas Ohlson. Dom finns kanske även på andra ställen men jag har bara hittat dom där. Dom är större än värmeljus så dom passar inte i ljusstakar som är exakt gjorda för att passa ett värmeljus …
20131202BatteriVarme

Dom ligger i förpackningar om fyra och drivs med knappbatterier av typen CR2032 (en omgång batterier ingår) …
20131202BatteriLjusOff

Dom lyser med ett vitare sken än vad många andra batteridrivna ljus gör …
20131202BatteriLjusOn

När man ställer dom i frostade glas brinner dom med ett väldigt naturtroget sken …
20131202BatteriLjusOnGlass

Det fungerar även med klarglas …
20131202BatteriWindow

Bilden nedan tog jag i eftermiddag. Det är från vårt uterum. Ljusstaken på väggen är egentligen gjord för värmeljus och dom batteridrivna får bara med nöd och näppe plats med det fungerar. Från början hade vi värmeljus och plötsligt flammade ett av ljusen upp och glaset sprack. Som tur var hittade jag ett speciallim för glas (jag behöver väl inte tala om var jag köpte det) så jag kunde laga glaset. Sedan dess har vi alltid batteridrivna ljus i den ljusstaken. Likadant i den röda tulpanen som står på bordet …
20131202BatteriUterum

Förr skulle jag inte kunna tänka mig att ha något annat än levande ljus för att skapa stämning men nu, när kvalitén på batteriljus blivit så pass bra, tycker jag det är jätteskönt att kunna slappna av, inte behöva fundera på om värmeljusen ska flamma upp eller om jag släckte ljusen när jag gick hemifrån. Även om jag ofta vet att jag gjort det så kan den där osäkerheten ändå infinna sig.

Jag har andra batteridrivna ljus också, bland annat ”riktiga” värmeljus och stora blockljus. Men det får jag skriva om någon annan dag 🙂

Ha en fortsatt bra vecka. Och glöm inte släcka ljusen om ni har levande. Och inte om ni har batteridrivna heller för den delen, det kostar ju en slant med nya batterier också 😉

Det här inlägget postades i Batteridrivna ljus. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Batteridrivet stämningsljus …

  1. Britt skriver:

    Bra tips. Jag har inte heller tyckt att man ska ha annat än levande ljus. Men det finns många fördelar med LED-ljus. Jag har också ljus köpta på Clas Olsson i glas, som man laddar. Men nu är jag ännu mer förtjust i de LED-ljus som man sätter på timer på 4 eller 8 timmar. Är litet Vaxartade och ”brinner” med fladder.

  2. Carina skriver:

    Helt odiskutabelt är faktumet att levande ljus måste passas och kan vara en brandrisk. Men batteri… ..på jobbet är jag ombedd att gå tillbaka till trådbunden mus, istället för den trådlösa jag har, av miljöskäl. LED-ljus låter som en lösning på båda problemen 🙂

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Visst är det så. Det är inte bra med batteridrivet ur miljösynpunkt. Jag tänkte mer på det faktum att jag inte längre vill ha levande ljus. Det kommer nog att bli LED så småningom hos mig också. För nu för tiden kan man ju inte säga att ”ur LED är tiden” för nu börjar ju LED bli så inne 🙂

      Kram Anita

      • Carina skriver:

        Haha… ..det var fyndigt! 😉 Jag eldar vidare på mitt lager med stöpta ljus. Sen får vi se. Min dotter var i Hemsedal i helgen och på NRKs nyheter konstaterade man att de allra flesta bränder startar pga glömda spisar, kaffebryggare osv av personer som ofta är äldre eller påverkade… Så jag ska hålla mig ung och opåverkad ett tag till.

        Kram, Carina

  3. Marit skriver:

    Jeg har også tenkt å kjøpe sånne lys med batterier. Da er det ikke noe å passe på. Levende lys er koselig, men de må alltid passes på. Ha en fin kveld!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Ja det är väldigt skönt och avslappnande när man aldrig behöver oroa sig för att inte ha släckt ljusen.

      Ha en fin dag!
      Kram Anita

  4. Kristinas oas skriver:

    Vad bra att du tipsar lite och visar bilder, det gör det enklare att bilda sig en uppfattning. Ska nog köpa en paket och testa hur de funkar i våra ljusstakar. Här hemma har vi ju en nyfiken katt så det där med ljus är ett ständigt dilemma.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Oj, ja jag förstår att katten är nyfiken på ljusen 🙂 Det finns ju många olika ljus att välja på. Den här sorten är tillverkad av Konstsmide, har ledljus och drivs som sagt av knappbatterier CR2032. Dom räcker väldigt länge. Jag har använt dom i princip dagligen i flera månader. Det man märker är att skenet så småningom blir svagare och svagare. Då kan man byta batterier om man tycker dom har blivit för svaga.

      Ha en bra dag!
      Kram Anita

  5. Ulla skriver:

    De här har jag faktiskt tittat på. Jag har funderat på om man skulle ha några sådana också.
    Jag tänder alltid levande ljus i uterummet på kvällen. Nu har jag en stor lykta med blockljus.
    Jag har hört att värmeljusen kan bete sig så som du beskriver, men jag har aldrig råkat ut för det, hittills i alla fall. Tror jag ska skaffa några batteriljus också, det verkar vara ett fint sken i dom.
    Ha det gott!
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Ja vi har varit med om flera incidenter trots att vi alltid är väldigt försiktiga och försöker få tag i bra värmeljus. Vi har också bekanta som råkat ut för incidenter med just värmeljus. Det har förut varit så svårt att hitta naturtrogna ljus men dom börjar bli bättre och bättre. När man ställer dom här i frostade glas kan man inte se att det inte är äkta levande ljus i och med att dom har ett naturtroget sken och fladdrande låga. Jag tycker absolut du ska prova. Jag glömde skriva i mitt inlägg att det är LED-lampor och att dom är tillverkade av Konstsmide. Jag har använt dom i princip varje dag till och från från augusti. Man kan se att lågan nu börjar bli lite svagare så batterierna börjar väl bli sämre. Men dom håller alltså länge.

      Ha det gott du också 🙂
      Kram Anita

  6. lunasblogg skriver:

    Hej Anita!
    Jag förespråkar också ledljus. Har använt dem i några år nu, framförallt blockljus utomhus till lyktorna, men ibland inomhus. Dessa du skriver om har jag också provat och tycker de är bra. Roligt att utbudet har blivit så mycket större. Ljusen ser mer naturtrogna ut, många går att sätta på timer och priserna har gått ned. Har dock märkt att de vaxade blockljusen som stått i solen ute smälter och blir sneda precis som vanliga ljus gör. Konstigt nog påverkar det inte lyskraften (ler).

    Ha en bra dag!
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Det är rätt roligt att dom gör dom konstgjorda ljusen i vax. Det ger ett väldigt naturligt intryck men det är ju inte så bra att dom smälter förstås :). Jag har en lykta med ett stort blockljus. Det är också väldigt fint för färgen på den fladdrande lågan är naturlig. Men så har jag några billiga blockljus jag köpte där lågan är riktigt illgul och dom gillar jag inte. Men visst börjar utbudet bli stort och det tycker jag är jättebra.

      Ha en skön tisdagkväll!
      Kram Anita

  7. Linda skriver:

    Tack för tipset! De ser fina ut – mycket finare än de jag hittade för ett par veckor sedan, men som jag har på skrivbordet på jobbet. Jag blåste ut ljuset i grannens badrum flera gånger förra nyår, men varje gång jag kom tillbaka var det tänt. Till slut fick jag säga till, eftersom deras nya badrumsskåp var kolsvart undertill – tycker att det är så läskigt med levande ljus som står obevakade. Dessutom är jag extra extra försiktig sedan jag skaffade katt. Man vet ju aldrig.

    Mina amaryllisar får nog blomma till nyår i stället. Eller Knut … men jag är ju van 😉 Fast de har i alla fall börjat växa 😉

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Ja man får pröva sig fram tills man hittar fina ljus. Låter otäckt med grannens ljus. Många tror ju att det är helt ofarligt med värmeljus och därför lämnar dom obevakade. Men så är det ju inte.

      Amaryllisar till nyår eller senare är inte heller fel 😉 Mina växer faktiskt mycket långsammare i år än förra året. Några har jag står i kylan i uterummet medan några står kvar inomhus för att växa till sig. Men idag såg jag i varje fall att ‘Trés Chic’ börjat öppna sig lite. Om någon vecka kanske hon har slagit ut.

      Ha en skön kväll!
      Kram Anita

      • Linda skriver:

        Intressant att du skriver det – tycker att mina också är trögare än vanligt. Å andra sidan har jag en annan leverantör än tidigare. Vet inte om det kan vara så att de behandlas olika beroende på varifrån de kommer.

        Ha det så gott!
        Kram
        //Linda

  8. Veronica skriver:

    Okey! Jag ska…. Testa! Jag har sett dem! Har funderat… Kan de vara ok ? Tydligen 🙂

    Jag ska till det stora pryl aruhuset med vanligt efternamn i helgen och då kommer jag köpa mitt allra första….

    Kram

Kommentera

