Blommig fredag – 1:a advent

Det är återigen dags för ”Blommig fredag” hos Hélena med bloggen ”Bland rosor och bladlöss”. Temat den här veckan är ”1:a advent”.

Advent och juletid är traditionernas tid. Men vädret följer ingen speciell tradition bara för att det är 1:a advent. Det kan vara lite si och så. Jag har kollat SMHI:s prognos för 1:a advent. Sol och 4 grader varmt …
20131129_BF_Prognos1aAdvent2013

Ingen snö i sikte ännu alltså. Ok, då kollar vi hur det såg ut 1:a advent förra året. Aha, det var en riktigt vacker vinterdag …
20131129_BF_1aAdvent2012

Så här ser uterummet ut idag, ingen advent i sikte där …
20131129_BF_Uterummetnu

Men vänta bara. På söndag kommer möblerna att vara klädda i nytt tyg och den rödvita duken, inköpt på Taxinge julmarknad ett år, kommer att ligga på bordet. Tomtarna kommer att sitta på sin givna plats och det första adventsljuset kommer att vara tänt …
20131129_BF_Tomtar

Idag ska jag gå ut i skogen och plocka mossa och annat. Och på söndag kommer jullandskapet (med traditioner från min barndom) att vara klart …
20131129_BF_JulLandskap

Köksfönstret lyser än så länge svart på kvällarna men på söndag kommer adventstjärnan i silver att hänga där. Jag har pratat med ‘Trés Chic’ om att blomma till advent. Hon har lovat göra sitt bästa men jag tror inte hon hinner. Så här snygg var hennes föregångare förra året …
20131129_BF_TresChic2012

Lussebullarna är redan bakade och ligger i frysen och väntar …
20131129_BF_Lussebullar

Men den galna hunden inköpt på Harrods får, trots sin bedjande blick, stanna i pappkassen ett tag till …
20131129_BF_Hund

Varför han är galen? Jo det var så här. Vi var i London i november 2009. Jag ville köpa någon ”julgrej” med mig hem. Vi gick till Harrods. Där satt den här jättesöta hunden. Jag tyckte han skulle passa under julgranen. När jag ställde dit honom råkade jag trycka på ett märke på hans tass. Då satte han igång att sjunga och vifta med öronen. En total överraskning! Jag filmade honom och la ut klippet på YouTube. Vill ni se och höra den galna hunden kan ni göra det här (klippet öppnas i eget fönster).

Jaha, det var väl allt. Jag blev nästan lite stressad. Nu måste jag ut och plocka mossa och annat. Och så måste jag kolla att alla stjärnor och ljusstakar fungerar, och mandel … det måste jag ju köpa … och grönmögelost och … nä, nu slutar jag för idag!

Önskar er alla en härlig 1:a advent 🙂

Vill ni se hur andra tolkat dagens tema är det bara att klicka här. Det ska jag göra 🙂

Det här inlägget postades i Advent, Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Blommig fredag – 1:a advent

  1. Ruben skriver:

    Vad????!!! Sjungande hund? Nu har du bestämt tjuvsmakat på glöggen! 😉
    Nädå, jag såg den roliga filmen. Trevlig advent!
    /Ruben

  2. Britt skriver:

    Jag förstår att du kallar hunden galen. För fnatt måste han ha fått. I övrigt är det väldigt vackert hos dig. Amaryllisbilden är så fin.

  3. Marit skriver:

    Hvilket herlig bilde du viser av snøen i fjor! Det er så vakkert med nysnø, og da blir en i julestemning med en gang. Jeg har ikke fått noen adventstemning i år, for det ligner ikke mye på desember og jul når en kikker ut. Her skal det kanskje komme litt snø i dag, men den vil forsvinne med en gang igjen.

    Hunden din var riktig søt, og det var en morsom film!

    Ha en fin dag/helg!

    Klem Marit

  4. Carina skriver:

    Ska kolla filmen sen… ..men hundens blick var härlig. När jag ser snöbilden blir jag lite irriterad! Dotter och bror åker till Hemsedal idag men jag har ett möte jag behöver ta på måndag… ..annars minsann. Snö är så härligt och vädra skidorna är kul. Och du stressa lagom 😉

    Kram, Carina

  5. Meta skriver:

    Ja visst är det härligt när man får dona om lite här och där. Jag tar lite i taget så blir det nog en jul här med.Det kommer att bli fint även om inte snön kommit än
    Ha det så gott i Advent
    Kram Meta

  6. Ninni skriver:

    Önskar dig en skön och mysig första advent….=)

    Kram Ninni

  7. Kristina Skoglund skriver:

    Kristina önskar dig och alla en fin och skön första advent, själv ska jag jobba.

  8. Kristinas oas skriver:

    Det videoklippet var farligt. Barnen råkade vara här när jag skulle kolla på det. Nu har vi tittat på det sju gånger i rad… 😉 6-åringen tycker absolut att vi också borde ha en sådan julhund (själv är jag lite mer tveksam). Men den var söt när den var tyst! 🙂
    Här pyntas det också i morgon, än är inga gardiner, dukar eller ljusstakar upplockade.
    Ha en fin adventshelg!
    Kram Kristina

  9. Birgitta skriver:

    Stressa inte;-)
    Önskar dig en skön helg.
    Birgitta

  10. Vivian skriver:

    Den hunden skulle jag också tagit med hem efter att jag kollade hur han lät, hihi
    Ha en riktigt mysig advent
    Vivian

  11. Villroses hage skriver:

    Det må jeg si var en overraskende hund!
    Vi fikk faktisk en syngende fisk av min bror et år, som er blitt et fast innslag i juledekorasjonene… (skremmer vettet av julegjestene)

  12. Lotta skriver:

    KUL!!!! Ha det så skönt i helgen och njut av 1:advent.
    Kram Lotta

  13. Hahahaha, vilken rolig hund!! Inga stillsamma julsånger här inte…
    Synd att inte ‘Trés Chic’ hinner att blomma till på söndag, men hon hinner kanske till 2 advent?
    Ha en skön advent!/Anna

  14. GladiGrönt skriver:

    Vilken vacker vinterbild från ifjol, men hade det varit snö nu hade ingen av oss kunnat gå ut och plocka mossa. När jag var ute i förrgår var det 9 grader varmt och nere på åkern lyste det grönt! Det är bra, då blir vintern inte så lång. För här kommer snön lika säkert som ett julkort på posten! Ha en fin advent!

  15. Berit skriver:

    Jag tror det blir advent fast man inte har gjort allt ,man brukar göra innan man tänder första ljuset så ta det lugnt.
    Ha en underbar Advent!!

  16. Carita Norden skriver:

    Hej Anita. Det är skönt att det är december idag, med +grader och sol, ingen snö. Snöbilden från ifjol är jättefin men jag vill inte ha snö förrän på julafton, då kan det få komma lite. Vi ses hoppas jag/Carita

  17. Veronica skriver:

    Mmmm, det är ju lite skillnad på väder! Men man får verkligen gotta sig i rött och julsaker så kommer adventskänslan som ett brev på posten… tror jag!

    Den galna hunden var ,
    verkligen… Galet söt!

    Ha en skön 1:a adventskväll!

  18. Gunilla skriver:

    Så härligt uterum ni har och jag kan riktigt se framför mig hur fint det blir när allt är dekorerat och pyntat.

    Nu skall jag kika in på You Tube.

    Ha det gott

Kommentera

