Amaryllis 2013 – Statusrapport 3

Så var det dags igen för en ny statusrapport för 2013 års amaryllis. Min förra gjorde jag för en dryg vecka sedan, den 17 november. Det är konstigt, jag tycker inte det hänt så mycket men när jag nu jämför rapporterna så har det hänt massor. Man kan bara konstatera att när man går och tittar på dom varje dag så ser man inte förändringarna.

Jag tar dom i bokstavsordning. Först ut är ‘Carmen’. Där har bladen ränt iväg så fruktansvärt att två av dom vek sig så dom klippte jag av. Men det är fortfarande 4 blad kvar. Förra rapporten visade spetsen på en liten knopp . Idag har ‘Carmen’ två kraftiga fina knoppar.

20131125_Carmen

Nästa är ‘Ice Queen’. I förra rapporten kunde man ana en knopp som var på väg. Idag är den jättekraftig och ytterligare en är på väg. Här kan man se avklippta blad. Det är inte jag som klippt av dom utan det är de redan avklippta blad som fanns nere i knoppen som börjat växa.

20131125_IceQueen

‘Lemon Star’ hade precis börjat växa i förra rapporten. Bara blad hade den då. Idag har den en rejäl knopp och ytterligare en på gång.

20131125_LemonStar

Så kommer årets sorgebarn (så här långt) ‘Picoté’. I förra rapporten kunde man ana ett par bladspetsar och nu har dom vuxit lite, lite grann. Men det finns ingen antydan till knopp. Det gör absolut inget om den kommer att blomma senare än alla andra, bara den kommer att blomma. Så fort den visar knopp (om den gör det) så kommer jag att rapportera det.

20131125_Picote

Nästa är ‘Summertime’. Den visade tidigt en bladspets. Detta blad stor helt still och till slut ruttnade det. Men förra gången kunde jag rapportera om två knoppar som man kunde ana långt ner i lökens vindlingar. Dom knopparna har nu vuxit lite men det går oerhört långsamt. Men dom ser i varje fall friska och krya ut. Och det är ju blommorna och inte bladen som är det viktigaste.

20131125_Summertime

Och sist ut, snabbväxaren ‘Trés Chic’ som ränner iväg som en gänglig tonåring.

20131125_TresChic

Summering:

Jag har bestämt mig för att låta ‘Trés Chic’ stå kvar inomhus i värmen för att få amaryllisblomning i advent.

‘Carmen’, ‘Ice Queen’ och ‘Lemon Star’ kommer att få flytta ut i det svala uterummet (ca 7-10 grader) i mitten av veckan för att dom ska stanna upp lite.

‘Summertime’ får stå kvar inomhus tills dess att knopparna vuxit till sig. Sedan kommer även den att få flytta ut i uterummet.

‘Picoté’ får definitivt stå kvar inomhus då den bara har blad.

När det gäller vattning så vattnar jag bara på fatet. Jag har vattnat dom ungefär var tredje dag. Jag håller också noggrann koll att det inte blir för blött runt löken, dels för att inte löken ska ruttna, dels för att hålla sorgmyggorna borta. ‘Picoté’ kommer att få lite extra vatten (men endast på fatet) för att eventuella knoppar ska få fart.

Pappstrutarna, som jag hade på krukorna i min första rapport, fick vara kvar tills dess att lökarna vaknat till liv. Vet egentligen inte om dom gör någon nytta men krukorna ser rätt trevliga ut där dom står med sina strutar, som en tomtekör eller en grupp med vättar. 🙂

Det var allt för idag. Fler rapporter kommer!

Det här inlägget postades i Amaryllis, Amaryllis 2013. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Amaryllis 2013 – Statusrapport 3

  1. Marit skriver:

    Det er så spennende å følge med på dine amaryllis! De papphattene er så fine, og de har kanskje en funksjon at de har det mørkt en stund slik at de ikke skal begynne vokse alt for tidlig?
    Gleder meg til å se de i blomst! Du får det fint i julen hvis du får de i blomst samtidig 🙂

    Ha en fin dag!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Ja det är spännande att följa dom. Papphattarna tror jag, förutom mörkret, också ska ha funktionen att hålla hög luftfuktighet utan att det blir för blött. Hur som helst är dom fina 🙂 Vi får hoppas dom blommar så jag får lägga ut lite blommande amaryllis-bilder också, inte bara knoppar 😉

      Ha en fin dag du också!

      Kram Anita

  2. lunasblogg skriver:

    Du verkar ha bra koll på dina amaryllisar. Sedan att de uppför sig olika är bara som det är mest med det mesta.
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Jag försöker åtminstone ha koll. Och visst är det som du säger. Att saker och ting, i detta fall amaryllis, uppför sig lite som dom vill är ju ganska vanlig, i synnerhet i växtriket 🙂

      Kram Anita

  3. Carina skriver:

    Tycker väldigt mycket om de vita och limegula du valt. Picotée håller jag tummarna för – just nu ser den ut som det jag har erfarenhet av. Men jag kan glädja dig med att den röda jag hade som skickade 30-40 cm höga blad så småningom skjutit 3 fina stänglar så… ..det är långt ifrån kört. Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Ja det ska bli så spännande att se dom när dom slår ut. Det är något speciellt både med vitt och lime. Det ska också bli intressant att följa Picoté då jag vet att du har haft problem med den. Förra året fungerade den ok men i år verkar den ju trög. Rapport kommer så fort något händer. Kommer ingen rapport, då har inget hänt 😉 Kul att du fått tre stänglar. Det är ju fantastiskt 🙂

      Kram Anita

  4. Linda skriver:

    Jag har också funderat på varför man ska ha pappersstrut. Förr hade man väl alltid det – i alla fall på hyacinter. Men du har rätt – det är snyggt!

    Min amaryllisfamilj bor i groventrén, men nu när jag ser dina så funderar jag på om jag ska ställa dem riktigt varmt ett par dygn på att de kommer igång. Det är trots allt inte mer än 18 grader i groventrén. Men jag har ju i alla fall som sagt fått in dem från iskalla boden 😉 Det ska bli så spännande att se när de blommar. Helst vill jag ju att alla ska slå ut samtidigt så att jag kan ställa dem ihop så att det blir ett helt hav med amaryllis 🙂

    Ha det så gott!
    //Linda

    PS! Och tack för din snälla kommentar. I dag på jobbet fick jag höra att jag ser ut som Linnéa i Mästarens trädgård. Det var fjärde personen på ett år som säger det. Märkligt! Fast lite kul 😉

    • Anita skriver:

      Ja det börjar nog bli tid för dom att komma igång nu. Har du koll på lökarna så att dom fortfarande känns fasta och fina? Inatt har vi haft kallt här så temperaturen på min fönsterbräda har varit hög. Jag har ju en som fortfarande inte visar knopp, ‘Picoté’. Jag hoppas den vaknar snart. Ett hav med amaryllis är inte fel 🙂

      Jag var tvungen att googla för att se lite bilder på Linnéa och jag håller med de fyra andra. Ni ser lika goa och glada ut 🙂

      Kram Anita

  5. Linda skriver:

    Eller ”i målarens trädgård” ska det nog vara” 😉 Är visst kvar i förra veckans uppgift 😀

  6. GladiGrönt skriver:

    Lyckos dig, jag blir riktigt avundsjuk. Jag går och tittar på affären och funderar på när jag ska köpa mig någon fördriven. När det blir långa blad brukar jag binda upp dem för de ska ju ge näring tillbaka till löken. Annars bryts de lätt av. Men tänker du inte behålla lökarna utan köpa nytt nästa år har det ingen betydelse. Snittamaryllis gillar jag också. Hoppas jag har nåt ärende förbi grossisten så jag kan köpa på mig ett knippe närmare jul.

    • Anita skriver:

      Jag behåller nog inte mina lökar. Har nämligen platsbrist. Fast när jag tänker efter. Kanske kommer jag att spara någon. Bara för att se om jag lyckas. Den lilla söta ‘Trés Chic’ till exempel. Även om jag har 6 amaryllisar i kruka så kommer jag att köpa röda på torget till jul. Det brukar jag göra för jag älskar också att ha röda lite här och där som snitt.

  7. Birgitta skriver:

    Vad mycket både spännande och vackert du har att se fram mot.
    Ha det gott
    Birgitta

Kommentera

