Underbara onsdag – Före solen

Linda med bloggen Växthusliv har börjat med en ny fotoutmaning som jag tänkte hänga på. Hon ger ett tema varje vecka och sedan är det fritt att tolka det som man vill. Den här onsdagen är temat ”Före solen”.

Före solen, det kan vara mycket, det kan vara mulet väder som följs av uppklarnande, det kan vara regn som följs av solsken … alla känner väl till uttrycket ”efter regn kommer solsken”, det kan också vara en underbar gryning. Min tolkning är lite annorlunda …

I lördags skulle vi på fest. 20 minuter innan vi skulle gå till bussen tittade jag ut och fick se en fantastisk måne. Den var så där magiskt stor och gul och gömde sig bakom trädtopparna. Åh, jag ville fotografera den men hade inte tid att ta fram stativet. Med tanke på det så tycker jag ändå att bilderna blev hyfsade.

Uppdatering: Då jag fått några frågor, via mail och kommentar så skriver jag här lite detaljer om bilderna:

Den översta bilden är tagen med kit-objektivet (EF-S 18-135/3,5-5,6 IS) som följde med kameran (Canon EFS 550D). Jag slängde också snabbt på mitt lilla tele, Canon EF 70-200/4,0 L USM. Dom bilderna blev dock sämre men de två nedersta är faktiskt tagna med det. Två av de få med det objektivet som inte blev suddiga. Att jag fick bilderna så pass skarpa berodde nog på att jag kunde ta stöd mot fönsterbrädan. Slutartiden på alla är 1/250. Bländare 5,6 på den översta och bländare 4 på de andra.

Jag sprang från fönster till fönster för att fånga månen mellan träden. På den första bilden har den gömt sig bakom en grangren …

20131116TheMoon02

… på den andra bakom bakom en avlövad björk …

20131116TheMoon03

… till slut hittade jag en glugg där den var fri från träd (fast jag föredrar nog bilderna där trädgrenarna är med, man är ju trädgårdsmänniska 🙂 ) …

20131116TheMoon04

Efter denna klara fina natt kom söndagen med solsken. Så visst kan man väl säga att månen lyste mot oss ”före solen”.

Vill du vara med på Lindas utmaning kan du bara klicka på loggan här nedan så kommer du direkt dit.

UnderbaraOnsdag

Det här inlägget postades i Månen, Underbara onsdag. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Underbara onsdag – Före solen

  1. Meta skriver:

    Just så kan det vara jag gillar dina mån bilder.
    ha en fin dag
    Kram Meta

  2. Anita Björk skriver:

    Vilka månbilder – imponerande!
    / Anita

  3. Linda skriver:

    Oj, oj, oj! Det påminner om månen i tomtens julverkstad i Kalle Anka på julafton! Vad har du för kamera och objektiv när du tar en sådan bild? Eller rejält tele? Kan knappt fatta att du klarade av att ta en sådan utan stativ. Jag är på tok för skakig i händerna!

    • Anita skriver:

      Har man ett riktigt tele och stativ så skulle man kunna få enormt fina månbilder en sådan här kväll när månen är ”ovanligt stor”. Jag är väldigt förvånad att de här bilderna blev så pass bra som dom blev. Den översta bilden är tagen med det kit-objektiv (Canon EFS 18-135, 3,5-5,6 IS) som följde med kameran (Canon EOS 550D). På slutet slängde jag på ett tele 70-200 mm (som de sista två bilderna är tagna med) men det var för klumpigt och nästan alla bilder blev jättesuddiga … utom de jag lagt ut här. Alla bilderna är tagna med slutartid 1/250. Den översta med bländare 5,6 och de andra två med bländare 4. Orsaken till att dom inte blev alltför skakiga är nog att jag kunde stödja mig på fönsterbrädan när jag tog dom.

      Och när du säger det … visst ser dom ut som månen hos tomten 🙂

      Kram Anita

  4. Britt skriver:

    Så fint du fotograferat månen. Passar temat. Får se om jag hänger på nästa onsdag.

  5. Marit skriver:

    Så vakre bilder du har tatt av månen, Anita! Jeg likte spesielt godt det første bildet. Månen er alltid så fin ved fullmåne. Jeg sover alltid så dårlig da, at egenlig så liker jeg ikke fullmånen 😉
    Ha en fin kveld!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit! Ja bilderna blev bra trots att jag inte hann använda stativet. Det är många som sover dåligt när fullmånen lyser, jag brukar dock sova som en stock 🙂

      Kram Anita

  6. Ulla skriver:

    Dina månbilder är jättefina! Jag gillar också de med grenarna bäst, det blir lite sagostämning då 🙂
    ( Jag står över underbara onsdag idag, kom inte på något plus att jag haft mycket annat att göra idag )
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Roligt att du gillar mina månbilder 🙂 Hoppas du hade trevliga saker för dig igår 🙂 Idag vräker regnet ner här och jag har förstått att det kommit snö under natten på flera håll i södra Sverige. Vintern närmar sig.

      Ha en fin dag!

      Kram Anita

  7. lunasblogg skriver:

    Fantastiskt fina bilder på fullmånen du tog så där i en hast. Jag själv har en stark känsla för månen. Om det har att göra med mitt namn eller inte vet jag inte, ( ler). Ibland ber jag min man ta bild på fullmånen med sin proffsutrustning, stativ och allt. Själv lyckas jag aldrig så bra. Fast dina bilder är klockrena. Gillar särskilt den översta med grangrenen.
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna 🙂 Och din känsla för månen är säkert förknippat med ditt vackra namn. När jag hörde Luna första gången så tänkte jag .. oh, vilket vackert namn.

      Ha en fin dag!

      Kram Anita

      • lunasblogg skriver:

        Tack Anita! Det är ett praktiskt namn också. Lätt att komma ihåg i alla sammanhang, inte minst då jag reser. Jag har ett krångligare namn också, men sedan 25 år har jag detta som första namn.
        Ha en bra dag / Luna

  8. Annika skriver:

    Fantastiskt fina månbilder! Jag tycker att månen är så svår att fotografera. Den kan vara hur magnifik som helst men på bilderna ser jag bara en liten prick. Ska följa dina inställningar nästa gång jag fotar månen!
    Ha det gott!
    Annika

    • Anita skriver:

      Tack Annika 🙂 Jo månen är svår att fotografera och det går inte om man inte använder manuella inställningar på kameran. Speciellt viktigt är att styra slutartiden själv. Och så gäller det att månen är ”så där stor” som den är ibland .. om man inte har ett ordentligt teleobjektiv förstås.

      Ha det gott du också!

  9. Kristinas oas skriver:

    Wow, jag är impad över att bilderna blev så fina utan stativ, det är svårt att vara så stadig på hand. Så kul att det funkade att ta dem i all hast, de är så drömlika (kan man säga så?!). Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Ja, jag blev så glad när jag kollade bilderna på displayen i kameran och såg att flera av dom faktiskt blev skarpa. Men så hade jag ju stöd av fönsterbrädan också 😉 Och drömlika, det tycker jag låter fint 🙂

      Ha en fin dag!

      Kram Anita

  10. Carina skriver:

    Ja du det gäller att passa på och fånga ögonblicket för vad är väl en fest… Månen fastnade fantastiskt bra i dina bilder. Nästan gul som en egen sol och med fina schatteringar. Tycker själv månen är en lite svår sak att fota. Kram, Carina

  11. Ping: Jag har blivit mångalen! | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

