Blommig fredag – Oskyldig?

Det är återigen dags för ”Blommig fredag” hos Hélena med bloggen ”Bland rosor och bladlöss”. Temat den här veckan är ”Oskyldig?”.

Oj så kluriga teman du hittar Hélena 🙂 Det här var sannerligen inte lätt. Det här får bli min tolkning.

Oskyldig?
Jag säger: Du ligger och väntar på att jag ska gå in så att du kan inta min trädgård!
Råbocken säger: Nej, jag bara ligger här och vilar. Kanske går jag sedan in i någon trädgård men absolut inte din 😉
20131108_BF_OskyldigBock2011

Oskyldig?
Jag säger: Är du ute efter hönsens mat?
Hunden säger: Nej, jag bara vaktar så att ingen stör hönsen när dom äter 😉
20131108_BF_OskyldigTaxHons2011

Oskyldiga?
Jag säger: Va! Äter ni upp fågelmaten?
Rådjuren säger: Nej, vi bara inspekterar att fröna rinner ner som dom ska 😉
20131108_BF_OskyldigRadjur2011

Oskyldig?
Jag säger: Nu kom jag på dig! Du håller på att bygga bo under vår altan!
Kaninen säger: Nej, jag bara testar hur jag ser ut med mustasch 😉
20131108_BF_OskyldigKanin2001

Det var min tolkning av veckans tema. Vill ni se hur andra tolkat det är det bara att klicka här. Det ska jag göra 🙂

Och så vill jag passa på att önska er alla en riktigt fin helg!

Det här inlägget postades i Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

36 kommentarer till Blommig fredag – Oskyldig?

  1. Storasyster skriver:

    Hej kära oskyldiga? Chillasyster!
    Jag skrattade gott åt dina texter och bilder! Du är helt enastående. En fråga uppstod, vems är hunden och hönorna?
    Snart är det dags att fara ihop och packa hem! Helgen går i städandets tecken, eftersom vi får en massa besök nästa helg. Det finns mycket att plocka undan, bara undanplockandet kommer att ta sin litta tid. 🙂 Nessie blir nog hispig när jag drar igång.
    Hoppas ni får en underbar helg Thomas och du, kära chillasyster!
    Kramar
    storasyster

  2. Storasyster skriver:

    …lilla tid!

    • Anita skriver:

      ”Fara ihop och packa hem” … blev det inte lite fel där också? 😉 Hunden och hönsen fotograferade jag på en trädgårdsresa. Hunden verkade väldigt intresserad av maten men när matte sa åt honom såg han såååå oskyldig ut 🙂

      Tur att ni tog er hem igår. Såg att det var avspärrat hos er efter skjutningen i Luna-garaget.

      Ta det lite lugnt nu i helgen med städningen. Vi som kommer kommer inte att kolla att ni städat 🙂

      Kram Chillasyster

  3. Carina skriver:

    Kluriga teman med finurliga inlägg! Du har skapat ett roligt inlägg som får mig att le. Hare med mustasch… Födgenin är de allihopa, allihopa… Jag med 🙂 Ha en fin helg, kram! /Carina

  4. lunasblogg skriver:

    Vilka härliga foton och text därtill! Kaninbilden speciellt och vackra vinterbilden också. Vi har ju samma tanke vad gäller veckans tema. Det får man nästan räkna med idag eftersom de flesta av oss har rådjur och kaniner att förfasa oss över. Men så fina de är.
    Trevlig helg och kram /Luna

    • Anita skriver:

      Ja, det är bara att acceptera. Ibland tycker jag det ser ut som ett zoo här. När jag tittade ut förut kom en stor fet sork gångande på altandäcket. Tur jag satt på gnagskydd på alla små nyplanterade träd.

      Trevlig helg till dig också 🙂

      Kram Anita

  5. Heisann!
    Artig svar på ukas utfordring ;:OD)

  6. Ninni skriver:

    Vilken härlig tolkning…helt oskyldig…=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

  7. Lotta skriver:

    Fint och kul tolkat, rådjuren kan reta gallfeber på mig när de står helt oskyldiga i rabatterna…
    Trevlig helg.

  8. Meta skriver:

    Kul tolkning i bild och text
    Ha en fin dag
    kram Meta

  9. Linda skriver:

    Så fint! Nu blir jag avis. Finns det kaniner där du bor? Min dvärgkanin som jag hade när jag var barn brukade göra så där då och då. Underbart söt hund! Din? Vad är det för ras?

    Tittade till mina amaryllisar i onsdags och insåg att nja, det är nog inte alla som har kommit igång hos mig. Men det är bra. Vill inte ha en massa blommor redan till första advent. Det brukar gå så fasligt snabbt när de sätter igång hos oss – vi eldar en hel del i kaminen och trivs med Söderhavsbris inomhus 😉

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Linda, jag tror inte du ska vara avis för det finns alldeles för många kaniner här. Tyvärr skaffar folk kaniner och sedan tröttnar dom på dom och släpper ut dom. Och dom förökar sig med en rasande fart. Men visst är dom söta 🙂

      Hunden är inte min. Den fotograferade jag när jag var på trädgårdsresa i Irland. Det är en långhårig tax och den var helt bedårande. Jag har många bilder på den 🙂

      Det går fortfarande långsamt för mina amaryllisar. Inte alls som förra året. Men jag tror det beror på att vi inte har alls lika varmt i år. Det är nog en skillnad på 5-6 grader. Nu ska jag försöka hålla mig och inte springa var och varannan timme och titta på dom för att se om något hänt 😉

      Kram Anita

      • Linda skriver:

        Maken var inte glad på mig när jag för några veckor sedan stod i kaminaffären och mycket bestämt meddelade att jag ville ha en vridbar kamin och att den skulle vara centrerad i uterummet även om det innebar att skorstenen måste byggas med böj. Han trodde inte ens att det fanns vridbara kaminer och påstod att vinklade skorstenar inte går att sota – än mindre montera.
        Men jodå. Maken ägnade hela gårdagen åt att montera kaminen – med snurrplatta och vinklad skorsten.
        Jag bara längtar efter att få börja elda, men först måste vi ta hit en sotare för provtryckning. Hoppas, hoppas det går att få en tid redan i nästa vecka.

        Kram
        //Linda

        • Linda skriver:

          Pucko-Linda – skriver alltid i Word och råkade klistra in mitt eget blogginlägg i stället för texten jag skrev till dig – här kommer den som skulle ha utgjort svaret 😉

          Jag skulle svara förut när jag såg ditt meddelande, men när jag läste kom jag på att grannen på andra sidan skogen hade sagt att jag får låna hennes kanin så mycket jag vill. Så jag rusade ut till bilen och åkte i väg efter Lill-Fia. En gemensam bekant hittade henne och hennes fyra syskon övergivna i en hink i ett sommarstugeområde. Hur är folk funtade? De var bara några veckor gamla. Hon är så fin – dvärgrex med späls som sammet. Nu har jag lämnat tillbaka henne till buren hos grannen, men hon får nog komma hit en sväng i morgon också. Grannens andra kaniner används bland annat till mat eller säljs som sällskapskaniner. De kan jag inte fästa mig vid. Men den här vet jag blir kvar. Funderar på om grannen kan tänka sig lite delad vårdnad eller om hon inte kan slås av den goda idén att Lill-Fia borde bo hos mig för all evinnerlig framtid. Fast nu har jag en väldigt fjäskig katt som åmar sig och spinner och vill vara så nära som möjligt – det är annars en bredvid katt. Men får förra kanin och katten älskade varandra och lekte hur mycket som helst. Nåja, i värsta fall får jag leta redan på en alldeles egen sötnos till våren. Känner en tjej som föder upp dvärgrex. Men jag är också väldigt sugen på en lejonhövdad dvärgvädur. De är ju dessutom kända för att vara väldigt väldigt keliga. Saknar vår kanin som blev sjuk och dog i somras.

          Förstår inte hur folk kan behandla djur så illa 

          Kram
          //Linda

  10. Birgitta skriver:

    Inte ens här hos Dig har någon ansvar för sina handlingar ;-)). Vad skall det bli av detta?
    Trevlig helg!
    Birgitta

  11. Veronica skriver:

    Asgarv 😀 Fy vad roligt att läsa texten och tillsammans med bilderna blir det oslagbart! Kaninen är ju helt underbar! Gör de så? Samlar gräs i munnen och bygger ett bo? Det hade jag ingen aning om…
    Ha en fantastiskt skön helg !

    Kram

  12. Hehe! Sitter och skratttar åt kaninen med mustasch! Vilka luriga rådjur du har, äter av fåglarnas mat…de måste vara desperata :/
    Härligt inlägg, ha en bra fredagskväll!/Anna

  13. Marit skriver:

    Så flott tolkning! Det var mange ”uskyldige” på bildene dine, og jeg synes bildene dine var så fine.
    Ha en fin helg!

    Klem Marit

  14. Charlotta Cesar skriver:

    Många busiga ”oskyldingar”! Underbart söta bilder.
    Bloggkram!

  15. vivian skriver:

    Fniss, så många oskyldiga du fångat på bild.
    Trevlig helg
    Vivian

  16. Cathy skriver:

    Ha ha ha, fantastiska bilder och texten gav mig ett gott skratt! Hur har du lyckats få så passande bilder till allt detta?
    Kram, Cathy

  17. Inger skriver:

    Hej Anita, vilket roligt inlägg!
    Ha en fortsatt trevlig helg!

  18. Villroses hage skriver:

    Hi-hi-hi 😀 Virkelig bra!

  19. Merja skriver:

    Kul tolkning med fina bilder!

  20. Haha, vilken himla bra tolkning! Och bilden på den mustaschprydda kaninen är ju störtskön 🙂

    Ha en fin helg!

  21. Berit skriver:

    Underbar och rolig tolkning av temat!
    Ha en underbar dag!!

  22. Underbart inlägg, härlig tolkning.. Ler när jag läser och ser dina bilder.
    Tack, tack!
    Ha det gott!
    /Katarina

  23. Rosor och ruiner skriver:

    hihi vilken gullig tolkning, sååå oskyldiga allihop!

  24. Kristinas oas skriver:

    Haha, sååå oskyldiga allihop, helt klart! Kaninen med mustasch var ju hur söt som helst (men jag som bott på landet där det drällde av kaniner vet vilken skada de kan göra…). Kram Kristina

  25. Leena skriver:

    Underbar tolkning! Och klart är allihopa oskyldiga … i sin egen värld.
    Ha det gott!

  26. Kristina Skoglund skriver:

    Trevligt inlägg, och tack för fina bilder. Hälsningar Kristina

  27. Storasyster skriver:

    God måndag kära Chillasyster!
    ”Fara ihop och packa hem” är ett av broder Stigs favorituttryck, eller i alla fall var det det en gång! Så det var faktiskt ingen felskrivning! 🙂 Litet städning blev det och mera blir det väl på fredag, då jag har semester!
    Det ska bli så underbart att få träffa er!
    Kramar
    storasyster

  28. pilgrim skriver:

    Ha ha ha! Underbar tolkning, speciellt kaninen med mustaschen.
    Kram Hélena

  29. ÅsaV skriver:

    Fniss… vilka gulliga tolkningar av temat oskyldig! Uppsynen på kaninen tar priset! Den ser verkligen heeelt oskyldig ut 🙂

Kommentera

