En nysansvärd förmiddag …

Igår torkade jag årets sista cayenneskörd i ugnen …

20131106Cayenne01

… och idag var det dags för malning. Till det använder jag en billig kaffekvarn …

20131106Cayenne02

Högen med torkad chili gick precis ner i kaffekvarnen. Sedan var det bara att köra tills dess att jag såg ett pulver bildas på insidan av locket. Då visste jag att det var klart, man behöver inte alls köra länge.

Så var det dags att skruva av locket. Och det var nu nysandet började! När jag skruvade av locket såg jag chiliångorna sväva ur kvarnen. Det var som att släppa ut anden ur flaskan. Tyvärr gick det inte att fånga på bild för jag bara nös och nös och nös. När jag nyst klart var det dags att hälla upp pulvret i en glasburk …
20131106Cayenne03

Och så brukar jag portionera över lite pulver i en gammal kryddburk för att kunna krydda maten lite mer lagom.
20131106Cayenne04

Jag älskar cayenne. Jag har det på väldigt mycket. När jag steker ägg. I såser, soppor och grytor.

Ett tips … använd bara kaffekvarnen till att mala chili i. Annars blir kaffet lite väl spetsat 🙂

Det här inlägget postades i Cayenne, Chili. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till En nysansvärd förmiddag …

  1. lenadyche skriver:

    Vad fint du beskriver!!!!

  2. Carina skriver:

    Bra tids du ger! Jag odlar ibland men torkar och sen blir de liggande… Tyvärr! Cayenne använder jag en del ihop med fisk, fisksoppa osv. En lysande fiskkrydda i små portioner. Känns som det är dags att bredda mig… ..både i användandet och att göra pulver. Chilikaffe… kanske kunde va något. Eller varför inte en god liten chilitryffel?

    Tack för inspirationen! Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Håller med! Cayenne är supergott med fisk! Det finns en chilisort som heter ‘Fish’. Den heter så för att den passar speciellt bra till fisk. Den använder jag både som torkad och färsk till fiskrätter. Man behöver ju inte heller alltid göra pulver, jag brukar torka dom (som på bilden överst) förvara dom i en glasburk och sedan smula ner dom i lämplig mängd när jag lagar maten. Och chilitryffel … det gjorde jag till jul förra året, inte alls dumt 🙂

      Kram Anita

  3. Marit skriver:

    Ja, det er et spennende krydder. Jeg kan tenke meg at kaffen ville smake litt spesielt hvis du malte kaffe bønner på kvernen etterpå 😉
    Ha en fin dag!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Ja det finns så många olika smaker när det gäller chili. Kaffe med chilismak är nog inte fel fast man ska nog inte mala kaffebönor i en kaffekvarn man malt chili i. Då blir det mer chili med kaffesmak 😉

      Ha en fin dag du också!

      Kram Anita

  4. Kristina Skoglund skriver:

    Tack för förslaget ska pröva, låter gott.

  5. lunasblogg skriver:

    Ser proffsigt ut. I år har jag provat att frysa orange Habanero i strimlor, som blev så mycket av och är dunderstark. Då kan jag ha den i många år eftersom det behövs så lite åt gången. Det är ett test. En del har jag dock torkat hel, men jag har ingen kvarn, så jag strimlar superfint varje gång jag ska använda den. Har inte börjat använda den frysta än, så jag vet inte skillnaden.
    Ha det bra! Kram Luna

    • Anita skriver:

      Jag har två hyllor i frysen med chili. Jag hackar för att ha i mat och jag har en låda för varje sort. Och så fryser jag halvor av större chilisar för att ha för ostfyllning. Det fungerar jättebra. Den blir i princip som färsk när man använder den. Jag använder den alltid fryst i maten och när jag ostfyller. Om man tinar den blir den lite sladdrig. Det är spännande med chili 🙂

      Ha det bra du också!

      Kram Anita

  6. Kristinas oas skriver:

    Ojoj, det måste ha varit hur starkt som helt när du lyfte på locket! Cayenne, paprikapulver, saffran och grädde ingår i vårt favoritfiskrecept. Mums! Kram Kristina

  7. Cathy skriver:

    Ha ha, jo jag minns när jag missade att borsta ut kaffekvarnen ordentligt efter en chilimalning:-) Ron såg väldigt förvånad ut vid förmiddagskaffet den dagen:-). Fast det är egentligen ganska gott med lite chilismak i kaffet, fast det ska vara väldigt lite.

  8. Storasyster skriver:

    Prosit kära Chillasyster!
    Du är för härlig när du rapportea om dina blommor, chileplantor och allt annat! 🙂 🙂 🙂
    Den 20 november ska Kjell operera sitt högra öga! Sedan hoppas vi att han ska kunna se litet bättre än han gör nu, när allt är en enda grå dimma.
    Hoppas du och Thomas får en underbar helg!
    Kramar
    storasystr

Kommentera

