Amaryllis 2013 – Statusrapport 1

Dags för 2013 års första statusrapport när det gäller mina amaryllisar.

Jag planterade dom samma datum, den 29 oktober, både 2012 och 2013. Förra året rapporterade jag statusen den 5 november och tänkte därför göra samma sak i år.

Förra året hade samtliga börjat visa sig den här dagen. Det rapporterade jag i detta inlägg.

I år har det gått betydligt långsammare. Endast två har visat sig och det knappt. Den ena är ‘Carmen’ …
20131105_Carmen

… den andra är ‘Summertime’ …
20131105_Summertime

Möjligen är också ‘Trés Chic’ på gång men det går inte att dokumentera då man bara kan ana något nere i löken.

Vad är då skillnaden mot förra året. Jo det finns två som jag tror viktiga skillnader. Den första är:

1) I år har jag planterat i terrakottakrukor, förra året hade jag plastkrukor. Jag valde terrakotta i år för att få lite mer stadga men terrakottan drar också åt sig vätska och dessutom blir det inte lika varmt som i en plastkruka.

2) Lökarna står inte alls lika varmt som förra året. Förra året kom det en ordentlig frostknäpp när jag planterat dom vilket gjorde att temperaturen över elementet där dom står var 28 grader under ett dygn. Därefter mätte jag temperaturen till mellan 22 och 25 grader. I år ligger den bara på knappt 20. Dessutom blir det nog som sagt inte lika varmt i en terrakottakruka.

Jag vattnade igenom dom igen igår (den 4/11). Nu är det bara att vänta. Man är ju ivrig att något ska börja hända så man vet att lökarna är ok. Det tror jag att dom är för dom känns väldigt fasta och fina och dom ser friska och bra ut. Nu gäller det bara att dom vaknar ur sin dvala.

Fler rapporter kommer!

Det här inlägget postades i Amaryllis, Amaryllis 2013. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Amaryllis 2013 – Statusrapport 1

  1. Carina skriver:

    Oj nu blev jag tvungen att kolla mina. De står på en bänk i köket men jag tänker inte riktigt på hur det går för dem. De mådde bra. Alla har skjutit knoppar och fick en extra slurk vatten. De står också i lerkrukor. Tycker det är stadigast och vackrast. Gladast blev jag för ‘Red Garden’ som nu skjutit 2 knoppar och inte bara blad 🙂

    Så jag är övertygad om att dina kommer. De är bara som vi – lite olika snabba i starten.

    Kram, Carina

    • Anita skriver:

      Oj, har dina kommit så långt. Bra att höra att du också har dom i lerkrukor. Då vet jag att det fungerar i varje fall. ‘Red Garden’ låter som en riktig glädjespridare … två knoppar, redan 🙂

      Kram Anita

      • Carina skriver:

        Ska fota den! Det är en löktyp jag aldrig sett förut. En småskog av sammanhängande lökar ungefär som de där små hyacintherna som kommit. Trodde faktiskt att det bara skulle bli blad i år. Kram

  2. Marit skriver:

    Så spennende med dine amaryllis! Det er morsomt å se hva som gir best resultat, enten de i fjor eller i år. Terrakotta potter er nok best for de vil jeg tror siden de trekker til seg vannet bedre. De skal vel ikke ha så mye vann disse plantene? Lykke til med de!

    Ha en fin dag!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Nej dom ska inte ha så mycket vatten, dels kan dom dra iväg och bli för långa och dels så kan sorgmyggorna börja boa i jorden. Jag vill nog också tro att terrakottakrukor är bäst. Vi får se på mina fortsatta rapporter 🙂

      Ha en fin dag du också 🙂

      Kram Anita

  3. Linda skriver:

    Hej!

    Så härligt! Mina bor i boden där det är svalt – men de växer i alla fall. Känner mig lite osäker på hur jag ska göra med vattningen. Har fuktat lite i jorden närmast rötterna, men är rädd att lökarna ska mögla om jag kör en ordentlig genomvattning. Fast det verkar ju som om de tänker växa i alla fall. Någon idé om jag gör rätt eller om det blir tokigt. Jag har alltså inte vattnat igenom jorden någon gång. Men så är det ju typ bara åtta grader där ute.

    Hoppas du får en fin kväll!
    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Oj, växer dina trots att det är så svalt! Och utan att ha fått något vatten. Hm, då undrar jag vad som hänt med mina som inte vill komma igång som både fått en genomvattning och står varmt. Förra året var ju mina igång så här dags. När dom börjat växa brukar jag bara vattna på fatet. Dels för att dom inte ska dra iväg och bli för långa dels för att inte få sormyggelarver i jorden.

      Kram Anita

  4. Sonnja skriver:

    Beautiful photos, Anita!
    Greetings, RW & SK

Kommentera

