Före digitalkamerans intåg …

Det är den 31 oktober och då infaller Halloween. Något jag aldrig över huvud taget firat. Men! 1994 fick jag ett ryck och gjorde en grinande ful gubbe av en pumpa. 1994, det var före digitalkamerans tid. Då hade jag en vanlig analog kamera men den hade jag bara film i när jag åkte på semester. Så vad gjorde jag då om jag ville avbilda något. Jo jag målade av det.

Pumpan blev väldigt ful men skulle nu avmålas. Då den var så fruktansvärt ful fick den ingå i ett stilleben. Jag tog tydligen vad jag hade hemma och la runt omkring, lite paprikor, ett par morötter, en champinjon och en gurka som det var skuret en bit av. Ja jag säger då det. Jag fick gräva djupt i garderoben innan jag hittade detta konstiga ”konstverk” …
20131031_1994_Stilleben

På den tiden hade jag två nymfparakiter, Pepsi och Trollet. Jag kommer så väl ihåg när dom såg min fula pumpa med värmeljus att dom blev helt förskräckta. Dom satt helt stilla och bara tittade på pumpans ögon och grinande mun där ljuset fladdrade spöklikt. Jag var helt enkelt tvungen att bära ut den fula pumpan och lika bra var väl det. Pepsi och Trollet finns inte heller på något foto men naturligtvis målade jag av dom.

Pepsi, en försiktig dam …
20131031_1994_Pepsi

… och Trollet, en stursk herre som ofta satt och visslade ”Hemglass-melodin” …
20131031_1994_Trollet

Nu finns Pepsi och Trollet inte längre hos mig och nu har digitalkameran tagit över min akvarellmålning (fast jag funderar starkt på att börja måla igen). Nu går det mycket snabbare att avbilda saker och ting. Idag köpte jag en billig blomsterbukett och gjorde ett litet bordsarrangemang. Och jag hann knappt blinka förrän jag fotograferat det och lagt in det i datorn …
20131031_2013_Blommor

Några grinande pumpor gör jag inte längre. Jag föredrar prydnadspumpor …
20131031_2013_Pumpor

Och så köpte jag faktiskt lite godis. Det kan ju komma något litet spöke och ringa på. Och gör det inte det så finns det säkert något större spöke i huset som gärna äter lite godis 🙂
20131031_2013_Godis

Vad ni än bestämmer er för att göra idag så hoppas jag att ni får en fin torsdag kväll!

Detta inlägg publicerades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Före digitalkamerans intåg …

  1. Marit skriver:

    Kjære vene, så flink du er til å male!!!! Jeg er meget imponert. Jeg har malt en gang i tiden jeg også, men det var med oljemaling på plater. Du burde absolutt begynne å male igjen! Ha en fin kveld.

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit 🙂 Jo jag är faktiskt sugen på att börja igen. Det var en väldigt skön känsla att börja med ett vitt papper och sedan fylla det med mer och mer färg.

      Kram Anita

  2. Kristina Skoglund skriver:

    Kram till dig, vilka fina bilder och tack för du påminde mig om amaryllisen att det är dags att ta fram dom.

  3. Kristinas oas skriver:

    Åh, vilka fina nymfparakiter du hade! Visst ska du ta upp målandet igen? Om du känner att du vill och prioriterar det.
    Före barnen gick jag och vävde all ledig tid (och ja, jag var yngst på kursen). Fanns inget som var så avkopplande, man var ju tvungen att koncentrera sig helt på det för att det skulle bli bra. Kan sakna det ibland, men har en liten vävstol undanställd, inplastad, i väntan på den dag jag tycker mig ha ”tid över” 😉 Tar nog ett bra tag till.
    Ikväll är mina två yngsta på Halloweendisco, de ser fram emot att mumsa spöklikt godis, dansa och ha kul med kompisarna. Jag har inget emot Halloween, så länge folk bara håller reda på vilken dag det är och respekterar att allahelgona är något annat.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Så kul att du har vävt. Det vore väl roligt om du kan ta upp det igen. Jag ska verkligen försöka ta upp mitt målande igen. Det var därför jag råkade hitta målningen på pumpan. Jag höll på och tittade igenom mina gamla akvareller och där låg den. Då tyckte jag det var kul att lägga ut ett blogginlägg i och med att det var Halloween. Hoppas dina små hade kul igår. Här var det många ”spöken” och ringde på och fick godis. Dom var jättesöta och neg och bockade så sött när dom fick godiset.

      Håller med, jag har heller inget emot Halloween men det får inte blandas ihop med allhelgonahelgen.

      Ha en riktigt skön helg! Hoppas kuvertet har kommit.

      Kram Anita

  4. Pingback: Årskrönika 2013 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Lämna en kommentar