Amaryllis 2013 – Steg 1

Det är tisdag och solen skiner. Först och främst kan jag konstatera att vi i Stockholmsområdet klarade oss från stormen. Men vad jag förstått har den dragit hårt fram i Skåne och på Västkusten. Jag hoppas innerligt att skadorna inte blivit alltför stora.

En annan skada inträffade imorse då jag satt i uterummet och drack kaffe. Det small till i glasdörrarna och när jag tittade låg där en björktrastunge på rygg på altandäcket. Han låg alldeles stilla men jag såg att bröstkorgen rörde sig. Jag hämtade en liten låda och la i lite hushållspapper. Försiktigt la jag ner honom på sidan. Han var alldeles stilla.

Sedan höll jag koll på honom. Skatorna flög omkring och jag jagade bort dom. Efter ca 10 minuter reste han sig plötsligt på darriga ben och efter en halvtimme hoppade han ner från lådan och ner på altandäcket. Så flög han upp i pallkragen med brysselkål och satte sig under ett av bladen. Det var bra för nu satt han i skydd mot skatorna.

20131029Trastunge01

Där satt han säkert en timme men sedan började han picka i jorden och så vände han sig om och tittade mot mig innan han hoppade iväg över gräsmattan. Nu såg han jättepigg ut och jag blev så glad. Jag hoppas han klarade sig.

20131029Trastunge02

Fast det var ju inte det jag skulle skriva om egentligen utan om årets amaryllisar. Jag skickade efter dom från Odla.nu och här kan ni se sorterna.

Då mitt amaryllisäventyr förra året fungerade så bra kommer jag att göra exakt likadant i år och hoppas på lika bra resultat. Det här är vad jag gjort i det jag kallar steg 1:

Igår kväll (vid 20-tiden) placerade jag lökarna i glas så att rötterna skulle hamna i vatten. Där fick dom stå i ca 14 timmar …

20131029AmaryllisGlas

Imorse tog jag fram terrakotta-krukor med en diameter av 15 cm. Som vanligt hade jag inga lecakulor hemma så jag la lite extra krukskärvor i botten …

20131029AmaryllisKrukor

Jag planterade dom så att ungefär 1/3-del av löken stack upp …

20131029AmaryllisPlanterade

Jag vattnade jorden väldigt lite, bara så den blev genomfuktad men inte blöt. Sedan har jag ställt krukorna på en fönsterbräda direkt ovanför ett element så att temperaturen ska hålla sig omkring 22-25 grader. Det är för att väcka rötterna och få igång löken. För att hålla luftfuktigheten har jag satt på små pappstrutar som jag gjort av printerpapper. Nu ser dom ut som en parad med vättar som står i fönstret …

20131029AmaryllisPapphatt

Sedan är det bara att vänta. Det tog ca 1 vecka innan det började hända saker förra året. Jag hoppas saker händer i år också, det kommer jag i så fall att berätta i steg 2.

Önskar er alla en skön eftermiddag och kväll!

Det här inlägget postades i Amaryllis, Amaryllis 2013. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Amaryllis 2013 – Steg 1

  1. Storasyster skriver:

    Hela fönstret fullt av vitluvade tomtenissar! Hoppas vi får se dem utan luvor den 23 december, kära Chillasyster! 🙂
    Vi ses om några timmar!
    Kramar
    storasyster

  2. lunasblogg skriver:

    Vilken solskenshistoria det där med trasten! Så bra du beskriver om att driva amaryllislökar. Det är nog många som kommer att läsa, särskilt de som misslyckats förut. Jag är en av dem som misslyckats att få upp dem i tid, fast i år är i alla fall en av dem jag hade förra året på G. Blev lite sugen på att testa och köpa nya lökar igen.
    Och den omskrivna och fruktade Simone? Den blev som en storm i ett vattenglas här. Ingenting hände tack och lov.
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Vilken tur att Simone höll sig lugn när hon passerade dig. Här märkte vi ingenting.

      Tycker absolut du ska pröva med amaryllis. Du hinner till jul, det tar ca 6-7 veckor tills dom är i blom … dom man köper preparerade typ hos Odla.nu

      Kram Anita

  3. Kristina Skoglund skriver:

    Vad bra att du tar upp amaryllis, det är dags att sätta om dom, har några stycken. Tack för hjälpen.

    • Anita skriver:

      Kristina, så du sparar dina från år till år. Det har jag aldrig prövat med, jag köper nya. Hoppas du får dom att blomma till jul. Fast dom är ju vackra närhelst dom blommar.

  4. Carina skriver:

    Ingen chans eller lust heller för den delen att vara ute idag. Det har regnat och blåst hela dan. Bra att den lille stackaren klarade sig!

    Många fina amaryllis du ser ut att ha hittat 🙂 Gör precis som du förutom struten och här börjar knoppar sticka nu. Men har ett par från förra året jag ska sätta om. Egentligen vill jag ha fler men tiden mellan de blommat färdigt och jag kan sätta ut de är ju inte så kul. Så jag försökte begränsa mig i år.

    Du kommer få finfina blommor om några veckor! Kram från Carina

    PS idag anmälde jag mig till en makro- och landskapsfotograferingskurs i slutet av maj… ..nästa år!

    • Anita skriver:

      Javisst blir man sugen att ha många olika sorter av amaryllis, man får hejda sig 🙂

      Så himla spännande det låter med kursen! I slutet av maj också … denna härliga tid. Då kommer ni säkert att hitta många vackra motiv. Lite avis är jag allt 🙂

      Kram Anita

  5. Marit skriver:

    Jeg gleder meg til å se blomstringen hos deg i desember! Jeg får aldri de til å blomstre igjen, så derfor har jeg gitt de opp. Jeg har prøvd veldig mange ganger… 😉
    Så heldig fuglen var som kom til deg! Godt at den fikk gjemt seg for skjærene.
    Ha en fin kveld.
    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Ja jag hoppas jag ska få dom att blomma till jul. Det fungerade förra året så jag håller tummarna.

      Jag är också glad att jag såg när fågeln flög in i glasdörren så jag kunde hjälpa den. Nu hoppas jag att den har klarat sig.

      Ha en fin dag!

      Kram Anita

  6. Kristinas oas skriver:

    Sådan tur att fågeln klarade sig!
    Bra att du skriver mer om att driva amaryllisar, önskar bara att jag hade läst det lite tidigare… 😉
    I år ska jag för första gången prova själv. Det där med att rötterna ska vara i vatten hade jag missat, så det har jag inte gjort. Storlek på kruka, djup i kruka och lagom vattning har jag fixat. Och sedan kom faktiskt knepigaste biten. att ställa lökarna varmt. Vi har ju knappt satt igång värmen hos oss ännu! Men varmaste rummet är tvättstugan, så jag ställde in dem där med en pappkasse som ”låda” ovanpå för att det ska bli mörkt. Spännande. Fast jag är lite skeptiskt till att det ska funka…
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Kristina, det där med att ha rötterna i vatten natten innan behövs nog egentligen inte. Det är för att dom ska börja svälla lite och snabbare komma igång. Jag tror det fungerar ändå. Det är inte lätt att hitta värme för dom så här års. Men det kommer säkert att fungera i tvättstugan. Ska bli spännande att följa våra amaryllisäventyr 🙂

      Ha en bra dag!

      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        Ja, går det vägen skriver jag om det, annars blir det väl till att köpa några lökar i knopp ”som vanligt”. Vara utan amaryllis vill jag verkligen inte. 🙂
        Kram Kristina

  7. Charlotta Cesar skriver:

    Oj, här var det då ordning och reda! Jag har knappt hunnit fatta att det är höst och amaryllis har jag ännu inte skänkt en endaste liten tanke. Men nu fick jag sannerligen lust!
    Kram!

  8. GladiGrönt skriver:

    Vad fint du ska få med så många amaryllisar, de lyser verkligen upp julen. Som snitt är dom extra lyxiga. Du kanske kan offra någon stjälk till snitt då du får så många. Det är fint att hänga den uppåner i ett band. Vattnas genom att hälla vatten i stjälken.

    • Anita skriver:

      Jag brukar faktiskt alltid ha en del av dom som snitt. Tycker det är så fint. Har aldrig prövat att hänga någon upp och ner, det låter spännande så det ska jag nog pröva i år.

  9. Väldigt pedagogiskt och tydligt hur man gör med amaryllis, jag tackar och bugar! Har nämligen köpt några nya lökar som jag ska plantera och en gammal (sen förra året) som jag tänkte få liv i igen…hoppas att jag lyckas 🙂

    • Anita skriver:

      Så kul 🙂 Jag håller tummarna för att det kommer att gå bra med dina amaryllisar! Både de nya och den gamla. Jag har aldrig prövat att väcka upp någon gammal. Brukar ha så dåligt med plats att förvara dom på. Kanske jag kommer att pröva i år.

  10. Ping: Årskrönika 2013 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

