P som i …

pelargoner till exempel. Alla pelargonerna har flyttat in i uterummet men dom har definitivt inte slutat blomma.

Mårbackan brukar blomma väldigt länge …
20131027Marbacka01
20131027Marbacka02

En okänd vit blommar fortfarande med några enstaka blommor …
20131027White

Äggskalspelargonen ‘Gemma’ är en favorit …
20131027Gemma01
20131027Gemma02

En som liknar ‘Gemma’ i färgskalan är ‘Asarnas Ratatosk’ …
20131027AsarnasRatatosk01

‘Blue wonder’ brukar blomma hela vintern …
20131027BlueWonder

Liksom den röda ‘Bornholm’ …
20131027Bornholm

Det är långt till vårens tulpaner kommer upp i rabatterna men då kan man njuta av ‘Patricia Andrea’ som är en tulpanpelargon …
20131027PatriciaAndrea

Den sista blomman på den gula ‘First Yellow’ (kanske jag ska döpa om den tillfälligt till ‘Last Yellow’) …
20131027FirstYellow

Men det kan ju också vara P som i Plumbago auriculata, Blyblomma. Det fick bli ett par bedagade bilder på en lätt bedagad blomma …
20131027Blyblomma01

20131027Blyblomma02

Men framförallt så verkar det som säsongens första höststorm kommer att dundra in och verkligen sätta P för sommaren. Nu har SMHI uppgraderat till klass 3-varning i framförallt västra Sverige. Här i Stockholmstrakten är det fortfarande klass 1-varning men ute till havs är det klass 2. Det blir alltså rejält blåsigt. Jag har just varit ute och plockat in alla lösa föremål och soptunnan har fått flytta in i garaget. Så mycket mer kan jag inte göra. Nu håller jag tummarna för att stormen inte kommer att orsaka för mycket förödelse. Framför allt skänker jag er en tanke som befinner er i klass 2 och 3 -områdena.

20131028Stormvarning

Nu ska jag gå och göra mig lite lunch. Det blir bland annat ugnsbakad potatis … P som i potatis alltså.

Var nu försiktiga allihop när stormen drar in!

Det här inlägget postades i Allmänt, Blyblomma - Plumbago auriculata, Pelargoner. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till P som i …

  1. Linda skriver:

    Alltså, jag önskar mig en fotolektion av dig. Du tar så fantastiskt fina bilder. Det är en njutning att titta på pelargonbilderna!

    Tusen tack för det du skrev om hortensian. Nu ska jag fundera på om jag ska ha en till 🙂

    Här är det kav lugnt än så länge … lugnet före stormen?

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Linda … tack! Så glad du gör mig 🙂 När det gäller hortensia, jag tycker absolut att du ska satsa på en till att ha i kruka. Det kommer ju att vara idealiskt för den att övervintra i er vinterträdgård.

      Här har det just börjat regna rejält och det blåser lite. Men nu har SMHI tagit bort klass 1-varningen igen från oss i Stockholms län. Däremot ligger den kvar i Östergötlands län såg jag. Vi håller tummarna för att det inte blir så farligt.

      Kram Anita

  2. Vilt og vakkert skriver:

    Heisann!

    Så vakkert fotografert!
    Apropos storm, et vindkast gjorde at hele stativet mitt med pelargonia gikk overende på trappa ved inngangen. jeg hadde satt et ut for å få litt bedre plass i gangen. Det er jo fremdeles så varmt å sette det ut med blomstene, så jeg tok sjansen… det skulle jeg ikke ha gjort! De overlever nok, må bare få litt mer jord og godt stell utover…
    ha fin uke ;:OD)

    • Anita skriver:

      Tack så mycket 🙂 Men oj så tråkigt med pelargonerna. Men dom brukar ju som tur är vara väldigt tåliga. Även om det skulle brytas några grenar så brukar dom ju klara sig. Du får fylla på jord igen och hoppas på det bästa.

      Ha en fin vecka du också 🙂

  3. Storasyster skriver:

    Hej Chillasyster!
    Pelargoner är fantastiska! Vi har inte rensat på balkongen ännu av olika orsaker och pelargongerna blommar för fullt! Det enda vatten de har fått är det som vår Herre har bestått dem med i övrigt intet! 🙂
    Dina bilder är fantastiska!
    Kram
    Storasyster

    • Anita skriver:

      Men kära storasyster! Jag som trodde ni redan tagit bort pelargonerna från balkongen. Men det är ju så varmt så dom klarar sig nog ändå. Och nu har ju SMHI tagit bort klass-1-varningen från oss så då klarar dom nog blåsten också.

      Vi ses imorgon!

      Kram Chillasyster

  4. Marit skriver:

    Så vakre bilder du har tatt! Pelagoniablomster er så pene å se på. Mårbacka er spesielt fin. Plumbago har jeg aldri hatt, men fargen på blomstene er absolutt noe for meg.
    Jeg krysser fingrene for at stormen ikke blir så fæl!
    Her tror jeg vi slipper unna.
    Ha en fin kveld!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit 🙂 Blyblomma (Plumbago) kan jag rekommendera. Den är så rent blå. Blå som himlen. Jag tror också att stormen går söder om er. Det verkar fortfarande som om västkusten i Sverige kommer att drabbas hårt.

      Ha en fin kväll du också”

      Kram Anita

  5. Kristinas oas skriver:

    Vilka fina pelargoner, njuter av dina bilder. Jag förträngde att jag borde ha tagit skott på utepelargonerna och så var det ajöss med dem i senaste frosten. Så kan det gå!
    Här var det klass 2-blåst i kväll och min buss hem i kom inte… Den hade ställt in i sent skede visade det sig. Så maken fick komma och hämta mig på jobbet. Men nu är jag hemma i alla fall.
    Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Så är det, ibland missar man att frosten kommer, i synnerhet ett år som detta då sommaren varat så länge. Vi hade tur och klarade oss från stormen. Skönt att maken kunde komma och hämta dig så du kom hem i säkerhet. Förstod av rapporteringen att det varit en hel del nedblåsta träd och annat som blåst omkring.

      Ha en fortsatt fin dag!

      Kram Anita

  6. Gunilla skriver:

    Hittade din fina blogg när jag sökte dikter till allhelgona. Helt underbara bilder. Ha en fortsatt fin höst 🙂

  7. Ulla skriver:

    Blue Wonder, vilken underbar pelargon! Härliga blommor och en härlig färg. Jag kikade på detta inlägg i veckan men då hann jag inte skriva. Hade vovven som skällde när jag inte riktade uppmärksamheten mot honom 🙂
    Det är ju härligt att ha blommande pelargoner ännu. Mina aquarello blommar också för fullt.
    Plus en röd som är ny för i år. Och även den lilla unikpelargonen som du kan få en stickling av till våren.
    Hur går det med dina kamelior?
    Av mina tre så är det en som blommar lite nu.
    Kram Ulla
    och trevlig Allhelgona önskar jag dig också!

    • Anita skriver:

      Javisst är det väl härligt med pelargonerna som fortfarande blommar. Fantastiskt att du har kamelior som redan blommar. Mina är fulla med knopp men dom är ännu inte så stora så jag tippar att dom slår ut i februari som dom brukar. Dom verkar ha kommit in i en speciell cykel som dom verkar trivas med.

      Ha en fortsatt skön helg! Och … det låter härligt med en hund som pockar på uppmärksamhet 🙂

      Kram Anita

  8. Ping: Årskrönika 2013 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

