Blommig fredag – När växterna själv får välja

Det är återigen dags för ”Blommig fredag” hos Hélena med bloggen ”Bland rosor och bladlöss”. Temat den här veckan är ”Om växterna själv får välja”.

Det här var inte lätt. Faktum är att jag tyckte det var så svårt att jag tänkte ge upp. Men så tänkte jag att skam den som ger sig. Jag gör en liten egen annorlunda vinkling på temat. Jag har valt att skriva om en växt som jag gillar och gör allt för att få behålla men som säkert skulle rymma så fort den kunde från mig om den själv fick välja. Växten är trädgårdshortensia, Hydrangea Macrophylla och här är historien om min ”Fröken Hortensia”.

År 2006 fick fröken Hortensia flytta från en plantskola hem till mig. Hon var blå, som himlen en vacker sommardag …
20131025_BF_Hemma2006

Jag planterade henne i en stor kruka …
20131025_BF_Hemma2006_02

Jag frågade hur hon trivdes men då blängde hon mest och sa att hon tyckte det var oförskämt att hon skulle få bo i en kruka i Stockholmsområdet. Hon hade minsann släktingar i Norrvikens trädgårdar som hon mycket hellre skulle flytta till. Där var omgivningarna vackra och klimatet behagligt. Jag fick se ett par bilder och kunde inte direkt säga emot. Dom verkade ha det väldigt bra …
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fast dom är ju så många sa jag i ett försök att blidka henne. Du skulle ju försvinna i mängden. Hon bara fnös och sa att hon minsann kunde bo ensam bara hon fick flytta söderut där klimatet var bättre. Hon hade en kusin som bodde ensam på en parkeringsplats i Simrishamn under mycket enkla förhållanden. Men hon trivdes ändå …
20131025_BF_Simrishamn2003

Sommaren gick. Jag pysslande med fröken Hortensia men hon var mest sur. Nu hade hon fått för sig att hon skulle flytta till Karlskrona. Hon hade träffat någon via nätet sa hon och visade mig en bild …
20131025_BF_Karlskrona2009

Jag kunde inte neka till att det var en stilig hortensia hon hittat men samtidigt sa jag att det såg ut på bilden som om han satt bakom galler och jag kunde inte på något villkor tillåta att hon flyttade dit.

Vintern kom och fröken Hortensia fick flytta in i vårt gamla pannrum. Där hade vi extra belysning men det var ganska varmt, alldeles för varmt tyckte hon. Dessutom fick hon löss och blev om möjligt ännu surare. Den kommande sommaren blommade hon med ett par ynka blommor innan det var dags för en ny vinter i pannrummet.

Så kom vändningen. Hösten 2008 byggde vi vårt uterum. Nu hade jag en sval plats för fröken Hortensia att övervintra på. Jag berättade det för henne och hon blev faktiskt lite positivt inställd men hon ställde vissa krav. Hon sa att hon ville stå ute så länge som möjligt, kanske till framåt jul innan jag tog in henne i uterummet. Hon ville känna av kylan ordentligt och mogna av som hon uttryckte det. Naturligtvis fick hon som hon ville.

Sommaren 2010 hade hon vuxit till sig och fick lite fler blommor. Men hon ville fortfarande retas lite för nu hade hon skiftat färg till rosa. Det var mitt eget fel sa hon. Hon mumlade något och jag tyckte det lät som Lena Ph, men så kom jag på att hon sa att det var fel ph, det var därför hon hade blivit rosa …
20131025_BF_Hemma2010

Sedan dess har vi faktiskt kommit ganska bra överens fröken Hortensia och jag. Hon har nog insett att jag försöker göra allt för att hon ska trivas. Att hon gått över i rosa gör mig ingenting och i somras var hon makalöst vacker …
20131025_BF_Hemma2013

Men även om hon verkar trivas hos mig nu så kan jag inte känna mig säker. Jag såg att hon sneglade på en bild från Bodnant Garden i Wales härom dagen …
20131025_BF_Bodnant2008_03

Fast sa jag, dom är ju helt blå och du är ju rosa nu för tiden. Då skulle du ju inte riktigt passa in. Men då suckade hon bara och drog upp det där ph:t igen.

Så vem vet, en dag kanske hon är borta. Men jag hoppas inte det för jag skulle sakna henne mycket, min numera rosa fröken Hortensia.

Jaha, det var min tolkning av veckans tema. Vill ni se hur andra tolkat det är det bara att klicka här. Det ska jag göra!

Och hör ni … ha nu en riktigt trevlig helg!

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Hortensia. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Blommig fredag – När växterna själv får välja

  1. Sonnja skriver:

    WoW! What a beautiful photos!
    Greetings, RW & SK

  2. Gunilla skriver:

    Bilder som jag verkligen drunknar i.
    Otroligt fint.
    En önskedröm för en Hortensia.

    Trevlig Helg

  3. Anne-Mari skriver:

    Herleg innlegg om den viljesterke hortensiaen.
    Nydelege bilder !

    Fin helg frå Anne-Mari

  4. Ulla skriver:

    Ha,ha,…..vilket härligt inlägg Anita! Du kan verkligen prata med dina växter 🙂
    Tur att du fick den kinkiga fröken Hortensia att trivas till slut. Underbart beskrivet!
    Kram Ulla

  5. Carina skriver:

    Instämmer!!! Började dagen med att läsa mail och därifrån ditt inlägg. Så jag kan bara säga tack för leendet som spred sig från mungipa till mungipa. Skönt sätt att börja dagen! Kram från Carina

  6. Charlotta Cesar skriver:

    Men vilket fantastiskt underhållande inlägg! Jag var tvungen att läsa två gånger för att riktigt njuta:) Och vad fin hon har blivit din hortensia!
    Ha en riktigt skön trädgårdshelg,
    Charlotta

  7. Kristinas oas skriver:

    Inlägget om din viljestarka hortensia fick mig att fnissa. Så skönt att hon har börjat känna sig mer hemmastadd hos dig när hon fick en ny bostad på vinterhalvåret. Ha en riktigt fin helg! Kram Kristina

  8. Kristina Skoglund skriver:

    vilka fina bilder på hortensia, har också en rosa har fått flytta in.

  9. Smilbanden pekar uppåt kan jag säga! Härligt inlägg! Mustiga bilder på hortensior, en var från mina hemtrakter (Karlskrona).
    Ha en skön fredag!/Anna

  10. Ruben skriver:

    Växter kan verkligen vara besvärliga ibland, hur än man förklarar, så vägrar de begripa!!! Du hade ju tur, eller också är du en riktig psykolog, för din hortensia började ju till slut fatta galoppen!

    Ha det gott!
    /Ruben

  11. Ninni skriver:

    Vilket underbart inlägg….härliga bilder….=)

    Kram Ninni

  12. Marit skriver:

    Så vakre bilder! De hekkene var utrolig flotte. Jeg synes hortensia er så flotte. Herlig historie du forteller.
    Ha en fin kveld.
    Klem Marit

  13. Linda skriver:

    Vilken underbar berättelse. Mina mungipor fastnar snart i öronen.

    Jag har också en hortensia. Den är och förblir blå, trots att jag inte längre bryr mig om det där med Lena Ph 😉 Min står i en egen rundel och bor ute året runt. Den skulle nog hellre bo som din vintertid om den fick, men i stället får den en rundel av nät fylld med torra löv. Vet inte om det är vanligt för hortensior i det här klimatet, eller om den är lite sur som din, för den verkar endast blomma vartannat år. I år blev det nästan inga blommor, så jag hoppas att den i sommar ska vara lika översållad som förra året 🙂

    Kram
    //Linda

  14. Villrose skriver:

    Hortensia-frøkner kan virkelig være vanskelige! Nydelige bilder 🙂

  15. Meta skriver:

    Härlig tolkning av en vacker blomma. Den blå är nog vackrast i alla fall tycker jag
    ha en fin helg
    kram Meta

  16. vivian skriver:

    Charmig tolkning, hon är magnifik och snyggare rosa.
    Ha en skön helg
    Vivian

  17. Hihi, vad skojigt du berättar om fröken Hortensia. Vilken skönhet hon har blivit, hälsa henne det ! Jag tycker nog att hon är bra mycket vackrare i rosa krinolin. Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

  18. pilgrim69 skriver:

    Vilken tur att hon valde att stanna hos dig. Hon är en riktig skönhet! Måste nog ta ocharm försöka med en egen fröken. Underbar tolkning!
    Kram Hélena

  19. Merja skriver:

    Vilken härlig berättelse! Tur att du inte gav upp:) Vilket skönhet hon är!!
    Ha det gott!

  20. Berit skriver:

    ÅÅ vilken helt underbar tolkning av temat!!!
    Ha en underbar dag!!!

  21. lunasblogg skriver:

    UNDERBART inlägg, varmt, humoristiskt och livsbejakande bilder! Din numera rosa dam kommer att stanna, det är jag säker på.
    Hälsningar från en annan Hortensia älskare.

  22. Linda skriver:

    Hej!

    Tar inte hortensian väldigt mycket plats när den ska övervintras? För du kan väl inte klippa ner den? Tycker du att den är svår att hålla liv i? Inomhus hortensior är INTE min grej. Tror att jag vattnar fel. Dör gör de i alla fall. Är rädd att jag kanske inte skulle klara en hortensia i kruka utomhus. Fast i och för sig kan den ju bo i kruka när den övervintrar och i ett hål utomhus när det är sommar 🙂 Önskar att jag hade bättre tumme med dem.

    Mina amaryllisar bor än så länge i boden med övervintrarna. Men jag är lite orolig att lökarna ska få för sig att li mögliga. Tar jag in dem i huset så har jag julstämning snarare än jag tänkt mig 😉

    Kram
    //Linda

  23. Veronica skriver:

    Aha, Anita är det så man gör med de kinkiga?! Kanske värt att försöka med mina som står i rabatten och inte har gett en blomma på 2 år nu!
    Jag tror inte hon rymmer ifrån dig… vem skulle vilja rymma ifrån ett sånt gullande och omhuldande?
    Inte jag i varje fall 🙂

    Ha en härlig lördagskväll och hoppas vi får lite sol här i Stockholm i morgon!

    Kram

  24. Maribels Garden skriver:

    Vilket underbart inlägg, ja Hortensian den väljer verkligen hur den vill se ut, byter färg lite hur den vill, jag har inte lyckats att övervintra den, men jag njuter av den så länge det går. Ha en skön söndag!

  25. Storasyster skriver:

    Underbara, underbara chillasyster!
    Skriv din bok med underbara kåserier och bilder! Jag skrattade gott åt fröken Hortensia, som gått från blått (som jag gillar) till rosa (som jag älskar)! 🙂 Du skriver så underfundigt och roligt och dina bilder är rent magiska käraste chillasyster!
    Vi ses i morgon på kören! Lillasyster Åsa har det gott på Grand Canaria, trots en och annan regnskur! Vi får sjunga för henne i morgon!
    Från det ena till det andra, har ni bokat någon fotbollsresa till England ännu? Det är ju tur att ni inte är där nu i alla fall.. 🙂
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    Storasyster

  26. Ping: Årskrönika 2013 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

