Månadens favoritväxt 2013 – Oktober – Brysselkål

Anna Vattenkanna har på sin blogg ett roligt och inspirerande tema som heter ”Månadens favoritväxt 2013”. Det innebär att man, varje månad, lägger ut ett inlägg om sin favoritväxt just den månaden. Växten måste finnas i den egna trädgården eller i det egna hemmet.
___________________________________________________

Det är oktober och dags att utse en favoritväxt. Ni har redan sett på rubriken att det är brysselkål. Hmm … ska hon nu börja tjata om sin brysselkål igen säger nog ni som följt min blogg tidigare. Och se det ska hon … för jag älskar brysselkål 🙂

Det är fjärde året i rad som jag odlar brysselkål. Varje år tänker jag att jag nog inte ska odla brysselkål nästa år. Den tar ju sån plats och så äter ju kålfjärilslarverna upp bladen. Och så måste det vara en hyfsad sommar, annars hinner inte huvudena utvecklas. Men ändå, när vi närmar oss februari står jag i någon fröbutik vid bokstaven ‘B’ bland kålväxter och undrar hur jag kom dit. Och innan jag vet ordet av står jag vid kassan och betalar min fröpåse med brysselkål av sorten Masterline F1. Jag har nämligen kommit på att det är den bästa sorten. Den är tåligast, utvecklar störst huvuden och växer snabbast. Och så är den god också.

Den är inte speciellt vacker att skåda. I synnerhet inte i somras då kålfjärilarna i princip perforerade den. Kolla in bladen, och fjärilen ”in action” …
20131015_MF_Brysselkal01

Men dom äter som tur är inte på huvudena …
20131015_MF_Brysselkal02

I oktober har vi vår egen ”Oktoberfest”. Då smakas årets brysselkål av. Brysselkål ska utsättas för en det frost för att bli som finast och i oktober har det i regel varit en hel del frostnätter. I år gick avsmakningen av stapeln lördagen den 12 oktober. Brysselkål med pocherat ägg och hyvlad parmesan. Det var sååå gott …
20131015_MF_Brysselkal03

Sedan äter vi brysselkål så länge den räcker. Julafton 2011 var en riktigt höjdpunkt. Då skördade jag den här fina brysselkålen på julaftons eftermiddag …
20111224brysselkal

Och när den egna tar slut så får man köpa holländsk i affären. Fast visst blir man lite betänksam när man ser texten … B-Spruiten … hmm, låter som ”Besprutad”. Fast det betyder det inte. B är en förkortning av Brusselse och spruiten betyder helt enkelt kål. Fast visst kan den vara besprutad. Sådant vet man ju aldrig. Då är det mycket bättre med den närodlade. Det blir nog brysselkål nästa år också 🙂
20131015_MF_Brysselkal04

Brysselkål fick alltså bli min favoritväxt för oktober. Klicka på bilden nedan för att se andra favoriter hos Anna Vattenkanna.

MånadensFavoritväxt2013

Det här inlägget postades i Brysselkål, Månadens favoritväxt. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Månadens favoritväxt 2013 – Oktober – Brysselkål

  1. Marit skriver:

    Så flotte bilder du har tatt av den! Morsomt å se den lille kålsommerfuglen som er i aksjon. Her i Norge kalles den Rosenkål, og vi pleier å spise det til jul. Det var en flott favoritt!

    Klem Marit

    • Anita skriver:

      Tack Marit! Jag tror faktiskt att den ibland kallas rosenkål här i Sverige också även om brysselkål är det vanligare namnet. Förr åt vi den bara till jul men nu äter vi den hela höstarna. Som förrätt med just pocherat ägg är den jättegod.

      Kram Anita

  2. Ruben skriver:

    Det ser ju så himla läckert ut att jag snart börjar jag dregla. Jag tyckte det till och med var färre kålfjärilar i år än det brukar vara men ändå såg kålrabbin ut som hej kom och hjälp mig. Kökslandet är min frus domäner så det lägger jag mig inte i, frånsett att jag assisterar i ett och annat. Men min tro är, att är man lite på alerten och plockar bort larverna kontinuerligt, så skall väl inte skadan behöva bli så stor? Det är ju larverna och inte fjärilarna som äter av det goda! Kålrabbi är för övrigt NÄSTAN lika gott som brysselkål!

    Ha det gott – B-gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Du är rolig du, B-gott 🙂 Kålrabbi är faktiskt inte helt fel det heller men den klår inte brysselkålen. Jag brukar göra en gratäng på potatis och kålrabbi, den är jättegod … oj, nu börjar jag också snart dregla om jag ska sitta och tänka på en massa god mat. När det gäller kålfjärilslarverna, normalt går det att avlägsna äggsamlingarna på bladen för att slippa larverna men med den mängd kålfjärilar som lade ägg i år så gick det bara inte. Och sedan upptäckte jag ju att det var så ont om dagfjärilar så till slut lät jag kålfjärilarna hållas. Dom skadar ju som sagt bara bladen ändå.

      Ha det gott – KR-gott 😉
      /Anita

  3. Kristina Skoglund skriver:

    Brysselkål är gott, brukar äta det till jul, min dotter brukar göra en god sallad med mandel och brysselkål.

  4. Anne skriver:

    Hei! Har dyrket rosenkål et par ganger og det smakte himmelsk. Kan ikke sammenlignes med kjøpte. Pochert egg, parmesan og rosenkål må ha vært en nytelse. Ha det godt! Anne

    • Anita skriver:

      Anne .. då förstår du min förtjusning över egenodlad rosenkål eller som vi oftast säger brysselkål. Jag kan verkligen rekommendera den tillsammans med pocherat ägg och hyvlad parmesan.

      Ha det gott du också!

  5. Kristinas oas skriver:

    Jag gillar brysselkål, om den är lagom kokt och grön och fin. Har odlat själv ett par år (dock inte i år). Förra gången gjorde jag ett tält för brysselkålen. Tog sådana där gröna bågar man kan stötta växter med, högsta sorten, och satte i en ring runt alla brysselkålsplantorna och så ett lager fiberduk över och stenar nertill. Facit blev 0 angrepp av kålfjäril, så det kan jag rekommendera. Tältet satte jag över direkt jag planterade ut småplantorna. Kram Kristina (som gillar ditt oktoberval)

    • Anita skriver:

      Så roligt att du också gillar brysselkål och har odlat det. Jag ska pröva det där med tält nästa år, för det blir som sagt säkert brysselkål då också 🙂

      Ha en bra dag!

      Kram Anita

  6. Brysselkål är en favorit att äta för min del också, med massor av smör på såklart… Praktiskt att brysselkål börjar med B för då behöver du inte bläddra så långt bland fröerna innan du kommer dit, hihi 🙂 Har aldrig odlat själv innan men blir sugen på det nu…så plantorna ska vara kvar i marken under vintern och så skördar man direkt från plantan? Ska lägga på minnet sorten Masterline F1 till nästa år.
    Ha det gott!/Anna

    • Anita skriver:

      Javisst är det tur att brysselkål börjar på B 🙂 Ja plantorna kan stå kvar länge. Jag skördade direkt från plantan på julafton. Men verkar det komma väldigt kallt väder och mycket snö är det nog bäst att skörda de huvuden som finns kvar. Annars blir dom begravda under snön och då smakar dom inte så bra. Det hände ett år fast då hade jag bara ett fåtal huvuden kvar så det gjorde inte så mycket. Jag har alltid bara skördat direkt från plantan så jag vet inte riktigt hur man ska förvara dom om man skördar dom och inte äter dom direkt. Kanske kan man frysa dom, dom gillar ju att bli frostnupna.

      Ha det gott du också!

  7. Merja skriver:

    Visst är de fina, men jag kommer inte riktigt överrens med smaken:)
    Ha en finn dag!

    • Anita skriver:

      Jag har läst att antingen gillar man brysselkål eller också gillar man det inte alls. Brysselkål har tydligen ett speciellt smakämne som vissa uppfattar väldigt starkt och dom tycker ofta inte om den smaken. Förmodligen känner jag inte av det smakämnet för jag älskar ju brysselkål 🙂

      Ha en fin dag du också!

  8. Anni skriver:

    Nu är jag lite sent ute, det är ju redan november, men jag har missat att titta in till dig efter din kommentar om min Månadens favoritväxt! Brukar alltid besöka de som besökt mig, men här har jag missat.
    Tänk att odla egen brysselkål! När jag var liten tyckte jag som de flesta barn inte alls om brysselkål, men nu älskar jag dem! (Liksom savoykål och broccoli, som också är stora favoriter) Så underbart att kunna skörda på julafton, det är sann lyx!

    Undrar just om jag ska kunna hitta någon favoritväxt i november …

Kommentera

