Den sista doften av sommar …

Nu börjar varningarna om den första snön komma. Va, det var ju nyss sommar! Jag vägrar! Jag vägrar lyssna, jag vägrar se. Jag blundar, håller för öronen och skriker. Det är då jag känner den … den sista doften av sommar …

… Doften är berusande … doften är … Stanwell Perpetual …
20131016StanwellP00

… jag går lite närmare …
20131016StanwellP01

… hon är lite skamfilad av hösten men när jag fotograferar henne genom honungsrosens grenar blir hon lika vacker som hon var i juni …
20131016StanwellP02

… två knoppar, kommer dom att hinna slå ut innan herr Vinter kommer stormande genom skogen och ner i trädgården? …
20131016StanwellP04

… Jag måste bara bevara doften. Jag klipper av en av rosorna och lägger den i en skål med vatten …
20131016StanwellP05

Skålen står här bredvid mig nu. En skål full av sommar … ett litet tag till.

Det här inlägget postades i Allmänt, Rosor. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Den sista doften av sommar …

  1. Ulla skriver:

    Nä, ingen snö ännu, det vill vi inte ha 🙂 Igår hade vi underbart väder här, nästan som sensommar. Jag hade vinterjackan på mig men det blev alldeles för varmt så jag fick ta av mig den.
    Härligt med blommande rosor i oktober. Hoppas knopparna hinner slå ut!
    Nu har jag suttit någon timme med att fixa en ny bloggmall, jag var inte helt nöjd med den mörka.
    Ibland är jag lite velig av mig, men nu blev jag nöjd 🙂
    Ha det så gott och mota bort vintern 🙂
    Kram Ulla

    • Anita skriver:

      Vi hade också varmt och skönt igår. Jag var ute i trädgården hela dagen och jag bara njöt. Har varit ute mest hela dagen idag också. Ännu ingen vinter i sikte.

      Var tvungen att titta in till dig och se din nya bloggmall. Den är jättesnygg! Elegant!

      Nu hjälps vi åt med att mota bort vintern!
      Ha det så bra!

      Kram Anita

  2. Kristina Skoglund skriver:

    vackert hoppas den hinner slå ut.

  3. Marit skriver:

    Så vakre bilder du viser! Det er godt å kunne klamre seg til sommeren en stund til.

    • Anita skriver:

      Ja nu får vi verkligen ta vara på det sista av sommaren. Om det blir som dom spår så blir det kalla vindar och snö i slutet av veckan.

  4. Ruben skriver:

    Det är som om trädgården riktigt bemödar sig om att göra en vacker sorti!
    Härlig färg på den rosen, lite luggsliten men på ett charmigt sätt!
    Njut av doften!

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Precis så är det Ruben, trädgården försöker att visa upp sig från sin bästa sida för att vi ska komma ihåg den under den långa kalla vintern som ligger framför oss.

      Ha det gott du också!
      /Anita

  5. Kristinas oas skriver:

    Åh, snygging till ros, det är lite speciellt med de där som bara fortsätter att blomma så länge som de kan. Här hos oss är det Moonlight som lyser vit med fler knoppar på gång. Blir glad varenda gång jag går förbi den i trädgården. Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Moonlight … vilket vackert namn på en ros. Den var ny för mig. Härligt med vita rosor nu på hösten när kvällsmörkret kommer tidigt.

      Kram Anita

  6. Åsa S skriver:

    Härlig ros som håller sommaren vid liv ytterligare en tag. Det är vackert ute just nu, men så snabbt löven faller! Och mörkare blir det hela tiden, men snart vänder det och sommaren återkommer 🙂 (jag försöker glömma att vi ska ha en lååååång kall vinter först).
    Kram från lillasyster

    • Anita skriver:

      Det går väldigt snabbt nu för löven att falla. Idag är det i varje fall vindstilla. Jag ska strax ta en promenad för att äta torsdagslunch med mina gamla kollegor. När det gäller vintern får vi tillsammans försöka att lätta upp den, med sång bland annat 🙂

      Kram från storasyster

  7. Storasyster skriver:

    Chillasyster, vilken vacker ros, lätt bedagad, men ändå så underbart somrigt vacker! Önskar jag kunde känna doften också. Även om de har hotat med att kung Vinter kanske hälsar på oss, tror jag inte att han fryser oss till lydnad ännu. Jag tror att vi kan vara litet rebelliska ännu och jag tror att knopparna kanske hinner slå ut! I alla fall hoppas jag det. Jag tänker inte ta fram vinterkängorna och vinterkappan riktigt ännu. På balkongen har några pelargoner vågat sig på att sätta ytterligare några knoppar, men de åker i helgen, om jag inte spar dem.
    Vi hörs allra goaste lillasyster! Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    storasyster

    • Anita skriver:

      Älskar dina fyndiga ord … ”fryser oss till lydnad” … 🙂 Nej, vi ska minsann inte frysas till lydnad inte. Tycker du ska försöka spara pelargonerna. Kommer ihåg några du sparade … var det förra året … ? Dom var ju helt fantastiska. Hälsa Kjelle så mycket så syns vi.

      Kram från Chillasyster

  8. Ping: Årskrönika 2013 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

