Blommig fredag – En tuffing

Efter en härlig Brittsommarvecka är det fredag igen och temat för ‘Blommig fredag’ hos Hélena med bloggen ”Bland rosor och bladlöss” är ”En tuffing”.

Fantasin tröt, jag hittade ingen bra tuffing. Jag funderade …

… först tänkte jag att jag kanske skulle skriva om min magnolia ‘Wadas memory’ som jag köpte 2003 och som blommade med en stackars blomma i två år innan den frös bort och försvann. År 2007 kom en kvist upp ur jorden, och 2008 kom en blomma igen. Nu, sex år senare, är det ett ståtligt träd på närmare tre meter. Kanske skulle jag skriva om den, fast, det har jag ju redan gjort i ett gammalt inlägg så nä, jag skippade den idén …

20131011_BF_TuffingMagnolia

Tänkte vidare. Kanske jag skulle skriva om den röda rosen som jag trodde dött en vinter och som jag grävde upp och slängde ner i en hink utan vatten och glömde i ett par månader. Hittade hinken och rosen hade en liten grön gren. Livskraft tänkte jag, den måste tas till vara. Planterade den och den växer nu och blommar varje år. Men så kom jag på att jag inte ens vet vad det är för ros så då skippade jag den idén också …

20131011_BF_TuffingRos

Kanske skulle jag skriva om en av fågelvärldens tuffaste fåglar som fått namnet ”mes”, fast jag hade ju fågeltema förra veckan så det skulle kanske bli lite tjatigt …

20131011_BF_TuffingBlames

… men den här gröna tuffingen då, som landat på sångsvanens huvud … Men nä, det här är ju en trädgårdsblogg och hur många har sångsvanar i trädgården … och förresten så vet jag inte vad den gröna tuffingen är för något heller …

20131011_BF_TuffingSvan

Det är bara att konstatera. Jag kom inte på något. Men det gör inget. För jag vet att det finns massor av härliga tolkningar hos alla er andra. Klicka bara här så får ni se. Det ska jag göra 😉

Och hör ni! Ha nu en riktigt skön helg 🙂

Det här inlägget postades i Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

42 kommentarer till Blommig fredag – En tuffing

  1. Marit skriver:

    Flott innlegg! Det er ikke alltid like enkelt å finne det rette å skrive om. Disse utfordringene i Blommig Fredag setter hjernecellene i sving, og det har vi ikke vondt av 😉
    Din Magnolia må virkelig være en tøffing, ja.

    Ha en skjønn helg du også!

  2. Anette skriver:

    Jamen visst är det tuffingar allihop! Har också nån sån där ros som man alltid tror ha dött men plötsligt händer det 🙂 Trevlig helg. /Anette

  3. Birgitta skriver:

    Nog finns det många tuffingar, som tur är.
    Trevlig helg
    Birgitta

  4. Ruben skriver:

    Förstod, att det skulle bli ett inlägg med knorr på din sida!! 😉
    Kul!!! Och den lilla gröna är väl en trollslända.

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Knorr … hm, jag tänkte ett tag lägga ut en bild på en gris som låg och såg tuff ut i leran. Det skulle jag nog gjort, då hade det blivit riktig knorr 😉

  5. Härligt inlägg! Men NÄE… jag har inte läst om din magnolia innan eftersom att jag precis har börjat läsa din blogg! Jättespännande att den kunde överleva på det viset…och du…djur, natur och trädgård hör liksom ihop, så det passar aldeles utmärkt att skriva om sångsvanar 😉
    Ha en skön fredag!/ Anna

  6. Åsa S skriver:

    Vilka tuffingar, allhop!
    Önskar dig och Thomas en härlig helg.
    Kram från ”lillasyster”

  7. Leena skriver:

    För att inte komma på någon tuffing så presenterade du flera riktiga tuffingar! Magnolian är jättevacker men dem vågar jag inte satsa på, jag tror inte de är tuffa nog för våra förhållanden. Och blåmesarna är tuffa! De är nog de roligaste fåglarna att följa när de kommer till fågelbordet eller i buskarna på jakt efter ätbart.
    Ha en skön helg!

    • Anita skriver:

      Jovisst, så är det nog, alla de jag skrev om är väl rätt tuffa ändå 🙂 Och att se de tuffa blåmesarna ”in action” vid fågelbordet är alltid roligt. Det börjar snart bli dags att börja mata småfåglarna nu.

  8. Ninni skriver:

    Ett riktig tuff tolkning utav veckans tema….=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

  9. Vilt og vakkert skriver:

    Heisann! Takk for den artige historien om alle tøffingene dine. Bra jobba ;:OD)

  10. Villroses hage skriver:

    Gode tøffinger alle sammen 🙂 Skulle gjerne hatt svaner i hagen – men da måtte den nok vært betydelig større, med dam og alt.

    • Anita skriver:

      Ja det vore väl inte fel, tänk att ha ett gäng sångsvanar i trädgården. Fast i min lilla damm skulle en svan knappt få ner foten ens 🙂

  11. kristina skoglund skriver:

    Vilka tuffingar, vackra bilder Kram Kristina och trevlig helg

  12. Veronica skriver:

    Men! Vilket fantastiskt knäppt inlägg 😀
    I luv it!
    (men det förstår du säkert 🙂
    Näe jag kan inte mer än att hålla med dig: Du har ju inga Tuffingar att skriva om så det är bäst jag kollar de andra bloggarna…. De som har riktiga Tuffingar att skriva om 🙂

    Ha nu en skön helg och fundera på om du nästa vecka kan komma på nåt att skriva om….

    Kram

    • Anita skriver:

      Så du gillade mitt inlägg som inte var något inlägg 😉 Jag får lägga mig i hårdträning inför nästa vecka … annars kanske jag inte har något att skriva om då heller 🙂

      Kram Anita

  13. Berit skriver:

    🙂 Underbart inlägg på temat!!
    Ha en underbar dag!!

  14. vivian skriver:

    Härlig tolkning, också ‘mesen’, den tuffingen;))
    Ha en skön helg
    Vivian

  15. Haha! Det var en finurlig tolkning på temat tycker jag. Och din magnolia får jag säga verkar vara en riktig tuffing. Att den dessutom är vacker gör ju inte direkt ont 😉

    Ha en fin lördag!

  16. Linda skriver:

    Hej!

    Vilken fantastisk berättelse om magnolian! Min stackare här hemma bor nästan i ett träsk, så jag borde åtminstone höga upp den rabatten rejält, men jag har hört att man inte ska flytta magnolior – men med din berättelse så kanske jag vågar 😀

    Önskar jag att jag också hade köpt nematoder när jag besökte Westhuset! Härligt att som du ha så nära till ett sådant ställe! Kommer mer än gärna på besök när jag har vägarna förbi 🙂 Och skulle du ha vägarna neråt mig så är du mer än välkommen!

    Kram
    //Linda

    • Anita skriver:

      Det är ju ändå fantastiskt att din magnolia klarar sig om den bor i ett träsk. Min hade tydligen bestämt sig för att överleva och bli stor och stark och det är jag jätteglad för. Det märkliga är att den blivit vacker också trots att det bara var en kvist som kom upp ur marken.

      Jag har köpt nematoder nu. Vet att hösten brukar vara sorgmyggetid. Läste någonstans att producenterna förr fick bekämpa sorgmyggor och annat innan dom förpackade jorden i plastsäckarna men nya krav gör att man fått sluta med det. Det är kanske ändå bra då det förmodligen var kemiska medel som användes. Biologisk bekämpning är bättre.

      Och har jag vägarna förbi dig hör jag av mig. Skulle vara jätteroligt att träffas 🙂

      Kram Anita

  17. Kristinas oas skriver:

    Vilken härlig tolkning på detta tema! 🙂 Måste bara säga att bilden på den lilla blåmesen var sååå fin! Kram Kristina

  18. lunasblogg skriver:

    Allt eller intet. Spelar ingen roll. Kul vinkling var det i alla fall. Och fina foton på fina tuffingar….
    Kram Luna

    • Anita skriver:

      Tack Luna! Allt eller intet … får mig att tänka på en rolig engelsk film, ”The Full Monty” som på svenska döptes till ”Allt eller inget” 🙂

      Kram Anita

  19. Storasyster skriver:

    HAHAHAHAHAHAHA UNDERBARA CHILLASYSTER!
    Du har förgyllt min morgon, min dag, ja hela veckan!!! 🙂 🙂 🙂
    Jag tänkte att jag måste kolla om du gjort något inlägg innan jag drar igång och skriver en massa tråkiga anteckningar. Och se det hade du och jag fick mig ett mycket gott fniss när jag läste igenom ditt härliga kåserie med underbara bilder!
    I morgon hoppas jag att vi ses på kören! Soffan är monterad och klar och mycket populär hos Kjell och mig. Inte lika populär hos Nessie dock! 🙂
    Hälsa Thomas så gott!
    Kramar
    storasyster

    • Anita skriver:

      Kära storasyster! Jag blir väääldigt glad om jag med så enkla medel kan förgylla din dag. Och naturligtvis ses vi imorgon. Så bra att ni trivs med soffan. Värre då för Nessie, hoppas hon snart hittar en ny plats. Kan ni inte köpa en byrå (typ på loppis eller så) på ben som ni sågar ur en bit ur botten på den nedre lådan, bara precis så mycket att hon får plats att hoppa in. Då skulle hon ju kunna hoppa upp där och gömma sig i lådan utan att ni behöver ha lådan utdragen. Och det är ju ingen risk att hon inte kan ta sig ut när hon vill heller.

      Hoppas du får en bra dag på jobbet. Själv ska jag gå på eftermiddagsbio och titta på ”Hur många kramar finns det i världen”.

      Vi ses imorgon!

      Kram Chillasyster

  20. pilgrim 69 skriver:

    🙂 Tänk att det är så svårt att bestämma sig! Klockrena tuffingen allihop.
    Kram Hélena

Kommentera

