Höst i sagans skog …

I juni besökte jag en sagoskog och jag skrev om det besöket här. Då stod vi på tröskeln till sommaren, sagans skog sjöd av liv, grönskan var ljus och skir och hela naturen bjöd upp till en stundande midsommardans.

Sommaren gick det blev sensommar och så småningom började det gå mot höst. I slutet av september fick jag förmånen att träda in i sagans skog igen …
20130924SagoskogSeptember12

Jag kunde direkt konstatera att hösten var närvarande. Svamparna försökte överglänsa varandra i skönhet och originalitet …
20130924SagoskogSeptember02

20130924SagoskogSeptember03

20130924SagoskogSeptember04

Det glödde under träden i den grå renlaven …
20130924SagoskogSeptember01

Belysningsexperten hade gjort ett bra jobb och satt ut spotlights på utvalda växter …
20130924SagoskogSeptember06

20130924SagoskogSeptember08

Mossan var lika mjuk och vacker som i juni. Hade det inte varit för den röda svampen hade jag trott att jag var tillbaka i midsommartiden …
20130924SagoskogSeptember07

Likt en skummande älv rann den grå renlaven genom skogen …
20130924SagoskogSeptember09

20130924SagoskogSeptember10

Skulle jag leta efter ädelstenar skulle jag göra det i mossan, i sagans skog …
20130924SagoskogSeptember11

Det är här jättarna bor. Här syns en av de största …
20130924SagoskogSeptember13

Jag smög lite närmare för att kolla hans nya frisyr. Inte hade han rött hår i juni inte …
20130924SagoskogSeptember13a

Så fick jag se den gran som skogens väsen använder som julgran. Ser ni den? Den står till höger om den stora stenen …
20130924SagoskogSeptember14

Här skulle jag kunna lägga mig och vila …
20130924SagoskogSeptember20

Kontrasterna var stora. Ibland var skuggorna så täta att solen knappt rådde på dom …
20130924SagoskogSeptember18

I nästa stund flödade ljuset …
20130924SagoskogSeptember16

Man undrar vem som lagt ut alla dessa stenar, och vad dom använts till …
20130924SagoskogSeptember17

När solen ”vällde in” bland träden blev det makalöst vackert …
20130924SagoskogSeptember19

Och egentligen behöver man inte bry sig så mycket om kamerainställningar, skärpa och annat. Är man i en sagoskog är det egentligen bara att höja kameran och knäppa, allt därinne är ändå som poesi …
20130924SagoskogSeptember21

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Höst i sagans skog …

  1. Kristinas oas skriver:

    Så snyggt, gillar spelet mellan ljus och skugga. Jag tycker om att vandra i skogen (men är lite rädd för att gå vilse). Lagom stora skogar är bäst… En gång i tiden bodde jag bokstavligen granne med en granskog, det var fem meter till skogen från köksfönstret. Är glad att jag hade flyttat därifrån när Gudrun dånade fram. Kram Kristina

    • Anita skriver:

      Jag är också rädd att gå vilse i skogar. Har inte så bra lokalsinne 🙂 Fem meter till skogen från köksfönstret, det låter häftigt. Men jag förstår att du är glad att du inte bodde kvar när Gudrun kom farande.

      Kram Anita

      • Kristinas oas skriver:

        Ja, det räckte så bra med den gången en jättegran välte i den vanliga höststormen och missade stugan med en hårsmån. Fast det var kul att lämna vägbeskrivning: ”kör in på den lilla grusvägen och efter de tre brevlådorna svänger du höger in på den ännu mindre vägen och där vägen tar slut, där bor jag!” 🙂 Kram Kristina (som inte heller är en fena på det där med lokalsinne)

  2. GladiGrönt skriver:

    Underbara bilder, vilka mäktiga träd och stenar. Sådant ger ro och ny kraft.

  3. Ruben skriver:

    Så fina bilder från skogen! Undrar om du fick hjälp av något skogsrå med kamerainställningarna? Så fint fångat men så är det ju en särdeles vacker skog också! Skrämde du iväg trollen? Jag ser inte ett enda på någon av bilderna?

    Ha det gott!
    /Ruben

    • Anita skriver:

      Jodå, skogsrået (eller heter det kanske skogsråt) hjälpte till med både komposition och ljussättning. Däremot hälsade trollen att dom inte ville vara med på bild den här gången. Dom kände sig lite höstruskiga 😉

      Ha det gott du också!

  4. Marit skriver:

    Så vakre bilder! Skog er vakkert, og sånn skog har vi her i Norge også. De bildene dine kumme vært like gjerne tatt her. Jeg liker så godt den type skog, for den er så uberørt. Flott lys du har fanget! Ha en fin dag!

    • Anita skriver:

      Ja det är det som gör att jag njuter så mycket i den här skogen. Att den är orörd och så otroligt levande på något sätt. Härligt att ni har sådana skogar i Norge också. Fast det trodde jag nog.

      Ha en fin dag du också!

  5. Åsa S skriver:

    Så vackert och trollskt. När jag tittar på dina bilder kan jag riktigt känna doften av fuktig mossa och mull, härligt.
    Kram

  6. Storasyster skriver:

    Åh kära chillasyster!
    Tack för den ljuvliga promenaden genom skogen! Jag håller med lillasyster Åsa om att jag kan förnimma doften av fuktig mossa och mull och naturens förberedelser för vila! 🙂 Jag kan även höra kvillret av småfåglar, som inte har flyttat söder ut!
    Jag ser också fram mot en guidad tur i antroposofernas rosenträdgård bland annat!
    Hoppas du får en underbar onsdag!
    Kramar
    storasyster

    • Anita skriver:

      Hoppas du har det bra också kära storasyster. Jag ser fram emot att vara guide, var det nu kommer att bli. Antroposofernas trädgårdar är ett alternativ men det kan finnas andra 😉

  7. Kristina Skoglund skriver:

    Vackert man blir lugn och känner hur det doftar höst.

    • Anita skriver:

      Ja det stämmer, man blir verkligen lugn när man vandrar i skogen. Den här dagen blåste det enormt men det var utanför. När man är i skogen är man nästan som inomhus.

  8. Monica Larsson skriver:

    Skogen är mitt andra hem, där strosar jag gärna runt, med kameran i min hand. Ja, de här bilderna tycker jag väldigt mycket om. Tack…

  9. Ping: Årskrönika 2013 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

