Blommig fredag – September

Det är den sista fredagen i månaden september och temat hos ‘Blommig fredag’ hos Hélena med bloggen ”Bland rosor och bladlöss” är inget mindre än just ”September”.

Vad ska man hitta på att skriva om september då, förutom att september är en ljuv och skön månad. Kanske att septembermorgnar kan vara alldeles underbara …
20130927_BF_September01

Att rudbeckiorna har septemberdisco …
20130927_BF_September11

Att solbruden svänger sin röda kjol i septembersommarens sista dans …
20130927_BF_September05

Att ‘Magnus’ börjar bli lite rufsig i håret …
20130927_BF_September03

Att lavendeln faktiskt fortfarande doftar men är redo att skördas för att bli till lavendelsocker … som man kan använda till lavendelkakor … som man kan äta till en kopp kaffe i septembersolens sista strålar …
20130927_BF_September08

Att septembers hårda vindar gör Rozanne suddig i konturen …
20130927_BF_September09

Att man blir jätteglad när man får se en fjäril, kanske sommarens sista …
20130927_BF_September07

Så kommer den då … den första frostnatten. Den inträffar oftast i september. Hos mig kom den natten mellan den 25 och 26 september. Klockan 08:30 hade ‘Magnus’ fortfarande lite iskristaller kvar i håret …
20130927_BF_September19

Enligt bondepraktikan är det augusti som är skördemånad och september är höstmånad. Att september är höstmånad måste jag nog hålla med om, men för mig är det också skördemånad. Nu är det dags att skörda tomater och chili. I år har jag för första gången prövat att lägga in Jalapeño och en stark liten rackare som heter Aji Pineapple. Dom ska stå i sin lag i tre veckor så dom kommer att avsmakas i oktober. Får återkomma med ett utlåtande …
20130927_BF_September16

Tomatskörden har varit fantastisk. Förutom att äta dom färska så har det blivit tomatsoppa, tomatsås och ”soltorkade” tomater. Soltorkningen har jag gjort i ugn men det blir gott det också. Att göra en pasta och tillsätta egna soltorkade tomater är härligt. Den sort jag har soltorkat är den lilla gula ‘Ildi’.
20130927_BF_September17

Man kan säkert säga jättemycket mer om september men just nu kommer jag inte på så mycket. Ska man vara lite filosofisk kan man om bilden nedan säga följande …

… ljuset i tunneln symboliserar sommaren. I maj går vi mot ljuset, vi går mot sommaren. I september vänder vi och går åt andra hållet, vi lämnar ljuset bakom oss, sommaren är tillända.
20130924SagoskogSeptember15

Lät det trist? Jovisst är det väl trist att sommaren är slut men vi kommer nog att ha mycket kul att se fram emot ändå. Bland annat så kan vi här se alla tolkningar av veckans tema. Och nästa vecka kommer ett nytt roligt tema som gör att man får gnugga geniknölarna.

Önskar er alla en riktigt skön helg!

Det här inlägget postades i Blommig fredag, Höst. Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till Blommig fredag – September

  1. Marit skriver:

    Flott tolkning av september! Ja, det er litt trist når det er helt hvitt av rim ute, for da er det helt sikkert at det er slutt på sommeren. Men høsten byr også på mye fint. Tusen takk for alle dine gode råd om camellia! Håper at jeg lykkes med å få frem blomster på de i vinter. Jeg har ikke tatt de inn enda, for de tåler jo litt frost.

    Ha en skjønn helg!

    • Anita skriver:

      Ja det där med frost är både vackert och vemodigt. Vemodigt för att sommaren är slut men visst är det vackert att vakna till en frostmorgon. Håller tummarna att det går bra med dina camellior.

  2. bjorgnin skriver:

    Heisann! Helt herlige blider av septemberstemninger! Sarte og levende….Lavendelen her blomster også fremdeles sammen med solhatt og de andre litt sene blomstene. Og du … det siste bildet fra skogen minner meg på at jeg skal invitere deg og alle som elsker å gå tur (kanskje helst sofasitterne bør få et spark bak!!!) på Blogger Sunday Walk 27 okt. Se mer informasjon på høyre siden av bloggen min og under faner.
    Ha en flott ukeslutt ;:OD)

    • Anita skriver:

      Var inne och tittade hos dig på ”Sunday Walk 27 okt”. Om jag är hemma då så kommer jag definitivt att ta en tur med kameran.

  3. Anette skriver:

    Åh, vilka vackra blombilder du bjuder på! Ljuset i tunneln-bilden gillar jag också mycket. Jag har ett sånt ställe på vår skogspromenad. Man går verkligen från mörka skogen in i den ljusa tunneln där. Ha en fin helg. /Anette

    • Anita skriver:

      Javisst är det väl härligt att vandra i en tunnel och se ljuset därborta. Jag har alltid varit svag för sådana motiv, både i verkligheten och på bild.

  4. Underbara bilder, både vackra och en del apritretande =o) Ja, och den sista vill man ju bara promenera rakt in i…
    Ha det gott!
    /Katarina

    • Anita skriver:

      Tack Katarina! Promenera rakt in i ja … fast vi får vänta till i vår, för det är ju sommaren som lyser därborta 😉

  5. Sonnja skriver:

    Beautiful photos!
    Greetings, RW & SK

  6. Ninni skriver:

    Vilka underbara bilder…du har fångat september på ett härligt sätt….=)
    Trevlig fredag…!!!

    Kram Ninn

  7. Meta skriver:

    Visst är det trist att det snart är slut på all växtlighet för denna gången. Väkommen igen får vi säga. Du har tolkat det jättefint tycker jag.
    Ha en fin fredag
    kram Meta

  8. Merja skriver:

    Fantastiska bilder till fin tolkning!
    Trevlig helg

  9. Underbar bildserie med septemberfoton! Jag älskar hösten men nu känns det litet vemodigt tycker jag. Natten som kommer får vi frost…… Ha en fin weekend.

  10. Veronica skriver:

    Haha!
    underbart att blommorna har disco! Jag ser det framför mig och du har verkligen fått fram det i bilderna.
    September är en härlig månad då allt mognar i trädgården!

    Ha nu en skön sista september helg!

    Kram

  11. Birgitta skriver:

    Härliga foton som alltid. Det sista fastnade jag lite extra för. Första frostnatten hade vi natten som gick. Hoppas det dröjer länge innan nästa kommer.
    Trevlig helg
    Birgitta

  12. Carina skriver:

    Vilka härliga bilder och kommentarer. Kan addera ett ‘tomatrecept’ – bara torka till de nån halvtimma eller så i ugnenoch sen ner i mat eller sallad. Det koncentrerar smaken något otroligt. Du fångade verkligen ljuset i tunneln. Kanske är jag lite avig men jag tycker det är så skönt med förändring. Både på hösten och våren. Ha en skön sista septemberhelg! /Carina

  13. Villrose skriver:

    Noe sier meg at september er en undervurdert måned!
    Herlige bilder 🙂

  14. Ruben skriver:

    Vilken fin resumé över september. Det blir perfekt med lite het jalapeño i oktober! Än så länge får vi värma oss med varmt kaffe och skruva upp termostaten till elementen lite till och lite till. Förhoppningsvis aklimatiserar (nehej, gillas inte av stavningskontrollen) man sig så småningom!
    Ha det varmt och gott!
    /Ruben

  15. Berit skriver:

    Underbara tolkning av temat med underbara bilder!!Jag måste goggla på soltorkade tomater ser jag, låter supergott!!
    Ha en underbar dag!!!

  16. Kristinas oas skriver:

    Fin bild av september! Sådant härligt ljus i rudbeckia/solbrudsbilderna, just det där som är så skönt med denna månad. Ha en fin solig helg! Kram Kristina

  17. Jannibele skriver:

    For en herlig og artig tolkning du har av september. Lyset i bildene din er helt nydelig. Og for en blomstring du har igjen da:)

  18. Väldigt sköna och proffsiga bilder! Jag har vänner som har gjort egen ketchup av sina tomater, det kanske skulle vara något för dig?
    Ha det gott!

    • Anita skriver:

      Ketchup skulle definitivt vara något för mig. Fast nu är mina tomater på upphällningen så det får bli nästa år. Jag tog in de sista gröna igår som jag ska pröva att eftermogna mörkt och svalt.

  19. pilgrim skriver:

    Helt fantastiska bilder och en härlig tolkning av temat och september. Blir alltid så glad när jag läser dina inlägg.
    Kram Hélena

  20. Dina bilder rockar verkligen. Likaså september – denna ljuvliga månad 🙂

    Ha en fin söndag!

  21. GladiGrönt skriver:

    Vackra bilder och vilka läckra inläggningar du gjort!

  22. GladiGrönt skriver:

    Vackra bilder och vilka läckra inläggningar du gjort!

  23. ÅsaV skriver:

    Vackra tolkningar av september! Din skörd av tomater och chili ser verkligen inbjudande och frestande ut! Och sista bilden är sååå fin! 🙂

  24. Cathy skriver:

    Jättevackra bilder som vanligt och wow vilken tomat och chili skörd du fått. Vi hade bara 2 tomatplantor i år, fick ganska bra skörd men inget vi har sparat. Chili ligger på tork i uterummet och där är det massor istället.
    Ha en skön vecka.
    Kram Cathy

  25. Lena/isis skriver:

    Underbart tolkat. Blir nyfiken och inspirerad av att göra soltorkade tomater. Kram

Kommentera

