Blommig fredag – Om jag vore en blomma skulle jag vara en …

Det är fredag igen och det är framförallt ‘Blommig fredag’ hos Hélena med bloggen ”Bland rosor och bladlöss”. Temat den här veckan är ”Om jag vore en blomma skulle jag vara en …”

Jag kan säga det direkt. Jag hade inte tänkt vara med på ‘Blommig fredag’ denna vecka för även om jag älskar blommor så har jag aldrig själv känt mig som en blomma. Men så kom jag på att min stora passion är … chili! Så naturligtvis, om ska jag identifiera mig med en blomma (eller rättare sagt växt) så får det bli den. Det jag främst gillar med chili är styrkan. Även om frukterna är små och oansenliga så är dom starka. Jag är liten och jag vill vara stark som en chili … 🙂

Så om jag var en chili kanske mitt liv kunde beskrivas så här …

Jag föddes i Södertälje där jag växte upp som liten planta …20130920_BF_01

Så småningom blev jag omskolad tillsammans med en massa andra småplantor. Vi placerades i lådor (klassrum). Vi undervisades av lärarna i sina stora granna krukor.
20130920_BF_02

Så följde den glada tonårstiden …
20130920_BF_00

… innan det var dags att gå ut i arbetslivet. Nu skulle man börja producera …
20130920_BF_13

Så småningom träffade jag mannen i mitt liv …
20130920_BF_14

Jag gillar musik och är med i en kör. En gång i veckan träffas vi och tränar. Vi är indelade i sopraner, altar och basar. De röda, kraftiga får representera sopranerna. Dom har nästan alltid melodistämman och hörs därför mest. Jag sjunger i altstämman. Vi är många vi också men vår stämma är inte lika framträdande som sopranernas så vi får representeras av de rödsvarta. Och som i de flesta blandade körer har vi svårt att hitta killar så de få gula får representera basarna. Men gemensamt för samtliga stämmor är att vi försöker sjunga starkt!
20130920_BF_05

Ibland åker jag på trädgårdsresa med andra glada resenärer. Vi har vansinnigt roligt tillsammans.
20130920_BF_07

Jag gillar mat och liksom chilin på bilden fyller jag gärna magen med en god ost.
20130920_BF_08

På vintern blir det mest att jag sitter inne och kurar …
20130920_BF_06

… och drömmer mig bort med en god bok …
20110325nordiska07

Men på sommaren njuter jag av solen och värmen.
20130920_BF_10

Åren går och synen försämras. Ska man ha glasögon ska dom i varje fall matcha …
20130920_BF_12

Man vet inte vad som kommer att hända i livet. Så småningom kanske jag hamnar på ålderdomshem.
20130920_BF_09

Men vad som än händer kommer jag alltid att försöka vara som en chili, glad och stark … och njuta av livet 🙂 🙂 🙂
20130920_BF_15

Det var det närmaste mig jag kunde komma i växtriket 🙂

Önskar er alla en riktigt skön helg!

Nu längtar jag vansinnigt efter att se alla andra tolkningar av temat. Klicka här så får ni också se dom.

Det här inlägget postades i Blommig fredag. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Blommig fredag – Om jag vore en blomma skulle jag vara en …

  1. Villa Linnea skriver:

    Kul & jättefin tolkning av veckans tema i både text & bild! En skön fredag och helg önskar EL

  2. Ninni skriver:

    Vackra bilder och härlig tolkning….=)
    Chili känns helt klart som du…!!!

    Ha en skön helg !

    Kram Ninni

  3. Storasyster skriver:

    Min fina STARKA CHILLASYSTER!
    Du är underbar med dina bilder och dina klura texter!! Jag bara älskade att läsa om din Blommiga fredag! Det är fredag och helgen blir fylld med kalas. På lördag är det bror Åke som har kalas och på söndag är det sonen Peter som har kalas! 🙂 Han fyller år idag, men vi firar honom på söndag. Jag slutar litet tidigare idag så jag hinner inhandla diverse presentkort och annat inför dessa båda kalas.
    Jag hoppas Thomas och du får en underbar helg!
    Kramar i massor från
    storasyster

  4. Ruben skriver:

    Men!!! Stående ovationer! Du är ju helt fenomenal!!! Nästan anade, ju svårare ämne, desto mer sätts de grå cellerna och kreativiteten igång! Du skulle se hur jag sitter och flinar!! Eller, snarare skrattar.

    Ha det gott Chili!
    /Ruben

  5. Marit skriver:

    Utrolig bra tolkning! Fantastisk godt laget!

    Ha en skjønn helg 🙂

    Klem Marit

  6. Anette skriver:

    Vilken rolig och kryddstark tolkning! Ha en fin helg. /Anette

  7. Vilken fantastisk tolkning !!! Underbar, och vilka fina bilder. Ha en het helg 😉 Lisa/Lisas trädgård

  8. Berit skriver:

    ÅÅ vilken enastående underbar tolkning av temat!!!!!
    Ha en underbar dag!!

  9. Kristinas oas skriver:

    Men vilken helt underbar tolkning på detta svåra och kluriga tema!! Jag ler åt både din finurliga text och dina fina bilder. Och så har du matchande glasögon, bättre kunde det ju inte bli! 🙂 Ha en riktigt fin trädgårdshelg!
    Kram Kristina

  10. jätte rolig tolkning av ett lite knepigt ämne
    ha det så bra
    maggan

  11. Anja skriver:

    Vilken rolig tolkning! I ditt sällskap kan jag tänka mig att vem som helst har roligt – inte bara din man:))!/Anja

  12. Villrose skriver:

    Så fin! Sterk, villig og piffer opp det meste 🙂

  13. Härliga bilder! Chilin har ju faktiskt en väldigt vacker blomma också tycker jag…så du är säkert både vacker och stark 😉

  14. lenaericsson skriver:

    vilken underbar och rolig text till dina fina bilder! 🙂

  15. Lena/isis skriver:

    Ett riktigt bra inlägg . Kram

  16. Meta skriver:

    Vilken härlig tolkning av temat. Tänk att du fann ut vad du gillade bäst.
    Ha en fin söndag
    kram Meta

  17. Veronica skriver:

    Jag som inte gillar starkt över huvudtaget sitter och ler och är frustrerad över att att jag inte gillar chili eller förstår chili!

    Det verkar så coolt!

    Men man kan kanske lära sig?

  18. Oj vad mycket fint odlat 🙂 ser gott ut 🙂
    å missa nu inte..

    BLOGGPARTYT fortsätter…..

    VÄLKOMMEN 🙂
    Håkan

  19. Helt underbar läsning och tolkning av temat! Jag bara måste få besöka dig och din trädgård någon gång 🙂 Du underbara chilikvinna!
    Kram Hélena

  20. Åsa S skriver:

    Kära storasyster Anita, du är helt underbar! Att tolka detta tema på ett så målande och illustrativt sätt, otroligt!
    Ett rent nöje att följa ditt liv som ”chili”.
    Kramar i mängd från lillasyster

  21. Elisabeth skriver:

    Kära Faster, här inne är jag alltför sällan, men nu har jag vandrat med dig i sagoskogen en stund och även följt din härliga tolknng av temat ”om jag vore en blomma”. Du tusensköna… så som Du så kärleksfullt odlar och berättar om chili… starkt! 🙂 Kram, E.

    • Anita skriver:

      Kära brorsdotter! Nu blev jag jätteglad och fick se att du tittat in hos mig.

      Ha det gott kära du, vi får lov att höras snart!
      Varmaste kramarna från faster

Kommentera

