Längtan till Italien …

I början av september gjorde jag en trädgårdsresa till Italien med Rosebud’s Tours. Det var en fantastisk resa som jag kommer att minnas länge. Så småningom ska jag skriva en reseberättelse men har redan nu valt ut en del bilder som jag lagt in i ett bildspel. Och när nu hösten börjat göra sig påmind ordentligt är det inte utan att man längtar tillbaka till Italien, de vackra trädgårdarna, arkitekturen, vinprovningarna, den utsökta maten och framförallt, alla trevliga människor som var med på resan.

OBS! Om man vill styra bildvisningen själv är det bara att föra muspekaren över bildspelet så dyker kontrollknapparna upp.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Jag längtar till Italien, till Italiens sköna land,
där små citroner gula, de växa uppå strand,
där näktergalar drilla
allt uti dalen stilla,
och snäckorna så röda, de lysa uppå sand.

Text: Birger Sjöberg

Det här inlägget postades i Resor. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Längtan till Italien …

  1. Ruben skriver:

    Wow, så fina bilder! Du är då verkligen en kanonfotograf!! Ja, nu får man ångra att man inte var kvar ett par veckor till i Italien. 😉 Så ruggigt som det har blivit här.
    Känner igen många bilder, men inte alla. Undrar hur mycket nytt man skulle se om man gjorde resan igen?! Hoppas det kommer fler inlägg i vinter!

    Ha det gott!
    /Ruben

  2. Pilgrim skriver:

    Vilka vackra bilder! Måste åka till Italien och bara fota, det är ju så vackert!
    Kram Hélena

  3. Anita skriver:

    Ruben … tack så mycket, nu blev jag ju nästan generad 🙂 Men jag tog ju många bilder också och många fick jag slänga. Om man gjorde om resan skulle man säkert uppleva massor som man inte såg första gången. Ungefär som att se en riktigt bra film flera gånger. Man upptäcker något nytt varje gång man ser om den, en ny replik, någonting i bakgrunden, eller annat. Och vintern är lång, lite fler inlägg kommer det säkert att bli 🙂

    Ha det gott du också!
    /Anita

  4. Anita skriver:

    Tack Hélena 🙂 Så klart du måste åka till Italien. Gillar man att fotografera blir man helt lyrisk. Motiven bara ramlar över en.

    Kram
    Anita

  5. Ulla skriver:

    Härliga bilder! Italien är ett vackert land. När man gjort en sån resa så lever man sig kvar länge och längtar tillbaka 🙂 Det var ett tag sedan vi var i Italien, Gardasjön var det sist. Vi skulle gärna vilja komma till Cinque Terre. Får se nästa år om det kan bli av då.
    Vi får nöja oss med Torekov så länge, inte fy skam det heller 🙂
    Kram Ulla

  6. Cathy skriver:

    Underbara bilder! Har varit in en bit i Italien för massor med år sedan, långt innan jag fick kamera och fotointresse, kanske dags för en resa dit vid tillfälle. Fast nu börjar vi planera för Australien till jul igen, först Perth den här gången. Jag har just idag gjort klart de två sista fotoböckerna från vår Australien semester 2011-2012 🙂 bättre sent än aldrig antar jag. Det var så många foton att det blev 5 böcker. Nu hade jag tur för det var ett rabatt erbjudande på Blurb som jag för en gångs skulle kunde utnyttja.
    Ha en skön kväll och resten av veckan, vi har i alla fall haft ganska mycket sol idag.
    Kram, Cathy

  7. Anita skriver:

    Ulla … ja jag kommer ihåg dina vackra bilder från Gardasjön … och … även från Torekov. Där har jag aldrig varit men det är en plats jag gärna skulle besöka.

    Kram
    Anita

  8. Anita skriver:

    Cathy … så du gör fotoböcker. Det låter intressant. Måste jag kolla upp. Så det blir Australien igen till jul. Det var länge sedan ni firade en svensk jul nu 🙂

    Ha en skön fortsatt kväll och vecka du också.

    Kram
    Anita

  9. Kristinas oas skriver:

    Nu blev jag lite nostalgisk, har varit i Italien ett par gånger och skulle gärna åka tillbaka. Vi var i trakterna av Florens och Pisa, men passade på att besöka Venedig en dag också. Jag tyckte så mycket om din bild med cypresserna där solen silar in så fint, den efter bilden på ödlan. Måste ha varit underbart att uppleva trädgården i verkligheten.
    Kram Kristina

  10. Storasyster skriver:

    Åh käraste chillasyster!
    Jag längtar efter ditt resereportage nu när jag har sett dina oerhört vackra bilder från Italien. Jag blir litet vemodig ibland när jag tänker på alla vackra platser som finns, som jag inte kan besöka. Men tack vare dig chillasyster får jag uppleva så många underbara platser genom dina ögon och din kamera. Det är ovärderligt! Tusen tack för det!
    Hälsa så gott till Thomas!
    Många kramar från
    storasyster

  11. Anita skriver:

    Kristina … trädgården med cypresserna var som en oas. Den heter Giardino Giusti och ligger i Verona. Utanför befinner man sig mitt i stadens larm men man behöver bara gå in genom grindarna så blir allt tyst och stilla. En underbar plats.

    Kram Anita

  12. Anita skriver:

    Storasyster … jag skriver så gärna reseskildringar som du kan läsa. Och vem vet, kanske vi snart kommer att göra en resa tillsammans, vi har ju vissa planer att följa i en viss films fotspår 😉 Jag ska börja forska i det ämnet, jag som är ledig och har tid.

    Ha det så bra och hälsa du också!

    Kramar chillasyster

  13. Ping: Årskrönika 2013 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

Kommentera

