Codonopsis pilosula – Dang-Shen

Just nu blommar min Codonopsis pilosula – Dang-Shen för fullt. Även om den har blommat ett tag så har den sin storhetstid så här i slutet av sommaren och under hösten. Den kallas också för ”Fattigmans Ginseng” och roten används som medicinalväxt (på samma sätt som Ginseng) i Kina.

Den är perenn och väldigt lätt att dra upp från frö. Jag skickade efter frön från Impecta 2010 och sådde den samma år i februari. På försommaren planterade jag ut den och den växte fint och gav en del blommor redan första året. Den har nu etablerat sig ordentligt och kommer upp varje år, kraftigare, tätare och med massor av blommor.

Idag växer den i en spalje som sitter på ett vitt plank men jag kommer att flytta den 90 grader så att den istället kommer att få klänga i en nyuppsatt spalje. Den nya spaljen syns till höger på bilden nedan och jag har redan lett över några rankor som välvilligt börjat växa på sitt nya ställe …

20130823CodonopsisPilosula01

Den är tät i sitt växtsätt och i och med att den växer snabbt på våren/försommaren fungerar den bra som ett skirt och snyggt insyningsskydd …

20130823CodonopsisPilosula02

Som synes är både knopparna och blommorna nästan osynliga i all grönska …

20130823CodonopsisPilosula03

… men insekterna letar sig ändå dit …

20130823CodonopsisPilosula07

Det är svårt att visa detaljerade bilder på blommorna, främst för att dom hänger med huvudena, men här hade en lutat sig mot en av spaljelisterna. Här kan man se hur den ser ut inuti, den har som en mörk stjärna …

20130823CodonopsisPilosula04

Här syns utsidan med sina lite purpurfärgade fläckar …

20130823CodonopsisPilosula05

… och här syns den purpurfärgade ådringen …

20130823CodonopsisPilosula06

På försommaren doftar bladen väldigt speciellt men så här på eftersommaren, tidig höst så avtar den doften. Doften är som sagt speciell och svårbeskriven men jag gillar den. Den doftar friskt på något sätt.

Den verkar inte ha några som helst problem att övervintra i zon 3-4 och enligt Impectas katalog ska den klara sig ända upp till zon 5. Den ska bli 2 meter och det blir den definitivt, tror den är ännu högre hos mig. Jag har den i halvskugga och det ska vara idealiskt. Jag gav bort en planta till goda vänner och dom hade bara ett ställe i full sol att sätta den på och där trivs den inte alls lika bra då en del blad blir gula.

När det gäller jordmån har jag inte hittat någon information. Vi har lerjord som jag blandat ut med barkmull och vanlig planteringsjord och där verkar den trivas väldigt bra. Inte för soligt och lite fuktigt om fötterna verkar vara något den gillar.

Jag har faktiskt inte gett den någon gödning, den har vuxit fint ändå. Men om jag skulle göda den (vilket jag kanske måste göra snart) skulle jag nog pröva med typ Algomin.

Summering: Även om Dang-Shen har oansenliga blommor som nästan flyter ihop med grönskan så har den blivit en favorit hos mig med sina saftiga, doftande gröna blad och sitt täta växtsätt som gör den idealisk som insyningsskydd under sommarmånaderna, klängande i en spalje.

Det här inlägget postades i Växtporträtt. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Codonopsis pilosula – Dang-Shen

  1. GladiGrönt skriver:

    Oansenliga blommor kanske, men väldigt vackra, knopparna också. Jag har en Codonopsis viridiflora som också växer bra, men spaljen är borta så den ligger ner över sina grannar.Jag får fixa så fin spaljé som dig när tid ges…

  2. Anita skriver:

    GladiGrönt … Codonopsis viridiflora påminner ju väldigt mycket om Codonopsis pilosula. Min Codonopsis har också den förut haft det lite trångt då den har konkurrerat med en brudspirea som stod där nu den nya spaljen står. Då den letade sig in bland spireans täta grenar såg man knappt de fina knopparna/blomklockorna. Men i år, då jag tagit bort spirean kan man verkligen njuta av den. Och visst är blommorna och knopparna vackra.

    Tack för att du tittade in och fortsätt njut av sommaren 🙂

  3. Ulla skriver:

    Åh vilken fin växt! Helt okänd för mig. Tycker blommorna påminner lite om klockrankans.
    Kan man odla denna i kruka tror du?
    Kul när man får tips om ”nya” växter, den hade varit fin på balkongen. Vi har ett halvskuggigt hörn där. Det får jag nog prova 🙂
    Kram Ulla

  4. Åsa S skriver:

    Mycket fin växt som jag gärna skulle ha på kolonin. Ska nog försöka testa nästa år.
    Det är väldigt länge sedan jag var inne på din blogg och tittade så jag har nu haft en helt underbar resa genom din sommarträdgård. Synd på dina azaleor, men de kommer säkert igen så som du pysslar.
    Kramar från lillsyrran 😉

  5. Anita skriver:

    Ulla … jag tror att den går jättebra att odla i kruka. Jag har faktiskt haft en annan Codonopsis i kruka, nämligen Codonopsis viridiflora. Då förstod jag inte att den var perenn så jag slängde den när det blev höst. Den var i varje fall väldigt fin i kruka. Om du vill kan jag skicka frön till dig.

    Kram
    Anita

  6. Anita skriver:

    Kära lillasyster … så roligt att du tittar in. Kan meddela att azaleorna har blivit jättefina i sommar och har massor av knoppar så om inte rådjuren äter upp dom (vi kommer att inhägna dom, azaleorna alltså 😉 ) så kommer det att bli jättefin blomning nästa år.

    När det gäller klängväxten tycker jag absolut att ni ska ha den på kolonin. Du får frön av mig. Den är jättelätt att dra upp från frön.

    Vi ses snart … fast jag kommer inte på första körövningen, då är jag i Italien 🙂 🙂 🙂

    Kram

  7. Kristina Skoglund skriver:

    Vackra klockor och grön och fin, magiska knoppar. Har planterat en doftranka men den har inte blommor än planterat lite sent så den kommer väl nästa år får jag hoppas.

  8. Anita skriver:

    Kristina … vi håller tummarna för att den kommer att blomma nästa år.

Kommentera

