Månadens favoritväxt 2013 – Augusti, Blyblomma – Plumbago auriculata

Anna Vattenkanna har på sin blogg ett roligt och inspirerande tema som heter ”Månadens favoritväxt 2013”. Det innebär att man, varje månad, lägger ut ett inlägg om sin favoritväxt just den månaden. Växten måste finnas i den egna trädgården eller i det egna hemmet.
___________________________________________________

Just nu finns massor som blommar i trädgården. Jag har gått runt och funderat på vilken av alla växter som jag skulle välja som månadens favorit för augusti. Skulle jag ta någon av rudbeckiorna, någon phlox, den mäktiga vidjehortensian, någon ros eller … hmmm. Svårt! Det blev till och med så svårt att jag inte kunde välja någon av växterna i trädgården utan istället en som jag har i mitt uterum, en som jag beundrar varje dag, som blommar som mest just i augusti och som ständigt placerar sig på kamerans minneskort, nämligen: Blyblomma – Plumbago auriculata.

Jag har skrivit om blyblomma förut och det är ett av de inlägg som har flest besökare så därför skadar det inte att skriva ytterligare ett inlägg med lite mer information om denna vackra himmelsblå blomma.

Första gången jag fick riktig närkontakt med denna växt var på en semesterresa i Toscana, sommaren 2002. Vi bodde i ett vackert stenhus där en stor blyblomma växte vid ingången. Jag minns att jag blev alldeles betagen av den …

Augusti2002_Blyblomma

Våren 2004 var vi på Plantagen och då sålde dom blyblommor. Med ens dök minnena från Toscana upp och jag köpte mig en. Den var traditionellt virad runt en båge och första sommaren fick den bara ett par blommor (det är den som står på träpallen) …

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hösten kom och jag var tvungen att övervintra min blyblomma. På den tiden hade vi bara ett sommaruterum så övervintringen fick bli inomhus. Jag hade ett växtrum med växthusbelysning och där fick den stå. I november blommade den fortfarande …

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Våren 2005 kom och jag planterade om den. På försommaren fick den återigen flytta ut i uterummet. Den blommade och växte och fick sedan varje år övervintra i växtrummet under belysningen.

År 2008 vinterbonade vi vårt uterum och jag tog bort mitt växtrum inomhus. Nu skulle alla växter, även blyblomman, få övervintra i uterummet. Första natten temperaturen sjönk under 10 grader började den se väldigt hängig ut och jag blev orolig och tog in den. Den var ju van vid ständig värme så den fick förmodligen en chock. Nu fick den övervintra i köksfönstret.

Den såg ut att trivas i köksfönstret men en dag upptäckte jag till min stora skräck att den fått ullöss.Panik! Jag ville absolut inte slänga min älskade blyblomma. Jag isolerade den från andra växter, köpte Provadopinnar, klippte ner den och tvättade alla stammar i princip dagligen med såpvatten. Och ullössen försvann och har aldrig mer kommit tillbaka.

Det gick väldigt bra att övervintra den i köksfönstret och i augusti 2009 blommade den på sina långa gängliga stammar (jodå, bilden är från 2009 även om det står 2004 på kalendern).

Augusti2009_Blyblomma

Året efter fick den också övervintra i köksfönstret men de senaste tre vintrarna har den fått övervintra i uterummet. Och nu verkar den ha vant sig vid låga temperaturer. Ibland har det varit ner mot 5 plusgrader och det har inte varit några problem. Men som sagt, den verkar vara lätt att övervintra såväl inomhus i vanlig rumstemperatur med eller utan växtbelysning eller i ett uterum med vintertemperaturer under 10 grader (utan växtbelysning).

Blyblomman härstammar från Sydafrika och det fick vi erfara år 2011 då vi var där på semester i november månad. Där använder man blyblomman som häckplanta. Man formklipper den som buxbom som syns på nedanstående bild från vingården Kleine Zalze. I och med att man klipper den så kraftigt går man ju miste om blomningen men att det är en blyblomma kan man se i nedre högra hörnet där det sitter en blomma som trotsat häcksaxen …

November2011_Blyblomma01

Men man har den även som höga täta häckar. Och då blommar den …

November2011_Blyblomma02

Hos mig växer den som en slingerväxt men jag tycker den är vacker. I år har jag placerat den framför dörrarna i uterummet där den fått ”härja fritt” och det verkar den gilla för den blommar överdådigt. Följande bilder är tagna den 16 augusti 2013 …

Augusti2013_Blyblomma03

Augusti2013_Blyblomma01

Och jag tröttnar aldrig på att gå i klinch med min blyblomma och fånga den på nära håll, i olika ljus …

Augusti2013_Blyblomma02
Augusti2013_Blyblomma06
Augusti2013_Blyblomma07
Augusti2013_Blyblomma08

Blyblomma fick alltså bli min favoritväxt för augusti. Klicka på bilden nedan för att se andra favoriter hos Anna Vattenkanna.

MånadensFavoritväxt2013

Det här inlägget postades i Blyblomma - Plumbago auriculata, Månadens favoritväxt, Växtporträtt. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Månadens favoritväxt 2013 – Augusti, Blyblomma – Plumbago auriculata

  1. Ruben skriver:

    Vilken magnifik blomning! Den är verkligen vacker! Och vackrare om den inte är alltför överdådig som den kan vara på sydliga breddgrader.
    Lycka till med den i fortsättningen!

    /Ruben

  2. Ulla skriver:

    Åh, den är verkligen vacker blyblomman! Och dina bilder framhäver verkligen dess skönhet.
    Jag hade en blyblomma också för länge sedan. Men den tog sån plats i mitt lilla uterum.
    Den kan bre ut sig ordentligt. Klipper du ner den varje år?
    Jag njöt av blyblommor när vi var på Madeira, där fanns härliga exemplar.
    Kram Ulla

  3. Anita skriver:

    Ruben … tack så mycket. Klarar den sig även i vinter så kan jag fira 10-årsjubileum med min blyblomma.

  4. Anita skriver:

    Ulla … jag vet att du hade en blyblomma och ja … dom tycker om att bre ut sig. Jag klipper ner den rejält varje år. Det brukar bara återstå ca 2 dm av stammarna när jag är klar. Så den växer alltså så där mycket på en enda säsong. I varje fall när den står gynnsamt vilket den gör i mitt uterum. Kan tänka mig att exemplaren på Madeira var magnifika.

    Tack för att du tittade in!

    Kram
    Anita

  5. Linda skriver:

    Tack snälla för det här inlägget! Jag hittade äntligen en blyblomma i våras – har önskat mig en sådan sedan jag såg en sådan utomlands för några år sedan. Ska nog ställa in den i växthuset, för i morse hade vi inte mer än sex grader – det ångade ur sjön när jag tog morgondoppet. Det är knappt att jag ens vågar säga det här utifall att jag jinxar det, men vi har sökt bygglov för en vinterträdgård på 30 kvadrat. Om vi får bygglov och den blir verklighet så blir det toppen att ha blyblomman där.

    Kram och trevlig helg!
    //Linda

  6. Anita skriver:

    Linda … så roligt att du köpt en blyblomma. Extra roligt också att jag kunde dela med mig med lite erfarenhet från mitt blyblommeinnehav. Nu håller jag tummarna för att din kommer att trivas och växa och sprida sin himmelsblå glädje vida omkring. Det låter (trots den låga temperaturen) härligt med ditt morgondopp. Och … det låter verkligen härligt om det kan bil en vinterträdgård. Jag håller tummarna.

    Kram och trevlig helg till dig också!
    Anita

  7. Hans Pettersson skriver:

    Blyblomman är ju jättefin, jag förstår att den blev din favorit.
    Intressant att läsa lite fakta om den.

    Trevlig helg!

  8. Anita skriver:

    Hans … ja den är verkligen en favorit. Tack för att du tittade in och trevlig helg till dig också!

  9. Kristina Skoglund skriver:

    o så vacker och vad den blommar och fin blå färg, var kan man köpa den finns den i handeln.

  10. Anita skriver:

    Kristina … jo den brukar finnas i olika affärer under våren. Jag köpte min på Plantagen. Det som är så härligt med blyblomman är att den verkligen är rent blå. Det är annars ovanligt. Nästan alla blå blommor brukar ha en rosaröd anstrykning.

  11. Cathy skriver:

    Jag älskar blyblomman, såg många såna i Australien där de växer som jättestora buskar. Och dina bilder är så vackra. Undrar om det skulle trivas hos oss i vår kompakta lerjord och med lilla Ozzie som gräver upp rötter här och där 🙂 min alpklematis på baksidan har han gnagt av rötterna på nästan helt, får se om den klarat sig och kan komma igen nästa år då han förhoppningsvis kommit över det värsta gnagandet:-). Nu får han valla får var och varannan dag så han verkar mycket nöjd med sin tillvaro och har blivit mycket lugnare till vardags.
    Hälsn
    Cathy

  12. Anita skriver:

    Cathy … blyblomma kan man ju dessvärre bara ha som krukväxt hos oss. Sicket litet busfrö han är Ozzie som gräver upp gnager på växternas rötter 🙂 Tur han får valla får så han slipper gnaga.

  13. lunasblogg skriver:

    Fantastiskt fin blå färg. Det är också min favorit. Jag hade en för många år sedan men den blev aldrig så stor som din.

  14. Anita skriver:

    Javisst är den vackert blå, roligt att du också har den som favorit. Att min blir så stor beror nog på att den har optimala förhållanden i mitt uterum.

  15. Ping: Årskrönika 2013 | Anitas blogg … De fyra blomsterhaven

  16. Camilla Sandmark skriver:

    Hej!
    Jag såg att det här var ett gammalt inlägg men du kanske ser min kommentar ändå…?
    Jag har nyss fått en blyblomma av en granne och den är väldigt fin men har inte börjat blomma än. nu undrar jag om bladen som på baksidan känns sandiga ska var så? Har försökt läsa mig till det, men inte hittat några svar.

    • Anita skriver:

      Hej Camilla!

      Jag såg din kommentar och jag hoppas du ser mitt svar. När bladen blir äldre på blyblomman känns dom lite lätt sandiga, det är helt som det ska. En annan sak du kommer att märka är att när blomklasarna blommat ut så fastnar dom överallt. Jag brukar ha hela håret fullt ibland med utblommade blyblommor 🙂 Men, den är fantastiskt vacker och jag skulle inte vilja vara utan den. Lycka till med din!

      /Anita

  17. Ragnar skriver:

    Hej! Vi har nyligen köpt två krukexemplar som blommade väldigt fint. Tyvärr börjar de vissa och det går väldigt fort. Hur sköter man dem med vattning och skötsel i övrigt? De har bara varit inomhus.

    • Anita skriver:

      Hej Ragnar!
      Jag förvarar min blyblomma i mitt uterum under vintern där det är ca 7-12 grader. Men jag har (innan jag hade mitt uterum) även förvarat den i köksfönstret utan tillskottsbelysning där det varit runt 20 grader och det har också fungerat. Den blir lite ful på hösten. Bladen gulnar och den slutar blomma. Jag brukar klippa ner den (mest beroende på platsbrist) och låta den vila under vintern och till våren planterar jag om den igen. Efter ett tag börjar den skjuta nya skott igen. Du behöver nog inte vara orolig över att den vissnar och får gula blad. Det får min alltid på hösten men på våren så börjar den skjuta nya skott. Var lite sparsam med vattningen under vintern men låt den inte torka ut helt.

      Lycka till med dina blyblommor. Jag tror att dom kommer att skjuta nya skott när dom blir omplanterade i vår.

      /Anita

  18. Ursula skriver:

    Hej Anita! 😊 Long time… men jag har varit här inne ibland, och njutit av dina vackra bilder och din trevliga växtrapportering!
    Jag köpte en blyblomma i fjol (tror det var från Odla.nu, men inte bombsäker), den stod i sovrummet under vintern, men i ett fönster utan elementvärmen på. Nu har den blivit jätteglad över att det är vår, och har skjutit en massa, kraftiga skott! Jag ska försöka ta sticklingar på den, och även på min stora, gula klockmalva. Hoppas det lyckas…
    För flera år sedan såg jag otroligt ljuvliga blyblommor på Louisiana, de klängde uppför träpelarna i kafeterian, och slingrade sig himmelsblått under glastaket. Det var fantastiskt vackert, och det är kanske tur att blyblommor inte doftar – för då hade jag nog svimmat av hänförelse!
    Det är härligt att se dina fina foton – och jag minns fortfarande den lilla trädgårdssnäckan som du fotade × 3 när den kröp från undersidan av en gren till översidan. Snäckor är välmusklade och starka, men det måste man nog vara när man alltid bär sitt hus med sig, överallt!
    Allt gott till dig, och tack för att du generöst delar med dig av ditt kunnand, dina erfarenheter och dina underbara foon!

Kommentera

