Månadens favoritväxt 2013 – Juli, Solbrud – Helenium autumnale

Anna Vattenkanna har på sin blogg ett roligt och inspirerande tema som heter ”Månadens favoritväxt 2013”. Det innebär att man, varje månad, lägger ut ett inlägg om sin favoritväxt just den månaden. Växten måste finnas i den egna trädgården eller i det egna hemmet.
___________________________________________________

Just som juli med sin dallrande högsommarvärme var redo att lämna över stafettpinnen till augustis mörka sammetsnätter, vaknade hon som har bloggen ”De fyra blomsterhaven” och insåg att hon höll på att falla på mållinjen … att inte hinna med att få in någon favoritväxt för juli 2013. ”Hon” är givetvis jag själv. Jag har haft i princip total ”datorsemester” och det har varit guld för mina axlar. Nu kommer jag så smått att börja blogga igen och framförallt besöka era bloggar för att hämta glädje och inspiration. Jag vill också tacka för kommentarer jag fått men inte hunnit svara på.

Mitt första inlägg efter uppehållet blir alltså månadens favoritväxt för juli och jag har valt Solbrud – Helenium autumnale

Jag blir glad av solbrudarna. Dom finns i många olika färger, jag har en rödbrun, ‘Moerheim Beauty’ …

20130731_MF_Solbrud_07

… och en gul, ‘Pumilum Magnificum’ …

20130731_MF_Solbrud_10

När juli månad står i sin fullaste prakt slår solbrudarna ut i sin fullaste prakt. Dom älskas av insekter, framförallt humlor …

20130731_MF_Solbrud_01
20130731_MF_Solbrud_08
20130731_MF_Solbrud_09

Jag har alltid tyckt det ser ut som solbrudarna dansar. Dom svänger sina kjolar ivrigt påhejade av ”småbrudarna” …

20130731_MF_Solbrud_05

Som mörka siluetter gungar dom i takt med fågelsång och humlesur …

20130731_MF_Solbrud_02
20130731_MF_Solbrud_03

Och med hjälp av vår blå redskapsbod i bakgrunden kan man måla en tavla med solbrudarna badande i blå nyanser …

20130731_MF_Solbrud_06

Solbrud fick alltså bli min favoritväxt för juli. Klicka på bilden nedan för att se andra favoriter hos Anna Vattenkanna.

MånadensFavoritväxt2013

Det här inlägget postades i Helenium, Månadens favoritväxt, Solbrud. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Månadens favoritväxt 2013 – Juli, Solbrud – Helenium autumnale

  1. Anna Vattenkanna skriver:

    Det var ju tur att du hann med i juli! Så vackra bilder på vackra blommor. Bara namnet solhatt blir man ju glad av. En given favorit!

    Kram

  2. Hélena skriver:

    Så vackra brudar och så fint fångat!
    Kram Hélena

  3. GladiGrönt skriver:

    Vilken kul bild när humlan går in för landning! Fin blomma, jag hade en Moerheim, som verkar ha försvunnit, Jag minns inte ens var jag satte den. Dålig ordning på mina blommor;)

  4. Stor skriver:

    Käraste chillasyster! Vi har varit ett par solbrudar i några dagar och vandrat i sol och skugga mot Måsnaren och i Kusens backe. Känt dofter av grönska och blommor och njutit av morgonen. Tack underbara chillasyster för våra fina promenader. Jag hoppas du inte blev arg på mig för att jag lade ut bilden på dig när du står vid minnesstenen över kolerans offer. Jag var så euforisk efter våra härliga promenader och mysiga kaffestunder efteråt, att jag inte tänkte mig för. Om du vill tar jag bort den.
    I morgon ska jag in i selen igen och det känns ganska bra. Men jag måste erkänna att det är lätt att vänja sig vid ledighet, särskilt när jag får promenera tillsammans med dig! 🙂 🙂 Jag har god tid på mig att bestämma om jag ska arbeta övertid eller ta pension. Det beror också litet på hur vi mår och hur det går framöver.
    Hur är det med brodern? Har han fått komma hem nu?
    Hälsa så gott till Thomas!
    Många kramar från
    Eva, Kjell och Nessie

  5. Storasyster skriver:

    Det ska stå storasyster och inget annat. Men jag för snabb på tangenterna. 🙂 🙂

Kommentera

