Månadens favoritväxt 2013 – Juni

Anna Vattenkanna har på sin blogg ett roligt och inspirerande tema som heter ”Månadens favoritväxt 2013”. Det innebär att man, varje månad, lägger ut ett inlägg om sin favoritväxt just den månaden. Växten måste finnas i den egna trädgården eller i det egna hemmet.

Trots att mer och mer blommar i trädgården för var månad som går så har jag hittills inte haft svårt att välja månadens favoritväxt. För juni är valet givet, azalea.

Jag har en plats i trädgården som jag kallar azaleasluttningen. Den har inte kommit till av en slump. Drömmen om en azaleasluttning började för mig redan på 90-talet. Varje år går en golftävling som heter US Masters. Den går på en bana i Georgia, USA som heter Augusta National Golf Club. Alla hål har namn efter blommor (bara det gör ju att det är en trevlig golftävling). Hål nummer 13 är berömt för att det är så vackert. Namnet är (naturligtvis) ”Azalea”.

Jag har alltså alltid varit fascinerad av detta golfhål och tittar varje år när det är US Masters på TV. Ok, jag erkänner att det inte bara är för azalea-hålet jag tittar, det brukar vara spännande också. År 1994 såg jag ett foto i en golftidning som föreställde hålet. Bilden använde jag som inspiration för att måla en akvarell …

20130615_MF_Azalea_Augusta400

Vi bodde på den tiden i ett radhus med en pytteliten tomt, ca 30-40 kvadratmeter. Där fanns ingen plats för azaleor. 1997 flyttade vi till huset vi bor i nu. Den första sommaren med den nya trädgården var sommaren 1998. De första åren ägnades dels åt att upptäcka vad som redan fanns planterat, dels åt att röja bakre delen av trädgården som minst sagt var vildvuxen.

Våren 2003 hade jag bestämt mig. Den bakre delen av trädgården skulle bli perfekt som azaleasluttning. Med lite fantasi så liknade platsen till och med hål nummer 13 på Augusta. Den här bilden är tagen på den kommande azaleasluttningen en regnig sommardag år 2003 …

20130615_MF_Azaleasluttning_Blivande_2003

Och här är dom första små ynka azaleorna planterade … också sommaren 2003 …

20130615_MF_Azaleasluttning_2003

Det har alltså gått 10 år sedan de första trevande försöken att göra en azaleasluttning startade. Nu växer där flera olika sorters azaleor i olika färger (en del rhododendron finns där också men dom är ju släktingar så det är ok). Det som jag tycker är extra roligt med azalea och rhododendron är att det inte känns konstigt att blanda olika färger. Jag skulle nog aldrig ha kommit på tanken att ha dom färgkombinationerna i mina perennrabatter eller i rosrabatten.

Man kan konstatera att dom har lite varannan-års-blomning. År 2011 blommade dom sparsamt men förra året var blomningen enorm. Här syns både azaleorna och den lila park-rhododendronen. Rhododendron har jag valt att ha med i ”Azaleasluttningen” då dom är vintergröna och inte populära hos rådjuren. Azaleornas knoppar är däremot väldigt populära och man måste täcka dom, annars är knopparna avätna på våren …

20130615_MF_Azalea_2012_01

Den här bilden är från i år. Mycket sparsammare blomning som synes. Dels var vintern hård för alla vintergröna växter och dels så lyckades rådjuren smita in och kalasa på en del av azaleaknopparna.

20130615_MF_Azalea_2013

Den första azalean som kommer på försommaren är guldazalean ‘Luteum’. Den doftar helt makalöst gott. När vinden ligger på slår dofterna emot mig när jag öppnar uterummsdörrarna mot trädgården …

20130615_MF_Azalea_Guldazalea_01

20130615_MF_Azalea_Guldazalea_02

Jag har två vita azaleor, en amerikansk hybrid, ‘Northern Hi-Lights’ …

20130615_MF_Azalea_Northern_Hi_Light_01

20130615_MF_Azalea_Northern_Hi_Light_02

… och en som tillhör Knap-Hill-gruppen, ‘Silver Slipper’. Den är också vacker i knoppstadiet då knopparna har en lätt anstrykning av rosa …

20130615_MF_Azalea_SilverSlipper_01

Det jag tycker om med azalea är att dom inte bara har vackra blommor utan också vackra blad. På hösten blir dom röda och en del sorter har även röda blad på våren, sommaren. En sådan sort är den ljusröda ‘Royal Command’. Här ser man den vackra färgen på de nya bladen och hur blomman ser ut i knoppstadiet …

20130615_MF_Azalea_Royal_Command_01

… och här ser man de utslagna blommorna …

20130615_MF_Azalea_Royal_Command_02

Jag har även en orange azalea som tillhör Ghent-gruppen. Den heter ‘Coccineum Speciosum’. Jag har ingen bra bild på just den, men på den här ”samlingsbilden” syns den tydligt. Det är den som är orange (till vänster om den lite rödare ‘Royal Command’) …

20130615_MF_Azalea_2012_02

Jag är verkligen jättelycklig över min azaleasluttning. Den blev precis som jag ville ha den och varje år i juni så står den i sin fagraste blomning. De senaste dagarnas hårda åskregn har gått hårt åt blommorna men än så finns det en del kvar att njuta av. Och även om guldazalean i det närmaste blommat ut så kommer det fortfarande bedövande doftpuffar när jag öppnar dörren mot trädgården.

Azalea fick alltså bli min favoritväxt för juni. Klicka på bilden nedan för att se andra favoriter hos Anna Vattenkanna.

MånadensFavoritväxt2013

Det här inlägget postades i Azaleasluttningen, Månadens favoritväxt. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Månadens favoritväxt 2013 – Juni

  1. GladiGrönt skriver:

    Ja azaleor är verkligen fina och kul med Northern Highlightlightserien som även går här i norr. Tänk, jag tittar också på golf i bland,speciellt iverkligheten. Jag är annars fullkomligt ointresserad av sport, men golf sker ju i en verkligt fin miljö. Greenerna är så fantastiskt vackra och täta, känns som att gå på en madrass av gräs. Ja jag spelar inte själv, det där med bollen är inte min grej.. Sonen däremot är det kul att se på, han var över i USA för att bli proffs, men det är inte så lätt så nu är han åter i Sverige.

  2. Anita skriver:

    GladiGrönt … Roligt att Nothern Hi-Light-gruppen fungerar hos er i Norr. Golf är inte min grej heller, det är sambon som är golfaren i familjen. Men jag gillar också att gå med på golfrundor och det är kul att gå på golftävlingar. Synd att inte sonen lyckades i USA men konkurrensen är väl stenhård kan jag tänka.

  3. Ulla skriver:

    Så vackert Anita. Förstår att du är nöjd med din azaleasluttning. En alldeles egen azaleadal 🙂
    I år har vi inte varit i azaleadalen här i Gbg, har inte hunnit med det. Och nu är det nog för sent. Men jag njuter av dina vackra bilder istället.
    Kram Ulla

  4. Kristina Skoglund skriver:

    Håller med de är så vackra, förstår att du är nöjd.

  5. Cathy skriver:

    Vilka underbara bilder på din azalea sluttning. Så fint det ser ut, jag blir faktiskt lite avis 🙂 önskar vi hade plats och läge för nåt liknande, kanske någon gång i framtiden att vi kan hitta ett sånt hus 🙂 Vi har i alla fall fått flera Irisar att blomma i år igen efter ett par år med väldigt sparsamt blommande, klätterhortensian är också enorm i år, den verkar inte ha tagit stryk av den konstiga vintern.
    Ha en härlig vecka och Glad Midsommar i förskott.
    Kram, Cathy

    ps. chilisarna blommar och sätter frukt så det står härliga till och jag har redan skördat paprikor från de plantor jag köpte frö till i Australien, flera olika färger är det, spännande.

  6. pilgrim skriver:

    Jag här aldrig varit speciellt förtjust i azaleor Men när jag ser din sluttning blir jag knäsvag, Så vackert!
    Kram Hélena

  7. Anita skriver:

    Ulla … jag besökte er vackra azaleadal ett år och den var helt magisk. Jag är jätteglad att ha en alldeles egen 🙂

    Kram Anita

  8. Anita skriver:

    Kristina … så roligt att du tycker det. Tack så mycket 🙂

  9. Anita skriver:

    Cathy … hoppas du någon gång kan få en egen azaleasluttning. Kul med chilisarna och paprikorna från Australien. Visst är det lite extra roligt att skörda sådant man köpt frö till på andra sidan jordklotet.

    Glad midsommar till dig också 🙂

    Kram
    Anita

  10. Anita skriver:

    Hélena … jag har en känsla av att antingen så tycker man jättemycket om azaleor och rhododendron eller också inte alls. Jag älskar mina som du förstår 🙂

    Kram Anita

  11. Marit skriver:

    Så vakre azalea du har! Det var flott å lage en egen avslutning med bare azalea. Jeg har også beundret golfbanen i Augusta 🙂 Jeg har ingen azalea i min hage, bare rhododendron. Kanskje jeg må kjøpe meg noen!

  12. Storasyster skriver:

    Allra käraste Chillasyster!
    Tänker på dig varje dag och saknar dig! Tack för att du finns och för alla dina vackra bilder här på din sida!
    Igår var jag hemma för att jag hade yrsel. Idag åkte tåg till jobbet och i morgon arbetar jag hemma! Du käraste chillasyster är ju ”passionär” så du har inga bekymmer om huruvida bussarna går eller står! Jag vet att du njuter i fulla drag och inte förstår hur du hade tid att arbeta! 🙂 🙂 🙂
    Åker ni till Taxinge och fikar på midsommarafton, brukar ni inte göra det? Om Kjell får någon gas levererad idag, ska vi vara tillsammans med Lena och Stig, som vi har varit i hur många år som helst.
    Chileplantorna och tomatplantan trivs alldelse utmärkt i min vård! Måste ringa hem och be Kjell vattne den ena chileplantan, som står mest i solen! 🙂 🙂

    Hälsa Thomas så gott!
    Massor med kramar
    från Storasyster ❤ ❤ ❤ ❤

  13. Kay Hansen skriver:

    Sedan jag för många år sedan besökte Azaleadalen i Gbg, det var just efter ett härligt regn, har denna blomma i alla sina färgvarianter varit min favorit.
    Blev jätteglad över din vackra Azaleadal, även utan dofterna.
    Beundrar dina olika förmågor
    Kram
    Kay

  14. Anita skriver:

    Marit … så roligt att du också beundrat Azaleorna i Augusta. Man får inspirationen till trädgården från flera håll.

  15. Anita skriver:

    Kära storasyster … vi pratade igår så du vet ju att vi åker till Taxinge idag. Hoppas ni får en jättefin dag hos Lena och Stig. Hälsa och krama alla från oss …

    Kramar från Chillasyster

  16. Anita skriver:

    Stort tack för dina fina ord Kay … 🙂

  17. En virkelig vakker have og fine blomster! Min oransje rhododendron blomstret første gang i år.

  18. Anna Vattenkanna skriver:

    Wow! Det är något speciellt med azaleor, jag håller med dig.

    Kram

Kommentera

